Televisiebeeld onscherp en de beeldverhouding lijkt verkeerd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammastraling
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-08-2024
Hoi,

Wij hebben een Sony KDL-32W655A Zwart. Nu hebben we de laatste tijd het EK en de Olympische spelen gekeken en valt het wederom op dat ons beeld vaak nét niet helemaal scherp is. Vooral wanneer een camera van veraf filmt (wat hoger in het stadion) lijkt het net niet scherp genoeg.

Daarnaast lijkt het ook alsof de beeldverhoudingen niet helemaal kloppen, het logo van de NOS zit echt helemaal in de hoek. Met de SONY afstandsbediening heb ik al geprobeerd de verhoudingen te veranderen maar er is slechts keuze uit wat standaard verhoudingen en er zit geen betere tussen. Als het beeld smaller is, dan staat het NOS logo nog steeds helemaal in de hoek (anders dan op de NOS livestreams).

Ik heb zelf drie hypotheses
1. Het is gewoon een oude televisie en hij heeft veel aangestaan. De ouderdom betekent dat de kwaliteit van het scherm achteruit is gegaan.

2. Is het mogelijk dat het komt omdat de kwaliteit van de NOS / andere zenders compressed is? De beelden worden natuurlijk in 4k (of 8k) gefilmd maar moeten terug naar 1080p voor onze tv. Dit komt de kwaliteit natuurlijk niet ten goede.

3. Misschien is het kastje van KPN zelf, een Arris VIP2952? Die zou als het goed is gewoon full HD moeten uitzenden. Maar van de Wifi Box hebben we in het verleden wel eens verkeerde boxen gehad die het na een tijdje begaven.

Mijn vraag is dus:
Zou het de compressie zijn of is het gewoon tijd voor een nieuwe (4k?) televisie?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Gammastraling op 04-08-2024 16:30)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
4. HDMI overscan staat aan (wat een overblijfsel van voor HDMI bestond is, en om één of andere reden nog steeds gebruikt wordt). Dan worden de randen van het beeld afgesneden.

De vraag is hoe je het uitschakelt. Soms moet je input HDMI type bij je TV wijzigen naar bijvoorbeeld PC, maar of dat ook zo werkt bij die Sony durf ik niet te zeggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
4. HDMI overscan staat aan (wat een overblijfsel van voor HDMI bestond is, en om één of andere reden nog steeds gebruikt wordt). Dan worden de randen van het beeld afgesneden.

De vraag is hoe je het uitschakelt. Soms moet je input HDMI type bij je TV wijzigen naar bijvoorbeeld PC, maar of dat ook zo werkt bij die Sony durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gammastraling
Bedankt! Ik heb heel de tijd gedacht dat het kastje aangesloten was op de TV met HDMI maar toen ik van poort wilde wisselen bleek dat er al die tijd twee stekkers naar het kastje gingen en hij op VGA aangesloten was... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:31
Dat kastje heeft toch helemaal geen VGA uitgang en ook je TV heeft geen VGA ingang? Beiden hebben wel een analoge scart aansluiting. Techniek uit de vorige eeuw...

[ Voor 33% gewijzigd door guido66 op 04-08-2024 17:38 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gammastraling
Excuus het is inderdaad SCART, die aansluitingen zijn zo oud dat het onder dezelfde naam begint te vallen voor mij ;)
Alsnog erg blij met het scherpe beeld nu!