Nieuwe Regelgeving voor Gevaarlijke Hondenrassen in Spanje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik dacht altijd dat honden van "gevaarlijke" rassen altijd mee mochten naar Spanje, maar het blijkt dat de regelgeving recentelijk (2023) is veranderd. Echter, ik kom er niet goed uit omdat alles vaag is en er wordt aangegeven dat per gemeente de regels anders kunnen zijn. Dat is natuurlijk erg onhandig als ik door Spanje reis. Bovendien spreek ik geen Spaans, dus een discussie met de lokale handhaving ga ik niet winnen. Daarom wil ik dit graag van tevoren regelen.

Volgens mij verplicht de nieuwe wetgeving in Spanje een cursus voor hondenbezitters van gevaarlijke rassen, waaronder Rottweilers. Ik ben momenteel trotse eigenaar van een 10-jarige Rottweiler en ik wil er zeker van zijn dat ik aan alle nieuwe regels voldoe voordat ik met hem op vakantie ga naar Spanje dit jaar.

Mijn vragen:

1. Verplichte Cursus:
Volgens informatie die ik oa heb gekregen via ChatGPT, is er een verplichte cursus voor zowel bestaande als nieuwe hondenbezitters. Echter, de specifieke details en waar ik deze cursus kan volgen, zijn mij nog onduidelijk. Kan iemand bevestigen of de cursus al beschikbaar is, en zo ja, waar ik deze online kan volgen? Of moet dit op locatie in Spanje? Is er een specifieke website of platform dat door de overheid wordt gebruikt voor deze cursus?

2. Aansprakelijkheidsverzekering:
Volgens mijn standaard WA-verzekering voldoe ik volgens mij aan de eisen voor een aansprakelijkheidsverzekering.

3. Overgangsperiode:
De informatie suggereert dat bestaande eigenaren tot 29 september 2025 de tijd hebben om de cursus te voltooien. Klopt dit en betekent dit dat je tot die tijd eigenlijk zonder restricties op reis kan? Zijn er al mensen die deze cursus hebben gevolgd die hun ervaringen kunnen delen? Of dit simpelweg met officiële bronnen kunnen bevestigen.

4. Vrijstelling voor Honden van 10 Jaar en Ouder:
Er werd ook door ChatGPT vermeld dat honden van 10 jaar en ouder vrijgesteld zijn van de cursusverplichting. Kan iemand bevestigen of dit klopt en waar ik dit officieel kan terugvinden? ChatGPT kon geen officiële bronnen geven, alleen links naar derde partijen die bovendien 9 van de 10 keer een 404-pagina gaven.

Elke hulp of verduidelijking is welkom. Of weet iemand bij wie ik deze informatie kan verifiëren? De dierenarts heb ik al gevraagd maar die is ook vaag in zijn antwoorden en weet het eigenlijk ook niet.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe ga je erheen reizen? In Frankrijk en Zwitserland zijn er ook regels m.b.t. Rottweilers bijvoorbeeld. Als je aardig wat landen afgaat is reizen met een hond op de lijst eigenlijk erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
1) ik weet dat veel cursussen internationaal erkend zijn - ik weet niet welke diploma's spanje vereist.

2) ligt aan je WA verzekering: er zijn verzekeringen die zeggen "je hebt door een hond van xyz ras te nemen een bewust risico op schade genomen". Zeker in Spanje en Portugal moet je hier even goed op letten.

3) ALS er staat "tot dan om te voltooien" betekend het meestal wel dat je al gestart moet zijn - geen ervaring mee.

4) hier zou ik zeer mee oppassen. Vraag de politie spanje anders om duiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
pagani schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:50:
Hoe ga je erheen reizen? In Frankrijk en Zwitserland zijn er ook regels m.b.t. Rottweilers bijvoorbeeld. Als je aardig wat landen afgaat is reizen met een hond op de lijst eigenlijk erg lastig.
Frankrijk is inderdaad streng en nog gekkere regels, waaronder een verplichte cursus met je hond in Frankrijk en het is Frans talig. Maar op doorreis is dat volgens mij niet nodig.

De landen die ik dus kruis zijn België en Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
Via ANWB en www.licg.nl hier terechtgekomen:
https://www.agroberichten...t-huisdieren/huisdieren-5
Misschien niets nieuws, maar wel van de bron ipv ChatGPT.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:11
Let ook op dat je de honden op bepaalde manier moet transporteren in veel landen.
bench achterin de achterbak
in soort hangmat op achterbank
in tuigje in achterbak
gewoon voor bij je voeten, hopen dat de staart niet onder de rem komt als je op file in rijdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54
De cursus lijkt voor zover er iets over te vinden is alleen van toepassing te zijn op (toekomstige) eigenaren die in Spanje wonen. Voor vakantiegangers is daar niet zo snel iets over te vinden.
Wat wel te vinden is is een aanlijngebod en het verplicht dragen van een muilkorf op openbare plaatsen. Als je hond geen muilkorf gewend is kan dat nog wel een uitdaging worden.
Ook heb je kennelijk een vergunning nodig om de Spaanse grens over te mogen en wordt geadviseerd om contact op te nemen met de Spaanse ambassade mbt die vergunning.

Daarnaast heb je uiteraard ook nog de andere verplichtingen: rabïes vaccinatie, chip en EU dierenpaspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
JukeboxBill schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:01:
Via ANWB en www.licg.nl hier terechtgekomen:
https://www.agroberichten...t-huisdieren/huisdieren-5
Misschien niets nieuws, maar wel van de bron ipv ChatGPT.
Deze website had ik inderdaad ook gevonden maar ondanks dat het een overheidswebsite is, staat het niet volledig beschreven. Ik citeer :
2. Aan welke eisen moet er worden voldaan om een dergelijke hond in Spanje te mogen houden?

B) Inschrijven van het dier in het Gemeentelijk Register (Registro Municipal) van Potentieel Gevaarlijke Dieren (Registro de Animales Potencialmente Peligrosos) in Spanje om de daarbij behorende vergunning te verkrijgen

C) Aanvragen van vergunning bij de desbetreffende gemeente in Spanje, die gedurende vijf jaar geldig is. Om deze vergunning te verkrijgen, moet er door de aanvrager aan de volgende eisen worden voldaan:
Wat is de wettelijke definitie van "houden".
Ik ben van plan om met mijn hond door Spanje te reizen voor plezier en vakantie. Ik ga er niet wonen, het is puur voor een rondreis. Ik reis van het noorden naar het zuiden en weer terug, waarbij ik diverse gemeenten passeer. Het is voor mij onpraktisch om bij elke gemeente een inschrijving te doen, zeker omdat ik vooraf niet weet in welke gemeente ik me zal bevinden gedurende de 4 weken dat ik daar ben.
Maar over tijdelijk verblijf of vakantie staat niets beschreven (dit is overigens wel het geval voor Portugal, daar staat nadrukkelijk beschreven dat het is toegestaan voor kortere periode).

Mijn hond is overigens een raszuivere Rottweiler met stamboom. Daarnaast is/was mijn hond een sporthond, weliswaar nu met pensioen, maar hij heeft alle gradaties van VZH tot IPO (tegenwoordig IGP) doorlopen. Kort samengevat, hij staat volledig onder appel en zet geen stap zonder mijn commando. Dat klinkt misschien overdreven en dat is het ook, maar hij is altijd een sporthond geweest en weet wanneer hij moet luisteren. Hij is ook gewend om met een muilkorf te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:01:
Let ook op dat je de honden op bepaalde manier moet transporteren in veel landen.
bench achterin de achterbak
in soort hangmat op achterbank
in tuigje in achterbak
gewoon voor bij je voeten, hopen dat de staart niet onder de rem komt als je op file in rijdt...
Vervoer/transport is geen issue, mijn hond is mijn echte buddy. Ik vervoer hem zoals ik zelf ook veilig vervoerd wil worden. Hij wordt behandeld als een soort politie hond met speciale kooi en airco, ook als auto uit staat (en stickers op de ruiten zodat dit voor buitenstaanders ook duidelijk is) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:31:
De cursus lijkt voor zover er iets over te vinden is alleen van toepassing te zijn op (toekomstige) eigenaren die in Spanje wonen. Voor vakantiegangers is daar niet zo snel iets over te vinden.
Wat wel te vinden is is een aanlijngebod en het verplicht dragen van een muilkorf op openbare plaatsen. Als je hond geen muilkorf gewend is kan dat nog wel een uitdaging worden.
Ook heb je kennelijk een vergunning nodig om de Spaanse grens over te mogen en wordt geadviseerd om contact op te nemen met de Spaanse ambassade mbt die vergunning.

Daarnaast heb je uiteraard ook nog de andere verplichtingen: rabïes vaccinatie, chip en EU dierenpaspoort.
Dat is dus het hele punt, het lijkt erop dat er simpelweg nog niks geregeld is... Mja ze hebben er schijnbaar wel een wetgeving voor gemaakt.

Hiervan (https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2023-7936) wordt ik ook niet veel wijzer, met Google Translate kom ik een heel eind maar er wordt niks concreets gezegd wat je nu echt geregeld moet hebben of waar je überhaupt een aanmelding doet?
Ik volg met alle liefde een cursus, desnoods ga ik 1 dag naar Spanje om de cursus te doen, maar dan moet ik wel weten waar en hoe of wat de cursus inhoud is.

Waarom is er niet gewoon een stappenplan. Ook op internet vanwege de recente regelgeving zijn weinig (lees: geen?) ervaringen te vinden.

Ik denk morgen maar eens de Spaanse ambassade te gaan contacten hier in Nederland.

Ik had de stille hoop dat iemand een betrouwbaar bron had waarop staat het vakantie gangers uitgesloten, dat er een overgangsregeling is voor bestaande Rottweilers of vanaf bepaald geboortejaar oid

Alle (verplichte) vaccinaties zijn uiteraard aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door freestyler2 op 04-08-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:55
freestyler2 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:59:
[...]

Deze website had ik inderdaad ook gevonden maar ondanks dat het een overheidswebsite is, staat het niet volledig beschreven. Ik citeer :

[...]

Wat is de wettelijke definitie van "houden".
Het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren (LICG) verwijst naar die site m.b.t. hond mee op vakantie, dus volgens hun is er geen onderscheid tussen daar wonen of vakantie m.b.t. "houden".

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online
Ik heb eerst maar het LICG gebeld maar die gaf aan geen uitspraken te kunnen doen over specifieke gevallen per gemeente. Maar ze had wel meer teleurstellend nieuws. Met de auto of ander voertuig over de grond wordt Spanje zo ie zo zeer lastig om te bereiken. In Frankrijk gelden er namelijk ook (ver)nieuwde strenge regels voor "waakhonden" met stamboom:
Waakhonden worden onder strikte voorwaarden toegelaten tot Frans grondgebied. Het gaat hier om rashonden, dus honden met een erkende stamboom:
  • Pitbull (American Staffordshire Terrier)
  • Tosa
  • Rottweiler of kruising met een Rottweiler
Deze honden moeten over een internationaal erkende stamboom beschikken, die bovendien erkend is door het Franse ministerie van Landbouw. Deze stambomen staan vermeld op de website van de ‘Société Centrale Canine’.

U dient als eigenaar van een waakhond in Frankrijk:
  • Uw hond aan te lijnen en te muilkorven
  • Verzekerd te zijn voor wettelijke aansprakelijkheid
  • Over een Franse houdervergunning te beschikken
  • Uw hond met goed gevolg een bijt-test bij een Franse dierenarts af te laten leggen
Een houdervergunning vraagt u aan in de regio waar u zult verblijven. Voor de houdervergunning moet u met uw hond een cursus (in de Franse taal) bij een erkende hondenschool volgen. Daaraan zijn kosten verbonden, net als aan de bijt-test bij de Franse dierenarts. Vóór uw vertrek naar Frankrijk, dient u afspraken te maken: inschrijving voor een cursus bij een hondenschool en een afspraak voor een bijt-test bij een dierenarts. Deze afspraken dienen direct na aankomst in Frankrijk plaats te vinden. Een bewijs van deze afspraken is voldoende voor controle tijdens uw reis naar Frankrijk. Erkende dierenartsen en hondenscholen zijn te vinden op de website van de regionale ‘préfecture’ waar u zult verblijven.
Bron: https://www.agroberichten...p-vakantie-naar-frankrijk

Spanje avontuur dus ten einde aangezien ik ook geen Frans spreek, en mijn hond zeker niet :'(
"voor de houdervergunning moet u met uw hond een cursus (in de Franse taal) bij een erkende hondenschool volgen."

[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 05-08-2024 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik ken het probleem. Wij hebben een Ysterberg Mastiff met stamboom, maar eigenlijk is Belgie het enige buitenland waar het beest mee naartoe kan.
  • Duitsland heeft de muilkorfplicht voor honden zwaarder dan 20kg
  • Frankrijk heeft muilkorfplicht en de verplichte cursus
  • Luxemburg heeft ze zelfs expliciet verboden
Ik heb onze hond eigenlijk nooit aangeleerd om met een muilkorf rond te lopen, en ik voel daar eigenlijk ook helemaal niets voor. Dat betekent dus voor mij dat ik maar de leuke plekken in Nederland en België in de gaten houdt.

/(bb|[^b]{2})/

Pagina: 1