Advies Mesh Netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo1291
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09-2024
Hoi allen,

Na heel wat lezen, hopelijk een korte vraag:

Situatie:
Huis met 3 lagen. Alles met betonnen vloeren van 15-20 cm dik. KPN Box12 bij de voordeur in de meterkast, dus buiten de begande grond (horizontaal slechts gasbeton blokken als muur), is er weinig bereik, tenzij recht boven de router). Sinds het kantoor naar boven is verhuist, nog maar 10 Mbps aan snelheid. Schuif ik een kamer op (minder beton ertussen), gaat de snelheid al naar ~100 Mbps, dat is genoeg voor de activiteiten. Vandaag paar uur met de trekveer aan de gang geweest, maar UTP's door de kleine geribbelde en volle PVC pijpen krijgen is geen doen.

Graag zou ik daarom in eerste instantie een mesh set kopen (met dedicated backhaul), die ik in de toekomst, of bij gebrekkig bereik, alsnog bedraad kan aansluiten als AP (dan moet de kabel maar over de gevel, of door meerdere muren). Ik denk dat ik wel kan schuiven met óf de sattelieten recht boven elkaar, zodat ze elkaar vinden door 1 laag beton, en elk een verdieping kunnen bedienen, of ze zo positioneren dat het via het trapgat kan.

Budget en indicatie:
€350 ex btw, indien nodig, zoals bijvoorbeeld voor de deco XE75 (3 pack)

Gezien de plannen en opties, iemand een concreet advies over wat wijsheid is?
Alvast bedankt voor de moeite en het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Enzo1291 op 05-08-2024 19:57 ]

Beste antwoord (via Enzo1291 op 05-08-2024 22:22)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Meestal red je het wel met 1 ap per verdieping.

Xe75 is beste keuze voor dit budget imho. Dedicated backhaul en stabiele apparatuur.

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Xe75 is prima plan daarvoor.

Tip: positioneer je nodes bij het trappengat op iedere woonlaag. Daar “mist” een stuk beton en kunnen de nodes elkaar beter vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo1291
laurens0619 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:48:
Xe75 is prima plan daarvoor.

Tip: positioneer je nodes bij het trappengat op iedere woonlaag. Daar “mist” een stuk beton en kunnen de nodes elkaar beter vinden
Precies, dat was het plan, maar ik moet nog even kijken of ik dan een "line of sight" vanuit de huiskamer kan krijgen (makkelijk, mesh). Maar dat gaat lukken!

De Xe75 was puur een opsteker na hier gelezen te hebben. Is dat prima? Of is er toevallig een alternatief goedkoper/beter? Dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Meestal red je het wel met 1 ap per verdieping.

Xe75 is beste keuze voor dit budget imho. Dedicated backhaul en stabiele apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo1291
Hartelijk dank!
Ga ik die bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo1291
Voor wie hier toevallig nog een keer langs komt bij een zoektocht:
XE75 was gemakkelijk in te stellen, met 2 van de drie units is het huis nu gedekt.

Kreeg er ook nog een tapo115 bij, was een leuke meevaller. Die werkt ook prima.

Kan het systeem aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Das mooi!
Welke snelheden haal je op de bg (via hoofd node) 1e en 2e verdieping (via mesh node)?

Pagina: 1