Hallo allen
Dit is een vloerplan van mijn woonkamer.
:strip_exif()/f/image/Z7kb4LxF15S6x2gNkeyQVNTS.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vrouw heeft haar veto gesteld, en aan de kamerinrichting mag ik niets veranderen.
Daartegenover een lege muur met juist de zetel tegen.
We zijn momenteel in de planningsfase voor de kastwand die de hele achtermuur (bovenzijde op het plan, waar de zetel tegen staat) zal omvatten (met nis voor de zetel).
Onderstaande is een voorlopige mockup van de kast die we aan de achterwand zouden willen laten maken.
De indeling en grootte van kasten ligt nog niet vast, de diepte wel.
:strip_exif()/f/image/jBfb3nUWZwabHCO2tzbz8rBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik besef dat de opstelling allesbehalve ideaal is, maar ik zou er toch graag een zo verborgen mogelijke (vereiste vrouw) 5.1.4 setup van willen maken.
Ik heb wel de vrijheid om (beperkt) het design van de kast in functie van de boxen te maken.
Ik zie maar twee opties, en voor beiden vind ik online niet zoveel info om het in een kast te verwerken.
Optie 1: inwall speaker
Voordelen:
Voordelen:
Door de twee ramen heb ik niet de mogelijkheid om de speakers heel breed op te stellen. Ik zou een liggende li, re en center speaker voorzien in TV meubel, zo breed mogelijk gezien de omstandigheden (zal net iets breder uitkomen dan de TV). Op de li en re speaker dan ook nog een speaker die 45° omhoog gericht staat voor atmos plafond
Hulde alvast voor antwoorden op mijn vragen!
Dit is een vloerplan van mijn woonkamer.
:strip_exif()/f/image/Z7kb4LxF15S6x2gNkeyQVNTS.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vrouw heeft haar veto gesteld, en aan de kamerinrichting mag ik niets veranderen.
Huidige opstelling & toekomstplannen
Aan de muur van de TV is er een 65" Oled TV met wallmount en een oud 2.1 setje.Daartegenover een lege muur met juist de zetel tegen.
We zijn momenteel in de planningsfase voor de kastwand die de hele achtermuur (bovenzijde op het plan, waar de zetel tegen staat) zal omvatten (met nis voor de zetel).
Onderstaande is een voorlopige mockup van de kast die we aan de achterwand zouden willen laten maken.
De indeling en grootte van kasten ligt nog niet vast, de diepte wel.
:strip_exif()/f/image/jBfb3nUWZwabHCO2tzbz8rBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik besef dat de opstelling allesbehalve ideaal is, maar ik zou er toch graag een zo verborgen mogelijke (vereiste vrouw) 5.1.4 setup van willen maken.
Achterzijde
2 surround speakers and 2 atmos in ceiling speakersIk heb wel de vrijheid om (beperkt) het design van de kast in functie van de boxen te maken.
Ik zie maar twee opties, en voor beiden vind ik online niet zoveel info om het in een kast te verwerken.
Optie 1: inwall speaker
Voordelen:
- makkelijk te monteren, gewoon genoeg ruimte in de kast voorzien
- bij sommige modellen valt de richting van de speaker wel wat aan te passen
- In-wall speakers zijn bedoeld om in een volle muur of gipsmuur te steken. Door ze in een kast te steken, maak ik een sealed box achter de speaker. Gaat dat het geluid niet teveel negatief beïnvloeden?
- bij sommige modellen valt de richting van de speaker wel wat aan te passen
Voordelen:
- makkelijk te monteren
- richting speaker perfect op te stellen
- ondanks padding toch resonantie in de nis?
- Waar positioneer ik de in wall speakers bovenaan? Volgens dolby atmos specs zouden ze breder opgesteld moeten zijn dan de zetel. Logischerwijs zouden ze dan zoveel mogelijk naar de hoeken toe van de nis moeten geplaatst worden. Ik heb echter gelezen dat je speakers moet weghouden van hoeken. Hoe ver moeten ze van de hoeken verwijderd zijn?
- Waar positioneer ik de zijspeakers? Volgens dolby atmos specs zouden ze breder opgesteld moeten zijn dan de zetel en in een hoek van 120° graden. Ik zou ze dus zoveel mogelijk tegen de achterwand kunnen inbouwen en in een hoek van 120° naar voor richten. Speelt dan het probleem met de hoek nog?
Voorzijde
2 surround speakers and 2 atmos (via reflectie plafond), een center speaker en een subwooferDoor de twee ramen heb ik niet de mogelijkheid om de speakers heel breed op te stellen. Ik zou een liggende li, re en center speaker voorzien in TV meubel, zo breed mogelijk gezien de omstandigheden (zal net iets breder uitkomen dan de TV). Op de li en re speaker dan ook nog een speaker die 45° omhoog gericht staat voor atmos plafond
Hulde alvast voor antwoorden op mijn vragen!