Hoe stalen liggers monteren aan bestaande muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23-04 16:46
Ik loop al een tijdje met het volgende vraagstuk rond en ik kom er zelf niet zo 123 uit. Ik wil een bestaand houten afdakje (van ca 3 x 7m) vervangen dat nu aan onze gemetselde schuur vast zit. Het liefst wil ik dit in staal doen, dat kan een stukje slanker en dat vinden we mooi. Daarvoor heb ik een zestal hea balken van 325 cm en een zestal stalen staanders van 240 cm.

Nu tref ik een aantal mogelijkheden aan om de liggers in - of aan - de bestaande gemetselde muur te bevestigen.

Zo kan ik de liggers via een flens via keilbouten aan de bestaande muur bevestigen. Een ander alternatief is de balken 'op' de bestaande muur te leggen, door er op de juiste plek stenen weg te breken/slijpen waardoor er een opening ontstaat waar de liggers doorheen passen. Omdat er een spouwmuur is, kan dat zonder visueel nadeel. En ander alternatief dat de revue heeft gepasseerd, is het monteren van een lang L-profiel en de staanders daarop te verankeren middels bouten en moeren.

Wellicht is er nog een andere mogelijkheid die om welke reden dan ook verstandiger is? Wat is jullie inziens de beste manier? Het zal een plat dak worden van osb platen met isolatie, hetgeen een zeer beperkte belasting zal opleveren voor de constructie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:23
Als er al een kopplaat tegen de HEA zit zou ik het met keilbouten doen. In het metselwerk leggen is qua oplegging het sterkste maar heeft als nadeel dat je wel moet zorgen dat ze er niet uit getrokken kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 13:52
Een foto maakt altijd een hoop duidelijk, dus als dat lukt zou je dat kunnen toevoegen :)

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan op verschillende punten optimaliseren naar de "beste" situatie. financien, moeite, esthetiek, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
D.deJong schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:10:
Als er al een kopplaat tegen de HEA zit zou ik het met keilbouten doen. In het metselwerk leggen is qua oplegging het sterkste maar heeft als nadeel dat je wel moet zorgen dat ze er niet uit getrokken kunnen worden.
Dank voor de inhoudelijke bijdrage, dat helpt de gedachten verder te structureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bglvanbarneveld
Martijn.C.V schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:53:
Een foto maakt altijd een hoop duidelijk, dus als dat lukt zou je dat kunnen toevoegen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xWphjWDhnj3-XJtF4pLAXqAVRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6jaSISIOX7MJRyLAdc5gei2.jpg?f=fotoalbum_smal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OURkRS9m2uxGPLYDS5YMjrLVar0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUGOP2lVCgkAxjp4tryvPDE6.jpg?f=fotoalbum_smal
Pagina: 1