Versnelde terugverdientijd accu door lage netwerkkosten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-09 12:19
Volgens mij kan de terugverdientijd van een accu aanzienlijk versneld worden met de volgende berekening.

Bij Enexis betaal je voor de netwerkkosten:
t/m 1 x 10 A 132,81
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A 496,96

Stel je stapt over op een 10A aasnsluiting en je koopt 2 maal een sessy van rond de 6000,- excl. BTW.
Je besparing op de aansluiting is 496,96-132,81= 364,15 per jaar. De eerste Sessy hebt je rond de 8 jaar terugverdiend.

Doordat je 2 sessy's hebt verhoog je je meterkast vermogen met 3400 watt. Totaal zit je dus op (Enexis 10A * 230 watt + 2*1700 Sessy) = 5700 watt. Voor een huishouden van 2 mensen moet dit met slimme inzet van je apperatuur zeer goed te halen zijn toch? Dit was immers vroeger een normale aansluiting (25A) Wel uitgaande dat je zonnepanelen hebt die niet meer dan 2300watt opleveren omdat je anders met je zekering zit.

Hierna alle voordelen die je hebt van een accu en het opslaan van zonne energie. Stel de zonnepanelen kunnen de accu's niet voldoende opladen dan kan dit eventueel in de nacht van 10:00 tot 6.00 op 1.2KW

Uiteraard hebben veel mensen een auto of warmtepomp. Maar graag jullie mening mbt bovenstaande berekening en een situatie waarbij je verwarmt met gas of bijvoorbeeld een houtkachel.

Graag jullie mening en ideen :) _/-\o_

*Modje, wil je de titel aub aanpassen?

[ Voor 3% gewijzigd door StormRider op 04-08-2024 19:19 ]

Beste antwoord (via StormRider op 05-08-2024 10:53)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Een sessy is hier niet direct een handige oplossing voor. Je wilt eigenlijk een off-grid pv en accu installatie hebben met een externe feed om accus te laden (en evt. een passthrough optie). Die feed wordt meestal gebruikt voor een aggregaat maar kan ook een grid aansluiting (10A) zijn of zelfs een ev met teruglever optie. Zolang je de afname maar kan beperken.

Met een 10A aansluiting en accu met pv heb je in de zomer hoe dan ook al snel een probleem met teveel teruglever vermogen, dan moet je daar weer oplossingen voor bedenken wat het alleen maar complexer maakt, helemaal als het losse onderdelen zijn (gezien sessy geen pv omvormers maakt).

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 05-08-2024 10:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:46
Kan een sessy peak-shaven?

Drie-fase aansluiting is voor velen onontkoombaar.. auto (sneller) laden, warmtepomp, kookplaat etc...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
BjornHero schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:16:
Kan een sessy peak-shaven?

Drie-fase aansluiting is voor velen onontkoombaar.. auto (sneller) laden, warmtepomp, kookplaat etc...
Geen idee, bij een Homewizard accu zit er volgens mij wel een vertraging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
Zou me daar (goed) in verdiepen voordat je de knoop doorhakt, dat is immers de functie dieje nodig hebt...

Bij Victron heet het "power assist", kiwatt en bigassbattery lijken het ook aan te bieden..

Volgens mij fronius ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
Mocht iemand een lijstje hebben van batterijen/systemen die dit aanbieden hoor ik het heeeeel graag...

Vooral mensen met een 3*35a aansluiting die naar 3*25 gaan kunnen vaak (heeeeel) veel besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
BjornHero schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:20:
Zou me daar (goed) in verdiepen voordat je de knoop doorhakt, dat is immers de functie dieje nodig hebt...

Bij Victron heet het "power assist", kiwatt en bigassbattery lijken het ook aan te bieden..

Volgens mij fronius ook?
Helemaal mee eens. Goed uitzoeken. Maar ook voor mensen met wellicht een kleine portemonnee een idee? Of een vakantie woning waar je toch net dat extra vermogen wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:34
Is dan niet heel de meterkast afgezekerd op 10A?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-09 16:28
Hier een voorbeeld van een villa die op 10a draait. https://www.eplucon.nl/concepten/erfgebonden-energie/

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Klopt, wel iets doen met voorspellen verbruik en opwek zodat je niet zonder E zit en ook alle opwek kan terugleveren.
Voor mij dus ca 20-40kWh thuisaccu.
Opbrengst:
- besparing netkosten
- salderen opvangen voor korte termijn deel
- teruglevering wanneer tarief niet 0 is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54
Google maar eens op 10A woning. Die zijn gewoon zo te koop van project ontwikkelaars. Dus zeker mogelijk. Zoals al gezegt wel goed op letten op een accu met piek shaving (die snel genoeg schakeld en genoeg vermogen heeft)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:33
StormRider schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:12:
Uiteraard hebben veel mensen een auto of warmtepomp. Maar graag jullie mening mbt bovenstaande berekening en een situatie waarbij je verwarmt met gas of bijvoorbeeld een houtkachel.
Het vastrecht van gas is ook zo'n €250/€300, dus om met deze oplossing dan op gas te blijven, bespaar je niet. Of was dat niet (deel van) je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:07
10 A aansluiting is meer bedoeld voor garageboxen, VvE verlichting e.d. Heb je al geïnformeerd bij de netbeheerder of ze dat überhaupt willen leveren als huisaansluiting?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04:02
In een huishouden dat op gas gebasseerd is, is die batterij inderdaad nuttig.
Het nadeel, 1 fase is even duur als 3 fasen, dus als je elektrisch wilt koken OF warmtepomp OF elektrische auto hebt, zit je al snel over de 10A heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
StormRider schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Helemaal mee eens. Goed uitzoeken. Maar ook voor mensen met wellicht een kleine portemonnee een idee? Of een vakantie woning waar je toch net dat extra vermogen wil hebben.
Het blijven investeringen en met een kleine portemonnee doe je die meestal niet. Uiteindelijk zijn alle 'terugverdientijden' toch een gok. Want je systeem terugverdienen in 8 jaar tijd is niet meer aan de orde als er defecten buiten garantie optreden, andere doorbraken of prijsvechters op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06
Volgens mij is deze aansluiting wel te krijgen echter zijn er een aantal problemen:

-Bij een sluiting (van een defecte broodrooster bijv.) of probleem in je accu zal je 10A hoofdstop doorslaan. Dan moet je weer de netbeheerder bellen om deze te laten vervangen. Je moet dus eigenlijk een hoofdautomaat hebben.
-Bij een defect aan je accu kun je gelijk niets meer inschakelen met een beetje vermogen zoals een wasmachine of oven.
-Je voldoet niet aan de netcode. Officieel zou je dus met 2x 6A naar de Sessy moeten en de groepenkast puur uit de inverter voeden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:54
Grappig dat een aantal hier reageren of dat bijna onmogelijk is.
Snelle Google levert echt meerdere full electric woningen die werken op een 10A aansluiting. Inclusief wat er gebruikt is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
RudolfR schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:41:
Is dan niet heel de meterkast afgezekerd op 10A?
Volgens mij wel, maar je energie vraag wordt binnen je huidige infrastructuur afgevangen toch?
Truus01 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Het vastrecht van gas is ook zo'n €250/€300, dus om met deze oplossing dan op gas te blijven, bespaar je niet. Of was dat niet (deel van) je vraag?
Niet echt de vraag idd.
Erwin_83 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:14:
10 A aansluiting is meer bedoeld voor garageboxen, VvE verlichting e.d. Heb je al geïnformeerd bij de netbeheerder of ze dat überhaupt willen leveren als huisaansluiting?
Goed punt, maar als ik een ander artikel van een Tweaker zojuist lees kan dit wel.
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:28:
In een huishouden dat op gas gebasseerd is, is die batterij inderdaad nuttig.
Het nadeel, 1 fase is even duur als 3 fasen, dus als je elektrisch wilt koken OF warmtepomp OF elektrische auto hebt, zit je al snel over de 10A heen.
Wellicht kan het ook met een hybride-warmtepomp. Je hebt in de nacht voldoende vermogen om bij te laden toch?
jnr24 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Het blijven investeringen en met een kleine portemonnee doe je die meestal niet. Uiteindelijk zijn alle 'terugverdientijden' toch een gok. Want je systeem terugverdienen in 8 jaar tijd is niet meer aan de orde als er defecten buiten garantie optreden, andere doorbraken of prijsvechters op de markt komen.
Mee eens, maar dat is volgens mij een eindeloze discussie.
Jim423 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 00:25:
Volgens mij is deze aansluiting wel te krijgen echter zijn er een aantal problemen:

-Bij een sluiting (van een defecte broodrooster bijv.) of probleem in je accu zal je 10A hoofdstop doorslaan. Dan moet je weer de netbeheerder bellen om deze te laten vervangen. Je moet dus eigenlijk een hoofdautomaat hebben.
-Bij een defect aan je accu kun je gelijk niets meer inschakelen met een beetje vermogen zoals een wasmachine of oven.
-Je voldoet niet aan de netcode. Officieel zou je dus met 2x 6A naar de Sessy moeten en de groepenkast puur uit de inverter voeden.
Kan je de hoofdautomaat binnen afvangen met een iets kleinere aansluitwaarde of zelfs digitaal?

En een accu die defect gaat. Er zijn ook hybride auto's toch? Je hoort hier zelden iets over naar mijn idee.

Zou je dat van de Netcode is uit willen leggen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StormRider
ice-T106 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:45:
Grappig dat een aantal hier reageren of dat bijna onmogelijk is.
Snelle Google levert echt meerdere full electric woningen die werken op een 10A aansluiting. Inclusief wat er gebruikt is.
Nouja, wij hebben in huis nog steeds een aansluitwaarde van 35A. We gebruiken een airco voor verwarmen en kunnen ook nog een auto opladen met een granny charger. Geen enkele keer problemen gehad in de winter.
We zetten niet de vaatwasser/droger/wasmachine/airco/oven tegelijk aan. Inductie zou er zelfs ook nog wel bij kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:26
10A is nog steeds 55 kWh per dag. Zolang je daar onder blijft kan het.

Dit is tot zover de enige methode om een thuisaccu terug te verdienen. Vastrecht besparen.
Met name het voorkomen van de trede 3x25 -> 3x35 loont enorm.

Maar terug naar 10A vereist wel een hele grondige herziening, je accu zal in serie moeten staan met je woning.
Piekinschakelingen van alleen al je waterkoker kunnen je hoofdautomaat dan al trippen, en daar kan een grid-tied accu niets aan voorkomen. Zeker niet als deze met de p1 is aangesloten. Regelsnelheid is gewoon te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Bedenk wel dat je extra laadcycles hebt en de vraag is dus of je daarmee echt geld bespaart.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:13

DukeBox

loves wheat smoothies

Een sessy is hier niet direct een handige oplossing voor. Je wilt eigenlijk een off-grid pv en accu installatie hebben met een externe feed om accus te laden (en evt. een passthrough optie). Die feed wordt meestal gebruikt voor een aggregaat maar kan ook een grid aansluiting (10A) zijn of zelfs een ev met teruglever optie. Zolang je de afname maar kan beperken.

Met een 10A aansluiting en accu met pv heb je in de zomer hoe dan ook al snel een probleem met teveel teruglever vermogen, dan moet je daar weer oplossingen voor bedenken wat het alleen maar complexer maakt, helemaal als het losse onderdelen zijn (gezien sessy geen pv omvormers maakt).

[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 05-08-2024 10:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:33
Hihi. Ik was zeer onvolledig in mijn reactie.
Want ik doelde daar namelijk ook mee dat als je een bepaalde elektrische aanpassing om naar gasloos te gaan laat schieten, om zo wel deze optie te kunnen doen, dat het dan beiden om zo'n €300 per jaar gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
Truus01 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Hihi. Ik was zeer onvolledig in mijn reactie.
Want ik doelde daar namelijk ook mee dat als je een bepaalde elektrische aanpassing om naar gasloos te gaan laat schieten, om zo wel deze optie te kunnen doen, dat het dan beiden om zo'n €300 per jaar gaat.
Dank voor je input :)
Zeker waar! Je sluit hiermee wel een aantal deuren. 8)7

Obv bovenstaande reacties is het toch wel complexer dan ik had verwacht ;)

[ Voor 8% gewijzigd door StormRider op 05-08-2024 11:39 ]

Pagina: 1