VVE - verkoop woning bewoner - schade 3de partij trappenhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scherpetand
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-08-2024
Mijn vraag:

VVE van 4 appartementen. Bewoner van nr 4 gaat binnenkort verhuizen. Sleuteloverdracht is oktober a.s.
Deel inboedel inmiddels verkocht. Partij A is dit op komen halen.

Partij A heeft dermate schade aangebracht in het trappenhuis, dat dit hersteld dient te worden.

Bewoner van nr 4 zegt hier achter aan te gaan. Na oktober a.s is bewoner 4 hier echter niet meer verantwoordelijk voor/op aan te spreken. Wel evt de nieuwe bewoner cq VVE ansich.

De situatie zoals bovenstaande hebben wij al eerder met bewoner 4 voor handen gehad. Dit is destijds netjes hersteld. Die procedure is ons duidelijk, maar in deze casus niet het stuk verhuizen/overdracht en aansprakelijkheid/afhandelen van partij A schade. Het zal voor bewoner 4 geen prioriteit meer hebben.

Heeft iemand hier advies en/of tips over hoe vanuit VVE te handelen? ''Stappenplan''. Natuurlijk nemen we contact op met verzekering, etc.

Er is contact opgenomen met andere VVE voor eventuele tips/advies, er wordt contact opgenomen met verzekering, VEH heeft vraag uitstaan - evt juridisch, internet gebruikt voor gericht advies. Spreekt elkaar wat tegen.

Bedankt voor enige tips bij voorbaat. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
IANAL
Trappenhuis is toch gemeenschappelijk? Dus verantwoordelijkheid van de VVE. Neem het gelijk over van bewoner4 en claim de schade namens de VVE van Partij A.

Als ik een verhuizer vraag iets voor mij te vervoeren en die rijdt onderweg tegen de auto van iemand aan, dan zou ik dat die iemand en de verhuizer zelf laten uitzoeken/regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
Pat911 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:55:
IANAL
Trappenhuis is toch gemeenschappelijk? Dus verantwoordelijkheid van de VVE. Neem het gelijk over van bewoner4 en claim de schade namens de VVE van Partij A.

Als ik een verhuizer vraag iets voor mij te vervoeren en die rijdt onderweg tegen de auto van iemand aan, dan zou ik dat die iemand en de verhuizer zelf laten uitzoeken/regelen.
Kleine correctie, claimen bij de huidige bewoner van het appartement, de VVE heeft niets met de vervoerder te maken.
Als het niet geregeld is voor de overdracht de claim bij de notaris leggen (die zou zoiezo moeten vragen of er geen bedragen meer open staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
hfolkers schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Kleine correctie, claimen bij de huidige bewoner van het appartement, de VVE heeft niets met de vervoerder te maken.
Als het niet geregeld is voor de overdracht de claim bij de notaris leggen (die zou zoiezo moeten vragen of er geen bedragen meer open staan)
Als de veroorzaker van de schade bekend is, dan zou die toch aansprakelijk moeten worden gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:49
dat mag de opdrachtgever doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Partij A voor de goede orde is niet de koper van appartement 4 begrijp ik, maar wel de partij die de schade heeft aangericht? Dan is het toch gewoon een kwestie van een civiele zaak van VVE tegen Partij A? Als in de VVE draagt de verantwoordelijkheid van het gemeenschappelijke gedeelte van het pand, deze heeft schade en de kosten voor herstel dient zij te verhalen op A?

Stappenplan is simpel. In contact treden met A vanuit VVE, evt. aangifte doen indien nodig... Of gewoon laten gaan als het meevalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:49
Toekomstige bewoner van 4 lijkt me hier volledig buiten te staan.
Officieel lijkt me de weg om de huidige bewoner van 4 aansprakelijk te stellen, die dit dan weer zelf bij A kan verhalen.
Maar als dat lastig is, lijkt me het inderdaad een optie om dan vanuit de VVE rechtstreeks de schade te verhalen bij A.
Je zou het (denk ik) kunnen zien als schade aan je gemeenschappelijke gedeelte, je weet wel de veroorzaker, maar niet de opdrachtgever, dus ga je het bij de veroorzaker claimen.

(En anders is het bewoners van nr 4 ook na hun verhuizing lastig blijven vallen, totdat het geregeld is. Maar als de claim een soort van over te nemen is, lijkt me dat wel makkelijker.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04
Lijkt mij het beste als bewoner 4 de VVE meeneemt in zijn communicatie naar partij A. Zodat de VVE het later ook kan overnemen als dit niet tijdig is afgehandeld.
Ik zou wel duidelijk houden wie er momenteel verantwoordelijk voor is en eventuele overdracht duidelijk maken. Zo krijg je geen "maar jij zou dat toch doen?" perikelen.

let the past be the past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:51:
Toekomstige bewoner van 4 lijkt me hier volledig buiten te staan.
Officieel lijkt me de weg om de huidige bewoner van 4 aansprakelijk te stellen, die dit dan weer zelf bij A kan verhalen.
Maar als dat lastig is, lijkt me het inderdaad een optie om dan vanuit de VVE rechtstreeks de schade te verhalen bij A.
Je zou het (denk ik) kunnen zien als schade aan je gemeenschappelijke gedeelte, je weet wel de veroorzaker, maar niet de opdrachtgever, dus ga je het bij de veroorzaker claimen.

(En anders is het bewoners van nr 4 ook na hun verhuizing lastig blijven vallen, totdat het geregeld is. Maar als de claim een soort van over te nemen is, lijkt me dat wel makkelijker.)
Niet helemaal, vorderingen van de VvE op een VvE lid gaan over op de nieuwe koper.
Echter moet je dat als VvE wel willen voorkomen, is geen lekker begin in een nieuwe VvE.

Er zijn nog maanden om het met de huidige bewoner te regelen en anders tijdig bij de notaris aangeven dat de VvE nog een claim heeft. Dan zal dat bij de overdracht alsnog voor rekening van de vertrekkende bewoner komen en heeft de nieuwe er geen last van (wel kennis van).

Bewoner en partij A zoeken het samen maar uit, geen VvE probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
sambalbaj schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:01:
[...]

Niet helemaal, vorderingen van de VvE op een VvE lid gaan over op de nieuwe koper.
Echter moet je dat als VvE wel willen voorkomen, is geen lekker begin in een nieuwe VvE.
Echt waar? :o
Ik geloof je hoor, maar ik vind het vreemd. Ik zou zeggen de huidige bewoners zijn de opdrachtgever en de claim van de VvE zit op de opdrachtgever. Dus op persoon, niet op 'huisnummer'.

Zou ik in ieder geval willen voorkomen, ja, als VvE, om zoiets bij een nieuwe bewoner neer te leggen.

Puur uit interesse, hoe komt die constructie zo, dat de claim vanuit de VvE niet op de opdrachtgever, persoonlijk, ligt, maar op de woning?
Stel ik rijd ergens tegenaan en verkoop dan snel mijn auto, dan blijf ik ook verantwoordelijk, niet de koper van mijn auto. (Toch? Nu ga ik ineens overal aan twijfelen... :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
"Partij A" is hier trouwens toch gewoon iemand van marktplaats oid als ik dat zo even lees
Deel inboedel inmiddels verkocht. Partij A is dit op komen halen.
Ik zou zelf ook denken dat partij A een "gast" was van bewoner 4 en dat bewoner 4 verantwoordelijk is voor de schade die zijn gasten maken. Hoe zij dat onderling willen verrekenen is niet het probleem van de VvE en zou ik ook geen probleem van de VvE maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Joe28965 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:05:
"Partij A" is hier trouwens toch gewoon iemand van marktplaats oid als ik dat zo even lees

[...]

Ik zou zelf ook denken dat partij A een "gast" was van bewoner 4 en dat bewoner 4 verantwoordelijk is voor de schade die zijn gasten maken. Hoe zij dat onderling willen verrekenen is niet het probleem van de VvE en zou ik ook geen probleem van de VvE maken.
Ik dacht meer aan een wat professionelere opkoper.

Ik zou het in ieder geval niet een probleem van de nieuwe bewoners maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-09 13:53
Aansprakelijkheid wordt beoordeelt op basis van artikel 6.162 van het Burgerlijk Wetboek. Als er een schade wordt veroorzaakt wordt er gekeken of de schade is ontstaan door een onrechtmatige handeling van de veroorzaker en of deze handeling aan de veroorzaker kan worden verweten.

De schade is veroorzaakt door Partij A, deze heeft de onrechtmatige handeling gepleegd en is aansprakelijk voor de schade.

De VVE kan eerst de eigen opstalverzekering aanspreken, maar die polissen zijn meestal redelijk beperkt en ik verwacht niet dat hiervoor dekking is.

De VVE kan Partij A aansprakelijk stellen, bewoner 4 kan vast de contactgegevens wel aanleveren.

Hoewel partij A bij bewoner 4 de spullen op is komen halen, is bewoner 4 niet risicoaansprakelijk voor de gedragingen van partij A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 15:44
Trappenhuis betreft een gemeenschappelijke ruimte ( Vve ), is deze schade opzettelijk toegebracht ( vandalisme ) of was dit een ongeluk ( Vve opstalverzekering )
Dermate schade is nogal breed, is het trappenhuis zonder gevaar nog begaanbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik ben geen jurist, dus geen idee of ik het goed zie, maar naar mijn idee:
  • Is partij A een commercieel bedrijf ingehuurd door bewoner #4? Dan bewoner #4 aansprakelijk stellen, die kan vervolgens partij A aansprakelijk stellen.
  • Is het trappenhuis een afgesloten ruimte en heeft bewoner #4 partij A binnengelaten? Dan bewoner #4 aansprakelijk stellen, die kan vervolgens partij A aansprakelijk stellen.
  • Is het trappenhuis geen afgesloten ruimte, dan partij A direct aansprakelijk stellen.
Pagina: 1