Noppenplaat vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:23
Beste Tweakers,

Op dit moment ben ik aan het kijken naar het plaatsen van vloerverwarming op de eerste verdieping. Maar ik kom wat dingen tegen die ik niet helemaal kan rijmen met het infrezen van vloerverwarming en daarom wil ik de vraag hier stellen om te kijken wat jullie er van denken.

Online vind ik dat bij noppenplaten vloerverwarming dat ze doormiddel van gietdekmortel de noppenplaat dicht gieten vanaf 15mm vanaf de nop. Maar dat moet toch wel lager kunnen? Als ik een noppenplaat bestel met een hoogte van 17mm, dan kan ik toch prima met een gietdekmortel 15-150mm tot aan de nop vullen en dan een laagje egaline van 2-3mm? Waarbij de totale hoogte dus rond de 20mm komt.

Of bedoelen ze met de nop de onderkant van de plaat. Want dan is het prima.

Gaat om een ruimte van ongeveer 60m2 en ik heb thuis nog 11 zakken egaline van de vloerverwarming die in de vloer geegaliseerd is, dat gaat sowieso niet weer gebeuren hier vanwege al het leidingwerk in de vloer.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Je wil helemaal geen noppenplaten ;) gewoon draadstaal netten leggen en daar je slangen op binden. Veel makkelijker en sneller.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Makrolon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:26:
Je wil helemaal geen noppenplaten ;) gewoon draadstaal netten leggen en daar je slangen op binden. Veel makkelijker en sneller.
Waarom zou ik dat liever willen? Wat betreft opvullen met gietdekvloermortel zal het wel hetzelfde zijn maar ik denk dat een noppenplaat (zonder isolatie) veel makkelijker te bewerken en sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Antonl91 de denkfout die je maakt is dat de dikte voor de gietdekvloer de dikte is zonder buizen of ander spul. Als je alleen de gaten opvult gaat de vloer scheuren op de plaats waar de noppen zitten.

Dus een gietdekvloer moet minimaal overal 15mm zijn, anders krijg je een serieus risico op scheuren.
Als je echt een minimale opbouw nodig hebt, dan moet je een egaline/gietvloer pakken die ook de dikte kan halen voor de gaten, maar ook slechts met 3mm genoeg sterkte haalt. Dat kost relatief veel, maar dat spul is veel taaier dan een standaard gietdekvloer.
Garantie krijg je daar niet op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04

BCC

En je vergeet dat je vloerverwarming massa nodig heeft om de warmte aan door te geven. Een plastic noppenplaat en 2mm egaline is veel te weinig massa. Dan komt je warm water vrolijk weer terug bij je ketel en krijg je de hut niet warm.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:53
Antonl91 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Waarom zou ik dat liever willen? Wat betreft opvullen met gietdekvloermortel zal het wel hetzelfde zijn maar ik denk dat een noppenplaat (zonder isolatie) veel makkelijker te bewerken en sneller is.
Dat denk je ja. 😁

Noppenplaten komen los, gaan omhoog staan, zeker die zonder isolatie er onder zijn slappe dingen. In de krappe bochten ben je alsnog de buizen aan t beugelen.

Draadmatten leg je super snel neer, daar zit je 1e tijdswinst, zijn goedkoper, je bent flexibeler met hoh afstanden en ik denk dat je de buizen er ook sneller op bind.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Makrolon schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:13:
[...]

Dat denk je ja. 😁

Noppenplaten komen los, gaan omhoog staan, zeker die zonder isolatie er onder zijn slappe dingen. In de krappe bochten ben je alsnog de buizen aan t beugelen.

Draadmatten leg je super snel neer, daar zit je 1e tijdswinst, zijn goedkoper, je bent flexibeler met hoh afstanden en ik denk dat je de buizen er ook sneller op bind.
Maar hoe zit het met het afdichten? Want dat is opzich waar ik meer tegenop zie, als ik uiteindelijk 5cm verlies omdat ik tenminste 15mm moet ophogen dan moet ik nog maar eens goed nadenken over hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
TheGhostInc schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:56:
@Antonl91 de denkfout die je maakt is dat de dikte voor de gietdekvloer de dikte is zonder buizen of ander spul. Als je alleen de gaten opvult gaat de vloer scheuren op de plaats waar de noppen zitten.

Dus een gietdekvloer moet minimaal overal 15mm zijn, anders krijg je een serieus risico op scheuren.
Als je echt een minimale opbouw nodig hebt, dan moet je een egaline/gietvloer pakken die ook de dikte kan halen voor de gaten, maar ook slechts met 3mm genoeg sterkte haalt. Dat kost relatief veel, maar dat spul is veel taaier dan een standaard gietdekvloer.
Garantie krijg je daar niet op....
De egaline die ik gebruikt heb en waar ik verder ook tevreden over ben heeft dezelfde sterkte als de gietdekvloermortel....

Maar geen idee hoe ik erac[hter kom welke sterkte dan wel voldoende zou zijn bij 3mm.
https://baza.atlas.com.pl/pliki/pl_9565_20200914_115022.pdf
https://tds.omnicol.eu/gdm630-r/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Tja, dit is ook een beetje proefondervindelijk. 3mm is natuurlijk de minimale dikte, maar iets daarboven (zeg 5mm) zou ik wel aandurven.

Er is wel een risico dat je kuiltjes in de egaline krijgt doordat de egaline (te) langzaam in de noppen platen loopt. Dus hou rekening met een extra keer egaliseren (1mm) als het tegenzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
TheGhostInc schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:42:
[...]

Tja, dit is ook een beetje proefondervindelijk. 3mm is natuurlijk de minimale dikte, maar iets daarboven (zeg 5mm) zou ik wel aandurven.

Er is wel een risico dat je kuiltjes in de egaline krijgt doordat de egaline (te) langzaam in de noppen platen loopt. Dus hou rekening met een extra keer egaliseren (1mm) als het tegenzit.
Thanks! Denk dat ik het plan ga aanpassen en eerst ga egaliseren en vervolgens frezen + weer egaliseren. Zo is mijn vloer beneden ook gedaan en dat gaat denk ik de minste problemen opleveren.

Edit: De reden van het eerst egaliseren heeft te maken met het feit dat ik verwacht dat er mogelijk elektraleidingen relatief dicht tegen de oppervlakte aanliggen. Dat was in ieder geval het geval beneden.

[ Voor 13% gewijzigd door Antonl91 op 06-08-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Goed plan, wel de sleuven eerst dichtzetten, anders gaan je leidingen drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
TheGhostInc schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:18:
Goed plan, wel de sleuven eerst dichtzetten, anders gaan je leidingen drijven.
Uiteraard! Helaas net alle reparatiemortel verkocht omdat ik plannen had om het dus met noppen te doen, maarja ik had sowieso teveel.
Pagina: 1