Hoi allemaal,
Dit weekend ben ik bezig geweest een nieuwe Unraid NAS in te richten, helaas nog niet heel succesvol aangezien het systeem niet opstart.
Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
Waarbij voor de PSU geldt dat dit een tweedekans product is van Amazon, het is dus al een keer teruggestuurd naar Amazon.
Vooralsnog heb ik enkel de basis componenten (PSU/mobo/CPU/Mem/1 fan) ingebouwd, hierbij loop ik er zoals gezegd tegenaan dat het systeem niet wil opstarten.
Het enige dat er wél gebeurt is dat het power ledje op de kast gaat branden (de PSU levert dus wel wat stroom), en dat de aangesloten fan even heel kort wordt aangestuurd. En de PSU geeft ongeveer 3 seconden na opstarten een heel zacht nauwelijks hoorbaar tik-geluidje. "Uitzetten" gaat ook weer goed, na een paar seconden ingedrukt houden van de power button gaat het lampje weer uit en krijgt de fan weer een kort zetje. De rest van het systeem geeft echter geen kik.
Wat heb ik zelf al geprobeerd? Eigenlijk alles wel wat Asus zelf aangeeft voor dit probleem (https://www.asus.com/us/support/faq/1042632/). Waaronder:
Wellicht zie ik iets over het hoofd of heeft iemand ervaring met dit bordje of gewoon een briljante ingeving.
In ieder geval: help!
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Dit weekend ben ik bezig geweest een nieuwe Unraid NAS in te richten, helaas nog niet heel succesvol aangezien het systeem niet opstart.
Het systeem bestaat uit de volgende componenten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Tray | € 244,38 | € 244,38 |
1 | Moederborden | ASUS PRIME Z790M-PLUS D4 | € 228,66 | € 228,66 |
4 | Diverse HDD's | -- | -- | |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB | € 182,99 | € 365,98 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 113,62 | € 113,62 |
1 | Dual 10GB SFP+ PCI-e card | -- | -- | |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black (2023) | € 26,91 | € 26,91 |
8 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm | € 4,97 | € 39,76 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2D3600C18 | € 145,90 | € 145,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2021) Zwart | € 109,90 | € 109,90 |
1 | SSD's | Samsung 980 1TB | € 78,85 | € 78,85 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack) | € 196,- | € 196,- |
1 | SATA Controller PCI-e 4x | -- | -- | |
Totaal | € 1.549,96 |
Waarbij voor de PSU geldt dat dit een tweedekans product is van Amazon, het is dus al een keer teruggestuurd naar Amazon.
Vooralsnog heb ik enkel de basis componenten (PSU/mobo/CPU/Mem/1 fan) ingebouwd, hierbij loop ik er zoals gezegd tegenaan dat het systeem niet wil opstarten.
Het enige dat er wél gebeurt is dat het power ledje op de kast gaat branden (de PSU levert dus wel wat stroom), en dat de aangesloten fan even heel kort wordt aangestuurd. En de PSU geeft ongeveer 3 seconden na opstarten een heel zacht nauwelijks hoorbaar tik-geluidje. "Uitzetten" gaat ook weer goed, na een paar seconden ingedrukt houden van de power button gaat het lampje weer uit en krijgt de fan weer een kort zetje. De rest van het systeem geeft echter geen kik.
Wat heb ik zelf al geprobeerd? Eigenlijk alles wel wat Asus zelf aangeeft voor dit probleem (https://www.asus.com/us/support/faq/1042632/). Waaronder:
- Met minimale componenten opgestart
- Voedingskabels meermaals opnieuw aangesloten (ATX, ATX_12V_V1 & ATX_12V_V2)
- Verschillende geheugenconfiguraties uitgeprobeerd
- CPU en koeler opnieuw geplaatst
Etc..
Wellicht zie ik iets over het hoofd of heeft iemand ervaring met dit bordje of gewoon een briljante ingeving.
In ieder geval: help!
Alvast bedankt voor jullie hulp!