Kan ik horizontaal frezen in een niet dragende muur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-05 08:53
Beste Tweakers,

Ik heb heel wat tijd besteed aan het aanleggen/verplaatsen van stopcontacten in het huis. Wat nog niet duidelijk is voor mij is of ik horizontaal kan frezen in niet dragende muren. Overal zie ik dat het in dragende muren niet mag, maar over niet dragende muren wordt niet gesproken. Het zou het namelijk makkelijker maken dat ik in bepaalde muren niet naar de vloer hoef.

Zo ja, zijn er beperkingen zoals lengte of diepte? Of maakt dat niet uit aangezien in principe heel de muur eruit zou kunnen?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Afgezien of het mag moet je je afvragen of het wel verstandig is, niemand verwacht een leiding die horizontaal over een muur loopt. Wil je dan leuk schilderij of foto ophangen... Poef elektrische kabel door of nog leuker... een waterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:47
Lt.Mitchell schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:40:
Afgezien of het mag moet je je afvragen of het wel verstandig is, niemand verwacht een leiding die horizontaal over een muur loopt. Wil je dan leuk schilderij of foto ophangen... Poef elektrische kabel door of nog leuker... een waterleiding?
Kan toch ook als ze verticaal lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:18
Draakje5 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Dat is in ieder geval niet logisch. Je verwacht verticale lijnen tussen de wcd, plafond en dan naar een centraaldoos bijv. Niks hatelijkers dan onvoorspelbare bochten als je iets wilt ophangen.

Ik denk dat het antwoord voor TS o.a. afhangt van type steen en dikte van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

Draakje5 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:42:
Natuurlijk, maar iemand verwacht dat vanaf een stopcontact een leiding naar boven of naar beneden loopt. Als je horizontaal gaat frezen, krijg je dus leidingen op onverwachte plekken.
En niet iedereen gaat eerst met een leidingzoeker over een muur heen op plekken waar ie geen leidingen verwacht ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat kan zeker, het is wel natuurlijk wel afhankelijk van hoe diep je freest en wat voor materiaal/diepte je tussenwand is.

In onze nieuwbouwwoning heb ik in tussenwanden (10cm Ytong separatiepanelen) ook een paar sleuven gefreest van een goede 15mm diep.

Aangaande de discussie hierboven of het verstandig is of niet. Het is misschien niet voorspelbaar, maar het gemak en comfort dat ik nu een TV als schilderij/zonder kabel kan ophangen of een tablet met stroomvoorziening aan de muur heb weegt zwaarder dan rekening houden met een potentieel scenario van een volgende bewoner die gaten gaat boren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:27

MJV

Toch is dat horizontaal<>verticaal wel een marginaal verschil. In nieuwbouw lopen leidingen zo'n beetje de 'makkelijkste weg' door de muur heen heb ik begrepen, dan blijft het ook altijd een gok als je gaat boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:47
Leidingen kunnen ook gewoon schuin lopen of met een boogje over de muur horizontaal ( bij nieuwbouw ).

Er van uit gaan dat een leiding altijd verticaal gaat vind ik niet zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

MJV schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:49:
Toch is dat horizontaal<>verticaal wel een marginaal verschil. In nieuwbouw lopen leidingen zo'n beetje de 'makkelijkste weg' door de muur heen heb ik begrepen, dan blijft het ook altijd een gok als je gaat boren.
Hangt van de wanden af... hier in huis zijn de tussenmuren houtframe met gipsplaat, en daar lopen inderdaad de leidingen vrij random. Aan de andere kant zit er wel wat speling in die leidingen zodat de kans dat je, als je - rustig - een gat boort, dwars door een pvc-leiding heengaat en draden raakt erg klein is.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Lt.Mitchell schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:40:
Ik denk dat je beter alles kunt verwachten als je een ouder huis koopt waar anderen aan gewerkt hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SimonBR39 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Dat is in ieder geval niet logisch. Je verwacht verticale lijnen tussen de wcd, plafond en dan naar een centraaldoos bijv. Niks hatelijkers dan onvoorspelbare bochten als je iets wilt ophangen.

Ik denk dat het antwoord voor TS o.a. afhangt van type steen en dikte van de muur.
Tegenwoordig wordt elk huis opgeleverd met onvoorspelbare bochten, het is beter om dat te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:14
Als ik het zelf aanleg zou ik altijd verticaal doen waar kan.

Een stopcontact onder aan de muur zou ik nog wel horizontaal naar een volgend stopcontact durven doen. De kans dat iemand een schilderij op 25cm hoogte wilt is nihil.

In nieuwbouw is tegenwoordig een centimeter winst, winst.
Dus daar kan je echt wel diagonale leidingen of leidingen met een S bocht tegenkomen.

Laatst nog door een aantal projectbouw woningen heen gelopen, en je schrikt echt van al die spaghetti.

Zelf vind ik dat niet zo professioneel staan, maar met stuc erop zie je er toch niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

heuveltje

KoelkastFilosoof

FRANQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:04:

In nieuwbouw is tegenwoordig een centimeter winst, winst.
Dus daar kan je echt wel diagonale leidingen of leidingen met een S bocht tegenkomen.

Zelf vind ik dat niet zo professioneel staan, maar met stuc erop zie je er toch niks van.
Das niet echt alleen tegenwoordig , mijn ouders huis, bouwjaar 86 heeft ook zowel horizontale als verticale leidingen in de prefab beton.
klotezke schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:36:

Zo ja, zijn er beperkingen zoals lengte of diepte? Of maakt dat niet uit aangezien in principe heel de muur eruit zou kunnen?

Dank!
Ligt een beetje aan de muur natuurlijk, als jij een 15cm dikke betonblokken) muur hebt dan maakt die 15mm leiding niet echt uit. Als je door een 12mm dikke gipsplaat aan het frezen bent, dan is het wel handig te zorgen dat die nog op voldoende plekken geborgd word.

[ Voor 46% gewijzigd door heuveltje op 05-08-2024 17:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Dank voor de reacties! Zeer gewaardeerd. Ik begrijp het bezwaar of het handig is of niet.

Voor degenen die het vroegen, betreft het 7cm gipsblokken en een huis uit 2003. Ben de 2e bewoner.
SimonBR39 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

[ Voor 51% gewijzigd door klotezke op 05-08-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:06
klotezke schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:32:
Dank voor de reacties! Zeer gewaardeerd. Ik begrijp het bezwaar of het handig is of niet.

Voor degenen die het vroegen, betreft het 7cm gipsblokken en een huis uit 2003. Ben de 2e bewoner.
Kan prima, een standaard buis is 16mm + 10mm dekking. Dus je zal max 3 cm diep frezen. Hou je 4 cm over om het eigengewicht van de muur op te houden.
Als je dat weer netjes met snelgips dichtmaakt zal je een gedeelte van het draagvermogen weer terugkrijgen.

ps; maak een foto van hoe alles loopt voordat je alles netjes maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Draakje5 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:59:
Leidingen kunnen ook gewoon schuin lopen of met een boogje over de muur horizontaal ( bij nieuwbouw ).

Er van uit gaan dat een leiding altijd verticaal gaat vind ik niet zo verstandig.
In NLD mogelijks wel, in BE alvast niet aangezien dat niet reglementair is. Leidingen voor elektriciteit zijn (in sleuf) enkel verticaal te plaatsen en horizontaal op vrij strikte afstand van vloerpas en/of plafondpas te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier in huis (bij 1994) lopen de waterleidingen horizontaal door de binnenmuren. Diverse elektra leidingen liggen met een boog.

Wat was ik blij met mijn leiding detector, toen we de badkamer gingen aanpakken! Ik had anders 3x een elektra leiding en het warmwater naar de douche geperforeerd.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
Bedankt voor de reacties, lijkt me in dat geval prima om in niet dragende muren een stuk horizontaal te freezen. Wel bijv. fotos maken en meten en die in de meterkast hangen.

Wat betreft dragende muren..

Ik heb een aannemer en elektricien (erkend) over de vloer gehad die beiden meenden dan horizontaal freezen van elektrakabels in een BUITENmuur geen probleem is en gebruikelijk. Online wordt aangegeven dat is niet kan/mag vanwege constructie. Niet horizontaal kost natuurlijk een stuk meer. Jammer genoeg geen eenduidig antwoord wat de keuze vergemakkelijkt. Bij 5-10 stopcontacten tikt dat aardig aan. Misschien maar overwegen om voor zeker te gaan via de dekvloer.

[ Voor 4% gewijzigd door klotezke op 30-08-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05 07:37
heuveltje schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:23:
[...]

Das niet echt alleen tegenwoordig , mijn ouders huis, bouwjaar 86 heeft ook zowel horizontale als verticale leidingen in de prefab beton.
Bij prefab liggen de leidingen echt in het beton en heb je er geen last van als je met bijvoorbeeld 30mm schroeven werkt. Als mensen zelf gaan frezen liggen de leidingen bijna aan de oppervlakte en kun je bij wijze van spreken met een punaise al problemen krijgen.
Pagina: 1