Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noelsmid
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-01 07:25
Goede avond beste lezers,

Ik zit nu al menig tijd te kijken naar scholing in de ICT en zou graag jullie mening willen horen.
Toen ik 17 was ben ik van school gegaan zonder enig diploma en loop hier logischerwijs dus ook ontzettend tegen aan. inmiddels ben ik bijna 28 en heb ik 2 jonge kinderen. de laatste jaren heb ik veel technisch werk gedaan en weet ik dat techniek mij ook ligt.

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om een HBO ICT te volgen aan een hogeschool waarbij ik dan een 21+ toelatingstoets moet afleggen om mij te kunnen aanmelden. Ik zou dit dan ook alleen in deeltijd kunnen volgen ivm werk/inkomen en thuissituatie.

Nu lees ik nog wel eens verhalen over dat het beter is om zelf certificeringen te halen en een HBO opleiding links te laten liggen, aangezien dit meer waardevol zou zijn.
Maar ik vraag mij af of dit in mijn situatie wel haalbaar is, aangezien ik geen ervaring/opleiding in ICT.
Ik twijfel of werkgevers mij afwijzen aangezien ik geen diplomas heb om mijn niveau te kunnen aan tonen en hierdoor niet aan werk zal komen nadat ik veel tijd en moeite in bijv certs heb geïnvesteerd.

Ook heb ik veel gezocht naar traineeships maar er is een harde eis, namelijk al een afgeronde ongerelateerde hbo/mbo4 opleiding.

De richting waar ik mij huidig op oriënteer is cyber security.

Graag ik jullie inzichten!

Edit:
Of zou iets als bijvoorbeeld een Associate Degree Cyber security van 2 jaar aangevuld met certs (en mogelijk 2 jaar verkort hbo achteraan geplakt) een optie zijn

[ Voor 5% gewijzigd door Noelsmid op 05-08-2024 21:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Noelsmid schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:15:
Nu lees ik nog wel eens verhalen over dat het beter is om zelf certificeringen te halen en een HBO opleiding links te laten liggen, aangezien dit meer waardevol zou zijn.
Onzin. Het zijn compleet andere dingen. Certificaten worden uitgegeven door de firma WC-eend, als bewijs dat je geleerd hebt hoe met de producten van firma WC-eend om te gaan. Het is geen opleiding. Het kan soms relevant zijn voor werkgevers die zichzelf in het hoofd hebben gepraat dat ze alleen WC-eend (kunnen) gebruiken. Meestal wil je niet voor dat soort bedrijven werken.

De firma WC-eend wil ook meestal dat je elke 5 jaar een nieuw certificaat haalt. Dit itt. je opleiding, die hoef je maar één keer te doen.
Er zijn mensen die zonder enige relevante opleiding uitblinken in cybersecurity. Als jij dat ook was, zou je het vermoedelijk van jezelf al weten.
Of zou iets als bijvoorbeeld een Associate Degree Cyber security van 2 jaar aangevuld met certs (en mogelijk 2 jaar verkort hbo achteraan geplakt) een optie zijn
Je hebt als ouder van jonge kinderen natuurlijk weinig tijd, dus dit is helemaal geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik ben zelf wat 'anti-opleiding'. Het is een industrie die natuurlijk enorme bakken geld omzetten (Zie het WC-eend verhaal van @CVTTPD2DQ ) die diep geworteld zit in onze maatschappij ('doe je best op school'). In de praktijk zie ik dan veel hoogvliegers die nergens op zijn afgestudeerd, afgestudeerden die iets heel anders doen (bijvoorbeeld met biologie of natuurkunde in de IT) en vanalles daartussen.

Als je in de IT wil zou ik vooral bedrijven bellen of aanschrijven (liever niet te formeel). Als je daar nou 10 keer hoort dat je studie XYZ moet hebben dan weet je wat je te doen staat.
Het kan echter ook dat ze iemand zoeken die misschien iets volwassener overkomt, beter communiceert, beter administreert, wat nauwkeuriger is met bepaalde processen of uberhaupt iemand die aan de slag wil.

Doe vooral een opleiding als dat je grote wens is of als je merkt dat daar echt concrete vraag naar is, maar zorg ook dat je oppast dat je niet X duizend euro en jaren lang veel vrije tijd verspeeld aan iets waar eigenlijk helemaal niet zoveel vraag naar is.

Het succesverhaal is natuurlijk veel groter als jij ergens meteen fulltime salaris krijgt, interne opleiding, eerste project doe je gratis voor de klant, over 3 maanden ben je al junior over een half jaar blijk jij heel goed te zijn met product X of systeem Y en na een jaar ben je al 'medior expert'.

Security kent veel facetten, je kan daadwerkelijk netwerkscans doen, maar je kan ook bij een klant zo'n campagne opzetten waarbij je USB sticks laat slingeren op de parkeerplaats of alle 34 managers in een bedrijf even ondervraagt of ze wel elke 3 maanden hun toegangslijsten controleren en backup/restore oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 21:06
Als ik een nieuwe start wilde maken zou ik eerst zeker willen weten of ik die richting wel op zou willen en zou in mijn netwerk op zoek gaan naar iemand die dat doet en hem het hemd van het lijf vragen en eventueel meekijken.

Vervolgens financieel, kan ik uberhaupt ergens als starter aan de slag? Nee, dan rest alleen zijstappen waar je vanuit je huidige of soortgelijke baan richting die functie kunt groeien. E.g. als leraar als consultant voor school software gaan werken en zo intern doorgroeien.

Vervolgens kan ik als starter aan de slag met mijn CV? Dat zou ik dan gewoon gaan proberen door te solliciteren. Is het antwoord nee, dan ga ik kijken naar een andere roadmap. In het geval van security zou ik als tester ergens beginnen.

Bij het solliciteren moet je je niet blind staren op de eisen, 60-80% moet je hebben de rest verantwoorden in een motivatie. In het geval van opleiding kun je gewoon zeggen dat ze je een IQ test mogen geven en als je dat 1x hebt gedaan met succes kun je hem meesturen in je volgende sollicitatie om maar een argument te geven om je opleidingsniveau aan te tonen.

De TS is nogal hoog gehalte 'lezen', 'van horen zeggen', maar voor zo een stap is meer actie nodig.

Duizende euro's uitgeven aan opleidingen omdat er misschien een aantal zouden zeggen van 'ja moet je doen' is voor mij een onbetrouwbaar advies. Die dingen laat je idealiter een baas betalen in scenario's zoals hierboven.

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 07-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 17:04
Weet je wat Steve Jobs, Bill Gates en Mark Zuckerberg gemeen hebben?

Alle drie geen school diploma...

Zeg het maar wat het waard is.

Als je als bedrijf geloofd in de kwaliteiten van een persoon is een opleiding leuk maar niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:41
Sollicitanten (developers) zonder formele IT opleiding zullen mij meer moeten overtuigen als ze bij mij aan tafel zitten. Je zult dan moeten aantonen dat je de basis beheerst en niet slechts trucjes hebt geleerd.

Het is dus geen vereiste, maar je helpt jezelf er wel mee. Uiteindelijk hoort dat diploma garant te staan voor opgedane kennis en vaardigheden. Als je nou 10 jaar ervaring meebracht, dan lag het anders. Ervaring > diploma's na een bepaalde tijd.

Ik zou dus serieus het HBO traject overwegen.
macscot schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:36:

En alle drie niet in loondienst of een sollicitatie hoeven doorlopen.

[ Voor 22% gewijzigd door SlaadjeBla op 07-08-2024 14:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09

Als je als bedrijf geloofd in de kwaliteiten van een persoon is een opleiding leuk maar niet nodig.
Met toch wel de behoorlijke nuance dat dit mensen waren die naar een Yale of Harvard gingen. Niet de "School is niet mijn ding ofzo"-types. En daarnaast mist je lijst ook de mensen die geen diploma hebben en niet succesvol zijn. Die lijst is ongetwijfeld langer :)

[ Voor 11% gewijzigd door Martijn.C.V op 07-08-2024 15:30 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-10 20:01

ViezeVis

Sample Text

Wat ik mis is wat je op school voor richting hebt gedaan. Was dit al een ICT-geörienteerde richting? Je werkt nu in de techniek en wil naar cyber security. Wat voor technische functie moet ik mij dan indenken?

Ik heb inmiddels een aantal keren een sollicitatieprocedure mogen doen. Waar ik naar kijk is of er een opleiding is. Het maakt voor mij in basis niet uit of dit een mbo3 of hbo opleiding is. Ik kijk ook naar relevantie van de opleiding. En tot slot kijk ik naar de certificeringen.

Een mbo3/mbo4 ict-opleiding zijn praktisch ingericht (mijn ervaring). Je leert niet alleen een Windows Server met een AD-omgeving opzetten of wat packettracer achtige dingen. Je leert ook een theoretische kant. Zoals het documenteren van bepaalde onderdelen, schrijft mogelijk een projectplan of businesscase. Of schrijft een verbetervoorstel. Allemaal op IT gebaseerd. Met een hbo-opleiding ga je wat meer de diepte in, afhankelijk van de richting. Zelf heb ik een hbo Business IT & Management opleiding afgerond. Ik leer daar niet hoe ik een Active Directory beheer. Wel hoe ik op managementniveau het juiste advies kan geven, hoe ik ontwikkelingen volg, kom met verbetervoorstellen, implementatievoorstellen en kan processen organisatie-breed overzien om maar wat voorbeelden te geven. Op hbo-niveau leer je ook wat modellen, methodieken, handvaten om vraagstukken aan te pakken.

Over het algemeen weegt een hbo-papiertje zwaarder dan een certificaat is mijn ervaring. Maar als iemand met een mbo-diploma héél veel relevante certificeringen heeft (vb de diverse Microsoft-georiënteerde certificeringen, CCNA, ITIL enz) of heel veel werkervaring, weegt dat voor mij misschien wel zwaarder. Wel zou het voor mij ook sterk functie-afhankelijk zijn. In een functie waarbij je ook de business- en proceskant goed moet overzien, zijn deels theoretische opleidingen zoals een hbo denk ik wel makkelijker voor jezelf en gewenster bij de werkgever.

Ik zou aan internationaal-erkende relevante certificeringen niet zo snel een wc-eend label willen plakken. Een Associate Degree ben ik geen fan van. Die zijn wel afgespiegeld van een hbo-leertraject, maar zijn nog altijd geen hbo bachelor opleiding. De criteria om die te halen zijn doorgaans wat lager. Minder streng en strikt.

Zonder werkervaring in IT én zonder diploma wordt het wel lastig. Je moet je opgedane kennis ook ergens kunnen toepassen. Een AZ900 of CCNA kun je vb. wel stampen in je hoofd. Maar dan weet je in de praktijk nog niet wat je aan het doen bent.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Goede avond beste lezers,

Ik zit nu al menig tijd te kijken naar scholing in de ICT en zou graag jullie mening willen horen.
Toen ik 17 was ben ik van school gegaan zonder enig diploma en loop hier logischerwijs dus ook ontzettend tegen aan. inmiddels ben ik bijna 28 en heb ik 2 jonge kinderen. de laatste jaren heb ik veel technisch werk gedaan en weet ik dat techniek mij ook ligt.

Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om een HBO ICT te volgen aan een hogeschool waarbij ik dan een 21+ toelatingstoets moet afleggen om mij te kunnen aanmelden. Ik zou dit dan ook alleen in deeltijd kunnen volgen ivm werk/inkomen en thuissituatie.

Maar ik vraag mij af of dit in mijn situatie wel haalbaar is, aangezien ik geen ervaring/opleiding in ICT.
Ik twijfel of werkgevers mij afwijzen aangezien ik geen diplomas heb om mijn niveau te kunnen aan tonen en hierdoor niet aan werk zal komen nadat ik veel tijd en moeite in bijv certs heb geïnvesteerd.

Ook heb ik veel gezocht naar traineeships maar er is een harde eis, namelijk al een afgeronde ongerelateerde hbo/mbo4 opleiding.

Graag ik jullie inzichten!

Edit:
De mogelijkheden van AD en dan evt de 'resterende bachelor' erachteraan maakt het modulair en overzichtelijk. Op de lange termijn heb je daar meer aan. Certificaten verlopen op den duur. Een combi zal het meest fijn zijn voor een werkgever lijkt me.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
SlaadjeBla schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:43:
Sollicitanten (developers) zonder formele IT opleiding zullen mij meer moeten overtuigen als ze bij mij aan tafel zitten. Je zult dan moeten aantonen dat je de basis beheerst en niet slechts trucjes hebt geleerd.

Het is dus geen vereiste, maar je helpt jezelf er wel mee. Uiteindelijk hoort dat diploma garant te staan voor opgedane kennis en vaardigheden. Als je nou 10 jaar ervaring meebracht, dan lag het anders. Ervaring > diploma's na een bepaalde tijd.

Ik zou dus serieus het HBO traject overwegen.

[...]

En alle drie niet in loondienst of een sollicitatie hoeven doorlopen.
Ondanks dat ik steve jobs quotes dooddoeners vind, denk ik dat TS hier vooral uit kan halen dat hij bij jou minder kans zou maken en dat je hem een HBO zou adviseren en dat hij bij een ander bedrijf zonder HBO binnen kan komen als het matched.

Uiteindelijk gaat hem om een kans en dat papietje vergroot de kans op matching, hetzelfde als een goed uiterlijk op tinder :+

M.b.t. je advies om HBO te gaan doen zou ik het volgende scenario willen schetsen; je kunt als tester op 2500-3000 bruto starten en terwijl je werkt praktische IT kennis op doen. Elk jaar krijg je 150+ euro verhoging en met 2 jaar ervaring kun je switchen naar een organisatie waar je aan de slag kunt als tester met een focus op security en de baas een HBO opleiding laten betalen en 1 studiedag. In 5 jaar tijd kun je mooie dingen bereiken.

Zou je iemand nog steeds HBO traject adviseren? Volgens mij is het zwaarder qua tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:41
Furion2000 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:08:
[...]

M.b.t. je advies om HBO te gaan doen zou ik het volgende scenario willen schetsen; je kunt als tester op 2500-3000 bruto starten en terwijl je werkt praktische IT kennis op doen. Elk jaar krijg je 150+ euro verhoging en met 2 jaar ervaring kun je switchen naar een organisatie waar je aan de slag kunt als tester met een focus op security en de baas een HBO opleiding laten betalen en 1 studiedag. In 5 jaar tijd kun je mooie dingen bereiken.

Zou je iemand nog steeds HBO traject adviseren? Volgens mij is het zwaarder qua tijd en geld.
TS wil geen tester worden, maar cybersecurity expert. Als je zonder papieren als tester aan de slag mag, bijvoorbeeld als trainee, dan doe je inderdaad meteen ervaring op. De relevantie van die ervaring is, denk ik, beperkt voor het uiteindelijke doel, cybersecurity. Ook moet je twee jaar testwerk doen voor je beginnen kunt met de opleiding voor wat je eigenlijk wil doen. Het zou mij niet motiveren.

Ik denk ook niet dat een werkgever je eerst als trainee binnen wil laten als tester, om je vervolgens na 2 jaar, als de traineeship net is afgerond, betaald, een HBO studie te laten doen in een compleet ander werkgebied (voor de duidelijkheid: pentesters zijn geen testers). Je bent dan meer aan het opleiden dan dat je profijt van de werknemer hebt. Ik zou er niet aan beginnen als ik dit zou proeven tijdens een gesprek.

Dus die HBO studie vind ik nog steeds niet verkeerd.
[...]

Ondanks dat ik steve jobs quotes dooddoeners vind, denk ik dat TS hier vooral uit kan halen dat hij bij jou minder kans zou maken en dat je hem een HBO zou adviseren en dat hij bij een ander bedrijf zonder HBO binnen kan komen als het matched.
Ik ben vast niet representatief, dus mogeiljk heb je bij een ander meer kans. Maar begrijp me niet verkeerd, ik vereis geen diploma's. Aantoonbare ervaring of een goed gevuld Github profiel kan net zo zwaar wegen. Het gaat om de overtuiging.

[ Voor 16% gewijzigd door SlaadjeBla op 07-08-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:37:
[...]

Onzin. Het zijn compleet andere dingen. Certificaten worden uitgegeven door de firma WC-eend, als bewijs dat je geleerd hebt hoe met de producten van firma WC-eend om te gaan. Het is geen opleiding. Het kan soms relevant zijn voor werkgevers die zichzelf in het hoofd hebben gepraat dat ze alleen WC-eend (kunnen) gebruiken. Meestal wil je niet voor dat soort bedrijven werken.

De firma WC-eend wil ook meestal dat je elke 5 jaar een nieuw certificaat haalt. Dit itt. je opleiding, die hoef je maar één keer te doen.
Die kan ik ook wel omdraaien... dergelijke behaalde certificaten geven wel een bepaalde mate van vaardigheid aan, als een werkgever naar die specifieke skills op zoek is dan heeft het absoluut meerwaarde.

In tegenstelling tot een algemene opleiding want ik heb zelf MBO ICT beheerder niveau 4 gedaan (was al werkzaam in de ICT maar werkgever wilde dit graag), misschien dat hooguit 20% van de hele opleiding raakvlak had met mijn dagelijkse bezigheden. Dat was dan voornamelijk het stukje security en ITIL, verder kon het allemaal gelijk in de prullenbak; leuk zeg een complete module met Drupal spelen, of een module waarbij een leraar heel interessant kwam vertellen wat een moederbord is met wat historie erbij en dan een zeer oud groen gekleurde PCB door de klas liet gaan... en nog meer van dat soort fratsen.

De certificaten die ik heb behaald en nog ga halen heb ik VEEL meer aan in mijn dagelijkse werkzaamheden, zeker nu de grote move bezig is naar 'de moderne werkplek'; Entra, Intune/Autopilot, Sharepoint etc. Dat gebruik ik werkelijk iedere dag. Nog niet gesproken over de vele certificaten die er te halen zijn omtrent programmeren enz... allemaal relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 07-08-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
SlaadjeBla schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

TS wil geen tester worden, maar cybersecurity expert. Als je zonder papieren als tester aan de slag mag, bijvoorbeeld als trainee, dan doe je inderdaad meteen ervaring op. De relevantie van die ervaring is, denk ik, beperkt voor het uiteindelijke doel, cybersecurity. Ook moet je twee jaar testwerk doen voor je beginnen kunt met de opleiding voor wat je eigenlijk wil doen. Het zou mij niet motiveren.

Ik denk ook niet dat een werkgever je eerst als trainee binnen wil laten als tester, om je vervolgens na 2 jaar, als de traineeship net is afgerond, betaald, een HBO studie te laten doen in een compleet ander werkgebied (voor de duidelijkheid: pentesters zijn geen testers). Je bent dan meer aan het opleiden dan dat je profijt van de werknemer hebt. Ik zou er niet aan beginnen als ik dit zou proeven tijdens een gesprek.

Dus die HBO studie vind ik nog steeds niet verkeerd.
Als we dan toch op de details in treden, TS zegt cyber security en geen cyber security expert. Cyber security is heel breed en heeft ook testers nodig wat dat om gaat, maar dat was niet wat ik bedoelde. Het voorbeeld van een tester is dat er ook laagdrempelige korte omwegen zijn die geld in het laatje brengen EN een kennis verrijking EN CV opbouw doen. Dit alles binnen een 40 uurige werkweek.

Motiverend is hoe je jezelf maakt. Als je hiermee richting het doel beweegt en tijd houd voor de family kan dat zomaar beter aanvoelen dan veel papatijd verliezen omdat de HBO studie gevolgt moet worden.

Binnen de ICT is heel veel mogelijk ook HBO opleidingen - de kosten voor hen zijn lager dan telkens een nieuwe functie moeten vervullen. Ze hangen het misschien niet als wortel voor je neus en moet misschien zelf met het idee komen, maar veel managers zijn echt wel gevoelig voor lange termijn plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CVTTPD2DQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:37:

Er zijn ook genoeg certificeringen te behalen waarbij je niet zozeer een product leert te gebruiken, maar meer met frameworks bijvoorbeeld aan de gang gaat. Denk bijvoorbeeld aan ITIL en Prince II. Zo heb je voor security zeker ook wat algemene certificeringen die niet echt in gaan op een bepaald product, maar zeker wel de kennis van een cursist boosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvWijk
  • Laatst online: 12-09 16:50
MicGlou schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:53:
[...]

De certificaten die ik heb behaald en nog ga halen heb ik VEEL meer aan in mijn dagelijkse werkzaamheden, zeker nu de grote move bezig is naar 'de moderne werkplek'; Entra, Intune/Autopilot, Sharepoint etc. Dat gebruik ik werkelijk iedere dag. Nog niet gesproken over de vele certificaten die er te halen zijn omtrent programmeren enz... allemaal relevant.
Dat bedoelt hij met certificaten van WC-eend.. heb het idee dat veel WC-eend certified personen kennen Apple als een stuk fruit en hebben nog nooit een Linux terminal van dichtbij gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
AvWijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 02:36:
[...]

Dat bedoelt hij met certificaten van WC-eend.. heb het idee dat veel WC-eend certified personen kennen Apple als een stuk fruit en hebben nog nooit een Linux terminal van dichtbij gezien
Kan je ook certificaten voor halen :+

Maar even wel... ook de Apple's en Linux terminals komen weinig aan bod bij de gemiddelde "echte" ICT opleiding, dus wat dat betreft voeg je daarmee weinig toe aan die discussie. Die basiskennis zal toch opgedaan moeten worden.

Ik snap het afgeven op dergelijke certificeringen echt niet, je doet bijvoorbeeld een MBO ICT niveau 4 en leert daar werkelijk maar heel oppervlakkig over wat "het werk" werkelijk inhoud en als je dan een nieuwe baan start met dat papiertje in de pocket kan je werkelijk helemaal niets. Maar certificaten die je juist op specifieke onderwerpen veel meer in depth kennis meegeven zijn waardeloos? Ik zie dan toch liever iemand zonder die diploma maar wel met specifieke certificaten aangenomen worden die gelijk aan de slag kan met bepaalde zaken.

Krijg toch heel sterk het gevoel dat deze minachting veel meer te maken heeft met een zekere vorm van jaloezie oid dan een weloverwogen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
jnr24 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:10:
Ik ben zelf wat 'anti-opleiding'. Het is een industrie die natuurlijk enorme bakken geld omzetten (Zie het WC-eend verhaal van @CVTTPD2DQ ) die diep geworteld zit in onze maatschappij ('doe je best op school'). In de praktijk zie ik dan veel hoogvliegers die nergens op zijn afgestudeerd, afgestudeerden die iets heel anders doen (bijvoorbeeld met biologie of natuurkunde in de IT) en vanalles daartussen.
De hoogvliegers die het erg goed doen zonder ooit afgestudeerd te zijn is echt maar een heel klein groepje. Als je daar aan gaat spiegelen en dan denkt dat je er zonder opleiding ook wel komt zal voor veel teleurstellingen zorgen. Je kunt je ook afvragen wat veel van die hoogvliegers hadden kunnen bereiken als ze wel een academische opleiding hadden afgemaakt. Misschien nog wel veel meer. Daarnaast kan niet iedereen "de bevlogen ondernemer" zijn die het ene na het andere succes boekt. Je hebt veel meer mensen nodig die het uit kunnen voeren en daar heb je gewoon een gedegen opleiding voor nodig. Als bedrijf ga je niet zoeken naar dat supertalent dat zonder aantoonbare opleiding heel goed is. Daar heb je helemaal geen tijd voor. Je neemt mensen aan die bewezen competenties hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:20:
[...]

Ik snap het afgeven op dergelijke certificeringen echt niet, je doet bijvoorbeeld een MBO ICT niveau 4 en leert daar werkelijk maar heel oppervlakkig over wat "het werk" werkelijk inhoud en als je dan een nieuwe baan start met dat papiertje in de pocket kan je werkelijk helemaal niets. Maar certificaten die je juist op specifieke onderwerpen veel meer in depth kennis meegeven zijn waardeloos? Ik zie dan toch liever iemand zonder die diploma maar wel met specifieke certificaten aangenomen worden die gelijk aan de slag kan met bepaalde zaken.
Mee eens. Natuurlijk gaat het verhaal voor bepaalde certificeringen wel op; een certificaat van MS of Cisco is alleen relevant voor producten van die vendoren. Maar er zijn ook genoeg certificaten die 'vendor agnostic' zijn en een veel bredere, meer algemene scope hebben. Denk aan CISSP bijvoorbeeld.

Ik post dit linkje naar de Cyber Security Certification Roadmap van Paul Jerimy maar weer eens: https://pauljerimy.com/security-certification-roadmap/

@Noelsmid Ik raad je aan om lekker in je eigen tijd deze Certified in Cybersecurity (CC) van ISC2 te volgen: https://www.isc2.org/certifications/cc Kost je niets en is een certificaat van een serieuze partij. Prima manier om de basics te leren en om te kijken of je de materie inderdaad interessant vindt.

Een HBO-papiertje zegt mijns inziens voornamelijk wat over denk- en doorzettingsvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvWijk
  • Laatst online: 12-09 16:50
MicGlou schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:20:
[...]

Kan je ook certificaten voor halen :+

Maar even wel... ook de Apple's en Linux terminals komen weinig aan bod bij de gemiddelde "echte" ICT opleiding, dus wat dat betreft voeg je daarmee weinig toe aan die discussie. Die basiskennis zal toch opgedaan moeten worden.

Krijg toch heel sterk het gevoel dat deze minachting veel meer te maken heeft met een zekere vorm van jaloezie oid dan een weloverwogen mening.
Geen jaloezie, integendeel, maar meer een constatering dat veel bedrijven vuistdiep in het ecosysteem van WC eend zitten, en als WC eend er niet meer is je bubbel ook uit elkaar spat je net zo nuttig bent als een Novell NetWare beheerder .. en dan bedoel ik niet algemene netwerkcertificering of aantoonbare kennis op storage gebied bijv. Hele kluiten bedrijven ademen het evangelie van WC-eend sinds WC Eend NT en weten ook niet beter, iets zegt me dat jouw werkgever daar ook voorbeeld van is, gelukkig is ICT wel iets breder 😁

[ Voor 4% gewijzigd door AvWijk op 08-08-2024 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-10 20:55

Jorissie87

No diggity

Dat er mensen zijn die van de loterij miljonair geworden zijn wil nog niet zeggen dat iedereen die aan de loterij mee doet miljonair wordt.

Dat gezegd hebbende. Het bedrijf waar ik voor werkte is ooit groot geworden door mensen met HBO/WO opleiding aan te nemen, ongeacht achtergrond, en deze intern door te kweken en op te leiden naar volwaardige IT-consultants. Dit ging niet onverdienstelijk en zorgde voor goed een personeelsbestand.

Onze directeur dacht op een gegeven moment het ei van Columbus ontdekt te hebben en besloot om ook mensen zonder HBO/WO diploma aan te nemen. Deze mensen moesten zichzelf nog wel via een toelatingsassesment kunnen bewijzen. Het voordeel was dat deze mensen net zo slim waren maar goedkoper waren voor de organisatie vanwege het lagere startsalaris.

Nu de praktijk: De mensen die bij ons binnenkwamen zonder diploma bleken toch stuk voor stuk een gebrek aan mentaliteit en doorzettingsvermogen te hebben. Welliswaar waren het geen domme mensen maar ze hadden nooit geleerd om door te zetten wanneer een situatie complex werd of wanneer je moest blokken voor een belangrijk certificaat. Een voor een vertrokken ze weer bij de organisatie (ontslag dan wel eigen vertrek).

Nu wil ik niet zeggen dat iedereen zonder diploma een gebrek aan doorzettingsvermogen heeft maar blijkbaar leer je tijdens een vervolgstudie ook een stukje mentaliteit wat mogelijk anders ontbreekt. Deze ervaring kun je vanzelfsprekend ook opdoen bij andere werkgevers. In bovengenoemd voorbeeld ging het om mensen van begin 20, gestopt met studie en vervolgens in hun bijbaan waren blijven hangen.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
[...]

Frame164 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Als bedrijf ga je niet zoeken naar dat supertalent dat zonder aantoonbare opleiding heel goed is. Daar heb je helemaal geen tijd voor. Je neemt mensen aan die bewezen competenties hebben.
Ik ben geen groot voorstander om in het algemeen het HBO lekker te laten schieten (alhoewel). Zoals @Furion2000 ook al noemt, welk geld komt er binnen? Wat is directe 'ROI' (return on investment)

Een 16-18-jarige havo/mbo zal doorgaans beginnen met redelijk eenvoudig werk. Een 23-jarige (met hbo) stapt dan vaak al wat hoger in en als de mbo'er niet erg ambitieus is blijft hij 'woonhuizen bedraden' en doet de hbo'er (assisteren bij) ontwerp van grote installaties bij bedrijven. Na tien jaar carriere is er een duidelijk verschil, maar dat hoeft natuurlijk niet.

TS is echter al 28, dan zou ik het zeker een jaar de kans geven om te zien of er een makkelijkere en vooral snellere manier is dan een hbo-avond-studie. Met enige regelmaat zie je van die 'zijinstromers zonder kennis gezocht' advertenties, direct salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
Jorissie87 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Nu wil ik niet zeggen dat iedereen zonder diploma een gebrek aan doorzettingsvermogen heeft maar blijkbaar leer je tijdens een vervolgstudie ook een stukje mentaliteit wat mogelijk anders ontbreekt. Deze ervaring kun je vanzelfsprekend ook opdoen bij andere werkgevers. In bovengenoemd voorbeeld ging het om mensen van begin 20, gestopt met studie en vervolgens in hun bijbaan waren blijven hangen.
Ben wel benieuwd hoe lang deze moment opname dan blijft gelden voor die personen? Hoe zie je dat dan? Zijn ze voor de rest van hun carriere minder waard? Wil je het ook echt onder de noemer mentaliteit? Hoe representatief zijn je tiener en twintiger jaren voor de rest van je carriere?

Wat is van ze terecht gekomen is dan misschien ook wel interessant.

Klinkt ook wel een beetje als een club waar je feedback krijgt op je kleding en je inderdaad 'moet' blokken voor een certificaat. In die gedachtegang snap ik wel dat die match er dan niet is bij mensen die een net ander pad bewandelen of een andere mening hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
AvWijk schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:43:
en als WC eend er niet meer is je bubbel ook uit elkaar spat je net zo nuttig bent als een Novell NetWare beheerder ..
En voor wie dit een vreemd voorbeeld vindt: als je nu 28 bent, mag je nog ongeveer 40 jaar werken tot je pensioen. Novell Netware was 30 jaar geleden overal, en 20 jaar geleden nagenoeg verdwenen. Denk goed na over hoe afhankelijk je bent van WC-Eend, want als er een ding vrijwel zeker is, is het dat WC-Eend op een gegeven moment van de schappen verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
In de discussie ‘wel of geen formele (mbo/hbo/wo/doc) opleiding volgen’ lees je vaak twee argumenten. Wel nodig versus niet nodig. Frappant om te constateren dat de argumenten voor ‘niet nodig’ bijna nooit komen uit het kamp dat een dergelijke opleiding heeft afgerond, maar andersom toch regelmatig het geval is.

Simpel gesteld: hoeveel afgestudeerden die een jaar of 10 aan het werk zijn ken je die spijt hebben van hun opleiding?

Edit: en dan heb ik het dus niet over certificaten of cursussen, maar gewoon erkende geaccrediteerde opleidingen van onderwijsinstellingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kurkentrekker op 08-08-2024 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Kurkentrekker schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:23:
In de discussie ‘wel of geen formele (mbo/hbo/wo/doc) opleiding volgen’ lees je vaak twee argumenten. Wel nodig versus niet nodig. Frappant om te constateren dat de argumenten voor ‘niet nodig’ bijna nooit komen uit het kamp dat een dergelijke opleiding heeft afgerond, maar andersom toch regelmatig het geval is.

Simpel gesteld: hoeveel afgestudeerden die een jaar of 10 aan het werk zijn ken je die spijt hebben van hun opleiding?
...
Er zit natuurlijk een flinke investering en trots in een opleiding. Er wordt een hoop aan opgehangen natuurlijk. Zeker in bepaalde kringen/bedrijven. Ik heb in de IT altijd een 'vrije cultuur' gezien op dat gebied. Iedereen die serieus kon kijken kon natuurlijk beginnen (met lease auto en laptop) in de jaren 90. In het bankwezen is dat misschien weer heel anders, in de advocatuur en medicijnen natuurlijk helemaal. Ik weet niet hoe het nu is op de arbeidsmarkt, maar ik sterk het idee dat eigenlijk iedereen welkom is.

Ik werk zelf met veel academici (jong en oud) en zie dan zeker in de IT weinig toegevoegde waarde of nuttige bijdrage van hen. Dat iemand met natuurkunde of chemie in de IT minder thuis is dat snap ik wel, maar ook op het gebied van management en planning zie ik ook geen gestructureerde aanpak of handige methodes. Ik bedoel dan bijvoorbeeld een karnaugh/gantt/swot/percentile/median grafiekjes of gewoon een goed opgestelde email met een samenvatting of plan.

Nogmaals het gaat mij om het advies voor een 28-jarige. Iemand van 18 moet zeker lekker gaan studeren.
Pagina: 1