Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:44
Omdat onze werklaptops logischerwijs steeds minder toelaten (beveiligd) willen wij toch een prive laptop aanschaffen. Deze willen we ergens in augustus/september aanschaffen. Eventueel hebben we ook nog wel meer ruimte om te wachten indien er net iets beters uit komt.

Kort wensenlijstje:
- 15-17 inch
- 16gb werkgeheugen - is DDR5 beter in mijn geval?
- ssd 512gb is voldoende
- USB-C aansluiting

Wat ga je met je laptop doen?
Huishoudelijke taken, MS Office, Albelli fotoboeken, internet surfen en Geforce Now.
Ook wil mijn vrouw graag de Sims spelen (niet beschikbaar via GN) Sims 5 zal waarschijnlijk wel te zwaar worden voor een normale laptop. Alles waarschijnlijk vanaf de bank.. maar we hebben thuis een usb-C docking station, dus fijn als we deze ook kunnen aan sluiten.

Juist gezien onze weinige eisen ben ik dan wel weer op zoek naar een wat toekomstbestendige laptop. Of nouja eentje die niet meteen volgend jaar op is.

Formaat tussen de 15 en 17 inch. Groter is natuurlijk wel fijner voor het gamen.

Wat is je budget?
500-700 euro, tenzij er zwaar wegende redenen zijn om meer uit te geven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee zal vooral in en rond het huis zijn. Gewicht is dan ook niet zo relevant. Een goede accu duur zou fijn zijn, maar omdat we het voornamelijk thuis gebruiken geen grote must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben eigenlijk al even uit de laptop wereld en ben dan ook wel op zoek naar jullie tips.
Asus Vivobook kom ik wel veelal tegen in de BBG, Lenovo heeft geloof ik ook wel een goede naam? Ik ben niet merkgebonden.

Zoek in de pricewatch, kom ik uit op de ASUS TUF gaming of de Lenovo Thinkbook. Maar beide zijn geen thuislaptops… wat gaat er dan mis in mijn filtering?

Waar ik ook benieuwd naar ben is in hoeverre DDR5 relevant is en de keuze tussen AMD en Intel.

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 09-08-2024 12:48 ]

Beste antwoord (via crimby op 18-08-2024 09:31)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:08

Thomg

Aww yiss

Sorry, ik was niet duidelijk. Mijn probleem specifiek zit hem in 1920x1080. Als ik een laptop zou kopen zou ik echt 1200 proberen te krijgen, maar dat limiteert je vaak weer wel in de keuzes.

Zelf haat ik laptops zoals de A15 omdat dit grote plasticken "behemoths" zijn met vaak een slechte batterijduur. Verder is de "klasse" ook "wat beter dan current gen integrated". Voor jouw doeleinden en wensen misschien wel het juiste antwoord.

De Thinkbook is leuk, maar slecht te motiveren over mijn genoemde laptops. Minus de 1200 verticale pixels (nice) krijg je bij mijn laatstgenoemde Samsung model een betere proc voor minder.

Genoemde Lenovo laptops zijn minderwaardig tov de modellen die ik genoemd heb en duurder. Geen goed idee.

Alternatieve optie is iets als dit.
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21KHCTO1WWNL1
Opties:
Geen OS.
16GB
512GB

1315U heeft is eigenlijk een 1335U met een iets zwakkere iGPU (64EU vs 80EU) en minder E-cores (niet erg relevant). Meerprijs voor een 1335U is erg hoog niet in verhouding tot performance.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Iemand anders nog tips waar ik op moet letten? En ddr5 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ondertussen zelf verder gaan zoeken in o.a. de pricewatch.
Ik kom dan eigenlijk uit op Asus en MSI. Deze zijn beide DDR5 én uitbreidbaar werkgeheugen mocht 16gb in de toekomst niet voldoende zijn. Is dat nuttig of is 16gb wel voldoende voor de levensduur van het apparaat icm mijn gebruik?

https://tweakers.net/pric...;2055650;2079556;2073802/

De Vivobook uit de BBG heeft LPDDR5, ik lees dat dit voor low voltage staat. Performed dit wel net zo goed? Verder heeft deze een verouderde 4 core CPU wat me ook niet optimaal lijkt.

[ Voor 22% gewijzigd door crimby op 13-08-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

DDR5 is irrelevant tenzij je iGPU performance van belang is of er een vrij zware GPU in zit.
DDR4 is in 2024 wel centen draaien van de fabrikant en getuigd echte wel vaker dat de randjes eraf gewerkt zijn. Met jouw prijsklasse ontkom je er echter niet aan.

De 7520U is een hele slechte processor en moet je echt vermijden.

Wat je nodig hebt voor SIMS 5 is maximale glazen bol en kan ik niks over zeggen.

Atm is deze in de aanbieding (via pepper) die aan je eisen voldoet.
https://www.mediamarkt.nl...16-gb-512-gb-1810014.html
't Is niet de beste deal, maar zeker wel competent. Zelf vind ik 1920x1080 eigenlijk al een vrij heftige minpunt.

Als je wat goedkoper wilt dan iets als dit.
uitvoering: ASUS VivoBook 15 X1504ZA-NJ1199W

MSI Modern komt met een iets betere iGPU, maar is wel een generatie ouder en waarschijnlijk lagere kwaliteitsklasse
uitvoering: MSI MSI Modern 15 B12M-412NL

Samsung variant met raptor lake kost wel aardig meer.
https://www.mediamarkt.nl...16-gb-512-gb-1810013.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
-

[ Voor 99% gewijzigd door crimby op 13-08-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Thomg schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:36:
DDR5 is irrelevant tenzij je iGPU performance van belang is of er een vrij zware GPU in zit.
DDR4 is in 2024 wel centen draaien van de fabrikant en getuigd echte wel vaker dat de randjes eraf gewerkt zijn. Met jouw prijsklasse ontkom je er echter niet aan.

De 7520U is een hele slechte processor en moet je echt vermijden.

Wat je nodig hebt voor SIMS 5 is maximale glazen bol en kan ik niks over zeggen.

Atm is deze in de aanbieding (via pepper) die aan je eisen voldoet.
https://www.mediamarkt.nl...16-gb-512-gb-1810014.html
't Is niet de beste deal, maar zeker wel competent. Zelf vind ik 1920x1080 eigenlijk al een vrij heftige minpunt.

Als je wat goedkoper wilt dan iets als dit.
uitvoering: ASUS VivoBook 15 X1504ZA-NJ1199W

MSI Modern komt met een iets betere iGPU, maar is wel een generatie ouder en waarschijnlijk lagere kwaliteitsklasse
uitvoering: MSI MSI Modern 15 B12M-412NL

Samsung variant met raptor lake kost wel aardig meer.
https://www.mediamarkt.nl...16-gb-512-gb-1810013.html
Thanks en goed om te weten wat betreft de DDR. Dan ga ik dat uit mijn must have filters halen.
Hoe kijk je dan tegen bijvoorbeeld de ASUS TUF serie aan? bijvoorbeeld deze? uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA506NC-HN060W

in theorie lijkt die goed te voldoen, wellicht zelfs overkill?

Of deze? uitvoering: Lenovo ThinkBook 16 G6 IRL (21KH0010MH)

of wellicht deze Lenovo's

Is 1080 echt een minpunt op een laptop of valt het voor zo'n klein scherm mee?

[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 13-08-2024 14:30 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Sorry, ik was niet duidelijk. Mijn probleem specifiek zit hem in 1920x1080. Als ik een laptop zou kopen zou ik echt 1200 proberen te krijgen, maar dat limiteert je vaak weer wel in de keuzes.

Zelf haat ik laptops zoals de A15 omdat dit grote plasticken "behemoths" zijn met vaak een slechte batterijduur. Verder is de "klasse" ook "wat beter dan current gen integrated". Voor jouw doeleinden en wensen misschien wel het juiste antwoord.

De Thinkbook is leuk, maar slecht te motiveren over mijn genoemde laptops. Minus de 1200 verticale pixels (nice) krijg je bij mijn laatstgenoemde Samsung model een betere proc voor minder.

Genoemde Lenovo laptops zijn minderwaardig tov de modellen die ik genoemd heb en duurder. Geen goed idee.

Opties:
Geen OS.
16GB
512GB

1315U heeft is eigenlijk een 1335U met een iets zwakkere iGPU (64EU vs 80EU) en minder E-cores (niet erg relevant). Meerprijs voor een 1335U is erg hoog niet in verhouding tot performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Thomg schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:25:

Opties:
Geen OS.
16GB
512GB

Die galaxy books vandaag even bekeken, dat zijn wel erg mooie laptops! 16 inch (1200) ook bekeken en dat is wel echt heel mooi en eigenlijk een must geworden.

Maar galaxy book 16 inch kom ik ruim boven mijn budget uit. Wil mijn budget nog wel rekken tot €850 maar dat is echt de max.

Dan zou die lenovo prima passen. Welke CPU zou je dan aanraden? Met windows 11 home, 16gb en 512ssd kom ik nog binnen het nieuwe budget :-)

[ Voor 4% gewijzigd door crimby op 17-08-2024 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Dit is dezelfde met een AMD. De 7530U zou er nog beter uit komen volgens CPU Benchmark, maar de laptop een stuk goedkoper. Waar zit dat in? En is dat een betere deal? Eventueel zelfs de 7730U voor 100 euro meer.

https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21KKCTO1WWNL1

Edit: al lijkt dit een oudere versie en ddr4 ipv 5

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 18-08-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Edu kan ik niet openen.

De tradeof is simpelweg dat de 7730U een relatief oude chip is. Het is een 5800U uit begin 2021.
https://www.cpubenchmark....730U-vs-AMD-Ryzen-7-5800U
Wikipedia: List of AMD Ryzen processors

De 1315U is wat moderner en komt uit begin 2023.

Als je dus de vergelijking pakt
https://www.cpubenchmark.net/singleCompare.php?remove=4102

Zie je ook dat de 1315U 2 aanzienlijk betere P-cores heeft, maar verder wel maar 4 E-cores heeft. De 7730U bestaat uit 8 volwaardige P-cores (maar dan wel wat zwakker).

De 7530U is weer meer een 5600U, dan kom je meer in de afweging of je single (of double) core performance belangrijker vind ok multi-core performance. Over het algemeen is single/double core performance relevanter dan multi-core tenzij je weet veel productiviteit te gaan doen.

Bij AMD krijg je meer volwaardige cores, maar moet je wel een beetje oppassen dat je geen oude "meuk" koopt. Single-core perf op passmark kan je al vrij rap een indicatie geven hoe oud het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Thanks @Thomg voor de uitgebreide uitleg. Ik zie inderdaad dat beide AMD’s een stuk minder scoren op single thread. Dan wordt het gewoon de Intel versie, even kijken of Lenovo nog een kortingscode van de nieuwsbrief wil sturen en dan ga ik h’m bestellen.

Wel jammer van de Samsung, had nog er nog nooit van gehoord maar een erg strak ontwerp… maar simpelweg te duur in 16 inch.

Edit: besteld!
Pagina: 1