Verzekeringsdekking bij aquarium lekkage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:55
Ik heb een zoetwateraquarium van 180 liter en woon in een 100 jaar oud appartement op de eerste verdieping. Ik maak me zorgen over de mogelijke gevolgen van een lekkage of breuk van het aquarium. Hoewel de kans klein is, kan de schade enorm zijn. Het aquarium wegdoen is geen optie, aangezien het mijn passie is. Daarom ben ik nu mijn verzekeringen aan het controleren om te zien wat gedekt is in geval van problemen.

Ik heb een inboedelverzekering met aansprakelijkheid, wat schade bij mij en mijn onderbuurvrouw zou moeten dekken. Echter, ik maak me ook zorgen over structurele schade, die mogelijk veel groter kan zijn. Onze VVE houdt de kosten laag, en ik vermoed dat we de minst uitgebreide opstalverzekering hebben. Omdat ik geen contactpersoon ben, kan ik de verzekering niet rechtstreeks benaderen om dit te verifiëren. Onze tussenpersoon is moeilijk te bereiken en beweert dat alle schade op mij verhaald zal worden.

Ik zal uiteindelijk contact opnemen met de verzekeraar, maar intussen vraag ik me af wat jullie denken. Zou de gevolgschade niet standaard gedekt moeten zijn door een opstalverzekering?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord (via bulletproof93 op 06-08-2024 10:22)

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Nu we toch op the hypothetische weg zijn:

Check ook even in je polisvoorwaarden of schade aan de vissen onder de dekking valt. Als @bulletproof93 een échte piranha treft in de rechtbank dan kan deze je nog wel eens helemaal leegtrekken voor de schade die hij heeft geleden door het gebrek aan water.

Maar on-topic:
Ik zou vooral alles in je eigen verzekeringen checken: wat dekt de eigen aansprakelijkheidsverzekering? Bel ze even op, dan helpen ze je verder en dan kun je daar goed doorvragen naar de 'waar in de voorwaarden staat dat dan'. Of: https://www.interpolis.nl...chade-woning-door-lekkage

En zoals @fopjurist tercht opmerkt: een lekkend aquarium is niet direct aansprakelijk zijn, de 'gewone' onrechtmatige daad of een product-/risicoaansprakelijkheid zal niet zomaar een langzaam lek omvatten wanneer jij deugdelijke maatregelen hebt getroffen.

Goeie nickname overigens voor een vraag over schade aan glas.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 05-08-2024 21:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:07
Ik raadpleeg mijn kristallen bol.

Neen, ik kan je polisvoorwaarden niet inzien. Dus neen, ik kan niks zinnigs zeggen hierover.

Einde sarcasme modus. Even serieus nu, wat verwacht je van ons? Dat wij allemaal ‘what if’s’ gaan voorleggen? Bel gewoon je verzekeraar en dien voor de VVE een officieel verzoek in bij de beheerder.

Dan heb jij je antwoord.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Panzer_V schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:24:
Ik raadpleeg mijn kristallen bol.

Neen, ik kan je polisvoorwaarden niet inzien. Dus neen, ik kan niks zinnigs zeggen hierover.

Einde sarcasme modus. Even serieus nu, wat verwacht je van ons? Dat wij allemaal ‘what if’s’ gaan voorleggen? Bel gewoon je verzekeraar en dien voor de VVE een officieel verzoek in bij de beheerder.

Dan heb jij je antwoord.
Dat heb ik al gedaan en ook aangegeven in de post. Ik wilde graag weten of andere mensen een soortgelijke ervaring met verzekeraars hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

180 liter water gaat geen structurele schade aanbrengen aan een pand, hoe monumentaal ook. Je gips plafond valt er af en je vloerbedekking moet je vervangen, maar verder 🤷 als je je echt zo zorgen maakt kun je misschien een mooie lekbak aanleggen - of een water alarm. De kans dat hij langzaam lekt is veel groter dan een complete explosie.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 05-08-2024 19:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
BCC schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:34:
180 liter water gaat geen structurele schade aanbrengen aan een pand, hoe monumentaal ook. Je gips plafond valt er af en je vloerbedekking moet je vervangen, maar verder 🤷 als je je echt zo zorgen maakt kun je misschien een mooie lekbak aanleggen - of een water alarm. De kans dat hij langzaam lekt is veel groter dan een complete explosie.
We hebben inderdaad lek detectie sensors van IKEA in de kast en onder de kast geplaatsts. Even kijken waar dat gips plafond dan weer onder valt. Aansprakelijkheid of opstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:07
bulletproof93 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Dat heb ik al gedaan en ook aangegeven in de post. Ik wilde graag weten of andere mensen een soortgelijke ervaring met verzekeraars hebben gehad.
Ook in dat geval is alles afhankelijk van de polisvoorwaarden.

Ikzelf heb een waterbed gehad, ook veel water, terwijl ik op een appartement woonde. Ik heb de VVE van te voren geïnformeerd, die gaven aan daar geen mening over te hoeven hebben. Daarnaast heb ik een goede aansprakelijkheidsverzekering waardoor alle schades, voortkomende uit een lekkage, door mijn aansprakelijkheidsverzekering gedekt worden. Uiteraard had de VVE ook een opstalverzekering, maar dat was in de basis geen partij bij een lekkage.

Maar nogmaals…..alles hangt af van de polisvoorwaarden.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik had iets lekkends bij een wasmachine dat bij de benedenburen zichtbaar werd (verf/stuc klusje geloof ik) dat ging via de opstalverzekering van de vve

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

BCC schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:34:
Je moet houten elementen de kans geven om te drogen, anders kunnen ze wegrotten. Daarvoor kan het nodig zijn om gipsplaten en isolatiemateriaal te verwijderen.
Vloerbedekking kun je reinigen en drogen. Parket is een ander verhaal, als dat eenmaal kromtrekt dan moet je het vervangen.
bulletproof93 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:21:
Ik heb een inboedelverzekering met aansprakelijkheid, wat schade bij mij en mijn onderbuurvrouw zou moeten dekken.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Als jouw aquarium onverwacht lekt, ben je niet aansprakelijk voor de schade bij de onderburen.
Onze tussenpersoon is moeilijk te bereiken en beweert dat alle schade op mij verhaald zal worden.
Je zou het VvE-reglement erop moeten naslaan, maar ik betwijfel dat er iets op jou verhaald kan worden. Het Modelreglement 1992 bepaalt bijvoorbeeld dat schade op jou kan worden verhaald als die door jouw schuld is veroorzaakt. De schuld ontbreekt bij een aquarium dat spontaan lekt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03

BCC

Volgens het aquarium forum gaan de meeste stuk doordat er te dichtbij gestofzuigd of geveegd wordt

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 13:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

BCC schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:37:
Volgens het aquarium forum gaan de meeste stuk doordat er te dichtbij gestofzuigd of geveegd wordt
Volgens tv ook!

offtopic:
de reactie waar je op kon wachten. En sorry, ik heb inderdaad niets nieuws en zinnigs toe te voegen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59

Check ook even in je polisvoorwaarden of schade aan de vissen onder de dekking valt. Als @bulletproof93 een échte piranha treft in de rechtbank dan kan deze je nog wel eens helemaal leegtrekken voor de schade die hij heeft geleden door het gebrek aan water.

Maar on-topic:
Ik zou vooral alles in je eigen verzekeringen checken: wat dekt de eigen aansprakelijkheidsverzekering? Bel ze even op, dan helpen ze je verder en dan kun je daar goed doorvragen naar de 'waar in de voorwaarden staat dat dan'. Of: https://www.interpolis.nl...chade-woning-door-lekkage

En zoals @fopjurist tercht opmerkt: een lekkend aquarium is niet direct aansprakelijk zijn, de 'gewone' onrechtmatige daad of een product-/risicoaansprakelijkheid zal niet zomaar een langzaam lek omvatten wanneer jij deugdelijke maatregelen hebt getroffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 05-08-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletproof93
Mr. Stom schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:43:

Maar on-topic:

Thanks!

De financiële schade door overleden vissen zit me minder dwars; dat zou meer emotionele schade zijn en die dekken ze volgens mij niet.

Het gaat mij vooral om de grote schade aan vloeren, bij de (onder)buren, meubels en mogelijk structurele schade. Mijn inboedel is dus gedekt. Ik zal mijn verzekering nog een keer bellen om zeker te weten of schade bij de buren wel of niet gedekt is met aansprakelijkheid en hoe dat nu precies zit. Ook wacht ik nog op antwoord van de VVE over de opstalverzekering; zij waren ervan overtuigd dat het niet gedekt is. Ik zal dit nog even terugkoppelen hier.

Hier is nog een foto van het betreffende aquarium:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9y8eTQprTtekFoE4bg6Bu4V6O0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/v8Y87xthwiDihFeNkYHqKyJU.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Het lijkt mij als VVE erg belangrijk dat dergelijke schades voor iedereen gedekt zijn en dat er niet een afhankelijkheid is van de verzekering van de particulier. Wisseling van bewoners geeft een wat chaotische periode, lekkage van net aan- of afgesloten zaken terwijl de verzekering nog niet omgezet is. Het kan een simpele lelijke plek worden maar het kan ook 6 meterkasten in of defecten geven aan de lift- of intercominstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
@fopjurist @jnr24 @BCC

Ik heb eindelijk antwoord vanuit de VVE. Die hebben mij dit doorgestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L4fnubwihzgKLCNiUmOEfKE2gPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mu1ngaJE9nQy2wHrEHE3XJO8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hierbij opmaken dat waterschade voorkomend uit een lekkend of gebarsten aquarium zeker gedekt is. Dit valt dan onder "Andere voorwerpen". En het aquarium zelf zou ook gedekt zijn als het deel uit maakt van het gebouw, wat in mijn situatie niet het geval is dus wordt dat inboedel.

Lees ik dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Ja, sterk staaltje juridische mambo jambo "alsmede uit andere voorwerpen, putten, riolen enz..." Ik vraag me dan af waarom zeggen ze niet gewoon "elke vorm van water"

Ik zou het nog even zwart op wit proberen te krijgen. Ze schuren wel langs "bij het gebouw behorende installaties". Dus een wasmachine, waterbed, watercooler, koelkast en dergelijke blijft wat vaag.

Heb je rechtsbijstand, misschien moet je die nemen en dan meteen je vraag voorleggen. Misschien kan ook Eigen Huis je helpen met zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
jnr24 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:43:
Ja, sterk staaltje juridische mambo jambo "alsmede uit andere voorwerpen, putten, riolen enz..." Ik vraag me dan af waarom zeggen ze niet gewoon "elke vorm van water"

Ik zou het nog even zwart op wit proberen te krijgen. Ze schuren wel langs "bij het gebouw behorende installaties". Dus een wasmachine, waterbed, watercooler, koelkast en dergelijke blijft wat vaag.

Heb je rechtsbijstand, misschien moet je die nemen en dan meteen je vraag voorleggen. Misschien kan ook Eigen Huis je helpen met zoiets.
Ja ik vind het ook een beetje vaag. Ik heb geen rechtsbijstand maar ik zal inderdaad eerst even van de verzekering een bevestiging proberen te ontvangen en als dat niet lukt even door kijken naar andere oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

jnr24 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:43:
Omdat dat ruimer is ;) Een dijkdoorbraak en een overstroming van een rivier zijn bijvoorbeeld niet gedekt.
Ik vind het niet onduidelijik. Alle zaken die je noemt vallen onder 'andere voorwerpen'.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
fopjurist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

Omdat dat ruimer is ;) Een dijkdoorbraak en een overstroming van een rivier zijn bijvoorbeeld niet gedekt.

[...]

Ik vind het niet onduidelijik. Alle zaken die je noemt vallen onder 'andere voorwerpen'.
Niet onduidelijk is zeker ook minder ruim dan "duidelijk"? ;) Is een rivier dan geen 'ander voorwerp' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Laatst online: 13:01

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

fopjurist schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:47:
[...]

[...]

Nou, in 2021 waren de overstromingen in Valkenburg a/d Geul bijvoorbeeld.

Verzekeringen verscholen zich toen achter waterschade door lekkage was wel gedekt, maar water dat via het riool terug kwam niet. Dus heel erg versimpeld: water van boven naar beneden wel, water dat van beneden omhoog komt niet.
Daar hebben veel mensen ruzie om gehad met hun verzekeringen.
Dit soort teksten kun je op allerlei manieren interpreteren.
Hier lijkt dat dan weer wél gedekt te zijn, maar ja...

Ik zou het ook navragen. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb al 20 jaar aquaria gehad en nog nooit een flinke lekkage. Tot ik vanochtend beneden kwam bleek het halve aquarium ineens leeg (500 liter bak).

Gelukkig hebben wij een aantal maanden geleden verbouwd en een nieuw meubel gebouwd voor het aquarium waarbij het filter in een gootsteen staat dat op het riool is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QKb-oOo62ekdvtSWutkX4xb21Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHTr7LDWfPtaFyscKlksek9E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2jz1NdvlrARV8fV9xv_07I8lmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mq7tFT4CKfBLYTbRpW7gITx1.jpg?f=fotoalbum_large

Verzekeren is één ding, mitigatie kan dus ook :) Vrijwel al het water was nu verdwenen in het riool. Volgens mij lekken filters veel vaker dan dat hele aquaria gaan lekken (of barsten).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
Glashelder schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:16:
Ik heb al 20 jaar aquaria gehad en nog nooit een flinke lekkage. Tot ik vanochtend beneden kwam bleek het halve aquarium ineens leeg (500 liter bak).

Gelukkig hebben wij een aantal maanden geleden verbouwd en een nieuw meubel gebouwd voor het aquarium waarbij het filter in een gootsteen staat dat op het riool is aangesloten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verzekeren is één ding, mitigatie kan dus ook :) Vrijwel al het water was nu verdwenen in het riool. Volgens mij lekken filters veel vaker dan dat hele aquaria gaan lekken (of barsten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3r4l1xk3LNrStzxNlBSjLkU0Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Lfz6pmTaYfD3I1s3r40NiPW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een externe filter en vrees hetzelfde probleem. Ik zat ook aan zoiets te denken alleen heb ik geen rioolaansluiting in de buurt. Het is een klein appartement (50m2) dus leidingen ga je snel zien.

Wel heb ik de invoer en afvoer van de externe filter net onder de waterlijnen hangen. Mocht het ooit lekken dan wordt niet het hele aquarium leeg getrokken. Ook meerdere sensors die gaan biepen en een berichtje naar mijn telefoon sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visje2305
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 10:53
5 jaar geleden zelf meegemaakt. Aquarium van de bovenburen barstte spontaan midden in de nacht.

Het leek alsof het regende in de woonkamer. Plafond en houten kasten in huiskamer zijn opnieuw geverfd en ik heb een mooie nieuwe eikenhouten vloer gekregen want die er in lag was dusdanig beschadigd dat deze niet meer hersteld kon worden.

Verliep allemaal via de opstalverzekering van onze VVE. Heb er zelf 0 gedoe aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
visje2305 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:38:
5 jaar geleden zelf meegemaakt. Aquarium van de bovenburen barstte spontaan midden in de nacht.

Het leek alsof het regende in de woonkamer. Plafond en houten kasten in huiskamer zijn opnieuw geverfd en ik heb een mooie nieuwe eikenhouten vloer gekregen want die er in lag was dusdanig beschadigd dat deze niet meer hersteld kon worden.

Verliep allemaal via de opstalverzekering van onze VVE. Heb er zelf 0 gedoe aan gehad.
Oef. Wel fijn dat het goed is opgelost.
Pagina: 1