Welke Zigbee relais voor aan en uit zetten rolluiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 17:29
Mijn vraag

Ik heb momenteel 11 Elero Roltop rolluikmotoren die ik kan aansturen via de Elero draadloze afstandsbedieningen en via de Elero stick in mijn Home assistant installatie.

Probleem is dat ik de intermediate en ventilatie standen om de X maanden opnieuw moet instellen. Hier voor moet de stroom op het rolluik worden afgekoppeld en na X aantal seconden terug worden aangekoppeld. Alle rolluiken zitten samen op 1 stroomlijn dus de zekering gebruiken is geen optie, dan gaan ze allemaal in aanleerstand :)

Ik zou dus op de stroomkabel een Zigbee 16A relais willen zetten zodat ik de stroom naar het rolluik aan en uit kan zetten zonder telkens de rolluikkast open te moeten vijzen. Ik heb momenteel geen ervaring met dit soort Zigbee toepassingen, ik heb enken een Home Assistant SkyConnect stick dit Zigbee ondersteunt.

Gezien de rolluiken toch redelijk zware elektromotoren zijn vermoed ik dat ik naar 16A toepassing moet gaan kijken?

Welke betaalbare, veilige en betrouwbare (2polige?) 16A zigbee relais / switch zouden jullie aanraden voor deze toepassing?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Home Assistant in een VM
Home Assistant SkyConnect stick

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Veel te veel opties gevonden maar geen idee over welke relais / switch een goede balans is tussen prijs en kwaliteit voor deze toepassing.

Alvast bedankt om jullie kennis met mij te delen!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken, op basis van het exacte type van jouw motoren, wat het maximale vermogen is per motor. Ik denk niet dat je aan 16A komt, eerder max 1A per motor. Een snelle blik op een handleiding, zonder het exacte type te kennen, leverde op dat de zwaarste motor 200W verbruikt.

Daarnaast is 11 motoren (in aantallen) schakelen nog wel een uitdaging, waar laat je al die relais modules? Kun je deze modules ergens kwijt? Of zijn er nog beperkingen in de ruimte waar je de relais kwijt kunt. Er zijn 4 voudige relais, daar zou je er dan 3 van nodig hebben.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
Al bedankt voor de reactie ;-)

ze zitten op 1 stroomlijn, mijn plan was gewoon om op deze lijn op de aftakking naar de stroomkabel van het rolluik in de rolluikkast telkens een zigbee relais te steken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18
Ik zou zeggen google eens naar zigbee schakelaar dan kom je om in de resultaten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:01
roeldm schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:29:

Probleem is dat ik de intermediate en ventilatie standen om de X maanden opnieuw moet instellen. Hier voor moet de stroom op het rolluik worden afgekoppeld en na X aantal seconden terug worden aangekoppeld.
*Note to self: ver uit de buurt blijven van Elero rolluikmotoren dus.

In plaats van het probleem te omzeilen via allerlei gekunstelde add-on toepassingen, zou je ook eens naar de oorzaak van het probleem kunnen kijken.
Is dat normaal gedrag voor dergelijke motoren??.
Zo ja: dan heeft die fabrikant toch totaal geen recht van bestaan?
Dat is toch in geen enkel scenario een acceptabele manier van werken zo?

Zo nee: Dan is er blijkbaar iets mis of defect aan je motoren… Zou het dan niet gewoon een kwestie zijn van de leverancier / fabrikant aanspreken op garantie?

Of misschien is het wel zoiets simpels als een firmware/software-update op de controllerunit of zo..

Ik zou zoiets zelf in ieder geval nooit accepteren als mijn rolluikmotoren dergelijk gedrag zouden vertonen… Laat staan dat ik op eigen houtje een in elkaar geknutselde work-around zou gaan maken, waarbij ik een boel extra geld moet uitgeven (11x een zigbee 230V schakelaar?), en dan nog steeds om de zoveel maanden er tijd in moet gaan stoppen om ze alsnog elke keer opnieuw in te leren.. (het lost het probleem dus geheel niet op)
Denk je eens in hoe de rest van alle gebruikers van het systeem dat zouden moeten doen? Er gaat toch niemand zijn die dit acceptabel vind voor een rolluik, om op deze manier elke keer de boel opnieuw te moeten inregelen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
Ben(V) schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:45:
Ik zou zeggen google eens naar zigbee schakelaar dan kom je om in de resultaten.
Dat is juist het probleem, ik heb eerst gezocht ;-) Totaal geen ervaring mee dus daarom stel ik de vraag liever even dan eerst 7 slechte aankopen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
BrainCrash schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

*Note to self: ver uit de buurt blijven van Elero rolluikmotoren dus.

In plaats van het probleem te omzeilen via allerlei gekunstelde add-on toepassingen, zou je ook eens naar de oorzaak van het probleem kunnen kijken.
Is dat normaal gedrag voor dergelijke motoren??.
Zo ja: dan heeft die fabrikant toch totaal geen recht van bestaan?
Dat is toch in geen enkel scenario een acceptabele manier van werken zo?

Zo nee: Dan is er blijkbaar iets mis of defect aan je motoren… Zou het dan niet gewoon een kwestie zijn van de leverancier / fabrikant aanspreken op garantie?

Of misschien is het wel zoiets simpels als een firmware/software-update op de controllerunit of zo..

Ik zou zoiets zelf in ieder geval nooit accepteren als mijn rolluikmotoren dergelijk gedrag zouden vertonen… Laat staan dat ik op eigen houtje een in elkaar geknutselde work-around zou gaan maken, waarbij ik een boel extra geld moet uitgeven (11x een zigbee 230V schakelaar?), en dan nog steeds om de zoveel maanden er tijd in moet gaan stoppen om ze alsnog elke keer opnieuw in te leren.. (het lost het probleem dus geheel niet op)
Denk je eens in hoe de rest van alle gebruikers van het systeem dat zouden moeten doen? Er gaat toch niemand zijn die dit acceptabel vind voor een rolluik, om op deze manier elke keer de boel opnieuw te moeten inregelen?
Klopt, het gaat vooral om de intermediatestand. Open, gesloten en ventilatie gaat meestal goed maar die positie moet je ook inleren en wijkt na een tijd dus wel af. Wat de oorzaak zou kunnen zijn, geen idee, misschien wrijving in de geleiders of zo, beats me.

Punt is dat ze er al even inzitten en garantie is al lang geen sprake meer van 😉 Het lost het probleem niet op maar 5 minuten werk om de x maanden tegen nu de rolluikkasten openvijzen is me het geld best waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:18

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1