Tuinverlichting aanleggen| hulp bij leggen/verdelen elektra

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:16

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

In de voorbereidingen van onze tuin ben ik bezig met een verlichtingsplan en leggen van elektra voor tuinverlichting. Ik zou het zeer op prijs stellen als meerdere sets ogen mee zouden kunnen kijken en kunnen adviseren of het goed doe/ er een betere manier is.

Wat is de situatie:
- Het betreft een nieuwbouwwoning, waar vanuit de buitengevel naar de tuin een grondkabel is van c.a. 10 meter. In eerste instantie was het de bedoeling om deze grondkabel te gebruiken voor elektrisch laden van een auto, maar aangezien die (a) een 1-fase kabel is en (b) wij geen privé oprit hebben, leek het ons niet handig om hier iets voor de auto mee te doen. We zouden daarom graag deze kabel willen gebruiken als een soort centraalkabel voor de tuinverlichting.

waarom neem je geen verlichting op zonne energie?
De verlichting in de tuin wil ik graag ook smart/ RGBW hebben, waardoor er een standby verbruik is om aangesloten te zijn op het netwerk, waarvan ik niet weet of dit gedekt wordt door de zonnecellen. Netstroom geeft daarin meer stabiliteit.

Ik heb het als volgt getekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIxxWozFIZr1og9kUIw2x7Blb9o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jCKiyRvWFRt0HIBDeGPwi5oO.png?f=fotoalbum_large

Hierin heb ik de 'bekabeling' over een schets van de tuin getekend. Er zit een legenda bij, maar even uitgelegd:

1. De grondkabel uit de gevel rol ik uit naar de schuur toe (blauwe lijn) en tegen de gevel van de schuur wordt een buitenstopcontact gemonteerd. Dit buitenstopcontact dient als centraaldoos/verdeeldoos van de andere verlichtingskabels.

2. Vanaf het stopcontact gaat een beide kanten op kant op naar de verlichtingspunten, waarbij de verlichtingspunten met een T-koppeling aan elkbaar worden verbonden.

Het is dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/189995/files/441991029/hoftronic-9x-spikey-led-prikspot-5-watt-400lm-2700.jpg

In deze afbeelding is er een stekker in het stopcontact gestoken, ik wil het graag stekkerloos/ in het stopcontact zelf aansluiten.

Dat wilde ik als volgt doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S-zCumNuf4xAeZzkDnLBuY0iew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBNrxQ6UeP2guneqjVT1ObjV.png?f=fotoalbum_large

[i]Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt, in de tekening heb ik als aardig een aparte gele ader getekend, maar het is een 2 x 2,5 grondkabel, waarbij als ik het goed begrijp de randaarde in de mantel zit. Ik weet alleen niet hoe ik de aarding van zo'n grondkabel aan moet sluiten op een stopcontact. [/i]

Mijn vragen:
- Klopt het elektrotechnisch gezien wat ik wil gaan doen?
- Is het veilig genoeg?
- Zijn dit soort T-verbindingen veilig genoeg? Ik zie namelijk online ook varianten waarin de lasdozen waaruit de kabels verdeeld worden met een soort epoxy waterdicht gemaakt worden.
- Zijn er slimmere manieren om dit te doen?

Alle feedback is van harte welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 04-08-2024 18:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik je plaatje zo zie wil je die kabels dus aan de achterkant van het stopcontact aansluiten? Dat sowieso niet doet.
Pak een lasdoos waar je die kabel netjes in aansluit met wago's. Vanaf daar kun je ook een stopcontact aansluiten. Tuurlijk gaat het wel werken als je alle draadjes aansluit, maar het is echt iets dat je niet moet willen. Daarbij, als het in een lasdoos zit, kun je er altijd makkelijk bij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 21:59

GrtA

TEH

Wbt grondkabels: check 'Welke grondkabel heb ik nodig' voor de juiste.

Leg de kabels op de juiste diepte (60cm geloof ik) om te voorkomen dat je per ongeluk met een spade door steekt. Leg ~10cm boven de kabel een plastic lint ter indicatie dat daar elektra in de grond zit.
Ook moet je de kabels niet te recht leggen maar laat ze een beetje kronkelen om te voorkomen dat ze onder (mechanische) spanning komen te staan; houd hier rekening mee met het bestellen van hoeveelheid kabel. Is die bestaande kabel lang genoeg om kronkelend naar dat schuurtje te komen?

Ook is het wellicht een idee om er een 2-polige schakelaar tussen te zetten zodat je verlichting ook met een knop uit kunt doen indien je ze niet draadloos uit kan zetten.

Laatste punt: die bestaande grondkabel zit op een aparte groep in de meterkast? Wel zo verstandig om alle buiten-elektra te scheiden van de binnen-elektra.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
TERW_DAN schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:54:
Als ik je plaatje zo zie wil je die kabels dus aan de achterkant van het stopcontact aansluiten? Dat sowieso niet doet.
Pak een lasdoos waar je die kabel netjes in aansluit met wago's. Vanaf daar kun je ook een stopcontact aansluiten. Tuurlijk gaat het wel werken als je alle draadjes aansluit, maar het is echt iets dat je niet moet willen. Daarbij, als het in een lasdoos zit, kun je er altijd makkelijk bij
Nope, kabels gaan er niet achter langs, maar in principe door de wand tussen de stopcontacten. Ik dacht dat daar kant en klare oplossingen voor waren. Dit is het idee:

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401305987-jpeg.jpg

Alleen zitten de verbindingen/ wartels van dit stopcontact aan de bovenkant, ik wil ze graag aan de onderkant.

De oplossing die jij voorstelt, met een lasdoos, dat is dit principe toch?
YouTube: KARWEI │ Elektriciteit aanleggen in de tuin doe je zo

In mijn geval wordt het dan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC0po9jgclrDumzvfjezv44zRlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sqoMgsEsd26gSsLHdGVDrUf5.png?f=fotoalbum_large

Zoeits bedoel je?
GrtA schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:23:
Wbt grondkabels: check 'Welke grondkabel heb ik nodig' voor de juiste.

Leg de kabels op de juiste diepte (60cm geloof ik) om te voorkomen dat je per ongeluk met een spade door steekt. Leg ~10cm boven de kabel een plastic lint ter indicatie dat daar elektra in de grond zit.
Ook moet je de kabels niet te recht leggen maar laat ze een beetje kronkelen om te voorkomen dat ze onder (mechanische) spanning komen te staan; houd hier rekening mee met het bestellen van hoeveelheid kabel. Is die bestaande kabel lang genoeg om kronkelend naar dat schuurtje te komen?

Ook is het wellicht een idee om er een 2-polige schakelaar tussen te zetten zodat je verlichting ook met een knop uit kunt doen indien je ze niet draadloos uit kan zetten.

Laatste punt: die bestaande grondkabel zit op een aparte groep in de meterkast? Wel zo verstandig om alle buiten-elektra te scheiden van de binnen-elektra.
Thanks voor de tips. De grondkabel staat op een aparte schakelaar die naast de deur naar tuin staat, en heeft inderdaad een eigen groep in de meterkast.

Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt, in de tekening heb ik als aardig een aparte gele ader getekend, maar het is een 2 x 2,5 grondkabel, waarbij als ik het goed begrijp de randaarde in de mantel zit. Ik weet alleen niet hoe ik de aarding van zo'n grondkabel aan moet sluiten op een stopcontact.

[ Voor 33% gewijzigd door HollovVpo1nt op 04-08-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:50
Waarom geen 12v tuinverlichting met RGB van bijvoorbeeld InLite of Garden Lights? Makkelijker aan te leggen en veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Uszka schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:40:
Waarom geen 12v tuinverlichting met RGB van bijvoorbeeld InLite of Garden Lights? Makkelijker aan te leggen en veiliger.
Voornamelijk flexibiliteit en aanbod. Bij InLite ben je gebonden aan de armaturen van InLite zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-04 21:59

GrtA

TEH

Die T-splitsingen (en spots) van Hoftronic die je linkt lijken specifiek geschikt te zijn voor de kabel die zij ook leveren ('Xtrem installatiekabel') maar die lijkt geen stalen ommanteling te hebben die een grondkabel wel moet hebben volgens mij. Ze zeggen wel dat hij geschikt is als grondkabel maar klopt dat dus wel? Deze installateur suggereert van niet.
Verder is het me ook niet duidelijk of die T-splitsingen compatibel zijn met kabels met een aardlitze. Verder zijn ze maximaal geschikt voor kabels met een dikte van 9mm wat me wat krap lijkt voor grondkabels maar ik kan zo 123 geen diameters van dit soort kabels vinden.

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:51
GrtA schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 05:13:

Verder is het me ook niet duidelijk of die T-splitsingen compatibel zijn met kabels met een aardlitze. Verder zijn ze maximaal geschikt voor kabels met een dikte van 9mm wat me wat krap lijkt voor grondkabels maar ik kan zo 123 geen diameters van dit soort kabels vinden.
Hier staan de diameters van de kabels erbij: https://www.sandervunderi...-2-x-2-5-mm2-2-5-mm2.html Je zou deze kabel kunnen gebruiken voor het aansluiten van de lampen. Die gaat dan alleen niet passen met je T-stukken.

Verder zou ik de (blauwe) grondkabel in de grond in een gietmof maken en van daaruit naar het stopcontact en de lampen laten lopen. Op die manier hoef je niet eerst een kabel 'omhoog' te laten lopen naar het stopcontact om daarna weer naar 'beneden' te moeten voor de lampen. Dit filmpje laat goed het aansluiten van een gietmof en een grondkabel zien. YouTube: Conex Gietmof (hoe te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Perfect, thanks!
GrtA schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 05:13:
Die T-splitsingen (en spots) van Hoftronic die je linkt lijken specifiek geschikt te zijn voor de kabel die zij ook leveren ('Xtrem installatiekabel') maar die lijkt geen stalen ommanteling te hebben die een grondkabel wel moet hebben volgens mij. Ze zeggen wel dat hij geschikt is als grondkabel maar klopt dat dus wel? Deze installateur suggereert van niet.
Op de site zeggen ze er over:
Door zijn extreem goede weerstand tegen lage en hoge temperaturen (-35°C ~ 90°C) kan deze flexibele neopreenkabel perfect worden toegepast voor binnen- en buitengebruik en zelfs als grondkabel (mits minimaal 60 cm onder de grond) voor het aansluiten van je tuinverlichting.

Ik heb ook mij bedenkingen, maar dit lijkt mij wel een hele stellige claim in het geval het dus niet kan. Ik zal ze eens voor de zekerheid bellen. Dank voor het attenderen.

Dit T-Splitsingen zijn ook niet geschikt voor aardlitze kabels. De bedoeling is dat de grondkabel met aardlitze naar een centraaldoos/ lasdoos gaat, en van daaruit met verdeling/lasklemmen via een standaard 3 aderige kabel (met geel/groene aardingskabel) die T-splitsingen in gaat.
Flans schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 06:25:
[...]

Hier staan de diameters van de kabels erbij: https://www.sandervunderi...-2-x-2-5-mm2-2-5-mm2.html Je zou deze kabel kunnen gebruiken voor het aansluiten van de lampen. Die gaat dan alleen niet passen met je T-stukken.

Verder zou ik de (blauwe) grondkabel in de grond in een gietmof maken en van daaruit naar het stopcontact en de lampen laten lopen. Op die manier hoef je niet eerst een kabel 'omhoog' te laten lopen naar het stopcontact om daarna weer naar 'beneden' te moeten voor de lampen. Dit filmpje laat goed het aansluiten van een gietmof en een grondkabel zien. YouTube: Conex Gietmof (hoe te gebruiken)
Thanks, ik zal het overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:38
HollovVpo1nt schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:28:
[...]

Nope, kabels gaan er niet achter langs, maar in principe door de wand tussen de stopcontacten. Ik dacht dat daar kant en klare oplossingen voor waren. Dit is het idee:

[Afbeelding]

Alleen zitten de verbindingen/ wartels van dit stopcontact aan de bovenkant, ik wil ze graag aan de onderkant.

De oplossing die jij voorstelt, met een lasdoos, dat is dit principe toch?
YouTube: KARWEI │ Elektriciteit aanleggen in de tuin doe je zo

In mijn geval wordt het dan:

[Afbeelding]

Zoeits bedoel je?

[...]

Thanks voor de tips. De grondkabel staat op een aparte schakelaar die naast de deur naar tuin staat, en heeft inderdaad een eigen groep in de meterkast.

Ik zie trouwens dat ik een fout heb gemaakt, in de tekening heb ik als aardig een aparte gele ader getekend, maar het is een 2 x 2,5 grondkabel, waarbij als ik het goed begrijp de randaarde in de mantel zit. Ik weet alleen niet hoe ik de aarding van zo'n grondkabel aan moet sluiten op een stopcontact.
toon volledige bericht
De kapjes van de Nikko Hydro serie kun je omkeren, dan zitten de één of twee wartels aan de onderzijde..
Let Op de wartels zijn geschikt voor kabels met maximaal 13mm diameter.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1