Leidingwerk voor ethernet en voeding EV muur lader.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Hallo,

Ter voorbereiding van het aansluiten een laadstation voor een EV wil ik leidingen leggen voor de voeding en ethernet kabel naar de plek van het laadstation (wordt op de muur bevestigd) te krijgen.
Ik kan niet door een kruipruimte / kelder en hoef niet door de grond. Enkel door muren.

Het aansluiten in de meterkast en de ev lader laat ik door een vakman doen, maar het "lompe werk" ga ik zelf doen.

De plek is nog geen meter van de meterkast af.
Mogelijk kan ik in een rechte lijn van de muur naar de meterkast, maar dan zal er heel schuin geboord moeten worden
door 2 lagen steen, isolatemateriaal (platen met purschuim) en een laagje multiplex Er moet nog uitgezocht worden of dat kan.

Vraag1:
Als het in een rechte lijn kan, is het dan mogelijk om de YMVK kabel 5 x 4mm2 en een ethernet kabel samen door één 25mm (of dikker) pijp of mantelbuis te trekken?
Of mag dit absoluut niet samen. De YMVK heeft een behoorlijke mantel.

Vraag 2
Als het niet gaat lukken in een rechte lijn moet ik 2x door een wand (1x een enkelsteens binnenmuur en 1x een spauwmuur met isolatie Daarbij moet ik 2x een 90 graden bocht maken om door de muur te gaan. EN kan kan ik niet al te dikke buis gebruiken, maar 9mm (3/4") buis. Dus ethernet kabel en YMVK kabel 5 x 4mm2 kabel moeten dan sowieso in een eigen buis. Anders gaat het niet passen.

De totale lengte is maar 1 tot 1,5m, maar er zitten dus 2x 90 graden bochten in. De diameter van de YMVK kabel ongeveer 14mm en is redelijk stug. De binnenkant van een 19mm buis schijnt 16-16,5mm te zijn. Dat gaat dus wel passen, maar 2 haakse bochten zouden wat lastiger kunnen zijn.
Weet iemand of de dikke YMVK kabel door de 19mm buis te trekken is inclusief de 2 haakse bochten?

Alvast dank voor de reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
YMVK 5x4 ga je niet door 2 bochten heen trekken, das echt veel te stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Daar was ik al bang voor.
Zou het wel lukken om zo'n kant en klare bocht van 19mm (zie afbeelding) over die 5x4 YMVK te schuiven?

Als dat wel zou kunnen dan zou ik de 3 rechte stukken buis en de 2 bochten individueel over die kabel heen kunnen schuiven en daarna de buizen en bochten in elkaar kunnen schuiven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EszvyCllUCAxYoZUoEWWey-_QOw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ufnE6uNSzKTxcVmxTyr75um7.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Fr3ggel op 04-08-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 00:06
Fr3ggel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:09:
Zou het wel lukken om zo'n kant en klare bocht van 19mm (zie afbeelding) over die 5x4 YMVK te schuiven?

Als dat wel zou kunnen dan zou ik de 3 rechte stukken buis en de 2 bochten individueel over die kabel heen kunnen schuiven en daarna de buizen en bochten in elkaar kunnen schuiven.

[Afbeelding]
Dat lukt net (eigen ervaring) maar raad ik niemand aan... Waarom niet gewoon 25mm buis?

Ligt niet bij de bouwmarkt, wel bij de Tu, rexel, solar etc...

Kun je hem er ook nog eens uit trekken en vervangen als het ooit moet.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Fr3ggel schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:09:

[Afbeelding]
Zo moet het inderdaad, de losse buisdelen over de kabel schuiven. Dat lukt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stroom en data mogen eigenlijk niet samen, maar als je een grondkabel gebruikt (die zou ook zo los mogen liggen) en een goede CAT kabel is het geen probleem. De combinatie is eigenlijk alleen een probleem als je losse aders zou gebruiken, dat mag niet gecombineerd.

Qua interferentie zou ik wel ervoor kiezen om een S/FTP kabel te gebruiken. Het trace zal niet heel lang zijn en je hoeft er ook geen 10Gbit doorheen te krijgen, maar de kabel is een fractie duurder daarvoor zou ik het niet laten.

[ Voor 12% gewijzigd door BlueKeenan op 05-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
^waarom niet? Voor zover ik weet mag je kabels samenleggen zolang de isolatie afdoende is voor de hoogste spanning die gebruikt wordt, en aangezien ethernet kabels doorgaans een isolatie tot 500V hebben is dat geen probleem (ook niet met 3F+N). Mag dus gewoon door zelfde buis.
Wel niet aangeraden, om problemen als je 50m lang een ethernetkabel naast een zeer zwaar piekbelaste stroomkabel legt te vermijden. Enkele meters, en geen extreme piekbelasting (lasapparaat bijvoorbeeld) is geen probleem.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3ggel
Dank voor jullie reacties.

25mm leiding zou ook kunnen. Ik wil de leiding in de muur frezen waar de bochten door heen gaan. Ik weet niet of ik de bocht in een 25mm leiding krap genoeg kan maken. Maar dan zal ik eens uitzoeken.

Maar het is me niet duidelijk waarom ik grondkabel zou gebruiken. De extra mantel voegt toch niets toe in dit geval.
Het maakt de kabel alleen nog dikker/stugger/lomper/duurder.
Pagina: 1