WD Elements Harde schijf met tik toegankelijk maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Mijn schoonzusje heeft een externe harddisk, WD Elements, die tikt en niet meer toegankelijk is. Het lijkt erop dat de schijf zelf op zich nog goed is, maar dat er iets mis is met de aansturing.
Dacht ff uit de behuizing halen, in de pc stoppen en de data eraf halen.
Echter; de schijf blijkt voorzien te zijn van ingebouwde USB aansluiting. Er is geen SATA/IDE aansluiting aanwezig.

Zoeken op het type (WD10JMVW) leverde veel vergelijkbare gevallen op. Betreft ongeveer 90Gb aan data. Waar de data-herstel-bedrijven vanaf 800 euro voor rekenen. Dat kan mijn schoonzusje helaas niet betalen. Dus ik dacht; misschien is er op tweakers iemand die ervaing heeft met deze disks, en deze zou kunnen herstellen. Of in ieder geval leeg trekken.

Dus mijn vraag; is er hier iemand die het aandurft om deze uitdaging op te pakken, zodat ik mijn schoonzusje een plezier kan doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:48
Ik zou je data herstellen vanaf de backup.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:00

dragonhaertt

@_'.'

Elke keer dat je die schijf laat draaien beschadig je hem meer.
Tikken is meestal einde verhaal.

Dus, of het data verlies voor lief nemen of die 800e betalen als het onmisbare data is.
In de toekomst goed de data backuppen.

Zelf kloten met kapotte schijven maakt het alleen maar minder waarschijnlijk dat de data ooit nog hersteld kan worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat dragonhaertt zegt.

Als een schijf tikt betekend dit dat de leeskop gekke dingen aan het doen is. Dan heb je het over fysieke schade aan de schijf. Iedere keer dat de platters gaan draaien en de leeskop rare dingen aan het doen is heb je een goede kans op meer fysieke schade. In genoeg gevallen ligt de leekop te laag en raakt ie de platters, Als dit zo is geeft iedere rotatie van de platters schade omdat de leeskop aan het krassen is.

Even los van het SATA/USB probleem moet je heel erg oppassen met een schijf die tikt. Indien fysieke schade moet je wel naar een bedrijf dat meer kan dan jij thuis. Iedere poging geeft je dus een kans op meer schade waardoor data niet meer terug te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Dank voor de reacties. Simpel gezegd, de 800+ euro kan ze niet betalen. Dus het is of wat proberen of de prullenbak in.

Dat laatste kan altijd nog uiteraard ;)

Ik ben bekend met de risicos. Dat weet ze ook. Ze heeft er psychisch al afstand van gedaan.

Specifiek voor dit type schijf zie ik veel oorzaken in de print langs komen. Niet zozeer in de schijf zelf. In veel gevallen doet ie het dan nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als de schijf tikt dan is de printplaat waarschijnlijk nog gewoon goed. Of je moet toevallig 2 dingen tegelijk hebben, maar die kans is klein.

Wanneer betaalde recovery uitgesloten is zou je nog de vriezer kunnen proberen. Goed luchtdicht verpakken en een nacht in de vriezer laten liggen. Dan aansluiten en hopen dat het genoeg is voor nog wat leven. Wel even opletten met condensatie. Het is handig om flink wat verpakking om de schijf te laten zitten en dan even een gaatje te maken voor de kabel. De kans dat het lukt is erg klein hoor, maar als ie anders toch de prullenbak in gaat zou ik het persoonlijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-04 13:07
Vergeet niet tegen je schoonzus te zeggen dat ze belangrijke data die niet verloren mag gaan, op méér dan 1 medium moet bewaren en dat ze elk van die media jaarlijks moet controleren / overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Topicstarter
Renault schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:12:
Vergeet niet tegen je schoonzus te zeggen dat ze belangrijke data die niet verloren mag gaan, op méér dan 1 medium moet bewaren en dat ze elk van die media jaarlijks moet controleren / overschrijven.
Uiteraard... Ze was er ook goed ziek van...

Lijkt dat iedereen toch een keer een fuckup nodig heeft om het echt te gaan doen...
Pagina: 1