Hoe zet ik de LED-lampen uit van mijn Geforce RTX 3070?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitotato
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-03 13:45
Mijn vraag

Hoe zet ik de LED-lampen uit of ontkoppel ik deze? Volgens mij heb ik de juiste kabel gevonden, maar ik weet niet zeker of dit de juiste is. Ik kan hem alleen niet ontkoppelen omdat de heatsink deze blokkeert. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AS2hTHUuUlthDGppR8c1opHfptY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epjqcU3q9SNvTDPh0DlqrYXh.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik

De PC die ik gebruik is de Legion T5 26AMR5, en de grafische kaart is de Geforce RTX 3070. Ook gebruik ik Windows 11 Home.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb veel programma's geprobeerd:

RGBFusion
GeForce Experience
GeForce GTX LED Visualizer
EVGA

Ook heb ik veel stekkers geprobeerd los te koppelen, maar niets werkte. Behalve die stekker op het plaatje (die achterste met het rode, groene en blauwe draad), maar die wordt geblokkeerd door de heatsink. Ik wil de draadjes wel doorknippen, maar dan wil ik graag zeker weten dat dit de juiste draadjes zijn en dat het geen bij-effecten heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfV8SKKe0pRPjCKaFaOC7qsVfEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7vkTECMPDCAlXJHVgLgSG15.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Sitotato op 06-08-2024 23:31)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-05 11:05
Persoonlijk zou ik lekker een tubetje koelpasta kopen, de hele heatsink uit elkaar sleutelen en repasten + die kabel los te trekken.

OpenRGB proberen kan ook nog

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
Persoonlijk zou ik lekker een tubetje koelpasta kopen, de hele heatsink uit elkaar sleutelen en repasten + die kabel los te trekken.

OpenRGB proberen kan ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitotato
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-03 13:45
Bedankt voor de tips! Ik ben niet heel technisch. Denk je dat dit moeilijk is voor een beginner? Weet je misschien een goede tutorial hiervoor?

OpenRGB heb ik geprobeerd, maar dat werkte helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Videokaarten zijn dure dingen. Ik zou oppassen als je hier geen ervaring mee hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
Als het alleen om de verlichting gaat kan je dan niet deze afplakken met zwarte elektro tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Als je gewoon je tijd neemt, moet het te doen zijn. Ik heb het ook een beetje op gevoel gedaan de eerste keer.

Je haalt eerst alle kleine schroefjes los die de backplate achterop de pcb (als die er zit) vast houden en de pcie bracket die in je kast zit. Bewaar de 4 grotere schroeven die in een vierkant om je GPU core zitten voor het laatst. Haal die los op de manier die ik onderaan beschrijf bij het vastmaken. Als je alles los hebt kun je rustig de koeler van de PCB af halen. Geen brute kracht gebruiken, maar koelpasta kan een beetje plakkerig zijn. Het is geen verkeerd idee om even een game of stresstestje op te starten voor een halfuurtje voordat je aan dit alles begint. Let wel dat je videokaart algeheel best warm wordt daarvan en je dus niet direct aan de slag kunt dan.

Je kunt de koelpasta vervangen met uitvoering: Noctua NT-H2 3,5 gram Eventueel kun je ook de 10 gram kopen maar ik denk dat 3.5 moet kunnen. Ik haal deze specifieke koelpasta aan omdat ik weet dat hij goed is én omdat er alcohol doekjes meegeleverd worden om de oude koelpasta mee van je gpu te poetsen.

Pas met dit schoonmaken een beetje op. De GPU ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://avalanchenoticias.com.br/wp-content/uploads/2022/10/9935e41fea9a9f781cdd63074a955a7d-2486258-1280x720.jpg

Het beste is om alleen dat glanzende rechthoekje waar NVIDIA in gegraveerd staat schoon te maken. Er zit waarschijnlijk ook koelpasta over de rand in dat groene stuk. Ik zou dat laten zitten. Er zitten daar hele kleine elektrische componentjes. Als je er daar een vanaf tikt, is je GPU dood. Geen zorgen, als je daar niet actief gaat zitten poetsen gaan ze heus niet zomaar los.

Als je de GPU schoon hebt kun je nieuwe koelpasta aanbrengen. Bij GPU's mag je een stuk meer gebruiken dan doorgaans het advies is bij CPU's. GPU's hebben namelijk geen heatspreader. Dat ding waar je tegenaan kijkt is echt de "die" uit de silicon wafer. Geen beschermende heatspreader. 100% coverage is dus gewenst.
Hier een video YouTube: Is repasting your GPU still worth it?

Daarna alles weer in elkaar schroeven. Let op dat je de 4 grote schroeven dit keer eerst doet. Draai ze eerst alle 4 aan tot ze beet hebben. Zet ze NIET direct aan/strak. Als je ze alle 4 in de draad hebt zitten kun je ze om de beurt in een kruispatroon een slagje ronddraaien. Precies zoals je een auto wiel aan zou draaien
Afbeeldingslocatie: https://global.discourse-cdn.com/digikey/optimized/3X/d/e/dec69fdae3df0999d0c0f2822c94dcf23aeb16c4_2_1024x576.jpeg
Gewoon om de beurt een hele of halve omwenteling tot ze alle 4 vast zitten. Daarna kun je alle andere schroefjes terug zetten. Voor die schroeven zijn er geen speciale instructies.

En vergeet onderweg die leds niet los te trekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
@Sitotato je hebt nog niet vermeld welk merk "Geforce RTX 3070"
De verlichting is niet standaard.
Zeer waarschijnlijk heeft de fabrikant wel een stuk software uitgebracht waarmee je de verlichting kunt regelen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada651
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-05 16:18
De videokaart uit elkaar halen is echt totaal niet nodig. De aansturing van de LEDs op Geforce kaarten is gestandaardiseerd, elke LED software kan dat doen. Ik gebruik zelf de iCue software van Corsair om dat te doen op mijn RTX 3090 Founder Edition.
Pagina: 1