Juiste berekening lease auto van de zaak of laten uitbetalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 27-01 19:46
Momenteel rijd ik in een (1 jarige) lease auto met een cataloguswaarde van 23k. Nu ben ik aan het berekenen (ja, een beetje laat) wat het me zou kosten als ik mijn mobiliteitsbudget van 650 euro laat uitbetalen en volgend jaar (of eerder stopzetten) zelf een auto koop. evt kan ik het volgens mij mee laten rekenen voor een hypotheek

Op dit moment kost de auto mij ongeveer ~220 per maand aan bijtelling en kan ik ermee 35k kilomets maken ; anders betaal ik meer. Ik rij nu 5 dagen per week naar kantoor, wat neerkomt op 70 km retour. Als ik 47 weken per jaar aanhoud, komt dit op 16.450 km per jaar uit.

Ook kan je als het goed is de kilometers die je voor werk maakt onbelast uit laten betalen van je mobiliteitsbudget. Dit bedraagt 0,23 cent per kilometer. Als ik dit bedrag vermenigvuldig met het aantal kilometers per jaar en deel door 12 (per maand), kom ik uit op €342. Het resterende bedrag van €308 (dus totaal 650 euro) wordt belast tegen 36,97%, wat neerkomt op ongeveer 206 euro. Dit betekent dat ik netto 548 euro per maand ontvang en bovendien 220 euro per maand bespaar door geen bijtelling te betalen komt neer op 768

Als ik vervolgens bereken hoeveel het me zou kosten als ik zelf een vergelijkbare auto zou kopen, kom ik op het volgende uit:

OmschrijvingKosten per maand
Verzekering100
Wegenbelasting42
Onderhoud100
Afschrijving100
Benzine150
Gemiste rendement (op basis van aanschaf auto 10k en ~4% rendement)34
Totaal526 per maand

Dit betekent een verschil van 222 euro per maand. Dit bedrag kan ik prima gebruiken om ook privé te rijden, en dan zou ik zelfs nog geld overhouden en een hogere hypotheek af kunnen sluiten. Bovendien komt er weer een bedrag vrij als ik mijn auto weer verkoop, dat ik ergens anders voor kan gebruiken.

Klopt dit of lijkt dit te mooi om waar te zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Svenner33 op 05-08-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07:04
Belasting op je brutoloon is hoger dan 37% (reken reeele margedruk meer op 50%), maar voor de rest zijn het reele getallen. Je zal alleen wel in een kleinere/oudere auto rijden. (Plus vakantie/priverijden gaat volledig op eigen kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:10
Je berekening lijkt mij wel kloppen. 1200 euro per jaar aan onderhoud op een auto van 10.000 euro betekent wel een wat kleinere/simpelere auto denk ik? Bij een wat luxere auto zit je met slijtage-onderdelen denk ik al snel aan dat bedrag, en dat is zonder onverwachte reparaties. Een setje banden voor een grote auto kost een best bedrag...

Dus moet je voor jezelf afwegen of je het gemak van lease het verschil in maandbedrag waard vindt. Ik zou zelf denk ik eerder wél voor de lease kiezen, zeker omdat 35k kilometers per jaar echt veel is. Daarvan kan je makkelijk regelmatig met je auto op vakantie of weekendjes weg. Hangt weer een beetje vanaf hoeveel je dat ook daadwerkelijk doet. Ik zou zelf dan ook graag het risico van privébezit afdekken d.m.v. lease van de werkgever.

Jouw leaseregeling lijkt dus best prima te zijn. Ter vergelijking, er zijn bedrijven waarbij de leaseregeling veel slechter is. Weinig/geen keuze qua type auto, een vervelend boetebeding, een vrij hoge eigen bijdrage, slechts 12.000 kilometer privé p.j. en daarboven bijbetalen, etc. In zo'n geval zou ik wél veel liever mijn eigen vervoer regelen, omdat ik persoonlijk dat de bijtelling niet waard vind. Of, bij heel veel zakelijke km's per jaar, de auto alleen zakelijk rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door ZXRY op 05-08-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:59
Zelf een auto kopen is vaak goedkoper dan een leaseauto.

Hoe ben je aan bovenstaande berekening gekomen?
Hij lijkt op eerste gezicht te kloppen, alleen benzine lijkt mij wat optimistisch.

En zoals hierboven genoemd vergeet niet je prive kilometers mee te nemen in de berekening.

Mocht je geen prive kilometers maken dan kan je ook een verklaring geen privegebruik gebruiken, op die manier betaal je €0 aan bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:10
DVX73 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:32:
Dat klopt, maar dan zal je wel concessies moeten doen vaak. In een vergelijkbare (dus nieuwe) auto rijden wordt wel heel lastig. Ik denk dat je voor eenzelfde soort comfort nog het best naar de Model 3's kan kijken die straks massaal de markt op komen. Dan heb je voor relatief weinig geld en onderhoud, veel auto.

De keuze tussen lease of mobiliteitsbudget hangt mijn inziens vrijwel volledig af van de leaseregeling bij een bedrijf. Het verschil tussen een karige en een goede leaseregeling is echt immens. Terwijl je uiteindelijk wel evenveel bijtelling moet betalen, uitgaande van een vergelijkbare catalogusprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
Scheurbuik schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:20:
Belasting op je brutoloon is hoger dan 37% (reken reeele margedruk meer op 50%), maar voor de rest zijn het reele getallen. Je zal alleen wel in een kleinere/oudere auto rijden. (Plus vakantie/priverijden gaat volledig op eigen kosten).
Dus dan zou het 50% van 308 zijn en zou ik dus 496 per maand uitbetaald krijgen? Ik weet alleen niet of ik op deze manier mijn kilometer netto uit kan laten betalen. als t 650 * 50% zou zijn zal het natuurlijk aardig wat minder voordelig zijn (dan krijg ik netto 325 uitbetaald en ~550 per maand besparen - bijtelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
ZXRY schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:30:
Je berekening lijkt mij wel kloppen. 1200 euro per jaar aan onderhoud op een auto van 10.000 euro betekent wel een wat kleinere/simpelere auto denk ik? Bij een wat luxere auto zit je met slijtage-onderdelen denk ik al snel aan dat bedrag, en dat is zonder onverwachte reparaties. Een setje banden voor een grote auto kost een best bedrag...

Dus moet je voor jezelf afwegen of je het gemak van lease het verschil in maandbedrag waard vindt. Ik zou zelf denk ik eerder wél voor de lease kiezen, zeker omdat 35k kilometers per jaar echt veel is. Daarvan kan je makkelijk regelmatig met je auto op vakantie of weekendjes weg. Hangt weer een beetje vanaf hoeveel je dat ook daadwerkelijk doet. Ik zou zelf dan ook graag het risico van privébezit afdekken d.m.v. lease van de werkgever.

Jouw leaseregeling lijkt dus best prima te zijn. Ter vergelijking, er zijn bedrijven waarbij de leaseregeling veel slechter is. Weinig/geen keuze qua type auto, een vervelend boetebeding, een vrij hoge eigen bijdrage, slechts 12.000 kilometer privé p.j. en daarboven bijbetalen, etc. In zo'n geval zou ik wél veel liever mijn eigen vervoer regelen, omdat ik persoonlijk dat de bijtelling niet waard vind. Of, bij heel veel zakelijke km's per jaar, de auto alleen zakelijk rijden.
Het is max 35k inderdaad wilt niet zeggen dat ik perse 35k mee rij. Wel is het vrijwel zeker dat ik dus de 16.450 kilometers maak per jaar, dus uitgaan van dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33

Hoe ben je aan bovenstaande berekening gekomen?
Hij lijkt op eerste gezicht te kloppen, alleen benzine lijkt mij wat optimistisch.

En zoals hierboven genoemd vergeet niet je prive kilometers mee te nemen in de berekening.

Mocht je geen prive kilometers maken dan kan je ook een verklaring geen privegebruik gebruiken, op die manier betaal je €0 aan bijtelling.
Berekening is gebaseerd op een schatting van wat ik online heb gelezen wat het zal kosten bij een privéauto. stel je zou nog €100 p/m aan benzine rekenen ben je nog 100 euro goedkoper uit. Ik rij privé soms meer dan andere, afgelopen week zat ik op 240 euro tanken incl privé gebruik en dan heb ik redelijk veel gereden (voor mij doende

[ Voor 15% gewijzigd door Svenner33 op 05-08-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenner33
ZXRY schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Dat klopt, maar dan zal je wel concessies moeten doen vaak. In een vergelijkbare (dus nieuwe) auto rijden wordt wel heel lastig. Ik denk dat je voor eenzelfde soort comfort nog het best naar de Model 3's kan kijken die straks massaal de markt op komen. Dan heb je voor relatief weinig geld en onderhoud, veel auto.

De keuze tussen lease of mobiliteitsbudget hangt mijn inziens vrijwel volledig af van de leaseregeling bij een bedrijf. Het verschil tussen een karige en een goede leaseregeling is echt immens. Terwijl je uiteindelijk wel evenveel bijtelling moet betalen, uitgaande van een vergelijkbare catalogusprijs.
Ik heb nu een (1 jarige lease) Opel Corsa uit 2022 met 75pk handgeschakeld (waar ik niet uit kon kiezen). Geen wonder auto, maar kies liever een andere auto van de 10k dat meer biedt dan deze brommer die niet optrekt op een invoegstrook (mits ik 6k toeren maak en dat ding begint te loeie als een malle :9~ )

[ Voor 9% gewijzigd door Svenner33 op 05-08-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
De ANWB heeft ook een goede tool om autokosten te berekenen, misschien handig om te raadplegen.

Zelf heb ik expres geen leaseauto, mijn redenen hiervoor:
  • Goedkoper
  • geen nieuwe auto iedere 4 jaar
  • bij vertrek geen leasecontract mee te nemen of af te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39
Voor deze berekening is het ook belangrijk te weten hoeveel privékilometers je rijdt per jaar.
Stel dat dat 0 is, wat in je berekening namelijk nu meegenomen wordt, dan zou je de auto uit de bijtelling kunnen halen.

Overigens twijfel ik wel aan de post afschrijving. Je rijdt daarvoor een flink oude auto. Dat kan, maar dan kom je met 100 onderhoud per maand niet uit.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

Mobiliteitsbudget kan je niet voor je hypotheek gebruiken. Althans dat begreep ik van mijn werkgever, dat geldverstrekkers dit niet als vast salaris zien omdat je op elk moment alsnog weer voor een leaseauto kan gaan. Het staat ook als aparte post op je werkgeversverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:58

FreakNL

Well do ya punk?

Dat hangt er vanaf of er iets tegenover staat.

Als ik morgen een leaseauto “krijg” doet dat niks met mijn salaris of schaal of toekomstige beloning.

Mijn auto kost me zo’n 400-420 in de maand ex brandstof. Ik kan van mijn KM vergoeding net aan privé+zakelijk dekken. Dus netto kost die auto me dus 400-420. Ik geloof best dat ik daar goedkoper van zou kunnen leasen.

Als je een mobiliteitsbudget hebt wordt de berekening heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hypotheek kijkt meestal naar je brutoloon. Dus bijtelling van leaseauto geeft je net iets meer ruimte in wat qua hypotheek mogelijk is.

Verder: https://www.anwb.nl/auto/autokosten
Kwestie van invullen en je weet wat die auto kost.
Dan nog je vergoeding en kms er af en je bent er.
Hou 4 of 5 jaar rijden aan, das namelijk ook wat je met een leasebak doet. Wel appels met appels vergelijken ;)

Maar ik kan je nu al vertellen dat lease waarschijnlijk goedkoper zal zijn.
Want voor een budget van 10k heb je ook net een Ibiza met 120k op de teller, dus vergelijkbaar met wat je nu rijdt. Tweedehands auto's zijn simpelweg duur geworden.
En alleen al aan verzekering en wegenbelasting ben je ca 100 euro kwijt, heb je nog geen meter gereden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
The Eagle schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 00:08:
Hypotheek kijkt meestal naar je brutoloon. Dus bijtelling van leaseauto geeft je net iets meer ruimte in wat qua hypotheek mogelijk is.

...
Er zijn hypotheek verstrekkers die een mobiliteitsbudget welke je laat uitbetalen bruto meenemen.

Dat geeft je de meeste ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal te snel lezen maar mis even het verbruik van de (oudere) auto's die binnen jouw budget zouden vallen?

Je budgetteert wel 150 Euro benzine per maand. Zeg even afgerond is dat 75 liter benzine per maand; bijna 16.5K kilometers moet je gemiddeld 1 op 17 of zuiniger rijden. Dat is zeker niet ondenkbaar maar wel redelijk optimistisch; niet elke oudere auto is even zuinig als de fabrieksopgave laat zien.

Verder budgetteer je 100 Euro afschrijving. Ook hier: optimistisch? Er zijn vast hele waardevaste vierdehands auto's te vinden maar ik vind het wat krapjes. Daarnaast stel je in de startpost dat er een bedrag vrij komt als je de auto verkoopt. Ook dan kan maar waar is je reservering / sparen voor een andere auto? Zolang je over afschrijving & verkoop praat, heb je dus al een levensduur & nieuw aankoopdatum bedacht?

Verder is het vast anders berekend maar je MRB stel je op 42/maand; dat is voor een reguliere benzine-auto TOT 1050kg in Zuid-Holland. Geen idee wat je wil kopen maar je mrb is een factor die jij kan beinvloeden, zowel positief als negatief. That said, 100 Euro verzekering voor een auto? Ongetwijfeld ben je jong, heb je premies al opgevraagd, bezit je 0 schadevrije jaren; ik vind 100 Euro best fors.

Voorbeeld: Opel Karl 2019, voorbeeldverzekering all-risk, 2 schadevrije jaren, geboren 1998: 76 Euro. WA slechts 37 Euro. Mogelijk dat je eens heel goed (en kritisch) in de verzekeringen kan duiken om daar meer geld te besparen.

/edit: 35K per jaar (werk + prive); dat is bij de gemiddelde auto waarschijnlijk (nadruk) elk jaar en anders elke 2 jaar zeker een set banden. Ik ben zelf van de fijnere / duurdere merken maar ga even uit alleen banden is al 400 Euro (all-in, gemonteerd, onder de voorbeeld Opel Karl). Bij 2 jaar & 75K km, zit je aan 2 beurten vast; voor de fictieve Karl zit je aan 6 man-uren werk + onderdelen; snel gerekend 750 Euro bij elkaar. Daarmee is je onderhoud-berekening zeer optimistisch/breed dus misschien ook hier bij een garage de kosten voor jouw toekomstige auto opvragen voor specifieker doorrekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 06-08-2024 11:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1