Integratie van Jung Home schakelmateriaal met andere systeme

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joelw
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-06 22:30
Ik heb recentelijk mijn huis verbouwd en gekozen voor Jung Home schakelmateriaal, dat werkt op basis van Bluetooth Mesh technologie https://www.jung-group.co...ucten/Systemen/JUNG-HOME/. Op dit moment kan ik de schakelaars verbinden met de Jung Home app via Bluetooth, wat goed werkt.

Nu zie ik dat het mogelijk is om een Jung Home gateway aan te schaffen en te koppelen, zodat ik de schakelaars kan integreren met andere systemen. Ik vraag me echter af of dit echt nodig is. Kan ik de schakelaars ook zonder de Jung Home gateway integreren, bijvoorbeeld via een andere gateway of zelfs een Raspberry Pi?

Mijn uiteindelijke doel is om de schakelaars te koppelen aan tijdsschema's en bewegingssensoren, zoals die van Philips Hue. Is dit mogelijk met de huidige setup, of raden jullie aan om de Jung Home gateway aan te schaffen? Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor de beste aanpak?

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 21:32

FGJ

Goede vragen, hier ben ik ook wel benieuwd naar… maar volgens mij hebben weinig mensen Jung Home hier in Nederland.

Ik ben ook bezig om het te installeren in mijn nieuwe appartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gira Enet (zou technisch hetzelfde moeten zijn dan Jung Enet, en vermoedelijk technisch hetzelfde als Jung Home), kan geïntegreerd worden in oa home-assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joelw
Ik heb ondertussen de Jung Home Gateway besteld, ik verwacht deze aankomende week binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

Joelw schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:12:
Ik heb ondertussen de Jung Home Gateway besteld, ik verwacht deze aankomende week binnen te krijgen.
Leuk! Wil je ons op de hoogte houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joelw
Uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelw
Ik heb ondertussen de Jung Home Gateway toegevoegd aan het systeem. Hiermee heb ik al het Jung Home schakelmateriaal met Google Home verbonden (kan ook met Alexa). Dit werk goed, echter is de prijs die je betaald (280,- EU) wel absurd hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

Ben je toevallig bekend met home assistant? Ik ben benieuwd of het daar ook mee werkt.

Het is inderdaad geen goedkoop systeem, maar ik ben altijd wel erg te spreken over de kwaliteit van Jung.

Ben benieuwd naar je verdere bevindingen van dit systeem!

• Joelw
Online zijn wel ervaringen te vinden over het koppelen van Jung eNet aan Home Assistant, zover ik begrijp is dat de voorloper van Jung Home. Er is (zover ik kan lezen) nog geen Jung Home integratie met Home Assistant

• FGJ

FGJ

Ik las laatst op de site van Jung dat ze nu met een openAPI werken, dus het zou mogelijk moeten zijn.

Ik ben afgelopen week begonnen met de eerste Jung home dimmers en tasters in mijn nieuwe appartement… worden er snel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolf.91
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-01 12:57
Dag allen,

Ik sluit me even aan bij deze topic. Nieuw lid van tweakers forum.

Ik ben ook bezig met onze woning renovatie en heb gekozen voor een volledig JUNG HOME systeem.
Het was een duur grapje, maar we vinden het prachtig schakelmateriaal. Zodoende:
- normale switches aan/uit
- led dimmers
- dali dimmers
- jung home thermostaten (3 zones)
- jung home stopcontacten

Volgende maand gaan we beginnen met het schakelmateriaal installeren en medio november heb ik tijd voor het opzetten van Home Assistant. Moet nog een Unify gateway gaan kopen en VLANS ed opzetten dus zal wat tijd overheen gaan.

Mijn hoop (fingers f-in crossed) is dat ik straks in home assistant ook al mijn JUNG schakelaars kan bedienen en bijv. kan integreren met Alarmo en andere automations.

Vanuit JUNG heb ik begrepen dat ze via een update in de toekomst Matter compatible zouden worden.. Maarja, beloftes beloftes, eerst zien, dan geloven!

Wanneer ik meer weet, zal ik updaten! Ondertussen is elk nieuws mbt dit onderwerp meer dan welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-06 20:37

pposthoorn

Constructeur

wolf.91 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:53:
Dag allen,

Ik sluit me even aan bij deze topic. Nieuw lid van tweakers forum.

Ik ben ook bezig met onze woning renovatie en heb gekozen voor een volledig JUNG HOME systeem.
Het was een duur grapje, maar we vinden het prachtig schakelmateriaal. Zodoende:
- normale switches aan/uit
- led dimmers
- dali dimmers
- jung home thermostaten (3 zones)
- jung home stopcontacten

Volgende maand gaan we beginnen met het schakelmateriaal installeren en medio november heb ik tijd voor het opzetten van Home Assistant. Moet nog een Unify gateway gaan kopen en VLANS ed opzetten dus zal wat tijd overheen gaan.

Mijn hoop (fingers f-in crossed) is dat ik straks in home assistant ook al mijn JUNG schakelaars kan bedienen en bijv. kan integreren met Alarmo en andere automations.

Vanuit JUNG heb ik begrepen dat ze via een update in de toekomst Matter compatible zouden worden.. Maarja, beloftes beloftes, eerst zien, dan geloven!

Wanneer ik meer weet, zal ik updaten! Ondertussen is elk nieuws mbt dit onderwerp meer dan welkom!
Is dit nog een beetje gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezoft
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 08:32
Ik ben mij ook aan het orienteren. Het Jung schakelmateriaal is erg mooi en het zou daarom fijn zijn als het mogelijk is om daarmee ook allerlei andere smarthome devices aan te sturen.

In mijn geval zou dit zijn:
- Verwarming (Tado)
- Koeling (airco)
- Markiezen (Somfy)
- Rolgordijnen (nog te kiezen, waarschijnlijk ook Somfy)
- Verlichting (Philips Hue)
- Stopcontact (Koffie voorverwarmen)

Het is mij nog onduidelijk of je met de thermostaten ook alleen digitaal iets kan aansturen, en of het display dan ook kan weergeven wat ingesteld is op bijv Tado. En of Tado de thermostaat ook kan gebruiken als een temperatuursensor.

Voor de verlichting is het fijn als de schakelaar niet fysiek de lamp schakelt, maar alleen digitaal. Is dit mogelijk met Jung Home?

Vandaar dat ik naast deze vragen ook erg benieuwd ben of de integratie met bijv Home Assistant nog gelukt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joelw
Ik heb uiteindelijk via de Jung Home Gateway de verlichting aan Google Home gekoppeld. Ik gebruik dit voornamelijk om via voice commands (e.g. “welterusten”) op een Google Nest Audio de verlichting te regelen.

De Jung Home schakelaar icm het juiste binnenwerk schakelt inderdaad digitaal.
Pagina: 1