Jacuzzi terugklep luchttoevoer lekt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 20:42
De onderste grote buis die de luchttoevoer regelt voor de bubbels in de opblaasbare jacuzzi lekt. Ik heb deze gedemonteerd en wat getest en ik stel me een aantal vragen bij.

In de buis zit een afgeronde klep, een soort halve bal. Dit zou het water die terugvloeit moeten stoppen. Weet iemand hoe dit noemt zodat ik een vervangend onderdeel kan vinden?

Net achter deze klep zit een kleiner klepje dwars (zie foto). Deze lekt ook, al weet ik niet waarom. Ik heb het klepje dichtgetrokken en het water druppelt langs de afsluiting. Hier zit geen afdichting en het zijn ook maar 2 vijsjes.

Kan ik deze tijdelijk gewoon afsluiten zodat het water niet weglekt? Als ik dit doe lijkt het me duidelijk dat ik de bubbels niet kan gebruiken, maar is er een effect op de filter of de heater? Want deze werken wel.

Heeft hier iemand toevallig verstand van?

Dank voor enige tips!

Het is een opblaasbare jacuzzi Intex, type 20SB-H20N

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZL8LKAV_WU5ARK-K-gxVNmnr2Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBgj5sju7vko0kwa53lhftji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwLrenWTGeNll3iNVlgYvYv9IsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHcdmax83hpg4Y3Z2Q840bq3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Iemand een idee? Of is er meer informatie nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:08
De veer drukt de klep dicht wanneer er geen lucht door blaast, dit voorkomt water terugloop in je systeem. Top. Zo hoort het ook. Maar... als hij lekt en jij ziet geen rubber, dan is er iets mis. Op de foto zie ik 2 kruiskop schroefjes, die zou ik graag los gedraaid zien en kijken wat er met de rubber aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Nachoman schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:16:
De veer drukt de klep dicht wanneer er geen lucht door blaast, dit voorkomt water terugloop in je systeem. Top. Zo hoort het ook. Maar... als hij lekt en jij ziet geen rubber, dan is er iets mis. Op de foto zie ik 2 kruiskop schroefjes, die zou ik graag los gedraaid zien en kijken wat er met de rubber aan de hand is.
Maar die kleine veer die je op de foto ziet zorgt ervoor dat het klepje juist open blijft. Ik trek deze dicht wanneer er water in zit en merk op dat er toch wat lekt (zie markering). In de grote buis zit een andere bolle klep die wel dichtgedrukt wordt. Maar als ik er water in giet lekt deze (foto volgt).

Ofwel zoek ik het juiste onderdeel om te vervangen, of een truukje om de bolle klep dicht te houden (de veer wat rekken zodat hij meer opspant? ).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx3bFSIBSmz6hUKiSoEDvNYlBnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FbHVe0RsfSEpN5pY9CE1gCQl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
Oh. Ok. Maar ik dacht dat een jacuzzi juist luchtbellen blaast, en dat de foto een perslucht unit toont?

Dus zeg maar dat er lucht uit het witte kunststof gedeelte komt.

[ Voor 24% gewijzigd door Nachoman op 10-08-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Voor de duidelijkheid vermeld ik even dat de foto ondersteboven is genomen.

Wat ik dan zou begrijpen dat langs het klepje lucht binnen wordt getrokken? Maar heb er geen kennis van, want dat betekent dat ergens bovenin een pomp zit. En er zit geen logica in als daar lucht van binnenkomt en diezelfde lucht moet langs de bolle klep 2 cm verder ingeblazen worden? De kleine klep open en sluit zich elke keer dan zodat de lucht geleid wordt langs de bolle klep en terug lucht wordt aangevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
Ik begrijp het niet goed genoeg.
Wat is een "bolle klep " in dit verhaal? Membraan of een verloop of iets dergelijks? Van waar komt de lucht? Waar zit de water pomp, als die er is? In Welke richting loopt de lucht en het water eventueel? Ik zou persoonlijk het geheel wat uit elkaar gedraaid moeten zien met de onderdelen in de normale bedrijfs positie zodat ik de logica erachter begrijp.

[ Voor 24% gewijzigd door Nachoman op 11-08-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickChange
Nachoman schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:23:
Ik begrijp het niet goed genoeg.
Wat is een "bolle klep " in dit verhaal? Membraan of een verloop of iets dergelijks? Van waar komt de lucht? Waar zit de water pomp, als die er is? In Welke richting loopt de lucht en het water eventueel? Ik zou persoonlijk het geheel wat uit elkaar gedraaid moeten zien met de onderdelen in de normale bedrijfs positie zodat ik de logica erachter begrijp.
Hierbij de luchttoevoerbuis gedemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8hnvUAsByQ_X77XPYs2d1zY2pM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtCH31b9DiWlX7NkW3ipXm7J.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens vind ik dit onderdeel terug onder "Intex purespa blower/relief"

De klep heb ik gevonden onder "mushroom valve"

Ik heb de klep dus vervangen. Deze sluit en opent op het eerste zicht goed. Of misschien iets te goed?

Ik heb de pomp aangesloten, en nu blaast hij niet meer maar hoor ik een geruis. Ben nog even aan het uitzoeken wat er nu juist mis is.

Een pomp ziet er zo uit trouwens;

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/20364/files/427126424/intex-spa-pomp-unit-voor-greywood-4-6-persoons.jpg

Rechtsonder is de luchttoevoer (voor de bellen). Linksonder is de invoer water met externe filter, en linksboven is uitvoer.

[ Voor 14% gewijzigd door NickChange op 13-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
wat ik nu lijk te zien is dat de bolle klep gewoon een terugslagklep is en dat witte gedeelte met dat kleine veertje erin is ook een terugslag klep lijkt mij, maar ze werken zodanig dat dat uitgangen zijn.

Dat kan wel maar dan moet er iets meer gebeuren vanaf een andere zijde...

En dat lijkt dan weer de zijde te zijn die ik niet goed kan zien, de tegenovergestelde kant van dat witte gedeelte.

Volgens mijn logica komt daar alles binnen, zodat er vanaf de kant met de bolle klep water/lucht uitkomt en vanaf dat witte gedeelte komt er ook water/lucht uit.

*update* Na het internet af te struinen lijkt het mij ook goed mogelijk dat de kleine terugslagklep in dat witte gedeelte ook een overdruk ventiel kan zijn...
En de bolle klep gewoon de hoofd toevoer is van lucht.

mbt tot de lekkage weet ik niet waar hij exact lekt, maar dit kan wel komen door kalkaanslag op de rubber/kunststof, even kijken en reinigen.
in ieder geval niet zomaar iets afsluiten omdat het anders lekt.
Alles heeft namelijk een functie :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5XRoaXNlRwrJx7Py1ujRYpYgG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rpRexq1EeHxk0j6xaBtsSax0.jpg?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door Nachoman op 13-08-2024 20:25 ]

Pagina: 1