Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• no11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 16:07
Goedendag allemaal,
Ik ben aan het onderzoeken welke offerte zonnepanelen en opstelling van de panelen voor ons het beste voor is. Ik heb twee offertes tot nu toe opgevraagd.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1o6fmNaHEEOSrAEwseLLEB0QJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oW7Y3vpNxSGysShTMOq7aMmp.png?f=fotoalbum_large

Betreft het gebouw op de hoek met ingetekende panelen.
Beschikbare (dak)ruimte
Achterkant: Boven dakkapel, circa 11m2
Voorkant: Boven dakkapel, circa 8m2
Schaduw
Nee
Jaarverbruik
Verbruik zit nu op ~2500kWh. We zijn voornemens om een airco te installeren, daarom schat ik ons jaarverbruik in op 2750kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25amp
Budget en doel
Geen specifiek budget, doel is om evenveel op te wekken als te verbruiken.
Wie gaat het project uitvoeren
Nader te bepalen. Willen het uit laten voeren door een installateur.
Bijhouden van data
Via een app het verbruik bekijken.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
6 Aiko 455Wp Neostar 2S | 25 jaar product garantie. 30 jaar vermogens garantie.
1 Growatt MIN 2500TL-XH Omvormer | 10 jaar product garantie.
Volledige installatie

Totaal: 2750 euro
€1,00/wp

Offerte 2:
8 Jinko Solar Jinko 440Wp All Black Tiger Neo N-Type
1 Growattt Growatt MOD 3000TL3-XH (BP)
1 Growatt Growatt Shine Link X kit (Radio communicatie)
2 Clickfit 4 Panelen Portrait - Clickfit Evo Zwart
Volledige installatie

Totaal 2800 euro
€0,80/wp

Wat vinden jullie van deze offertes? Is offerte 2 niet veel te goedkoop?

De eerste installateur wil alles op de achterkant plaatsen (6 stuks). Zouden jullie ook een aantal op de voorkant laten plaatsen (Noord Oosten)?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie feedback.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die 2e heeft juist een reëele prijs, 1euro/Wp is niet meer van deze tijd met een "simpele" oplossing als dit.

Ik zou de allemaal op de achterkant plaatsen en extra panelen boven het dakkapel voor extra buffer in de toekomst en extra opbrengst in de winter.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
Offerte 2 is "normaal" geprijsd, heb/had een offerte liggen voor 6 Aiko Panelen en ook een Growatt 2500TL-XH Omvormer incl installatie op plat dak voor €2600,-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLjyURudydJQB4n7mOrMHfmESXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGN2Wz55AFJWQfUeopBec5XG.png?f=fotoalbum_large

Tevens, zijn de zonnepanelen juist nu goedkoop en je gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk meer stroomverbruiken. (all electric keuken, warmtepomp of elektrische auto) ik zou indien je portemonnee het toelaat zoveel mogelijk panelen laten leggen, een Oost-West opstelling is vaak wel het gunstigste.

Uiteindelijk heb ik na even door "zeuren" toch een offerte voor uitbreiding van bestaande Enphase systeem gekregen, na een weekje geen reactie vanuit mij kot er opeens een "leuke korting" van €400,- af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4lQOJBjFXDC1Z3HIy4gP02ZxEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0GEewC5ioMxnlka3l6RI7Cn.png?f=fotoalbum_large

Dus het loont zich zeker om eens goed rond te shoppen, echter is goedkoop niet altijd perse beter, kijk ook zeker naar de mogelijkheden icm thuisbatterij, het is fijn om die optie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:00
als je jaarverbruik nu op 2500kwh zit dan zit je aan het eind van het jaar toch wel over de 3500 heen schat ik en niet 2750.

Met airco's plaatsen hou rekening met (Als je ook gaat verwarmen) zeker een verbruik van 500 tot 700 kwh per jaar.

Op basis van dit zou ik kijken om de achterkant helemaal vol te leggen, dus boven de nok, onder dakkapel en op de dakkapel. hierin schat ik 12 tot 14 panelen waarschijnlijk. je zou nog kunnen kijken om net zoals de buren op noordoost te leggen, opzicht goed voor spreiding van de dag. dan moet je wel kijken naar omvormers met 2x MPPT of micro omvormers. wordt technisch dus ietsje lastiger.

ik stuur je een berichtje met suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
targaryanwolf schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:27:
Offerte 2 is "normaal" geprijsd, heb/had een offerte liggen voor 6 Aiko Panelen en ook een Growatt 2500TL-XH Omvormer incl installatie op plat dak voor €2600,-

[Afbeelding]

Tevens, zijn de zonnepanelen juist nu goedkoop en je gaat in de toekomst zeer waarschijnlijk meer stroomverbruiken. (all electric keuken, warmtepomp of elektrische auto) ik zou indien je portemonnee het toelaat zoveel mogelijk panelen laten leggen, een Oost-West opstelling is vaak wel het gunstigste.

Uiteindelijk heb ik na even door "zeuren" toch een offerte voor uitbreiding van bestaande Enphase systeem gekregen, na een weekje geen reactie vanuit mij kot er opeens een "leuke korting" van €400,- af.

[Afbeelding]

Dus het loont zich zeker om eens goed rond te shoppen, echter is goedkoop niet altijd perse beter, kijk ook zeker naar de mogelijkheden icm thuisbatterij, het is fijn om die optie te hebben.
Dat ziet eruit als dezelfde leverancier. :P

Elektrisch koken doen we al, en we hebben stadverwarming dus ik denk at we een warmtepomp niet nodig hebben. Maar Een elektrische auto komt er op termijn inderdaad nog bij! Dank!
We nemen slechts voor de zolderverdieping een airco zonder verwarming, ik ben wellicht wat voorzicht geweest met het verwachte verbruik hiervan. Ik schat dit nu in op 500kWh. Totaal dus 3000 kWh + eventueel toekomstige elektrische auto.

Wat is precies het voordeel van het Enphase systeem tov Growattt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
DaWizza schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:26:
Die 2e heeft juist een reëele prijs, 1euro/Wp is niet meer van deze tijd met een "simpele" oplossing als dit.

Ik zou de allemaal op de achterkant plaatsen en extra panelen boven het dakkapel voor extra buffer in de toekomst en extra opbrengst in de winter.
Dank je wel voor je suggestie! Ik ga dit terug geven aan de leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-06 08:17
no11 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

We nemen slechts voor de zolderverdieping een airco zonder verwarming.

Wat is precies het voordeel van het Enphase systeem tov Growattt ?
Ik zou ewn airco doen die wel kan verwarmen voor die kleine meerprijs.

Ik heb al een Enphase systeem ivm schaduwval op het dak van het huis en wou niet 2 verschillende PV systemen. Enphase werkt met micro omvormers, dus je kunt o.a. opwek per paneel moniteren, wat bij een string niet kan. Bij een grauwe dag wekken de panelen ook al al omdat de opstart spanning niet zo hoog hoeft te zijn.

Er zitten zo meer voordelen aan een micro omvormer systeem, alleen is het vaak wel wat duurder in aanschaf. Ik zeg altijd als je een vrij dak hebt zonder opstakels en geen schaduw kies van voor goedkoop en een string omvormer, maar dan wel voor de panelen op hetzelfde dakvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
targaryanwolf schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Ik heb al een Enphase systeem ivm schaduwval op het dak van het huis en wou niet 2 verschillende PV systemen. Enphase werkt met micro omvormers, dus je kunt o.a. opwek per paneel moniteren, wat bij een string niet kan. Bij een grauwe dag wekken de panelen ook al al omdat de opstart spanning niet zo hoog hoeft te zijn.

Er zitten zo meer voordelen aan een micro omvormer systeem, alleen is het vaak wel wat duurder in aanschaf. Ik zeg altijd als je een vrij dak hebt zonder opstakels en geen schaduw kies van voor goedkoop en een string omvormer, maar dan wel voor de panelen op hetzelfde dakvlak.
Dank nog voor je comment. Het heeft even stilgelegen maar ik heb nu een offerte met micro omvormers.
targaryanwolf schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Het heeft even stilgelegen maar nog hartelijk dank voor je reactie. Inmiddels heb ik een offerte met micro omvormers. Het idee is om 5 panelen op de voorkant en 5 panelen op de achterkant te plaatsen. Boven de dakkappellen. De ligging van het dak achterkant is Z-W en en voorkant N-O. Hiermee krijgen we een Oost-West opstelling.

De offerte is als volgt:

10x 440Wp Denim All Black Glas Glas BiFacial
10x IQ8 Series Microinverters
1 Enphase Envoy-S Standard
Volledige installatie

Totaal prijs: 5100 euro.

Dit resulteert in ~1,16 € / Wp.

Is deze meerprijs het waard tov een string opstelling denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04:55
Wat ik zou doen is de meest zonnige kant zo vol mogelijk laten leggen. Of dat er nou 6 of 8 zijn, gewoon vol laten leggen. Afhankelijk van de schaduw die je daar hebt kiezen voor micro omvormers, maar ik denk dat het de meerprijs niet waard is.
Aan de andere kant noord-oost is het simpelweg kijken wat haalbaar is qua geld. Zo te zien heb je een aardig budget aangezien 5100 euro een optie is.

Zelf zou ik dan 2 strings aanhouden (1x zon kant en 1x andere kant) en binnen aan laten sluiten op een omvormer met 2 MMP trackers. De micro omvormers kosten een lading geld, en gaat er 1 kapot dan kun je het dak op om te vervangen. Micro omvormers heb je op papier een paar procent meer jaar opbrengst wat op loopt als er deels schaduw op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
no11 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:04:
[...]

Dank nog voor je comment. Het heeft even stilgelegen maar ik heb nu een offerte met micro omvormers.
[...]

Het heeft even stilgelegen maar nog hartelijk dank voor je reactie. Inmiddels heb ik een offerte met micro omvormers. Het idee is om 5 panelen op de voorkant en 5 panelen op de achterkant te plaatsen. Boven de dakkappellen. De ligging van het dak achterkant is Z-W en en voorkant N-O. Hiermee krijgen we een Oost-West opstelling.

De offerte is als volgt:

10x 440Wp Denim All Black Glas Glas BiFacial
10x IQ8 Series Microinverters
1 Enphase Envoy-S Standard
Volledige installatie

Totaal prijs: 5100 euro.

Dit resulteert in ~1,16 € / Wp.

Is deze meerprijs het waard tov een string opstelling denken jullie?
Welke iq8 enphase zijn het? Dit scheelt namelijk stevig in de prijs.

Met betrekking tot je vraag, nee micros zijn het niet waard, je hebt 2x dakvlak. Eventueel voor en achter dus niet nodig.

Persoonlijk zou ik maximaal vol leggen zowel voor als achterkant en liefst met omvormer waarmee je eventueel vermogen kan knijpen, zodat je flexibeler bent in de toekomst.

Welke regio zit je? Misschien heb ik een suggestie voor installateur in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Chrisverst schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:28:
[...]

Welke iq8 enphase zijn het? Dit scheelt namelijk stevig in de prijs.

Met betrekking tot je vraag, nee micros zijn het niet waard, je hebt 2x dakvlak. Eventueel voor en achter dus niet nodig.

Persoonlijk zou ik maximaal vol leggen zowel voor als achterkant en liefst met omvormer waarmee je eventueel vermogen kan knijpen, zodat je flexibeler bent in de toekomst.

Welke regio zit je? Misschien heb ik een suggestie voor installateur in de buurt.
IQ8MC-72-M-INT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Ik heb ook een offerte opgevraagd bij Zonneplan, die werken met eigen micro omvormers, in dit geval 4 stuks.

4 Zonneplan Evo micro-omvormer
10 Glas-glas 450 Wp zonnepanelen

Totaal prijs 4500 euro => 1€ per Wp.
Nu nog een aanbieder vinden die 2 strings wil/kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no11
Met deze laatste setup heb je dus inzicht in de werking per paneel. Voor 1€ per Wp. Dat lijkt me best wel acceptabel, wat denken jullie?

Punt hierbij is de onderneming Zonneplan, ik lees gemixte verhalen.
De micro omvormer hebben ze 'zelf' ontwikkeld, leuk maar dat kan een nadeel zijn. Anderzijds hoef je daar natuurlijk niet je energiecontract onder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Suggestie gestuurd! Ik weet zeker 2x strings op string omvormer moet echt wel lukken rond de 80c/wp! Of zelfs goedkoper.

P.s. ik ben zelf niet zo kapot van Zonneplan, ze kunnen op afstand jou omvormer bedienen en label branded spul ben ik niet zo kapot van... is een risico als het bedrijf omvalt.

• warsame
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 16:11
Ik ben benieuwd of de topic starter intussen een keuze heeft kunnen maken.
Maatje van mij wil ook graag zonnepanelen laten plaatsen, en is opzoek naar goed betrouwbare installateur en advies wat het best opstelling is. Hij zit te denken aan totale KWh van 10K. Dit is minder dan zijn totale verbruik. Idealiter zou hij ook gelijk warmtepomp en laatpaal laten plaatsen gelijktijdig omdat dit misschien een mooie korting zou opleveren. De opstelling van de ZP zouden Oost/West zijn. Zie foto. De vraag is ook wat is handig om te doen qua Micro omvermers als die Enphase of SolarEdge omvormers?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyFLGOJG8n1SGuwyiFJJ8ml7EmI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/peX53rHi4zLFxRnkSmkoSGxh.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door warsame op 12-12-2024 13:50 ]

Pagina: 1