LCD display heeft verticaal herhaalde banden, hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Ik heb hier ene Yamaha Tyros 2 keyboard. Erg leuk apparaat, ook al een paar jaar oud :)

Een aantal toetsen hadden een probleem, dat was eenvoudig op te lossen door de Tyros te demonteren en de contacten onder de toetsen schoon te maken.

Het beeldscherm heeft echter ook een aantal verticale strepen door het beeld lopen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/venSoY2ICd5NVovVzYM77_TsyiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vV3X5bOPAMk4IiY4hdNwRGRo.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijken twee problemen te zijn (rechtsboven ook een witte streep maar dat is reflectie van een ledstrip in de ruimte).
Helemaal rechts staan twee verticale strepen met lijnen die helemaal rood, groen of blauw zijn.
En als je het scherm in 8 verticale banden opdeelt dan bestaan band 1 en 7 uit vier herhalingen van de eerste ±20 pixels van de volgende band.

Ik hoopte dat dit werd veroorzaakt door matig contact in de connectors van de twee bandkabels die tussen moederbord en LCD module zitten. Schoonmaken hielp echter niet. Heb er ook de scope bij gepakt en ik krijg, op basis van de beperkte kennis van LCD interfaces die ik heb, de signalen die ik verwacht op de verschillende pinnen. Dit is een stukje uit de service manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWwI7v6wGVwVpC7pEiHxaSJu51Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NGDJH00zxPa7RenveRKHIkcc.png?f=fotoalbum_large

https://psrtutorial.com/l.../Tyros2_ServiceManual.pdf
pagina 176

DM-CN2 (bovenste connector) komt van het moederbord. Connector linksonder ('LCD') gaat naar de LCD module.

Heb zitten zoeken en schijnbaar is het deze LCD module:

https://www.lcds-display.com/products/MC75T03B_Other.html
Een Arima MC75T03B, 7.5", 640x480 pixels, 256 kleuren, parallel data, RGB vertical stripe.

Die wordt echter niet meer gemaakt en is ook niet meer (voor een normaal bedrag) te vinden.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn en is dat te fixen zonder de hele module te vervangen?

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 05-08-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dit is een probleem bij het display zelf, je zult op zoek moeten naar een vervangend display.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
En het LCD is niet te fixen? Over het algemeen zijn het vooral mechanische fouten bij oudere hardware. Een contact dat niet meer goed is, een condensator die lekt. Dat soort problemen.

Stuk is hij toch al :)

Hmm, hier ook mensen die aangeven dat de display module defect is:
http://forum.t-2.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4132

schijnbaar is het een wat vaker voorkomend probleem. Lastige is dat spare parts niet meer worden gemaakt/op voorraad zijn. In dat t-2.nl topic wordt aangegeven dat het misschien ook op te lossen is door de- en hermontage. Kan me voorstellen dat dit het geval is voor de gekleurde streepjes. Maar op basis van mijn beperkte electronica kennis zou ik denken dat de herhaalde stroken in het beeld een probleem zijn dat eerder in de keten ontstaat.

Het keyboard heeft overigens ook een VGA uitgang, bedoeld om songteksten weer te geven bij karaoke :D Die kan je echter ook instellen als mirror van je scherm. Daar verschijnt het beeld helemaal goed. Het is dus geen probleem met de CPU of RAM van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Dit is een fout in de aansturing van de kolommen van het scherm, het kan een breuk zijn waar soms bij te komen is, het kan vocht/oxidatie zijn maar het kan ook net een defecte driver zijn, en gezien het een bredere balk is denk ik dat je het daarin moet zoeken. (allemaal zaken op het display module zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Interessante materie dit. Ik was even verward omdat er een LVDS receiver wordt gebruikt, maar het lijkt erop dat deze er alleen is voor het kloksignaal. Dat moet via een nogal lange bandkabel van CPU naar LCD module.

Het is dus een parallel aangesloten LCD. 256 kleuren (8 bit), 640x480 pixels.

De signalen die naar de module gaan zijn:

LCD-ON = LCD aan/uit zetten. Normaal 3.3V dus
LCD-FLM = First Line Marker = vertical sync
LCD-MDSP = Main Display Synchronization Pulse = horizontal sync
LCD-CP- = Negatieve klok signaal voor LVDS
LCD-CP+ = Npositieve klok signaal voor LVDS
FPD[0] = 8 bit bus voor pixel data (0-256 waarde per RGB sub-pixel)
FPD[1]
FPD[2]
FPD[3]
FPD[4]
FPD[5]
FPD[6]
FPD[7]

Volgens de scope:
LCD-FLM = 73 Hz = refresh rate
LCD-MDSP = 35.29 kHz = horizontal sync

Als er 35.290 lijnen worden weergegeven per seconde en er zijn 73 frames per seconde, dan kom ik op 483 lijnen per frame. Dat komt aardig in de buurt van de 480 lijnen die er werkelijk zijn. Schijnbaar zijn er ook dingen als front en back porches die de afwijking kunnen verklaren. Zo ver heb ik me nog niet ingelezen.

De pixel clock verwacht ik dan op 640*480*3*73 = 67.28 Mhz

Dat is echter niet wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5xaazFj6BpVMTBIUQdNrJ1u14s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YysNc1FrVswQoNCMcAwp04tt.jpg?f=fotoalbum_large
(scope staat niet goed ingesteld, 32V = 3.2V ;) )

Dit is het LCD-CP signaal.

11.9 Mhz is fors lager dan de verwachtte 67.28 Mhz.
Ander ding is dat het erop lijkt dat er om de 4 clock pulses een puls mist? Is dat allemaal te verwachten bij een LCD module? Of zit ik er gewoon helemaal naast? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik snap dat je niet wilt accepteren dat het je scherm is maar als de klok niet zou kloppen zou het hele scherm overhoop zijn of als de kloksnelheid alleen de totale snelheid van het scherm bepaald zal je niets vreemds zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:40
Je bent behoorlijk doortastend voor een displaytje. Verbazingwekkend dat zo'n displaytje (heb ook ff zitten zoeken) meer kost dan een tweedehands volledig keyboard. Dan is het inderdaad nog wel wat puzzelen waard.

Om te beginnen: Ik ben het wel eens met eerdere reacties dat de herhalende verticale banden op het display naar alle waarschijnlijkheid in de aansturing van het display zit. Het display toont namelijk wel gewoon een goed beeld, maar de data die het display ontvangt om weer te geven is waarschijnlijk misvormd. Dus ik denk dat je de zoektocht verder zal moeten uitbreiden naar de hele display-module om het probleem daadwerkelijk op te kunnen lossen.

Maar laten we eerst zeker weten dat het display verder wel in orde is!

Wat betreft het scope-beeld: Geloof niet zomaar de berekende frequentie die je scope onderaan aangeeft. Je hebt geen mooi periodiek signaal, maar een periodiek signaal met pieken en dalen van verschillende hoogtes en lengtes. Je weet niet welke pieken en dalen de scope gebruikt voor de frequentiebepaling. Reken altijd even met zulke 'vuile' signalen met de divisielengte na of de bepaalde frequentie ook klopt met wat je op het beeld waarneemt. Je divisiebreedte is 100ns, de afstand tussen twee pieken is dus grofweg 80ns. 1 / (80 * 10^-9) = 12.5MHz. Dus de berekening klopt wel, en dan komt de frequentie wel wat laag uit. Ik zou wel ook even de andere clock-lijn controleren. Samen vormen ze een differentieel signaal, dus de + moet het tegenovergestelde signaal van de - geven. Kleine afwijkingen daarin kunnen uitmaken.

Die 'vierde puls' die je mist zou ik toerekenen aan de procedure die de driver waarschijnlijk doorloopt: drive R, drive G, drive B, shift, drive R, drive G, drive B, enz. De controller heeft een klein beetje tijd nodig om de nieuwe bits in de registers te schuiven. Ik denk dat dat bedoeld is. Maar zeker weten doe ik het ook niet, dat kan je alleen maar uitsluiten met een werkend exemplaar...

Ik heb geen ervaring met een soortgelijke zoektocht, maar ik zou eens kijken of je zelf een aansturing in elkaar kan knutselen zodat je het display kan testen zonder de rest van de (mogelijk problematische) elektronica. Misschien kan je een klein testje maken met een volledig rood/groen/blauw/wit beeld om te kijken hoe het display er aan toe is. Het is niet triviaal, want het zijn behoorlijk vlotte signalen, maar je hoeft natuurlijk geen testopstelling te maken dat op 73Hz werkt, een (paar) Hz is al zat om te controleren of het display functioneert. Voordeel van het feit dat je zelf de kloksnelheid kan bepalen op de LVDS lijn.

[ Voor 16% gewijzigd door naarden 4ever op 09-08-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dank beide!

@memphis :) Op zich heb ik liever dat het probleem in het display zit dan op het moederbord... Bovenstaande is voor een groot deel uit nieuwsgierigheid en ook om te kijken wat de volgende stap is.

@naarden 4ever Hmm, RGB en dan een 'blank' klinkt heel logisch. Interessant!

Het is vrij zeker dat het probleem ergens in de module zelf zit. Dit lijkt een vaker voorkomend probleem te zijn bij deze keyboards en dat is op te lossen door de LCD module te vervangen. Dat is in ieder geval de reparatie die overal wordt aangeraden.

Dan lijken er een paar opties te zijn:
  1. LCD vervangen door een werkende Arima MC75T03B [/li
  2. LCD vervangen door een pin compatible LCD module
  3. De huidige LCD module toch proberen te fixen ;)
  4. Een VGA monitor plaatsen en de VGA connector aftakken naar dit scherm
  5. Een passende niet compatible LCD plaatsen met een VGA naar 'wat het paneel nodig heeft' converter er tussen
  6. Een adapter maken tussen de bandkabel die nu naar de module gaat en een niet pin-compatible module
1: de makkelijkste optie, alleen zijn er vrijwel geen replacement parts meer voor dit keyboard (ding is bijzonder 'vintage' :) ). Heb er een paar gevonden maar die moeten €600 kosten maar de Tyros 2 koop je tweedehands voor €400. Dat is geen optie dus.
2: Pin (en afmeting) compatible module plaatsen met een ander type/fabrikant. Er lijken meer modules te zijn met deze afmeting (7.5 inch) maar de meeste hebben meer dan 256 kleuren en dus ook een andere pin layout.
3: Mja. Uiteindelijk is alles te fixen, maar er lijken twee verschillende problemen te zijn (herhaalde banden en een aantal gekleurde strepen). Het lijkt nogal lastige reparatie, als met dit al lukt. Heb nog nergens iemand gevonden die een oplossing heeft. Ben er wel achter dat de PSR-S900 en de PSR-3000 hetzelfde probleem hebben.
4: Simpele LCD panelen met een VGA interface zijn een paar tientjes en de Tyros heeft een VGA uitgang die het LCD scherm kan mirroren. Dat gebruik ik nu ook om het keyboard te kunnen gebruiken. Niet helemaal ideaal want ik kan geen echt goed passend VGA scherm vinden en dingen als de test-modus en firmware updates gaan niet via de VGA output.
5: Ik zou een wel passende LCD module (met meer dan 256 kleuren) kunnen pakken en daar een converter tussen zetten tussen VGA en wat die nieuwe module nodig heeft.
6: Ook hier een wel passende module, maar dan converteren van parallel 8 bit naar wat de nieuwe module nodig heeft.

Het beste zijn/lijken de opties die de bestaande 20p aansluiting gebruiken. Daarvoor zou een datasheet van het huidige paneel erg handig zijn, o.a. ook om uit te zoeken hoe het nou zit met dat LCD-CP signaal. Heb een alternatief paneel gevonden:
https://semiconductors.es/datasheet/sx19v010.html

Alleen lijkt die een 'normale' pixel clock te vragen. Dus op zoek naar de datasheet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor 4 tientjes haal je al een 7" VGA monitor. ik zag op aliexpress die LCD panels voor iets meer dan 100 euro. Dus ja, ik denk dat de keuze voor een simpel 7" VGA scherm de meest makkelijkste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Qua alternatief display vinden:
Waar je naar zoekt is een 'vergelijkbaar' protocol en pixels.
Je zoekt dus een display met parallel data, zelfde soort clock en syncs etc.
Die basale dingen aanpassen is eigenlijk niet te doen zonder dat je weer met een fpga ertussen zit om je data aan te passen.

Als het display meer bits kleur aan kan is dat minder erg, meestal heb je dan simpel meer datapinnen, je kan dan gewoon datapinnen met ground verbinden zodat je die kleuren 'negeert'.

Wel zal je vrijwel altijd een 'verloop' moeten maken, de kans dat je een display vind met hetzelfde protocol en dezelfde pinout is klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Zitten zoeken en ik heb (bijna) de datasheet gevonden. Is voor de Arima MC75T01B ipv de MC75T03B.

https://drive.google.com/...VvEyt/view?usp=drive_link

Volgens het internet heeft de Hitachi SX19V010 dezelfde afmetingen en dezelfde interface. Ook daar een datasheet van gevonden:

https://drive.google.com/...KJOHr/view?usp=drive_link

Als je die twee documenten naast elkaar legt dan is vrijwel alles exact hetzelfde. Zelfs de layout 8)7

Enige dat echt anders is, is dat de Arima 1 CFL lamp/aansluiting heeft en de Hitachi versie heeft er twee. Wel met dezelfde specs lijkt het. Met een beetje geluk is dat op te lossen met een simpele splitter of wat soldeerwerk.

Interessant is ook dat deze SX19V010 in een Aliexpress advertentie op de achterkant de markering ''MC75T04H' heeft. Dat lijkt ook wel een hint:
https://www.aliexpress.com/item/1005006989274402.html

Die SX19V010 is in China te vinden voor ongeveer 140 euro. Dat lijkt me een prima deal voor een (bijna) drop in replacement waarbij ook firmware updates e.d. blijven werken.

Zou ook een touch screen variant kunnen doen (ZZA, zijn even duur). De tyros heeft om het scherm heen knoppen zitten voor de bediening. De functie staat dan op het scherm (in mijn screenshot b.v. 'cut/copy/paste/delete) en dat kan je selecteren met de knoppen onderaan het scherm. In theorie niet heel ingewikkel om met een uC het juiste vakje op het touchscreen aan de juiste fysieke knop te hangen. Aan de andere kant heb ik al meer dan voldoende projecten en is de toegevoegde waarde niet super groot :)

Anyway. Mis ik iets of is het idd mogelijk om toch het LCD zo te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het origineel is ook voor 140 te vinden https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Edit:
Google search meld "voorradig", Ali niet.....

[ Voor 20% gewijzigd door memphis op 09-08-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt. Paneel wordt wel een paar keer aangeboden maar voor meer dan 500 euro. Voor dat geld koop je een compleet werkende Tyros 2...

Die SX19V010 lijkt m'n beste optie. Alleen nog even wat beter zitten kijken en dat scherm heeft een 20 pins FPC met een pitch van 1mm. De kabel die van de Tyros af komt heeft een pitch van 0.5mm. Dat wordt dus toch wat soldeerwerk. Lijkt er ook op dat ik niet de enige ben die dit aan de hand heeft gehad:

https://www.reddit.com/r/...creen_for_a_yamaha_tyros/

Met een beetje geluk op te lossen met zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006903364758.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrvixLjCCqXUm7EOR8_DUbpvVFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwyyghBTn1Wy1PiQqlEsrZxe.jpg?f=fotoalbum_large

2x de 20 pins uitvoering en dan zowel 1 als 0.5mm plus wat 2.54mm headers om die twee prints aan elkaar te maken. Kon geen kant en klare oplossingen vinden.
Pagina: 1