Garantie op laptop na gebroken scharnier binnen 2 jaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 23:54
Hallo,

Gisteren brak ineens een scharnier van mijn laptop LENOVO IDEAPAD 5 - 15.6 inch - AMD Ryzen 5.
Deze hebben we gekocht bij een winkel op 28-11-2022.
Dus binnen 2 jaar en dacht dat is dus garantie.
Maar eenmaal bij de winkel gaven ze hier dubbele signalen over af.
Volgens 2 medewerkers zou er alleen garantie zitten op de software en niet op de hardware.
Maar uiteindelijk bepaald de reparatie dienst dit, waar hij nu heen is verzonden.

Weet iemand hoe dit zit met garantie?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

...

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 04-08-2024 16:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:17
denk dat dit idd op software en hardware , maar niet voor scharnieren en schermen daar kan je bij coolblue een afzonderlijke redelijke verzekering nemen. Als je bij een verzekeringsmaatschappij een verzekering neemt voor eigen schade laptop betaal je heel veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Je koopt een laptop, dat is hardware. En dus geldt de garantie voor je hardware.
kurt71 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:22:
denk dat dit idd op software en hardware , maar niet voor scharnieren en schermen daar kan je bij coolblue een afzonderlijke redelijke verzekering nemen. Als je bij een verzekeringsmaatschappij een verzekering neemt voor eigen schade laptop betaal je heel veel?
TS heeft het over winkel x, waarom begin je over Coolblue?

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 04-08-2024 16:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Hahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:25:
Je koopt een laptop, dat is hardware. En dus geldt de garantie voor je hardware.

[...]

TS heeft het over winkel x, waarom begin je over Coolblue?
Dat dacht ik ook, je koopt een laptop en niet alleen software.

[ Voor 3% gewijzigd door br00ky op 04-08-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die laptop krijg je mogelijk terug met de mededeling dat het gebruikersschade is. Oftewel eigen schuld, dus geen garantie. Jij gaat moeten aantonen dat het wel degelijk om een non-conformiteit gaat, dat is ook de term waar je op moet gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
sypie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:29:
Die laptop krijg je mogelijk terug met de mededeling dat het gebruikersschade is. Oftewel eigen schuld, dus geen garantie. Jij gaat moeten aantonen dat het wel degelijk om een non-conformiteit gaat, dat is ook de term waar je op moet gaan zoeken.
Bedankt, dat is toch bijna niet te doen om aan te tonen non-conformiteit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
timbe schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:41:
[...]

Bedankt, dat is toch bijna niet te doen om aan te tonen non-conformiteit gaat?
Als je erop zoekt vind je heel veel info over gebroken scharnieren bij dit type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:26
Hier ook al twee laptops van de Lenovo Ideapad 5 series waarbij het scharnier in binnen de bovenkant van de laptop loskwam waardoor schade.

1e laptop was binnen 2 jaar en had de verkoper (niet die uit TS) kosteloos gerepareerd.
2e laptop was na iets meer dan 3 jaar en heb ik zelf gerepareerd, dat kostte mij, inclusief compleet nieuw paneel iets minder dan 100€, maar die reparatie is niet voor iedereen weggelegd.

In mijn ervaring is het scharnier van een Lenovo Ideapad niet deugdelijk omdat ik ze te vaak / snel kapot vind gaan, maar ja recht hebben en recht krijgen is altijd een groot verschil. Anyway je hoort recht te hebben op een deugdelijk product, en een laptop waarbij het scharnier bij normaal gebruik binnen 2 jaar het begeeft is dat niet. Je zal dus bij de verkoper moeten aangeven dat de laptop niet conform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00
sypie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:29:
Dit vooropgesteld.

Wettelijke garantie heb je bij de verkoper, dus de winkel in deze, en deze is conform Europese regels minstens 2 jaar. De Nederlandse wet spreekt van een verwachte levensduur. De bewijslast licht echter wel bij jou, dus je zult moeten aantonen dat er sprake is van non-conformiteit.

Je kunt al aantonen dat je het product enkel normaal hebt gebruikt conform de gebruikershandleiding en als er online veel te vinden is over een veelvoorkomend probleem met de scharnieren.

Je recht krijgen is altijd wel lastig, je zou al eens kunnen zoeken op voorbeeldbrieven indien ze je garantieclaim afwijzen.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 04-08-2024 16:01 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Geronimous schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Je kunt al aantonen dat je het product enkel normaal hebt gebruikt conform de gebruikershandleiding
Hoe dan?

Hoe bewijs je dat je ergens niet hardhandig mee om bent gegaan? "Kijk maar, ik gooi er nu ook niet mee"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Het noemen van de winkel is niet de bedoeling, dus die heb ik uit de posts gehaald. Verder is dit geen hardware vraag dus schopje naar SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbe
Wolly schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:46:
[...]

Als je erop zoekt vind je heel veel info over gebroken scharnieren bij dit type.
Hoi, wat heb jij als zoekterm gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:00
Hahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:52:
[...]

Hoe dan?

Hoe bewijs je dat je ergens niet hardhandig mee om bent gegaan? "Kijk maar, ik gooi er nu ook niet mee"?
ik bedoelde 'aangeven' in plaats van 'aantonen' :) maar ja, dat is wel een lastige om te 'bewijzen' :) Maar dat is volgens mij wel waar je je claim mee begint: ik heb dit product gebruikt zoals bedoeld, met inachtneming van de instructies uit de handleiding. Hij is nooit gevallen, etc.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:28
Hahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:52:
[...]

Hoe dan?

Als er verder aan de behuizing geen schade zichtbaar is dan helpt dat uiteraard (dan is vallen of een hardere klap dus sowieso niet de oorzaak geweest. Ook als er een pen tussen heeft gezeten bij het sluiten zal er waarschijnlijk ook wel zichtbafe schade zijn aan de behuizing.

Daarnaast is het handig om te kijken of er vergelijkbare klachten zijn bij het merk en model. Dat is in je betoog als reactie op 'het is gebruikersschade' ook wel erg handig. Of beweringen vanuit het bedrijf dat laptop x duurzaam is en wel jaren mee moet gaan bij normaal gebruik, waarbij openen en sluiten daarbij hoort.

Neemt niet weg dat de kans uiteindelijk aanwezig is dat je het via een jurist moet doen, dan willen ze soms na een duidelijke mail/brief ineens beter meewerken dan als je als consument een schrijven stuurt...

Ik weet in ieder geval dat ik nooit meer iets van MSI koop nadat de scharnier van mijn MSI M677 Crystal Collection het begaf en ik heeel verdrietig was... Maar dat is al lang, lang geleden :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timbe
Hallo,

Even een update.

Ik heb de laptop meteen ter reparatie aangeboden en daar bij verteld dat ik uit ga van garantie.
Blijkbaar doet daar niemand in de winkel echt uitspraak over.
De technische dienst bepaald wat wel of niet onder garantie valt.
In hun voorwaarden staat dat ze hem binnen 3 weken moeten reparen.

Gisteren kreeg ik een mail dat ze de termijn niet gehaald hebben.
Daarom kan ik naar de winkel gaan en mijn geld terug krijgen of iets anders kopen. :)

Ik had veel verwacht, maar dit niet!

Maar nu nog nadenken over wat ik nu wel voor laptop koop voor zon 600, tot 750euro.
Pagina: 1