Feedback / check gezocht nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-10 20:51
Edit: Autocorrect foutje in titel, moest zijn: Feedback / check gezocht nieuw systeem

Ben even out geweest wegens ziekte.
Heb volgend systeempje uitgezocht en zou graag jullie input horen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Allround computerwerk (huis-tuin-en-keuken zaken)
  • Gamen (hoofdzaak waarom ik vernieuw)
  • Video/film hobby (fotobewerking, video- en animatiefilm)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen vaste prijs voor ogen, maar denk dat 1500 euro exclusief GPU een mooi (ruim) bedrag is?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, ik ga mijn GPU nu nog niet vernieuwen maar meenemen uit mijn huidig computer, ook wil ik 1x SATA HDD en 1x SATA SSD meenemen.Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D BoxedReeds GekochtReeds Gekocht
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 248,95€ 248,95
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGBReeds GekochtReeds Gekocht
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SEReeds GekochtReeds Gekocht
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 199,90€ 199,90
1Voedingenbe quiet! Dark Power 13 1000W€ 269,20€ 269,20
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB€ 132,99€ 132,99
Totaal

Twijfels?
Jawel, ondanks ik toch al even hiermee bezig ben (toegegeven lange periode niet wegens geen zin, tijd, energie wegens werk en ziekte). Ben ik toch nog altijd behoorlijk aan het twijfelen. Ben ook wel een behoorlijke twijfelaar van nature, het gaat immers toch wel om een investering.

Moederborden:

ASRock Taichi Lite: toekomstbestendigheid + USB4, maar prijs is duur (indien verkrijgbaar)
Asus ROG Strix B650E-F Gaming Wifi: Ideaal compromis, wel geen USB4 wel USB3.0 G2x2
Asus TUF Gaming B650-plus Wifi: Goedkoopste, minimaal maar oké, geen USB4 of 3.0 G2x2

Voedingen:

Ik heb nog een Cool Master V550 Gold liggen die niet in gebruik is. Echter las ik dat deze niet meer voldoende zal zijn en ik beter kijk om iets nieuw te kopen (de CM kan dan naar V&A of in huidige computer een oude Earthwatt vervangen). Ik twijfel tussen 1000W gaan (met nieuwe GPU's in het vooruitzicht misschien geen luxe) of toch 850W te nemen.

be quiet! Dark Power 13 1000W: Is wel wat aan dure kant...
be quiet! Dark Power 13 850W: 850W variant, nog steeds prijzig, goede scores bij hwbusters
be quiet! Pure Power 12 M 1000W: Alternatief van de Dark Power 13 1000W die ook goed scoort
be quiet! Pure Power 12 M 850W: Idem maar 850W (en dus ook stuk goedkoper)
Cooler Master V850 Gold i Multi: Scoort ook goed, zeer goed op de 20-80w efficiëntie
Cooler Master GX II Gold 850: Denk de goedkoopste PSU, beste 20-80w efficiëntie, rest van score ook oké

Ik sta open voor alle feedback en nieuwe inzichten.
:potato:

[ Voor 0% gewijzigd door Marsmillo op 05-08-2024 20:16 . Reden: Autocorrect ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Het moederbord komt met een koeler voor M2 SSD's, je zou wat euros kunnen besparen door er eentje zonder heatspreader te nemen.Welke voeding heb je precies? (een link is het handigst). Voor een videokaart die maximaal zo'n 200 Watt trekt en een relatief zuinige CPU voldoet 550 Watt al, 850 of zelfs 1000 Watt voedingen zijn dan onnodig duur, tenzij je overweegt te upgraden naar een videokaart van het kaliber van een RTX4090.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-09 13:24
Marsmillo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:38:
Voedingen:

Ik heb nog een Cool Master V550 Gold liggen die niet in gebruik is. Echter las ik dat deze niet meer voldoende zal zijn en ik beter kijk om iets nieuw te kopen (de CM kan dan naar V&A of in huidige computer een oude Earthwatt vervangen). Ik twijfel tussen 1000W gaan (met nieuwe GPU's in het vooruitzicht misschien geen luxe) of toch 850W te nemen.
Geen idee welke GPU je in gedachte had?

Als je een 850W voeding pakt zit je zeker future proof. De RTX 4080 super of een RX 7900 XTX (Die in verhouding staat met de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed) werkt prima met een 850W voeding en zelfs met een 750W voeding maar dat is wat karig. De GPU die je nu hebt (RTX 3060TI) Werkt al met een 550W voeding zoals @martyw al aangaf

[ Voor 50% gewijzigd door Glamourt op 05-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
Mee eens. Of je moet voor een RTX 4090 of straks een RTX 5090 willen gaan. Dan pas is een 1000W voeding echt nodig. En als je toch het beste van het beste wil op 1000W kun je beter voor de FSP Hydro Ti PRO 1000W gaan, die momenteel nog goedkoper is dan de be quiet! Dark Power 13 1000W. Maar de verschillen in energiebesparing/efficiëntie moet je ook niet overschatten, voor minder geld heb je ook een uitstekende (bijv. platina-voeding).

Overige keuzes lijken prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Bedankt voor de antwoorden.
martyw schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:44:
Het moederbord komt met een koeler voor M2 SSD's, je zou wat euros kunnen besparen door er eentje zonder heatspreader te nemen. Welke voeding heb je precies? (een link is het handigst). Voor een videokaart die maximaal zo'n 200 Watt trekt en een relatief zuinige CPU voldoet 550 Watt al, 850 of zelfs 1000 Watt voedingen zijn dan onnodig duur, tenzij je overweegt te upgraden naar een videokaart van het kaliber van een RTX4090.
De Kingston Fury Renegade SSD lijkt altijd met ofwel headspreader of heatsink te komen. De spreader is zoals ik lees gewoon een soort van sticker en het is die versie die ik momenteel erin heb staan omdat all opties van moederborden inderdaad al met een heatsink komen voor de M2 SSD's. De Lexar NM790 heb ik als alternatief staan, maar die is amper goedkoper momenteel (4 ~ 11 euro).

Voeding die ik heb liggen is de uitvoering: Cooler Master V550 Gold (MPY-5501-AFAAGV). Momenteel ga ik nog even mijn RTX3060Ti gebruiken, maar in de toekomst wil ik wel kunnen updaten (zowel CPU als GPU) en liefst zonder cable management opnieuw te moeten doen (niet mijn favorite bezigheid).
Glamourt schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:26:
[...]

Geen idee welke GPU je in gedachte had?

Als je een 850W voeding pakt zit je zeker future proof. De RTX 4080 super of een RX 7900 XTX (Die in verhouding staat met de AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed) werkt prima met een 850W voeding en zelfs met een 750W voeding maar dat is wat karig. De GPU die je nu hebt (RTX 3060TI) Werkt al met een 550W voeding zoals @martyw al aangaf
Momenteel wil ik nog even de RTX3060Ti houden, deze heb ik in de schaarste van videokaarten 2de hands kunnen kopen (nog steeds aan een veel te dure prijs) omdat mijn GTX970 als even kapot was en ik op de iGPU was vast liep. Heb nog niets in gedachten om naar te updaten, maar zal vermoedelijk iets in de styl van de xx70 of xx80 serie zijn of de AMD variant daarvan. Hoop systeem lang genoeg te kunnen houden dat ik ook ooit de CPU vervang naar iets kachtiger op het AM5 platform.
mar88vdv schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:38:
Mee eens. Of je moet voor een RTX 4090 of straks een RTX 5090 willen gaan. Dan pas is een 1000W voeding echt nodig. En als je toch het beste van het beste wil op 1000W kun je beter voor de FSP Hydro Ti PRO 1000W gaan, die momenteel nog goedkoper is dan de be quiet! Dark Power 13 1000W. Maar de verschillen in energiebesparing/efficiëntie moet je ook niet overschatten, voor minder geld heb je ook een uitstekende (bijv. platina-voeding).

Overige keuzes lijken prima.
Dat is duidelijk. 1000W is overkill.
Zal kijken richting de 850W PSU, is er daarin een bepaalde uitspringer?

Mocht er ook nog iemand input hebben op de moederbord keuze, graag.
Heb een lijntje op de ASRock B650E Taichi Lite, dus die komt voor mij terug op het speelveld.

Edit:
Zag in een ander topic, de DeepCool PX850G,
is deze vergelijkbaar met een be quiet! Pure Power 12 M 850w (prijsverschil is 30 euro ongeveer).

[ Voor 2% gewijzigd door Marsmillo op 05-08-2024 22:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Als je een RTX ?070 of ?080 overweegt bedenk dat die gevoed worden met een 12VHPWR kabel, de goede Deepcool voeding die je noemt heeft zo'n kabel, als kabel management niet je ding is trek hem dan alvast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Marsmillo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:48:
Bedankt voor de antwoorden.

[...]

De Kingston Fury Renegade SSD lijkt altijd met ofwel headspreader of heatsink te komen. De spreader is zoals ik lees gewoon een soort van sticker en het is die versie die ik momenteel erin heb staan omdat all opties van moederborden inderdaad al met een heatsink komen voor de M2 SSD's. De Lexar NM790 heb ik als alternatief staan, maar die is amper goedkoper momenteel (4 ~ 11 euro).
Je hebt helemaal gelijk. "Heatspreader" =/= "heatsink" en "heatspreader" is wat je nodig hebt. Dat is inderdaad het "stickertje" wat je ziet.

En inderdaad, NM790 is amper goedkoper in dit formaat en de Renegade is simpelweg beter
Dat is duidelijk. 1000W is overkill.
Zal kijken richting de 850W PSU, is er daarin een bepaalde uitspringer?

....

Edit:
Zag in een ander topic, de DeepCool PX850G,
is deze vergelijkbaar met een be quiet! Pure Power 12 M 850w (prijsverschil is 30 euro ongeveer).
De uitvoering: DeepCool PX850G is vergelijkbaar en op dit moment lekker goedkoop bij Megekko, dus ik zou zeggen "doen"
Mocht er ook nog iemand input hebben op de moederbord keuze, graag.
Heb een lijntje op de ASRock B650E Taichi Lite, dus die komt voor mij terug op het speelveld.
Ligt eraan wat je wil. Denk je dat je USB4 ga gebruiken?

De uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI heeft wel degelijk USB Gen2x2 maar alleen op de achterkant (extern).

Jouw kast heeft maar USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C op de voorkant zitten. Dus die limiteert de snelheid van je USB C op de voorkant (bij je moederbord onder "intern").

Het is wat je zelf nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Joe28965 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 08:39:
[...]

Ligt eraan wat je wil. Denk je dat je USB4 ga gebruiken?

De uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI heeft wel degelijk USB Gen2x2 maar alleen op de achterkant (extern).

[...]
USB4 is geen must, was gewoon een hebbedingetje van me. De uitvoering: ASRock B650E Taichi Lite kon ik bij mezelf goedpraten omdat het een betere audiocodec + amp aanwezig had en dat ik er dan ook nog USB 4 aansluiting boven kreeg. Ik zag me dat met de toekomst wel gebruiken, net zoals ik nu ook de USB3.2 G2x2 gebruik in combinatie met een externe SSD die dit ondersteund en hoe ik vroeger ook FireWire800 in gebruik had. Maar het bord is niet meer verkrijgbaar aan de prijs die ik er maximaal voor over had.

Ik had het inderdaad behoorlijk mis op met de ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI. Deze heeft wel gewoon USB3.2 G2x2 achterop. Toch neig ik gevoelsmatig meer naar de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI. Opnieuw vanwege de waarschijnlijk irrationele fixatie op de audio oplossing. Zie mezelf niet zozeer een externe DAC/amp kopen aan 100+ euro, dus als het moederbord dat oké kan doen, is dat voor mij beter.

Toch zie ik regelmatig bekenden zoals @Woezik in andere topics mensen naar andere borden verwijzen. Vandaar dat ik nog twijfel. Ook met de voeding twijfel ik nog even. Ben nu nog even de CoolerMaster voedingen aan het nakijken. Beetje gek om het mezelf moeilijker te maken als de DeepCool PX850G alom aangeprezen is. Maar CoolerMaster garantie afhandeling heeft een zeer positieve indruk bij mij nagelaten toen ik er beroep moest op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
Audio codecs zijn trouwens alleen belangrijk als je daadwerkelijk de 3.5mm output gebruikt. Als je USB headphones gebruikt, dan maakt het al letterlijk niks uit. Just as an FYI. Verder is het inderdaad een afweging, hoeveel meer kost het en heb je dat er voor over (en past het nog in je budget)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:52
Dit zijn drie moederborden met de beste audiochip (S1200, S1220, ALC4080, ALC4082) en optische uitgang en 20Gb/s USB Type-C op het I/O-panel: https://tweakers.net/pric.../1877184;2076142;1878504/
Een interne header met 20Gb/s Type-C voegt niets toe, want de frontaansluiting voor USB Type-C van de Lian Li ondersteunt maar 5Gb/s.

In je Be Quiet voedinglijst ontbreekt nog de BQ Straight 12 een platinum single-rail voeding. Qua prijs/prestatie vind ik dat de beste in de BQ reeks. De 7800X3D is zuinig, dus ik zou alleen een 1000W voeding overwegen als je een RTX4090 wilt aanschaffen. Je zou de aanschaf ook nog even kunnen uitstellen, totdat je een nieuwe videokaart aanschaft. De CM 550W is genoeg voor een 7800X3D+3060Ti.
De CM Gold III heeft een grotere 135mm fan met lager rpm en zal stiller zijn dan de Gold II. De drie PEG8 kabels zijn daar individueel, terwijl bij de CM Gold II er splitters worden gebruikt: 2x een PEG kabel met een PEG8 aansluiting na 50cm en de tweede na 12cm. Individuele kabels is beter, maar alleen relevant bij een AMD videokaart.
GII https://coolermaster.egnyte.com/dl/HOmxDOKNOs
GIII https://coolermaster.egnyte.com/dl/VuC6jo1a97
De MSI MPG A850G PCIE5 is ook een prima keus (semi-passief, Tier A, 10jaar garantie, volledig japanese capacitors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
@Joe28965 bedankt voor al je input en hulp.

Het is goed mogelijk dat er in de toekomst voor gamen specifiek eens een draadloze headset koop, maar momenteel heb ik een bekabelde hoofdtelefoon die ik voor zowat alles op de computer gebruik. Van muziek en monteren tot gamen. En als ik een microfoon nodig heb, sluit ik meestal een losse lavalier microfoon aan (is ook via 3.5mm).

@Woezik bedankt voor je input.

De 1000w voeding had ik al begrepen dat dit niet nodig was. De RTX xx90 reeks zit niet direct in mijn budget. Als ik mijn GPU update, zal het eerder in de RTX xx70 (of AMD equivalenten) reeks zijn, misschien als de prijs niet absurd is kan het ook in de RTX xx80 range. Maar voorlopig gaat mijn GPU hopelijk wel nog even mee.

Ik bekeek je suggesties van moederborden. Voel me beetje stom, maar buiten de uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI heb ik ze afgewezen vanwege hun witte pcb. Denk dat dit gaat vloeken in mijn zwarte kast. Al had ik de uitvoering: ASRock B650 Steel Legend WiFi ook een tijdje op mijn shortlist staan.

Ik keek even in de andere topics en daar valt vooral op dat je vaak alternatieven voorstelt voor de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI. Is daar een specifieke reden voor, is er iets aan dat bord dat niet oké is? Om een of andere irrationele reden kom ik toch vaak terug op dat specifiek bord, omdat ik denk dat die wat langer kan meegaan (PCIe 5.0 SSD en GPU), extra PCIe slots die snel genoeg zijn om eventueel een 10G nic in te zetten (met ruimere keuze dan bij trage slots). Extra dac bij het geluiddeel van het moederbord. Veel en snelle USB aansluitingen. En naar wat ik hoor deftige BIOS interface. Wel vijf tientjes duurder.

Betreft voedingen ook bedankt. Ik zal dat nog eens bekijken en HWBusters erbij nemen.

PS:
Alle onderdelen, buiten moederbord en voeding zijn al besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 20:54
Persoonlijk vind ik die voeding capitaal vernietiging. Een Corsair RM1000x (2021) voldoet prima voor ruim 100 minder of de 850w versie als je nooit van plan ben een high end gpu te kopen.

En tenzij je echt 64 GB heb zou ik voor 32 gaan om meerdere redenen. 1. Goedkoper. 2. 2x single rank wat compatibiliteit verhoogd. Dual rank geheugen is zwaarder voor de geheugen controller en de kans bestaat dat het niet stabiel gaat werken. Met 2x16 wat voor gamen meer als voldoende is komende jaren loop je dus minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:52
Marsmillo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 03:17:
@Joe28965
Ik keek even in de andere topics en daar valt vooral op dat je vaak alternatieven voorstelt voor de uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI. Is daar een specifieke reden voor, is er iets aan dat bord dat niet oké is? Om een of andere irrationele reden kom ik toch vaak terug op dat specifiek bord, omdat ik denk dat die wat langer kan meegaan (PCIe 5.0 SSD en GPU), extra PCIe slots die snel genoeg zijn om eventueel een 10G nic in te zetten (met ruimere keuze dan bij trage slots). Extra dac bij het geluiddeel van het moederbord. Veel en snelle USB aansluitingen. En naar wat ik hoor deftige BIOS interface. Wel vijf tientjes duurder.
Het ASUS ROG moederbord is uitstekend, maar het ROG label geeft al aan dat het de luxe divisie is van ASUS. Voor hetzelfde of minder geld zijn er moederborden te koop met meer functionaliteit. Je hebt al de keus uit X670 moederborden die met meer lanes meer M2 sloten, PCIe sloten en USB/TB aansluitingen kunnen bieden. Een PCIe5.0 slot hecht ik niet zo veel waarde aan, omdat bij de introductie van PCIe4.0 het oude PCIe3.0 ook nog geen bottleneck was. Mijn vorige moederbord was een ASUS ROG moederbord en er zit fraaie software bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 04:49:
Persoonlijk vind ik die voeding capitaal vernietiging. Een Corsair RM1000x (2021) voldoet prima voor ruim 100 minder of de 850w versie als je nooit van plan ben een high end gpu te kopen.

En tenzij je echt 64 GB heb zou ik voor 32 gaan om meerdere redenen. 1. Goedkoper. 2. 2x single rank wat compatibiliteit verhoogd. Dual rank geheugen is zwaarder voor de geheugen controller en de kans bestaat dat het niet stabiel gaat werken. Met 2x16 wat voor gamen meer als voldoende is komende jaren loop je dus minder risico.
Corsair RM1000x (2021) is een 1000w voeding, ondertussen is mij duidelijk dat dit overkill is. Corsair RM850x (2021) heb ik in mijn vergelijking gezet om even uit bekijken, maar prijs lijkt mij gelijk te zijn met enkele andere 850w voedingen die wel ATX12V 3.0 zijn.

Betreft geheugen, je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Maar dit specifiek kitje heeft mij amper iets meer gekost dan 32GB kitjes (behoorlijke extra korting gekregen via werk). Het is inderdaad een risico dat het niet stabiel te krijgen is, al lees ik daarover tegenwoordig wel positieve zaken en staan 64+ kitjes vaker op de QVL lijsten van moederborden.
Woezik schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:33:
Het ASUS ROG moederbord is uitstekend, maar het ROG label geeft al aan dat het de luxe divisie is van ASUS. Voor hetzelfde of minder geld zijn er moederborden te koop met meer functionaliteit. Je hebt al de keus uit X670 moederborden die met meer lanes meer M2 sloten, PCIe sloten en USB/TB aansluitingen kunnen bieden. Een PCIe5.0 slot hecht ik niet zo veel waarde aan, omdat bij de introductie van PCIe4.0 het oude PCIe3.0 ook nog geen bottleneck was. Mijn vorige moederbord was een ASUS ROG moederbord en er zit fraaie software bij.
Oké, dat is duidelijk. Niets mis mee, maar luxe uitvoering en daardoor wat duur.
Zal nog eens goed kijken naar de uitvoering: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI en vanavond mijn keuze / bestelling plaatsen.

Bedankt

• Marsmillo
Nogmaals bedankt voor alle feedback en hulp.

Na het allemaal even te laten bezinken, toch nog eens opnieuw wat in te lezen en vooral nog even te twijfelen. Heb ik uiteindelijk alles besteld en in elkaar geschroefd. Ben toch bij de ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI gebleven. Zag en las daar toch nog veel positieve zaken over. En deCooler Master V550 Gold heb ik ook in gebruik genomen zoals sommigen suggereerden.

Dit is het geworden, de SATA HDD's in mijn oud systeem moet met tijd ook nog overgezet worden, maar om dat systeem nog werkend te houden zijn ze nog even daar nodig.

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Ventus 2X 8G OCV1 LHR
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart RGB
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5
1VoedingenCooler Master V550 Gold
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 1TB
1SSD'sKingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB

Hoop dat ik alles goed heb gedaan, want na jaren eruit te zijn geweest is dat toch wel weer even stressen. Heb vooral met de koelpasta en de koeler zitten sukkelen... Al denk ik wel dat ik het goed heb aangezien tijdens een stresstest van het systeem (Cinebench 2024 (R24) (30min run per onderdeel)) de temperatuur nooit boven de 80C° is uitgekomen (gemeten met Libre Hardware Monitor - geen idee hoe accuraat die is).

Moet wel nog eens kijken om de fans een deftig profiel te geven (hoe doe ik dat tegenwoordig het best?) en EXPO in te schakelen. Zijn er nog andere zaken waar ik naar moet kijken? PBO? CO? Undervolt? Asus Multicore Enhangement...
Pagina: 1