Crit'Air sticker nodig voor Grenoble?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Over een week ga ik naar Grenoble met de auto, wilde net een milieusticker bestellen maar lees nu dat je die gemiddeld pas na 2 weken thuis krijgt, dat gaat dus niet meer lukken.

Weet iemand of er nog een andere manier is om aan zo'n sticker te komen, bijvoorbeeld ergens in Frankrijk kopen/afhalen?
Mocht het niet meer lukken kan ik hem nog naar het vakantieadres laten sturen; vraag me af of er veel op gehandhaafd wordt daar want ik zou dan toch even zonder sticker moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
https://www.anwb.nl/vakan...voorbereiding/milieuzones

je kan ze ook gewoon aan snelweg kopen bij tankstation. oeps, dat was niet in frankrijk.

dus snel nog even de officiele franse website gebruiken - die andere websites gebruiken ook deze website en zijn gewoon dozenschuiver.

[ Voor 40% gewijzigd door 99ruud99 op 04-08-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:27
De ANWB zegt bij "Wat als mijn sticker niet op tijd is:"
Als de milieusticker niet op tijd binnen is, gebruik dan de afbeelding die op de factuur staat. Plaats de afbeelding van de sticker zichtbaar achter de voorruit en neem ook de factuur mee voor het geval je een controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:53:
dus snel nog even de officiele franse website gebruiken - die andere websites gebruiken ook deze website en zijn gewoon dozenschuiver.
Dat komt niet meer op tijd aan hier.

Kan nergens vinden hoe lang het duurt wanneer het naar een Frans adres gestuurd wordt, weet niet in hoeverre dat sneller zou zijn want je zit dan toch in de pijplijn voor een auto met buitenlands kenteken.
Als dat ook 2 weken duurt dan rij ik dus nog steeds een week zonder sticker.

Ik lees ook dat de eventuele boete €68 is, dat is nog wel te overzien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 18:48
Ik had mijn sticker ruim 2 weken voor ik 'm nodig had besteld, maar het duurde toch langer helaas. Uiteindelijk de sticker uitgeprint en voor het raam geplakt, zoals de ANWB dus schrijft (zie post @Kalentum ), en de factuur meegenomen. In Reims is dat verder geen enkel probleem geweest, en de auto stond 2 dagen buiten geparkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Kalentum schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:58:
De ANWB zegt bij "Wat als mijn sticker niet op tijd is:"

[...]
Klinkt als alleen incidentele handmatige controle...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Niet helemaal correct, aan snelwegen en parkeerplaatsen gebeurd controle dmv camera's. Echter, die registreren gewoon een "geel vlekje met code" (of welke klasse je valt).

Ja, je ZOU de code van je buurman kunnen gebruiken, tot je erop gepakt wordt en de code komt niet overeen met je kentekenplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
RobbertC schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:02:
Ik had mijn sticker ruim 2 weken voor ik 'm nodig had besteld, maar het duurde toch langer helaas. Uiteindelijk de sticker uitgeprint en voor het raam geplakt, zoals de ANWB dus schrijft (zie post @Kalentum ), en de factuur meegenomen. In Reims is dat verder geen enkel probleem geweest, en de auto stond 2 dagen buiten geparkeerd :)
Pfff, over 2,5 week ben ik alweer weg daar en in de vakantietijd gaan dit soort dingen in frankrijk allenmaal erg traag vermoed ik. Heeft waarschijnlijk geen zin meer om te bestellen dus, ik print wel zo'n stickerplaatje uit dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIKftRN4jk93a5vL2qwt1ahicdg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Ya2vZhmybkSUlHsEim1jexY.webp?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door ASW1 op 04-08-2024 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:04:
Niet helemaal correct, aan snelwegen en parkeerplaatsen gebeurd controle dmv camera's. Echter, die registreren gewoon een "geel vlekje met code" (of welke klasse je valt).
Volgens mij niet, je kenteken staat erop en een barcode, maar die barcode is ieniminie en is denk ik alleen van dichtbij met een handscanner uit te lezen, als er een vliegenpoepje voor zit lukt dat denk ik al niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 14:19
ASW1 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Volgens mij niet, je kenteken staat erop en een barcode, maar die barcode is ieniminie en is denk ik alleen van dichtbij met een handscanner uit te lezen, als er een vliegenpoepje voor zit lukt dat denk ik al niet meer.
Bij mijn vorige auto had ik hem iets te ver in de hoek geplakt en viel de QR code deels achter de stippels van het glas. In 5 jaar nooit gedoe mee gehad terwijl ik meerdere keren per jaar in Frankrijk kwam, waaronder Parijs.

Automatische controles klinkt vooral als een broodje aap en bangmakerij. Bij het gros van de steden geldt de milieuzone alleen als de luchtkwaliteit te slecht is, voor zover ik weet heeft alleen Parijs een permanente zone. En ook met een permanente zone heb ik nog nooit een controle gezien, slechts één keer gelezen dat er bij een beroerde luchtkwaliteit een controle op de afritten van de Périphérique is geweest.

Voor €5 de sticker bestellen, naar je huisadres laten sturen en het aanschafbewijs bij de hand houden. Als een agent dan een keer een slechte dag heeft en je er op aanspreekt kan je de mail laten zien met "déjà commandé" er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34
@ASW1 Wat @Kalentum ook al aangeeft. Je besteld hem en binnen een paar dagen krijg je in je mail een brief met allerlei informatie erop. Zo ook de barcode, cirkel van de sticker etc. Tegen mij werd gezegd die mee te nemen, maar zou zomaar kunnen dat je die achter je ruit moet leggen. Ik heb zelf het eerste gedaan omdat ik dacht dat het bij staande houden was dat je die kon laten zien.

Maar die brief is voor jouw reis voldoende. Wij krijgen met 2 weken inderdaad de sticker binnen, maar hadden die brief afgedrukt bij ons.

Enige wat ik nog ga doen is zo'n sticker bestellen om die sticker op te plakken zodat je hem wel bij je hebt en alleen op hoeft te plakken wanneer je naar die landen gaat. Dit heb ik ook voor Duitsland en werkt prima. Scheelt weer allerlei stickers standaard op je ruit.

Heb overigens wel zo'n kastje bij de ANWB gehaald voor de tolwegen. Kost eenmalig 22 euro (als je niet naar Italië ook reist) en daarna 3 euro per maand per land waar je langs een tolweg bent geweest. En daarnaast natuurlijk de kosten voor de tol. (Ga je echter 2 jaar niet langs een tolweg, dan kost het je een keer 10 euro om hem actief te houden). Ik moet zeggen, werkte goed. Linker hokje door met 30 en je hoorde al een piep en de poort ging open.
Mijn reden was omdat er ook tolwegen zijn waar alleen borden staan en je zelf ergens moet zien te betalen. Anders krijg je een boete. Nu zijn we daar niet langsgeweest, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-R-L
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-06 14:19
[b]Arunia in "Crit'Air sticker nodig voor Grenoble?"
Heb overigens wel zo'n kastje bij de ANWB gehaald voor de tolwegen. Kost eenmalig 22 euro (als je niet naar Italië ook reist) en daarna 3 euro per maand per land waar je langs een tolweg bent geweest. En daarnaast natuurlijk de kosten voor de tol. (Ga je echter 2 jaar niet langs een tolweg, dan kost het je een keer 10 euro om hem actief te houden). Ik moet zeggen, werkte goed. Linker hokje door met 30 en je hoorde al een piep en de poort ging open.
Mijn reden was omdat er ook tolwegen zijn waar alleen borden staan en je zelf ergens moet zien te betalen. Anders krijg je een boete. Nu zijn we daar niet langsgeweest, maar toch.
Als je door de brakke vertalingen heen kan kijken, dan is rechtstreeks bij Fulli (vnl. AREA) bestellen de betere optie. Voor zover het nog klopt neemt ANWB daar de kastjes af, om er vervolgens nog een provisie over te rekenen.

In Frankrijk worden nieuwe trajecten aangelegd en oude systemen vervangen door free-flow varianten. Met een badge gaat het allemaal keurig op factuur, zonder moet je online de tol betalen. Waar mijn ouders door de van mij geleende badge er geen omkijken naar hadden, hebben mijn oom en tante nog wel geprobeerd te betalen maar werd het een boete op kenteken omdat ze het niet voor elkaar kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Datapunt:
Your order status
Your request was sent by post on 09/08/2024 to the address at which the vehicle is registered.
Vandaag verzonden, gelukkig naar het vakantieadres want morgen is de laatste dag dat er nog post bezorgd wordt en we thuis zijn.

Crit'air vignet dus zondagavond besteld, op vrijdag verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Tweede datapunt: sticker is nooit bezorgd. -O-
Pagina: 1