Metal stud scheidingswand voor keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi tweakers, ik moet scheidingswand maken (4 lang 2.6 hoog) waar ook een paar keuken bovenkasten aan komen te hangen (van 60 diep).

Ik zat te denken aan metal stud frame 50mm met daarop OSB plaat van 18mm. Daar komen de bovenkasten dan ook aan te hangen. Boven de keuken dan 12.5 mm gips om eea af te werken. Aan de andere kant ook OSB plaat (want daar komt ook wat aan te hangen) icm 12.5 mm gips.

Denken jullie dat 50mm metal stud sterk/stijf genoeg is om die osb en boven kasten en gips te dragen ? Of beter 75mm metal stud frame...?

thx mvg mb

ps - kies voor metal stud omdat het lekker recht is ...

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 05-08-2024 21:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
De kastjes zullen wel blijven hangen maar het blijft een (overdreven gezegd) zwabberwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Waarom wil je een holle wand? Moet het extra run zijn? Want dit is vragen om probleempjes in toekomst, als je hem als volwaardige tussenmuur gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi gm, thx, hol is wel handig ivm doorvoeren leidingen en vrij snel bouwen en dat kan ik zelf wel (alhoewel die nog wel aan achterkant ertegen aan zouden kunnen). 'zwabberwand' was dus precies wat ik me afvroeg bij metalstud.. wellicht is c75 of zelfs c100 een stuk stijver.. of wellicht gewoon 2x3tjes gebruiken en een stapel hout uitsorteren op rechtheid ..

Of de muur een paar cm dikker of dunner wordt makat niet echt uit

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 06-08-2024 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
In mijn oude huis had de aannemer een metalstud wand geplaatst tussen badkamer en trappenhuis. Met aan de onderkant (tot ca 1,20 mtr) hoogte een multiplex-plaat. Hieraan kwam dan een eikenhouten badmeubel (2 mtr lang en ca 0,7 mtr diep) met twee keramiek waskommen.

De timmerman die het badmeubel had gemaakt en bevestigd, ging zelfs op de punt ervan zitten. Ik zag en voelde totaal geen werking in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi pat thx, hoe dik was die wand ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:46
Waarom zwabberwand? Sinds wanneer is metalstud niet goed meer?

De wand komt toch gewoon vast aan plafon?
Je stijfheid komt als je de platen erop zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Klopt denk idd dat het wel goed komt met idd vast aan plafond en dik genoeg en met osb en gips

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 06-08-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:26
Ik heb hier metalstud van 76mm met 12.5mm OSB en vezelversterkte gips; heel stabiel, en volkomen vlak.
Door 75mm kun je nog makkelijk leidingen of riolering door heen halen.
Zet het OSB vast met gipschroeven met kleine kop, normale schroeven knappen gewoon af.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 08:38

mjl

Ugh

Ipv OSB kan je undelayment of zelfs multiplex overwegen, is iets sterker. Als het echte leeg zwaar word kan je zelfs nog overwegen balkjes achter de platen te zetten waar de kastjes dan aan hangen. Als je de achterkant open houdt is dat misschien nog een optie om te doen tijdens het ophangen.

Je kan natuurlijk ook houten balken en metal stud combineren :) en bij de Hornbach kan je rustig rechte balken uitzoeken, doe ik ook altijd. Bij de Gamma zal het je niet lukken, bij ons zijn ze daar gewoon allemaal krom.

Je hebt ook sterk materiaal waar de gipsplaat meteen op zit, ben je in 1x klaar.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
MisterB schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 09:46:
hi pat thx, hoe dik was die wand ?
Poeh, moet ik even flink terugdenken, de verbouwing was al 10 jaar geleden, en ik heb mijn huis vorig jaar verkocht. Toen hing alles er nog keurig bij :)

Voor zover ik me kan herinneren was het als volgt:
Het was maar een dun wandje, oorspronkelijk echt niet meer dan 4 cm vurenhouten balkjes met om en om gipsplaten en dat gestuct. Dat heb ik makkelijk zelf kunnen slapen.

Ik denk dat de aannemer profielen van ca 5 cm breedte gebruikte (ik weet niet welke dikte en of daar uberhaupt verschil in zit). Aan de gangkant dan alleen gipsplaat ertegen aan. Aan de badkamerkant dus multiplex van ik denk 2 cm ongeveer. En dan dus tot ca 120 cm hoogte, daarboven opgevuld met ik denk planken van dezelfde dikte, en dan alles afgewerkt met gipsplaten. Daar werd tegenaan getegeld, en daar ging dan weer het badmeubel tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
Mits je de onder- en boven profielen (liggers) netjes op ondervloer en plafond vastschroeft; je genoeg staande profielen gebuikt (om de 60cm bijv) en de OSB platen met voldoende schroeven vastmaakt aan alle profielen
dan zorgen de OSB platen er voor dat er helemaal niets meer gebeurd met die muur hoor.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
tx all.. zal tzt een keer een fototje plaatsen (september/oktober)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:10
dikke vs dunne metalstud profielen zijn goed om naar te kijken als je kozijnen in de muur wilt monteren of als je isolatie-eisen hebt

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-04 17:33
snap de redenaties voor stud+osb wel, maar zou zelf toch Ytong, cellenbetonblokjes gebruiken

mijn ervaring is dat die met gewicht eraan, nou net ff wat lekkerder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:56
mvkdev schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:11:
snap de redenaties voor stud+osb wel, maar zou zelf toch Ytong, cellenbetonblokjes gebruiken

mijn ervaring is dat die met gewicht eraan, nou net ff wat lekkerder staan.
Mijn ervaring is dat ytong kan scheuren, en veel meer geluid door laat dan geïsoleerd metal stud, of hout bouw.
Ik heb alle drie in onze woning toegepast. Metal stud is super sterk en werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-04 17:33
martinus83 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 05:25:
[...]

Mijn ervaring is dat ytong kan scheuren, en veel meer geluid door laat dan geïsoleerd metal stud, of hout bouw.
Ik heb alle drie in onze woning toegepast. Metal stud is super sterk en werkt niet.
Voor wat geluid betreft heb je met metal-stud vaak betere isolatie door het 'massa veer massa' effect, maar binnenshuis is de geluids isolatiewaarde groot genoeg met cellenbeton.

Scheuren in cellenbeton komen overigens bijna altijd door een foutieve constructie (klem zetten tussen beton).

-edit: de scheuren die je weleens in een wand ziet, vaak is dat een kalkzandsteen wandje, dus geen cellenbeton.

[ Voor 8% gewijzigd door mvkdev op 07-08-2024 09:44 ]

Pagina: 1