Naad los in badpak na 3 dagen, winkel wil alleen repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 10:32
3,5 week geleden hebben we een nieuw badpak van het merk Speedo gekocht voor mijn dochter bij een grote sportwinkelketen (fysiek in de winkel). Echter, op de derde dag van onze vakantie begon de naad op de rug al helemaal los te laten (stikfout?). Vanaf dat moment heeft mijn dochter het badpak niet meer gedragen. Afgelopen weekend zijn we teruggekomen van vakantie en zijn we met het badpak teruggegaan naar de winkel.

In eerste instantie wilden ze het badpak innemen om het te laten repareren bij een kledingmaker. Echter, daar hebben we niet veel vertrouwen in gezien het materiaal. Vervolgens hebben ze aangegeven dat ze bij Speedo gaan informeren of zij nog iets anders voor ons kunnen betekenen, maar de winkel zelf wil verder niks voor ons doen.

Wat zijn hierin onze rechten? Ik vind zelf dat we niks met Speedo te maken hebben, aangezien we het badpak in de winkel hebben gekocht. Repareren zien we echter ook niet zitten, gezien het badpak blijkbaar op een speciale manier in elkaar gestikt is en ze dat nooit netjes meer kunnen repareren.

[update] Speedo heeft richting de verkoper aangegeven dat het badpak gewoon vervangen mag worden met een nieuw badpak. Die we zojuist hebben opgehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Uhmmie op 11-08-2024 17:51 ]

Currently playing: MTG Arena (PC)

Beste antwoord (via Uhmmie op 11-08-2024 17:52)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet de winkel de kans geven het te repareren. Of je daar nou vertrouwen in hebt of niet. Pas als het dan weer niet deugdelijk is, dan kun je verder gaan kijken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet de winkel de kans geven het te repareren. Of je daar nou vertrouwen in hebt of niet. Pas als het dan weer niet deugdelijk is, dan kun je verder gaan kijken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmmie
Room42 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:22:
Ook als het product al zo snel mankementen vertoond? Ik snap dat als een product al een tijdje gedragen is dat reparatie een optie is? Maar op het moment dat het product al op de 3e dag problemen vertoond, heb je dan niet recht op een nieuw product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Uhmmie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:44:
[...]

Ook als het product al zo snel mankementen vertoond? Ik snap dat als een product al een tijdje gedragen is dat reparatie een optie is? Maar op het moment dat het product al op de 3e dag problemen vertoond, heb je dan niet recht op een nieuw product?
Je hebt recht op een product dat conform is. Als ze het badpak goed kunnen herstellen is dat dus prima. Vaak worden dingen wel vervangen, omdat het gewoon goedkoper/makkelijker is, maar dat hoeft dus niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je kunt eisen dat het pak wordt vervangen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen. De uitzondering ('tenzij ...') lijkt mij hier van toepassing omdat stiksel eenvoudig kan worden gerepareerd zonder dat het pak daar verder onder lijdt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:46
Ik zou meer vertrouwen hebben in een pak waarbij de naden/stiksels door een vakman/vrouw zijn gecontroleerd en zn gerepareerd of versterkt dan een massaproduct uit Bangladesh waar er voor een hongerloontje snel wat inelkaar gedraaid word en elke cent telt.

Daarnaast heb je geen keus, je hebt recht op een duigdelijk product en moet ze de kans geven om het te herstellen. Als dat niet werkt heb je pas recht op iets anders. Zo is de wet.

Tenslotte is het beter voor het mileu om t te laten repareren, dat mag toch ook wat waard zijn? (Iig als voorbeeld voor de toekomstige generatie...)

[ Voor 6% gewijzigd door kwibox op 05-08-2024 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40
kwibox schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:42:
Ik zou meer vertrouwen hebben in een pak waarbij de naden/stiksels door een vakman/vrouw zijn gecontroleerd en zn gerepareerd of versterkt dan een massaproduct uit Bangladesh waar er voor een hongerloontje snel wat inelkaar gedraaid word en elke cent telt.

Daarnaast heb je geen keus, je hebt recht op een duigdelijk product en moet ze de kans geven om het te herstellen. Als dat niet werkt heb je pas recht op iets anders. Zo is de wet.
Precies dit.

Een vakman weet hoe hij dit moet doen en heeft de apparatuur.

Een stiknaadje is over het algemeen ook weer niet zo heel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aerkhanite
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-07 15:22

Aerkhanite

Snapt er geen reet van

De eerste paar reacties zijn al correct, maar even voor de duidelijkheid OP:
Uhmmie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:16:
Ik vind zelf dat we niks met Speedo te maken hebben, aangezien we het badpak in de winkel hebben gekocht. Repareren zien we echter ook niet zitten, gezien het badpak blijkbaar op een speciale manier in elkaar gestikt is en ze dat nooit netjes meer kunnen repareren.
Jij hebt ook niks met Speedo te maken, dat heeft de winkel. De winkel neemt contact op met die tent.
Als Speedo hun niks "extra" aanbied, alleen herstel of vervanging dan is dat ook waar je het mee te doen hebt; jij hebt garantie bij de verkoper en zolang die jou een gerepareerde/vervangende geeft dan is dat ook conform wet.

[ Voor 6% gewijzigd door Aerkhanite op 07-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uhmmie
Speedo heeft richting de verkoper aangegeven dat het badpak gewoon vervangen mag worden met een nieuw badpak. Die we zojuist hebben opgehaald.

Aan de reacties hierboven te lezen hebben we daar dus geluk mee gehad.

Pagina: 1