Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:04
Ik heb een 2x een pv installatie met 1x Solis omvormer met 2 storingen, 1x 6st 460wp, 1x 7st 460wp. String spanning respectievelijk 240v om 280v
Deze lijkt dus ok.

Nu de growatt deze heeft 430wp panelen
Jinko Mono Full Black Tiger Neo N-Type 430WP
Zover ik de specs lees zou deze 32.5v per paneel geven.
De 18 panelen zijn 10/8 verdeeld (West/Oost)
De 8 panelen string zit gemiddeld op 245v met een piek van een uur rond 260v
De 10 panelen: zit tussen 310v tot 300v
Voor die 10 panelen lijkt dus een paneel te ontbreken in de spanning.
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd :?

Ps de data van een jaar terug toont hetzelfde qua voltage.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Beste antwoord (via The-Source op 05-08-2024 22:56)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:34
Wat is de stringspanning van beide strings op hetzelfde tijdstip? Zeg om 10.00 uur en om 18.00 uur?
Heb je al eens gekeken op een volledig bewolkte dag of op een koelere dag?
Weet wel dat de panelen op west warmer worden dan op oost. Dat kost spanning. Als er om 15.00 uur (zoals vandaag) een wolk voor de zon schuift dan gaat de stringspanning van mijn setje van 12 op zuid zomaar 12v omhoog. Afgelopen zaterdag was het koeler en de stringspanning 30v hoger. Warmte kost nu eenmaal spanning. Hoeveel dat bij jouw panelen het geval is staat ook in de specs van de panelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
245 + 65 = 310. Wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Uszka schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:38:
245 + 65 = 310. Wat is het probleem?
8x 32.5 = 260 << is 1 uur piek continu rest van de dag 245/ 8 = 30,6
10x 32.5 = 325 piek is 310v en na piek over een paar uur verspreid zal dit tot 300v
De 30,6v komt wel overeen met de 10x maar niet met de specs van de panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Mogelijk zitten er wat mindere secties tussen waardoor de omvormer die eruit drukt via maximum power point tracking. Het zijn 24 secties van 10.9V wat dus 262V zou moeten geven. 262-245=17V tekort. Dat komt overeen met iets meer dan 1 sectie plus een diode. Heb je niet gewoon schaduw op een klein hoekje van een paneel? 1 sectie bypassen kost 4% opbrengst. Levert 1 sectie bijvoorbeeld 6% minder, dan zal een MPPT ervoor kiezen de spanning te verlagen en de stroom te verhogen.

Theo

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Wat is de stringspanning van beide strings op hetzelfde tijdstip? Zeg om 10.00 uur en om 18.00 uur?
Heb je al eens gekeken op een volledig bewolkte dag of op een koelere dag?
Weet wel dat de panelen op west warmer worden dan op oost. Dat kost spanning. Als er om 15.00 uur (zoals vandaag) een wolk voor de zon schuift dan gaat de stringspanning van mijn setje van 12 op zuid zomaar 12v omhoog. Afgelopen zaterdag was het koeler en de stringspanning 30v hoger. Warmte kost nu eenmaal spanning. Hoeveel dat bij jouw panelen het geval is staat ook in de specs van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
@Uszka letterlijk de 2 stringen vergelijken op tijdstip is met Oost West situatie niet geheel terecht. Rond 1 uur in de middag is dat wel het beste maar omdat Oost niet 100% Oost is en zo West ook niet 100% daarom ook de spanning over de uren en niet de stroom bekeken welke natuurlijk bij een wolkje of minder fel zonlicht sneller veranderd
@xah5kiDe dat van die secties verklaard in ieder het verschil van de spanning in de 8 panelen string. Waarom dat met een sectie gebeurd ga ik nog proberen uit te zoeken of er "verdwaalde schaduw is"
De 10 panelen string zou dan bijna altijd 1 sectie het niet doen omdat deze nooit boven de 310v komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-09 22:49

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c29GvhsaMIjS_U5c5BF9LVP0sJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Db7Tdpqx3jpfIUCkZi3Ontwf.png?f=fotoalbum_large
Dit is een simulatie van drie scenarios van 24 secties (8 panelen). De bovenste en onderste is wat jij waarschijnlijk ziet gebeuren. Er lijkt niets stuk want je krijgt wel weer elke dag die maximale spanning te zien? Diodes willen nog wel eens sluiting maken. En hoe ziet het eruit op een bewolkte dag? Dan heb je geen schaduw en zou je de hoge spanning moeten zien.
De middelste plot laat een uitdaging zien voor een MPPT zien. Er zijn twee optima en kan sprongen in de spanning verklaren.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Op 2 augustus weet niet wat voor weer het toen was om 10:00 en 20:15 gedurende 45min wel 320v gezien en dat is dus op west, dat 10:00 moment is dan nooit van direct zonlicht geweest.
Het lijkt er dus wel op dat het functioneert naar behoren alleen niet zo vaak als je zou verwachten denk ik dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:02
Dit is een grafiek van 2 strings met exact dezelfde panelen. V/panel door de dag heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtzJD_YZyE7Jq_EDN4AJIKj--a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m44JT9hGnEdwkUGPvEgQ7ojx.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1