Asus Proart p16 64GB RAM?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjiH
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben geïnteresseerd in het kopen van de Asus Proart P16 laptop met 64GB RAM, omdat deze prima is voor mijn werk met zware videoprojecten. Op de website wordt echter geadverteerd met 'tot 64GB RAM', maar op de kooppagina is hij alleen beschikbaar met 32GB RAM. Dit vind ik verwarrend. Is het mogelijk dat de versie met 64GB RAM later beschikbaar komt? Ik kan hier geen informatie over vinden.

Beste antwoord (via BenjiH op 06-08-2024 14:56)

• Nees
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-03 04:09
Ik heb de proart p16, lekker toestel. Gebruik het vooral voor fotografie, maar met video in het achterhoofd.

Er gaat waarschijnlijk geen 64GB versie komen in onze regio's. Altijd vaag dat ze zulke dingen doen en upgraden is geen optie. Wel kan je extra nvme inpluggen. De vraag is wat je wil zeggen met "zware" video projecten. Je video is nooit zwaar, de files gaan niet in je ram. Als je nu al video edit, kijk dan naar je ram verbruik. Ik zou ervan verschieten als je boven de 20GB uitkomt. 32GB is algemeen meer dan voldoende voor 99%.

Toch wel 2 teleurstellingen: 1 is een bug die hopelijk opgelost wordt door NVIDIA/Asus. Via de DisplayPort port aan de rechterkant zit je rechtstreeks op de NVIDIA gpu (dit is mooi, is zoals een desktop gpu dan en alle settings aanpassen zoals op een desktop) echter met de originele drivers kreeg ik vanaf power off maar 30hz op m'n extrern scherm. Trek ik de USB uit en weer in gaat die wel naar 60hz. Rebooten Enzo is ook ok, maar vanuit off, krijg ik maar 30hz. Dan heb ik de laatste driver geïnstalleerd via NVIDIA, en dan werd het probleem anders. Extern scherm word niet herkend vanaf power off. USB uit/in fixed het en scherm gaat aan met 60hz. Rebooten is ook ok.

Dan de linker USB/dp getest, dan ga je via de AMD gpu voor output, dit werkt allemaal wel normaal. Dus denk dat een driver bug van NVIDIA moet opgelost worden.

2de ding, ik was blij met de fullsize SD reader. Maar de snelheid... Max 90MB/s, die reader zou volgens specs makkelijk+1GB/s moeten aankunnen. Via m'n externe cardreader haal ik wel de max read van m'n SDs. +130MB/s

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:24
Op de officiële site van Asus zie ik bij Specificaties echter het volgende staan:
Geheugen
32GB LPDDR5X on board
Max Total system memory up to:32GB
https://www.asus.com/nl/l...roart-p16-h7606/techspec/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nees
Ik heb de proart p16, lekker toestel. Gebruik het vooral voor fotografie, maar met video in het achterhoofd.

Er gaat waarschijnlijk geen 64GB versie komen in onze regio's. Altijd vaag dat ze zulke dingen doen en upgraden is geen optie. Wel kan je extra nvme inpluggen. De vraag is wat je wil zeggen met "zware" video projecten. Je video is nooit zwaar, de files gaan niet in je ram. Als je nu al video edit, kijk dan naar je ram verbruik. Ik zou ervan verschieten als je boven de 20GB uitkomt. 32GB is algemeen meer dan voldoende voor 99%.

Toch wel 2 teleurstellingen: 1 is een bug die hopelijk opgelost wordt door NVIDIA/Asus. Via de DisplayPort port aan de rechterkant zit je rechtstreeks op de NVIDIA gpu (dit is mooi, is zoals een desktop gpu dan en alle settings aanpassen zoals op een desktop) echter met de originele drivers kreeg ik vanaf power off maar 30hz op m'n extrern scherm. Trek ik de USB uit en weer in gaat die wel naar 60hz. Rebooten Enzo is ook ok, maar vanuit off, krijg ik maar 30hz. Dan heb ik de laatste driver geïnstalleerd via NVIDIA, en dan werd het probleem anders. Extern scherm word niet herkend vanaf power off. USB uit/in fixed het en scherm gaat aan met 60hz. Rebooten is ook ok.

Dan de linker USB/dp getest, dan ga je via de AMD gpu voor output, dit werkt allemaal wel normaal. Dus denk dat een driver bug van NVIDIA moet opgelost worden.

2de ding, ik was blij met de fullsize SD reader. Maar de snelheid... Max 90MB/s, die reader zou volgens specs makkelijk+1GB/s moeten aankunnen. Via m'n externe cardreader haal ik wel de max read van m'n SDs. +130MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjiH
@Nees Ah oke, bedankt voor de informatie. Ik zou het echt jammer vinden als de 64GB variant nooit beschikbaar komt in onze regio, omdat ik specifiek wil upgraden van mijn huidige 32GB naar 64GB. Dit model spreekt me aan vanwege de functies, onderdelen en het design. Denk je dat het de moeite waard is om dit model via een buitenlandse retailer te importeren, of is dat te veel gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nees
Geen flauw idee, je gaat dan wel een ander keyboard hebben en garantie kan ook lastig worden.
Nu, technisch gezien kan je wel het geheugen upgraden, maar dan moet je het opsturen naar iemand die PCBs hersteld, die kunnen de chips dan vervangen. Vraag is of je dat wil doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenjiH
@Nees

Oke thanks, ik denk dat ik nu weet wat de mogelijkheden zijn. Bedankt voor het helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc_bosch
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-01 13:36
Ik bezit dit model ook sinds een paar dagen. Gebruik hem voor CAD, fotografie, en 3d modelleren.
Ik ging van een i9-10885H naar deze ryzen AI 9 HX 370 Processor fijne upgrade.

Wat ik erg mis is de mogelijkheid om 'wake on AC' in te stellen.
Ik gebruik een monitor met USBc hub met de laptop in een stand.
Dan is het erg fijn als je laptop (zonder open klappen) aan gaat op de voeding (via USBc) van de monitor.
Hopelijk wordt dit nog mogelijk in een update.

Ik lees veel over mensen die 60hz te laag vinden voor het scherm. Voor mijn werkzaamheden is het prima en mis ik een hoger getal niet.
Pagina: 1