Game PC problemen na upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickdigrande
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-08-2024
Hi allen,

Afgelopen najaar heb ik mijn pc geüpgraded naar de onderstaande specs op basis van een adviestopic dat ik hier geopend had. Doordat ik door omstandigheden weinig tijd heb gehad om te gamen, heb ik het systeem nooit volledig op de proef kunnen stellen. Eigenlijk heb ik vooral Football Manager gespeeld, niet echt een game waar het systeem voor moet zwoegen. Nu ik de afgelopen maanden wat meer tijd heb gehad en onder andere Shadow Gambit – the cursed crew, Starfield en Assetto Corsa heb gespeeld, merk ik dat het systeem niet goed draait.

Wat is er gedaan:

Case, HDD en SSD behouden. Scythe Mugen overgezet naar nieuwe processor.

Nieuwe hardware:

AMD 7600X

MSI B650 Tomahawk

BeQuiet 850W voeding

Gskill flare X5 2x16 GB

7800XT 16GB

Alles gedaan door een bekende hardware winkel in het Oosten :-)

Wat is er aan de hand:

Het begon een paar maanden terug met random crashes in game – beeld blijft hangen, geluid loopt wel door, pc valt uit. Dit is opgelost door verschillende keren alle oude videokaart drivers te verwijderen en nieuwe te installeren.

Nu merk ik dat games eigenlijk niet helemaal soepel lopen. Belangrijkste observatie: het beeld blijft even 1 tot 3 seconde hangen en gaat dan weer verder. Dat gebeurt zelfs bij Football Manager in-match – nogmaals niet echt een game waar je met deze specs dit bij verwacht. In het algemeen draaien Starfield en Assetto Corsa gewoon niet soepel. Soms gaat het minutenlang goed, maar er zijn regelmatige haperingen van een paar seconde of flinke lag stoten, net alsof het systeem de game niet aankan. Ter vergelijk: Assetto Corsa draaide op mijn vorige systeem van 5 jaar oud gewoon prima. Bij Starfield loopt audio en beeld regelmatig niet in sync. Dit lijkt overigens een Starfield specifiek probleem te zijn.

Wat heb ik zelf al geprobeerd

Alle moederbord drivers opnieuw geïnstalleerd.

Ik heb de AMD monitoring tool aangezet. In Starfield is mijn FPS over het algemeen ver boven de honderd, met regelmatig flinke drops.

Wat ik zie is dat mijn processor behoorlijk heet wordt. Minimaal 40-50 graden in Windows en in game soms boven de 90 graden. Zit hier mogelijk de bottle neck? Zie deze screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHhFWCViiv4laXDHpVcA9TrWw1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbeCp9aQE7Mho2gUNMGjhqiS.jpg?f=fotoalbum_large

Welke hulp heb ik nodig:

Ik vind het lastig om te bepalen waar te beginnen en waar het aan zou kunnen liggen. Welke stappen zou ik moeten doorlopen? Ik denk zelf in ieder geval aan een schone Windows install, maar wie weet is dat niet nodig en ligt het aan de hardware.

Hoor graag jullie suggesties! Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:50
heb je een complete nieuwe install gemaakt toen je de upgrade deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickdigrande
Nee dat heb ik niet laten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 17:04
Bij het overzetten van de CPU Koeler. Heb je daar ook de koeler goed schoon gemaakt en de CPU voorzien van nieuwe goede koelpasta? En hoeveel pasta heb je erop gedaan?

Verder is mijn advies om pasta in een X vorm te plaatsen met paar puntjes in de open stukjes.
Dan weet je zeker dat de gehele CPU bedekt wordt. Als je alleen een kleine dot in het midden hebt gedaan heb je kans dat delen niet goed gekoeld worden en dan kan je dit soort zaken krijgen.

Verder ook zeker weten dat de koeler goed vast is geschroefd en op de juiste manier.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 16:46

Nielless

Born at a very young age.

Vaak is dat wel aan te raden ivm afwijkende drivers etc.

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:50
Vaak blijven er veel Drivers,software e.d, achter van de oude hardware. hiervoor is het aan te raden even een reset naar fabrieksinstellingen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickdigrande
Wylana schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:47:
Bij het overzetten van de CPU Koeler. Heb je daar ook de koeler goed schoon gemaakt en de CPU voorzien van nieuwe goede koelpasta? En hoeveel pasta heb je erop gedaan?

Verder is mijn advies om pasta in een X vorm te plaatsen met paar puntjes in de open stukjes.
Dan weet je zeker dat de gehele CPU bedekt wordt. Als je alleen een kleine dot in het midden hebt gedaan heb je kans dat delen niet goed gekoeld worden en dan kan je dit soort zaken krijgen.

Verder ook zeker weten dat de koeler goed vast is geschroefd en op de juiste manier.
De gehele assemblage (nieuwe onderdelen + overzetten van de CPU cooler) is gedaan door Azerty. Ik mag hopen dat ze daar weten wat ze doen. De cooler lijkt wel goed vastgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• patrickdigrande
Dank voor de andere reacties. Ik denk dat ik als eerste stap dan maar voor een volledige herinstallatie ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 21:55
Lijkt me een goed plan.

Ik lees wel dat je je HDD en SSD hergebruikt hebt.

Zou het niet gek vinden als die (wellicht door een tik) de data niet meer lekker lezen...
Pagina: 1