Samsung tv`s: welk oledpaneel krijg je écht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 21:55
Ik was op zoek naar een nieuwe tv en aan het twijfelen tussen de LG C4 en de Samsung S90D. Het is de LG C4 geworden vanwege een goede korting en omdat het bij de Samsung een gok is of je het QD-OLED of OLED paneel krijgt. In het verleden was dit ook al een probleem bij de LCD tv's van Samsung waarbij het niet van tevoren duidelijk was of je een tv met VA of IPS paneel geleverd kreeg. Van wat ik op andere forums lees is het vooral een probleem in de EU en wordt in de US de S90D geleverd met het QD-OLED paneel. In de EU worden de 55 en 65 inch modellen van de S90D vaak geleverd met een OLED paneel maar niet altijd soms hebben ze wel het QD-OLED paneel. Bij deze tv is het een gigantisch groot verschil of je deze met QD-OLED of OLED paneel hebt. Hoe kan het dat dit legaal is en Samsung je een product verkoopt waarbij je niet weet wat je krijgt en dus het risico loopt dat je een veel slechtere tv krijgt voor dezelfde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-07 17:00

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit is altijd al zo geweest (helaas). Apparatuur wordt in verschillende fabrieken gemaakt, waardoor jouw beeldbuis/paneel uit verschillende locaties kan komen alvorens deze wordt geassembleerd tot het eindproduct.

Dat gebeurt ook bij auto`s, smartphones, kleding en zelfs huishoudelijke cosmetische producten. Deze zijn soms verschillend van samenstelling (afhankelijk van de herkomst van het product).

De reden is: economische afweging van de fabrikant.

Waarom het kan: niemand garandeert jou dat je een specifiek merkpaneel uit een bepaalde assemblage krijgt, enkel dat de tv beschikt over een specifieke lichtopbrengst, etc. Daarmee overtreedt de fabrikant dus geen enkele wet.

Als ik op de Samsung website kijk naar de S90D, dan zie ik nergens staan dat er sprake zou zijn van een QD of regulier OLED-paneel. Er staat enkel dat het OLED is. Daarmee overtreden ze dus geen wet. Je krijgt OLED, maar het kan dus inderdaad een andere variant zijn. Zolang ze daarmee binnen de beloofde specificaties blijven, is er niets aan de hand. (Maar ik snap natuurlijk wel dat je het maximaal haalbare zoekt ;) )

Indien je toch per se een specifiek paneel wilt hebben, dan raad ik je aan om online te kopen, zodat je beroep kunt doen op het recht tot retourneren.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-07 22:23

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het probleem is dat je je als koper voor de verwachte eigenschappen niet alleen baseert op specificaties, maar ook op basis van bijv. recensies. En de QD-OLED en WOLED zijn fundamenteel zo anders, dat het gegarandeerd tot andere eigenschappen op bepaalde gebieden gaat leiden.

Alhoewel er wellicht dus geen wet wordt overtreden, moet je mijn inziens als consument dit soort praktijken niet belonen. In zekere zin zal er altijd wat variatie zijn, een TV-fabrikant zal voor bepaalde onderdelen verschillende leveranciers hebben, vanwege prijs, leverproblemen, nieuwe versies die beschikbaar komen e.d. Maar op het moment dat er fundamentele verschillen zijn, en dat is bij QD-OLED versus WOLED het geval, is het wenselijk dat dat in het modelnummer tot uitdrukking komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:38

dragonhaertt

@_'.'

Overigens, waarom geen G3?
Die is even duur en presteert beter dan de nieuwe C4.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

fanta22 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:54:
Ik was op zoek naar een nieuwe tv en aan het twijfelen tussen de LG C4 en de Samsung S90D. Het is de LG C4 geworden vanwege een goede korting en omdat het bij de Samsung een gok is of je het QD-OLED of OLED paneel krijgt. In het verleden was dit ook al een probleem bij de LCD tv's van Samsung waarbij het niet van tevoren duidelijk was of je een tv met VA of IPS paneel geleverd kreeg. Van wat ik op andere forums lees is het vooral een probleem in de EU en wordt in de US de S90D geleverd met het QD-OLED paneel. In de EU worden de 55 en 65 inch modellen van de S90D vaak geleverd met een OLED paneel maar niet altijd soms hebben ze wel het QD-OLED paneel. Bij deze tv is het een gigantisch groot verschil of je deze met QD-OLED of OLED paneel hebt. Hoe kan het dat dit legaal is en Samsung je een product verkoopt waarbij je niet weet wat je krijgt en dus het risico loopt dat je een veel slechtere tv krijgt voor dezelfde prijs?
Even een vraagje...als ik het verhaal platsla is dit er aan de hand:

in NL wordt de S90D geadverteerd met een OLED paneel.

https://www.samsung.com/n...s-smart-tv-qe55s90daexxn/

Maar als ik het goed begrijp wordt de S90D soms geleverd met een beter QD-OLED paneel?

In principe is dit dus een upgrade waar je een mazzeltje mee hebt.

Zie ik het zo goed?

Heb je overigens een bron waaruit dit blijkt?

Het is IMHO natuurlijk wel vreemd dat Samsung wisselende panelen levert maar het is dus niet zo dat je een downgrade krijgt. Dat zou het zijn als je betaalt hebt voor een QD-OLED maar een OLED krijgt.

@Freshouttheoven jij bekend met deze casus?

edit: precies wat @Michael Knight ook zegt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
Alle reviews en vergelijkingen gaan uit van het QD-OLED paneel dus het is gewoon misleiding dat Samsung dan soms een OLED paneel gebruikt. De specificaties en prestaties zijn dan heel anders. Naar mijn idee zou hier tegen moeten worden opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

fanta22 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:01:
Alle reviews en vergelijkingen gaan uit van het QD-OLED paneel dus het is gewoon misleiding dat Samsung dan soms een OLED paneel gebruikt. De specificaties en prestaties zijn dan heel anders. Naar mijn idee zou hier tegen moeten worden opgetreden.
ik zag nu op Reddit idd het draadje over de panellottery. Vreemde zaak zeg.

#Sony X95L MiniLED FTW hier :P

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 07-08-2024 08:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Zoals jij en Michael Knight al aangeven doet Samsung in beginsel hier niets verkeerd door met OLED te adverteren i.p.v. nadrukkelijke QD-OLED terminologie te gebruiken zoals in voorgaande jaren. Dat vervolgens de meeste reviewers een QD-OLED versie testen geeft natuurlijk een vertekend en misleidend beeld voor de gemiddelde consument. Kanttekening hierbij is of dezelfde gemiddelde consument het verschil zal zien.

De productiecapaciteit van QD-OLED is nog steeds beperkt, tel hierbij op dat bepaalde maten waaronder 42, 48 en 83'' enkel als WOLED worden geproduceerd en je hebt het antwoord waarom er een panel lottery is. Ook niets nieuws onder de zon, verschillende Samsung MiniLED modellen maakten in de EU gebruik van een andere type LCD paneel dan in de USA en vice versa.

Samsung doing Samsung things. Imo een van de goede redenen om dit merk op TV gebied links te laten liggen.

Los hiervan volg ik de logica van TS niet, hij koopt een -op dit moment relatief overpriced- LG C4 omdat het bij de S90D een gok is of je een WOLED of QD-OLED paneel krijgt. Door de C4 te kopen heb je sowieso een WOLED paneel. Zoals door een andere Tweaker al benoemt zou een LG G3 of -wanneer je een QD-OLED wenst- een Samsung S9xC de logischere keuze zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
Vanwege hoge korting heb ik de C4 voor ongeveer dezelfde prijs als C3 kunnen krijgen. Dus een stuk goedkoper dan de G3. En ik kan niet wall mounten dus dan zouden daar ook nog kosten voor voet bij komen. En zoveel ontlopen de C4 en G3 elkaar niet. Ik heb niks tegen een WOLED maar de S90D wordt door Samsung en reviewers actief geadverteerd als uitstekende QD-OLED tv. En dat is het ook alleen de WOLED is een totaal ander verhaal die is dus zwaar overpriced en lijkt in prestaties nog minder te zijn dan de C3.
Pagina: 1