Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyblue
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-03 15:48
Mijn vraag
ik wil een nieuwe systeem samen stellen voor gebruik voor voornamelijk gaming en zo nu en dan video/foto bewerking. Maar wat kan ik dan het beste kiezen systeem op AMD of op intel

Relevante software en hardware die ik gebruik
verschillende games FPS,(flight) simulatie, videobewerking davinci o.a
ik heb nu een intel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel online gezocht maar vele tegensprekende stukken gevonden.
kom ik er niet echt uit

Beste antwoord (via skyblue op 05-08-2024 22:04)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Intel maakt er een beetje een potje van de laatste tijd maar belangrijk is onder de streep wat je het meeste biedt voor je geld. De BBG's zijn wel een mooi startpunt: https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/
Die configuraties hebben allemaal een Ryzen-processor. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
1) Welke voors en tegens ben je tegengekomen?
2) Wat heeft uiteindelijk je voorkeur met hetgeen wat je gevonden hebt?
3) Wat is je budget?

[ Voor 8% gewijzigd door DaWizza op 05-08-2024 18:09 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyblue
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-03 15:48
de meeste stukken geven aan dat de intel meer rekenkracht heeft en daarom beter is voor de videobewerking, AMD komt op gaming front beter uit en aangezien ik meer game dan videobewerk en AMD prijs technisch beter naar vorenkomt neig ik naar AMD . In verleden (anno1900 :) }amd systeem gehad wat niet goed werkte op dat front daarna jaren intel zonder problemen. misschien daarom de twijfel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14
Intel valt momenteel niet aan te bevelen, omdat niet duidelijk is hoe groot de schaal is van hun problematiek met de nieuwste generatie CPU's.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

Cyphax

Moderator LNX
Intel maakt er een beetje een potje van de laatste tijd maar belangrijk is onder de streep wat je het meeste biedt voor je geld. De BBG's zijn wel een mooi startpunt: https://tweakers.net/best-buy-guide/desktops/
Die configuraties hebben allemaal een Ryzen-processor. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02:37
Het grote voordeel van AMD momenteel is de ondersteuning van het huidige platform.
AMD gaat AM5 tot minimaal 2027 ondersteunen. De 2 volgende generaties CPU's komen al zeker naar dat platform, dus je kan in de toekomst nog upgraden.
Het huidige platform van Intel is eigenlijk end-of-life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

skyblue schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:18:
In verleden (anno1900 :) }amd systeem gehad wat niet goed werkte op dat front daarna jaren intel zonder problemen. misschien daarom de twijfel .
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst... op dit moment staat AMD voor qua prijs, stabiliteit en efficiëntie/verbruik.

Bij prestaties vaak ook, behalve dat de i9 13900K iets meer een all-rounder is dan de 7800X3D (gaming) en 7950X (multicore). Maar juist die i9 zou ik vanwege stabiliteitsproblemen niet aanraden. Bovendien wordt de Ryzen 9000-serie letterlijk deze week verwacht, terwijl Intel juist patches aan het uitbrengen is die de prestaties van huidige CPU's verlagen (vanwege stabiliteit). Ik denk dat er weinig workloads zijn waarin Intel nog echt voordeel biedt, terwijl AMD op veel vlakken een voorsprong heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 05-08-2024 21:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Eens kijken:
-Intel komt al maanden in het nieuws omdat hun 13de en 14de generatie Raptor Lake processoren, blijven crashen en inmiddels ook systematisch stuk lijken te gaan. Zeker de snellere i9's, maar ook i7's. Intel is maanden bezig geweest om hun kop in het zand te steken en is inmiddels onder grote media druk en informatie die constant gelekt word, steeds meer gedwongen om toe te geven dat er iets mis is. Maar nog steeds geven ze geen openheid van zaken. Wel duidelijk is dat ze iedereen gaan aanraden om hun BIOS te updaten, en met name de i7's en i9's gaan hierdoor performance verliezen.

-AMD is in gaming vrijwel zo snel met Ryzen 7000/Zen 4 als Intel. Maar ze hebben een fors lager verbruik voor veel van hun processoren. Verder is er eigenlijk niks dat aan de 7800X3D kan tippen in gaming, al helemaal niet in games zoals Flight Sim. Over een paar dagen zouden de eerste reviews van Ryzen 9000/Zen 5 ook nog eens komen.

Ik weet het niet hoor. O-) :P
Intel zou niet eens een overweging moeten zijn nu. Ze gaan eerst maar eens openheid geven over wat er met Raptor Lake aan de hand is. Dit tenzij je een 12th gen Alder Lake processor wil kopen. Maar waarom zou je? Zen 4/Ryzen 7000 is inmiddels ook aardig afgesprijst. En dan heb je een AM5 moederbord. Zen 6 lijkt ook vrijwel zeker nog op die moederborden te komen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:00
Ondersteuning van een socket tot een bepaalde datum wil niet zeggen dat er tot die tijd ook nieuwe generaties cpu's voor komen.... Socket am4 wordt ook nog steeds ondersteund, maar snellere cpu's komen er niet meer voor.

Maar wat is het budget? Welke gpu komt er in?
Wat gebruik je nu precies?

Want als je wat meer mid-range gaat is intel weer geen verkeerde keuze. De 12400,13400 en 14400 zijn zuinige en snelle cpu's bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 14:17
DaniëlWW2 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:39:
Ik weet het niet hoor. O-) :P
Intel zou niet eens een overweging moeten zijn nu. Ze gaan eerst maar eens openheid geven over wat er met Raptor Lake aan de hand is. Dit tenzij je een 12th gen Alder Lake processor wil kopen. Maar waarom zou je? Zen 4/Ryzen 7000 is inmiddels ook aardig afgesprijst. En dan heb je een AM5 moederbord. Zen 6 lijkt ook vrijwel zeker nog op die moederborden te komen.
En ook daarvoor geldt: het lijkt ook al een issue met 12th gen. De crashes bij Alderon Games begonnen met 12th gen waarna ze servers zijn gaan vervangen door servers met recentere CPU's en daarna werd het helemaal feest.

YouTube: Intel Raptor Lake’s Failure Rate, PS5 Pro Performance, Switch 2 | Al...

Ik zou 12th gen dus ook niet zomaar vertrouwen. Hij geeft wel aan "12th gen crashes extremely rare", maar dan nog. Een crash is een crash. Mogelijk zijn die dus over tijd ook al aan het degraderen maar langzaam. Punt is: we weten het niet omdat Intel gewoon extreem aan het struisvogelen is.

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1