Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-04 04:34
Hoi,

Ik kwam dit merk nog niet tegen in de algemene warmtepompen topic en las dat het wellicht verstandig is een dedicated topic te openen.

Het gaat hier om Alsavo en er is vrijwel niks te vinden over deze units, laat staan (Nederlandse) reviews.

Echter - de warmtepomp is, na aftrek subsidie "gratis", althans, sommige types zijn dit. Sterker nog, je kunt geld toe krijgen. Het gaat hier dan alleen om het monoblock & buffervat, alle aansluitingsmaterialen zijn niet inbegrepen. Omdat het om een monoblock gaat heb ik begrepen dat de installateur geen gascertificaat nodig heeft om het aan te sluiten.

De prijs maakt mij erg nieuwschierig, zie hier , met een kortingscode krijg je nog 10% & een gratis buffervat.

Nu heb ik wel een aantal vragen die wellicht kunnen worden beantwoord;

1. Ik neem aan dat alle monoblocks hybrides zijn, hoewel dit niet helemaal duidelijk is.

2. De link gaat naar een 16kW 1 fase warmtepomp. Kan dat? 16kW over 1 fase? Er is namelijk ook een 3 fase versie beschikbaar, echter is deze niet "gratis".

3. Wat zijn de extra geschatte kosten voor deze unit, exclusief installatie door installateur.

4. Is het mogelijk om meedere keren subsidie aan te vragen voor dezelfde warmtepomp op 1 adres/persoon? Wat ik bedoel is, als ik er 3 aanschaf om in cascade te plaatsen, krijg ik dan 3x subsidie? Zover ik begrijp is dit wel het geval.

Meer informatie staat op de website van de links, maar ik ben geen expert op het gebied van warmtepompen.

Is deze deal "too good to be true"? Of is dit eindelijk de warmtepomp die de subsidieregeling om zeep gaat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
1) hoeft niet.
2) als je kijkt naar de specsheet bestaat een 16 kW niet eens, bovendien onderin staat ook dat het een 12 kW model is. (Dus de Alsavo heat 12 iuT.

2b) vergeet niet dat je ook installatie en voorrijkosten etc betaald - dus uiteindelijk betaal je alsnog hoop geld.

3) vraag offerte op- kan niemand zeggen. -> subsidie is maximaal gemiddeld 30% van totaal bedrag, dus als dit 3825 is, dan is het "betaalde gedeelte" zo'n 9k excl voorrij kosten.

4) voor exacte voorwaardes: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

Kortom,
is de installateur erkend?
Staat de warmtepomp op de meldcode lijst?
Beiden ja: dan kost het je zo'n 9k.

Let op: je hebt onderdelen garantie, geen installatiegarantie. Ondanks dat deze constructie wettelijk niet toegestaan is kan dit een hoop gedoe opleveren mocht er iets stuk gaan komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:33:

2) als je kijkt naar de specsheet bestaat een 16 kW niet eens, bovendien onderin staat ook dat het een 12 kW model is. (Dus de Alsavo heat 12 iuT.
Dat is een foutje op de website. De 12kW versie is deze - welke ook als 12kW staat weergeven
2b) vergeet niet dat je ook installatie en voorrijkosten etc betaald - dus uiteindelijk betaal je alsnog hoop geld.
Ik vraag expliciet hier geen rekening mee te houden - mijn oom is erkend installateur.
3) vraag offerte op- kan niemand zeggen. -> subsidie is maximaal 30% van totaal bedrag, dus als dit 3825 is, dan is het "betaalde gedeelte" zo'n 9k excl voorrij kosten.
Waar haal je dit vandaan? Maximaal 30%? Volgens mij is dat helemaal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Dat staat op de website van subsidie aanvragen. https://www.rijksoverheid...sidie-voor-een-warmtepomp

sorry, dus niet maximaal maar gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:58:
Dat staat op de website van subsidie aanvragen. https://www.rijksoverheid...sidie-voor-een-warmtepomp

sorry, dus niet maximaal maar gemiddeld.
Nogmaals, er staat helemaal niet dat 30% een maximum is en volgens mij is dat ook helemaal niet het geval. Bij de Quatt krijg je ook veel meer dan 30%.

Subsidiebedragen zijn op te zoeken in de tabel als je de Meldcode gebruikt, en daar staat gewoon €3.825.

Dus de warmtepomp is gewoon gratis. Nu nog de vraag of je 3 warmtepompen in 1 subsidieaanvraag mag indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Ah, als dat de engie vraag is: ja dat mag,
vrienden hadden ook gewoon 2 warmtepompen gekocht. (let op, geen airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:05:
Ah, als dat de engie vraag is: ja dat mag,
vrienden hadden ook gewoon 2 warmtepompen gekocht. (let op, geen airco).
Maar hebben ze ook 2x subsidie gehad...

Vervolgvraag - als ik er 10 zou kopen krijg ik dan ook 10x subsidie? 20? 30? Wat is de limiet.

De overige vragen:

- is dit een hybride of full electric
- 1 fase 16 kW, wat is dat.
- plaatsen in cascade, is dat mogelijk, heeft dat zin
- algemene ervaringen met deze pomp
- wat zijn de kosten van de extra benodigdheden die de installateur nodig heeft

[ Voor 4% gewijzigd door Wedge23 op 04-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElwinV
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Je krijgt meerdere keren subsidie als je aan de voorwaarden voldoet.
Je kunt voor de 2e keer subsidie aanvragen als de 1e warmtepomp minimaal 1 jaar oud is. En volgens mij moet je ook een zwaardere nemen maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de alsavo 3 fase 12kw gekocht. 2e warmtepomp en kreeg gewoon subsidie. Installatie mag zonder f gas certificaat. Dus gewoon bon er bij van installateur van 200 of 300 euro en je krijgt subsidie. Heb hem als full electric geïnstalleerd. Had al geen cv ketel meer. Was dus maar een paar honderd kwijt en dan heb je ook nog een gratis buffervat. Had er al eentje dus.

[ Voor 16% gewijzigd door ElwinV op 24-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:47

tijmeng

Panasonic 7J

Interessant ding wat betreft prijs. Maar op YouTube zijn wat filmpjes te vinden gemaakt door productiemedewerkers van alsavo. Wordt niet echt vrolijk van hoe die fabriek (oude loods) eruit ziet. Deed mij veel denken aan een goedkope Chineze supplier met weinig QAQC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElwinV
Bij mij zat de flowswitch er niet goed in, niet helemaal recht, dus foutmelding. Gemakkelijk zelf op te lossen, maar niet netjes. Cv pomp is degelijk, compressor is van mitsubishi en 7 jaar garantie. Inverter technologie vsn 0 tot 100% dus geen pendel probleem. Heb hem open gehad en zag er allemaal degelijk uit. Net gezet dus weet nog niet hoe goed en zuinig hij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-05 19:24
ElwinV schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:04:
Bij mij zat de flowswitch er niet goed in, niet helemaal recht, dus foutmelding. Gemakkelijk zelf op te lossen, maar niet netjes. Cv pomp is degelijk, compressor is van mitsubishi en 7 jaar garantie. Inverter technologie vsn 0 tot 100% dus geen pendel probleem. Heb hem open gehad en zag er allemaal degelijk uit. Net gezet dus weet nog niet hoe goed en zuinig hij werkt.
Bestaat niet van 0-100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElwinV
https://comfortklimaat.nl...jXShrf50nJ2kaAoIlEALw_wcB

Daar kun je de folder downloaden.

Staat uitgerust met de nieuwste inverter technologie 0 tot 100%.

Dus of de fabrikant en verkoper bedonderen de boel, of jij loopt achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Geef wat meer geld uit en neem een vaillant of panasonic o.i.d, hier krijg je later waarschijnlijk spijt van.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
In de folder staan COPs van 2 tot 4.7. Een A+++ machine moet een COP hebben van >5.1. Daar stinkt het. Alleen als zwembadwarmtepomp zit de COP hoger.

Als je het hele systeem inricht op 35 graden aan de waterkant zit je op een COP van 4.6, dat is redelijk, maar ga je naar 55 graden dan zit je op een COP van 3, dat is niet meer van deze tijd.

Daarnaast produceert de pomp op drie meter afstand nog 46.8 dB(A), daarmee kun je hem praktisch nergens legaal plaatsen tenzij je hem zeg >5 meter aan alle kanten van erfgrenzen en ramen kan plaatsen.

[ Voor 79% gewijzigd door pagani op 26-08-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElwinV
Graag wel eerlijk blijven. Een warmtepomp moet een scop van >5.1 hebben geen cop. Als de warmtepomp een a+++ heeft is de scop hoger als 5.1. Merken als daikin en panasonic hebben ook een cop van rond de 3 bij 55 graden. En ook de db bijvoorbeeld van daikin liggen tussen de 40 en 62 en hoe meer vermogen hoe meer db. Er draaien bijvoorbeeld 2 ventilatoren bij de zwaardere warmtepompen. Ik weet niet of die alsavo goed is, maar blijf wel bij de feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElwinV
Op keymark.eu kun je alle certificaten van alle geteste warmtepompen inzien. Als je zoekt op alsavo krijg je alle gegevens. Doen niks onder voor de duurdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:43
ElwinV schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:14:
Op keymark.eu kun je alle certificaten van alle geteste warmtepompen inzien. Als je zoekt op alsavo krijg je alle gegevens. Doen niks onder voor de duurdere merken.
Ik kan Alsavo niet vinden in lijst van certificate holders voor warmtepompen en met de algemene zoekfunctie zie ik ook niets. Heb je misschien een link?

Ik kijk op https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElwinV
Bij avanced search bij model alsavo invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertusgijs
  • Laatst online: 01-10-2024
is er ergens een aansluitschema te vinden om een alsavo watmte pomp waterzijdig aante sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElwinV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertusgijs
  • Laatst online: 01-10-2024
Dank je Elwin V voor de link naar de handleiding.
Ik begrijp uit je posts dat jij een alsavo warmtepomp hebt geinstaleerd?
Ik ben ook van plan om er eentje aanteschaffen.
Ik zou graag peroonlijk met je in contact komen om eea te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-05 19:44
ElwinV schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:07:
https://comfortklimaat.nl...jXShrf50nJ2kaAoIlEALw_wcB

Daar kun je de folder downloaden.

Staat uitgerust met de nieuwste inverter technologie 0 tot 100%.

Dus of de fabrikant en verkoper bedonderen de boel, of jij loopt achter.
Reken maar niet dat @Technician- achter loopt, hij heeft op het gebied van warmtepompen zeer veel ervaring en één met de meeste (praktijk) ervaring hier op Tweakers,
Een wp moet druk opbouwen, anders werkt de wp eenvoudigweg niet, een laagste toerental van 25% is al een minimaal benodigd.
Neem een andere merk wp, met gegarandeerde installateurs en fabriek garantie's.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
silverball schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:13:
Geef wat meer geld uit en neem een vaillant of panasonic o.i.d, hier krijg je later waarschijnlijk spijt van.
Niet als ik er 5 koop & "installeer" - dan heb ik er 4 voor spare parts. Kan makkelijk jaren mee - opslag is geen probleem in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
ElwinV schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:46:
Dus gewoon bon er bij van installateur van 200 of 300 euro en je krijgt subsidie. Heb hem als full electric geïnstalleerd. Had al geen cv ketel meer. Was dus maar een paar honderd kwijt en dan heb je ook nog een gratis buffervat. Had er al eentje dus.
Wat zijn de additionele kosten qua installatiemateriaal? Zitten alle schroeven, pluggen, connectors etc er bij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElwinV
Er zit 7 jaar garantie op. Op alle onderdelen. Je moet koppelingen kopen, waterleidingen , rubber voeten zitten er bij. Ik heb op de inlaat warmtepomp een filter gezet. Houd er rekening mee dat er 2 waterleidingen en 2 kabels door de muur naar buiten moeten.
Ik had eerst een warmtepomp van Artel 7 kwh was na subsidie 150 euro kwijt., zei ook iedereen moet je niet doen. Heeft 3 jaar gestaan, werkte prima. Staat nu als back up in de schuur. Heb alsavo gepakt omdat ik voor 300 euro een nieuwe zwaardere warmtepomp heb met 7 jaar garantie. Garantie Artel liep bijna af en ik dacht pak die wat kan er gebeuren voor 300 euro en ook nog een buffervat van 60l er gratis bij. Beide monobloc dus kon m zo omwisselen. En is die alsavo niks dan wissel je m na 1 jaar toch weer voor een ander , is met subsidie toch bijna voor niks. Je bent gek als je duizenden euro's gaat uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
ElwinV schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:25:
Er zit 7 jaar garantie op. Op alle onderdelen. Je moet koppelingen kopen, waterleidingen , rubber voeten zitten er bij. Ik heb op de inlaat warmtepomp een filter gezet. Houd er rekening mee dat er 2 waterleidingen en 2 kabels door de muur naar buiten moeten.
Ik had eerst een warmtepomp van Artel 7 kwh was na subsidie 150 euro kwijt., zei ook iedereen moet je niet doen. Heeft 3 jaar gestaan, werkte prima. Staat nu als back up in de schuur. Heb alsavo gepakt omdat ik voor 300 euro een nieuwe zwaardere warmtepomp heb met 7 jaar garantie. Garantie Artel liep bijna af en ik dacht pak die wat kan er gebeuren voor 300 euro en ook nog een buffervat van 60l er gratis bij. Beide monobloc dus kon m zo omwisselen. En is die alsavo niks dan wissel je m na 1 jaar toch weer voor een ander , is met subsidie toch bijna voor niks. Je bent gek als je duizenden euro's gaat uitgeven.
2 kabels?

Ik wil vloerverwarming op de warmtepomp aansluiten, is er een spec van de motor beschikbaar? Hoeveel meter leiding kan deze ongeveer rondpompen? Of kan ik een extra pompje er tussen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-05 21:15
Ik overweeg ook een Alsavo aan te schaffen als hobby project.

Het lijkt er echter op dat deze WP alleen stuurt op uitgangstemperatuur van het water of op temperatuurs-afhankelijke regeling.

Ik wil echter ook sturen op ruimtethermostaat aangezien het bij ons enorm uitmaakt of de zon schijnt of niet qua benodigde verwarming.

Heeft iemand een idee of dit aan te sturen valt op de Alsavo aangezien de bijgeleverde controller deze functie zelf niet ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wedge23
Ik ga er waarschijnlijk dit jaar nog 2 of 3 aanschaffen, gezien ik voor alle 3 de volledige subsidie krijg. Aansluiten doe ik zelf - gaat het allemaal fout dan verlies ik vrijwel geen geld en ben ik een hoop ervaring rijker - gaat het goed dan heb ik nagenoeg gratis geswitched.

Uiteraard blijft de huidige CV ketel staan totdat het werkt, vloerverwarming gaat wel direct op de warmtepomp.

Ik kan het jaar erop alsnog een nieuwe, fatsoenlijke warmtepomp kopen. Leve de subsidie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud2all
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:35
@Wedge23 maar om de subsidie te krijgen heb je wel een factuur van installatie/ in bedrijf stelling nodig.....

Maar je gedachte wat kan er mis gaan deel ik.....

Ik twijfel zelf nog, gasverbruik laatste jaar 860 m3..... Ben bang dat ik de kosten van de installateur niet terug verdien, ook al ga ik zelf al eea voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-05 21:36
Zimonia2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:06:

Het lijkt er echter op dat deze WP alleen stuurt op uitgangstemperatuur van het water of op temperatuurs-afhankelijke regeling.

Ik wil echter ook sturen op ruimtethermostaat aangezien het bij ons enorm uitmaakt of de zon schijnt of niet qua benodigde verwarming.

Heeft iemand een idee of dit aan te sturen valt op de Alsavo aangezien de bijgeleverde controller deze functie zelf niet ondersteunt.
Er is een droogcontact voor een 220v thermostaat zoals bv. een simpele EMOS oid, werkt prima. Ding is verder super simpel en maakt gewoon warmwater zonder toeters en bellen. Enigste wat ik kwa software mis is een stille-modus/begrenzing en iets van soft-start om het vermogen bij een koude start te beperken. Maar mischien dat een handige tweaker als 'hobby' project zelf iets van een esp32 gebaseerde modbus-proxy kan bouwen voor tussen de controller en de machine om het setpoint wat slimmer te sturen en de meetdata via mqtt loggen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
ruud2all schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:22:
@Wedge23 maar om de subsidie te krijgen heb je wel een factuur van installatie/ in bedrijf stelling nodig.....

Maar je gedachte wat kan er mis gaan deel ik.....

Ik twijfel zelf nog, gasverbruik laatste jaar 860 m3..... Ben bang dat ik de kosten van de installateur niet terug verdien, ook al ga ik zelf al eea voorbereiden.
Ik heb een eigen bedrijf, ik kan gewoon een factuur naar mezelf sturen - er is geen gas certificaat nodig. En als dat niet mag, mijn oom sluit airco's aan (zonder vullen), dat is volgens mij hetzelfde hier. Als het geen monoblock zou zijn geweest is het moeilijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:43
Wedge23 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb een eigen bedrijf, ik kan gewoon een factuur naar mezelf sturen - er is geen gas certificaat nodig. En als dat niet mag, mijn oom sluit airco's aan (zonder vullen), dat is volgens mij hetzelfde hier. Als het geen monoblock zou zijn geweest is het moeilijker denk ik.
ZZP of BV? ZZP is natuurlijk geen eigen rechtspersoon, en je kan geen overeenkomst met jezelf aangaan. Dus je kan geen subsidie aanvragen met een "factuur aan jezelf" in die zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
mijgmae schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:40:
[...]

ZZP of BV? ZZP is natuurlijk geen eigen rechtspersoon, en je kan geen overeenkomst met jezelf aangaan. Dus je kan geen subsidie aanvragen met een "factuur aan jezelf" in die zin.
BV, dus apart rechtspersoon. Ik ben nu in de verbouwing vooral nog aan het slopen, de subsidieregels veranderen per 01-01-2025 maar dit scheelt volgens mij een paar tientjes in geval van de Alsavo. Weet namelijk niet meer of je 'm ook voor 01-01-2025 moet installeren om de 2024 subsidie te krijgen.

Anders al helemaal geen haast - het bedrijf wat ze verkoopt gaat demo's geven en je kunt er zelfs nog garantiejaren bijkopen (zou ik zelf niet doen).

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik kan mij in dit topic melden en ik hoop de komende periode/winter jullie op de hoogte te brengen van ervaringen! *O* Ik heb namelijk sinds kort een 10 kW Alsavo monoblock warmtepomp.

Situatie: niet geïsoleerde houten woning uit de jaren 50, alleen maar radiatoren, oppervlakte woning ruim 100 m2, waarvan ongeveer 70-80 m2 op de begane grond welke ik verwarm. Gasverbruik equivalent aan ~ 1000 m3 aardgas (maar dan op propaan/elektra via airco) waarbij ik redelijk zuinig aan moest doen. Ik had al ervaring met een warmtepomp in mijn vorige woning dus ik wist wel wat ik moest verwachten, waarmee ik rekening moest houden etc. Ook wat tests gedaan met verwarmen op lage temperatuur (35-45 graden).

De WP staat op zo'n 14 meter van mijn woning, 3 meter lager. Ik hoor wat wind ruizen als ik langsloop, maar verder buiten niet. Binnen in de badkamer (waar de leidingen binnenkomen) wel wat resonantie, in andere kamers niet. Heerlijk stil ten opzichte van de airco waarmee ik het afgelopen jaar heb verwarmd.

Op mijn to-do lijst staat o.a. nog wat afwerking van de mantelbuis, maar ook het vervangen van T11 radiatoren met T22 radiatoren die ik via marktplaats heb gescoord. Daar kan ik dan ook fans onder hangen en het afgiftevermogen. Nodig, want de warmtepomp kan nu niet optimaal zijn warmte kwijt, zeker op lage temperatuur. Daarnaast zijn er ook wel wat isolatie-maatregelen te nemen, maar dat is zeker een niet-alledaagse klus.

Ik kon de WP zelf op z'n plaats zetten, voorbereidend werk doen, testen et cetera voordat de installatie formeel werd gedaan door een installateur.

Ohja, om helemaal van het gas af te gaan heb ik een elektrisch boilervat geplaatst voor SWW die sinds eergisteren functioneel is, dus mijn woning is nu van het gas af! Ik overweeg om SWW te verwarmen met een extra 7 kW Alsavo monoblock die dichterbij huis staat. Bijkomend voordeel is dat ik die als back-up voor verwarming zou kunnen gebruiken. Echter, een extra 7kW Alsavo lukt niet meer voor het einde van het jaar en de subsidie gaat daarna een stuk omlaag. Daarmee is deze maatregel voor SWW relatief duurder dan de WP voor verwarming. Een alternatief waar ik op werd gewezen is om in koude maanden warm water te maken met het elektrisch element (COP via WP is dan max 2 - 2.5) en in de warmere maanden via de WP d.m.v. een driewegklep i.c.m. extra leidingwerk. Hier moet ik nog een besluit in nemen.

Iemand specifieke vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Hoi,

Jazeker, mijn eerste vraag is, wat is SWW?

Overigens valt de verlaging van de subsidie wel mee als je het uitrekent, het gaat om een paar tientjes, max 100 euro.

2 warmtepompen lijkt me ook wel slim, het is dus mogelijk om één pomp te gebruiken voor de verwarming en één voor warm water? Dat is zeer interessant.

De grootste vraag is welk buffer/boilervat je hebt geplaatst, bij de website die de Alsavo warmtepompen aanbiedt zit geen electrisch boilervat bij, ik neem aan dat je die nodig hebt voor warm water, een buffervat lijkt me niet voldoende, bovendien komt de temperatuur niet tot 70 graden.

Heb je wat aanbevelingen? Buffervat én electrische boiler kopen?

Bedankt voor je input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Wedge23 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:03:
Hoi,

Jazeker, mijn eerste vraag is, wat is SWW?
SWW = Sanitair Warm Water, dus het warme water voor douche, bad, keuken. Term die ik ken vanuit het Mitsubishi Ecodan topic waar ik te vinden was toen ik nog in mijn vorige huis woonde.
Overigens valt de verlaging van de subsidie wel mee als je het uitrekent, het gaat om een paar tientjes, max 100 euro.
De subsidie op de 10 kW Alsavo is 475 euro lager dus best fors.
2 warmtepompen lijkt me ook wel slim, het is dus mogelijk om één pomp te gebruiken voor de verwarming en één voor warm water? Dat is zeer interessant.
Ja, je kan verschillende programma's instellen op de warmtepomp, dus ook voor alléén verwarming of alléén warm water. Je krijgt ook voor allebei ISDE subsidie.
De grootste vraag is welk buffer/boilervat je hebt geplaatst, bij de website die de Alsavo warmtepompen aanbiedt zit geen electrisch boilervat bij, ik neem aan dat je die nodig hebt voor warm water, een buffervat lijkt me niet voldoende, bovendien komt de temperatuur niet tot 70 graden.
Ik weet niet in hoeverre je thuis bent in de terminologie, dus voor de zekerheid:
Buffervat = buffer voor verwarming
Boilervat = vat met sanitair warm water

In de regel heb je een buffervat om het vermogen van de warmtepomp kwijt te kunnen in de verwarming zonder te veel aan-uit cyclussen. In de praktijk is dat discutabel - zie ook andere WP topics - als je verwarmingssysteem voldoende inhoud heeft of goed warmte kan bufferen (zoals vloerverwarming) is dat niet perse nodig. Ik heb géén buffervat, de warmtepomp zit rechtstreeks aangesloten op mijn verwarmingssysteem (soort ringleiding door mijn huis); ik ga mijn verwarmingssysteem qua inhoud vergroten door radiatoren te vervangen en de afgifte verhogen door radiator-fans (speedcomfort e.d.), waarna de aanvoertemperatuur van de warmtepomp verder omlaag kan.

Ik heb daarnaast een boilervat los aangeschaft (Tesy, 150L), waar een elektrisch element in zit om het water op temperatuur te brengen (60-65 graden nu). Maar dit boilervat heeft ook een extra warmtewisselaar waarmee een andere bron het vat op temperatuur kan brengen zoals een zonneboiler, CV-ketel, maar dus ook een warmtepomp. Dat laatste was mijn plan. Maar de extra investering in een tweede warmtepomp moet opwegen tegen de verbetering in rendement (COP =1 bij elektrisch element, COP = 2, misschien 3 in de zomer met een warmtepomp) voor de komende 10-15 jaar.
Heb je wat aanbevelingen? Buffervat én electrische boiler kopen?

Bedankt voor je input!
Je leest het al een beetje in mijn reactie hierboven. In mijn vorige woning had ik een slechte ervaring met een buffervat: die was in een paar minuten op temperatuur terwijl de woning dan -vanuit het buffervat- nog alle warmte kwijt moest in de vloerverwarming, dus de warmtepomp stond alsnog te pendelen.

Qua boilervat: je moet iets hebben voor warm water: een boilervat die warm wordt gemaakt op een bepaalde manier, of een doorstroomverwarmer (relatief goedkoop en als je douche-wtw hebt nog best OK rendement).
Zimonia2 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:06:

Inderdaad, via de controller alleen op retour temperatuur of weersafhankelijke temperatuur. De controller geeft dus ook niet de kamertemperatuur aan. Best onhandig, verwarrend als je '35 graden' op de 'thermostaat' ziet staan.

Gelukkig heb ik via home assistant nog een draadloze temperatuur sensor liggen.

Via online aansturing (Tuya) ook geen andere mogelijkheid.

In tegenstelling tot 'Alsavo pro' (zwembadwarmtepompen?) lijkt er geen optie te zijn om lokaal te verbinden en via Home Assistant het een en ander uit te lezen en aan te sturen, maar corrigeer me als ik dat verkeerd heb. Heb er pas 1 keer uitgebreid naar gezocht; alle HA integraties waren uiteindelijk voor de Alsavo Pro's.

[ Voor 14% gewijzigd door Vincm op 17-12-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wedge23
Vincm schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:18:

De subsidie op de 10 kW Alsavo is 475 euro lager dus best fors.
Ik zie het! Ik heb eigenlijk alleen naar de 16iT gekeken omdat ik de grootste capaciteit nodig heb (denk ik). En daar scheelt het maar 125 euro.
Ja, je kan verschillende programma's instellen op de warmtepomp, dus ook voor alléén verwarming of alléén warm water. Je krijgt ook voor allebei ISDE subsidie.
Ik wil 2 warmtepompen (2x 16iT) gaan neerzetten, of in ieder geval ruimte reserveren voor 2, beiden op de vloerverwarming en 1 op de boiler voor warm water. Ik weet niet of 2 buffervaten nodig zijn, in principe wil ik de 2e alleen in de winter aanzetten als de eerste het niet trekt of ik pak m als extra koelvermogen.

Ik wil in totaal toekomstig 300m2 gaan verwarmen/koelen - huis is uit 1984.
Ik weet niet in hoeverre je thuis bent in de terminologie, dus voor de zekerheid:
Buffervat = buffer voor verwarming
Boilervat = vat met sanitair warm water
Bedankt. Ik heb de ruimte voor buffervaten en een boiler dus ik pak sowieso 1 boiler en 1 buffervat, ook al is buffervat wellicht niet nodig. Als ik er een 2e pomp bij zet dan krijgt die ook nog een buffervat.
Je leest het al een beetje in mijn reactie hierboven. In mijn vorige woning had ik een slechte ervaring met een buffervat: die was in een paar minuten op temperatuur terwijl de woning dan nog alle warmte kwijt moest in de woning, dus die stond alsnog te pendelen.
Deze snap ik niet helemaal. Terwijl de woning dan nog alle warmte kwijt moest in de woning? Regelt de warmtepomp op de temperatuur van het buffervat? Ik zie niet in waarom de temperatuur van het buffervat er toe doet.
In tegenstelling tot 'Alsavo pro' (zwembadwarmtepompen?) lijkt er geen optie te zijn om lokaal te verbinden en via Home Assistant het een en ander uit te lezen en aan te sturen, maar corrigeer me als ik dat verkeerd heb. Heb er pas 1 keer uitgebreid naar gezocht; alle HA integraties waren uiteindelijk voor de Alsavo Pro's.
Alsavo zit nog niet op Home Assist? Hmm dat is wel een groot nadeel, ik wil mijn volledige woning "smart" maken en alles via 1 applicatie laten lopen.

Kun je in principe elk buffervat en elke boiler gebruiken voor de Alsavo? Hoe werkt dat met de signalen van de boiler naar de warmtepomp - is dat allemaal een standaard protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Wedge23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:45:

Ik wil 2 warmtepompen (2x 16iT) gaan neerzetten, of in ieder geval ruimte reserveren voor 2, beiden op de vloerverwarming en 1 op de boiler voor warm water. Ik weet niet of 2 buffervaten nodig zijn, in principe wil ik de 2e alleen in de winter aanzetten als de eerste het niet trekt of ik pak m als extra koelvermogen.

Ik wil in totaal toekomstig 300m2 gaan verwarmen/koelen - huis is uit 1984.
Dat klinkt wel echt als flink veel vermogen. Dat is 32 kW, meer dan een redelijke CV ketel, die doorgaans zo'n hoog vermogen heeft voor het warm maken van voldoende water. Weet je zeker dat je dat nodig hebt? Heb je met de koevlaas formule omgerekend op basis van je huidige gasverbruik?
[b]Wedge23 schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:45:

Deze snap ik niet helemaal. Terwijl de woning dan nog alle warmte kwijt moest in de woning? Regelt de warmtepomp op de temperatuur van het buffervat? Ik zie niet in waarom de temperatuur van het buffervat er toe doet.
Oeps, ik maakte een taalfout, ik heb mijn zin aangepast.

De warmtepomp verwarmt het buffervat en de retourtemperatuur naar de warmtepomp gaat dan omhoog. Dan stopt hij met verwarmen, want hij meet dat zijn doel bereikt is. Dit gebeurde sneller dan dat de warmte uit het buffervat werd verspreid in de woning.

Alsavo zit nog niet op Home Assist? Hmm dat is wel een groot nadeel, ik wil mijn volledige woning "smart" maken en alles via 1 applicatie laten lopen.
Klopt, in ieder geval niet rechtstreeks. Via Tuya is er wel een verbinding, maar daarmee kan ik alleen de WP aan- en uitschakelen en de retourtemperatuur instellen, maar meer ook niet.

Kun je in principe elk buffervat en elke boiler gebruiken voor de Alsavo? Hoe werkt dat met de signalen van de boiler naar de warmtepomp - is dat allemaal een standaard protocol?
In principe kan je elk vat gebruiken. Er is geen signaal van boiler naar warmtepomp. Bij de Alsavo wordt een bedrade thermosensor meegeleverd die je kan gebruiken om de temperatuur van je boilervat te meten, zodat de WP weet dat hij het boilervat moet gaan verwarmen (lees: als de temperatuur van het boilervat te laag wordt). Voor zover ik weet is dit bij veel warmtepompen het geval, tenzij ze een ingebouwd boilervat hebben in de binnenunit (dus niet bij monoblocks).

Edit: wil toch even de disclaimer toevoegen dat ik geen expert ben, dus laat je vooral goed informeren :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 17-12-2024 15:07 ]

• Wedge23
Vincm schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:05:

Oeps, ik maakte een taalfout, ik heb mijn zin aangepast.

De warmtepomp verwarmt het buffervat en de retourtemperatuur naar de warmtepomp gaat dan omhoog. Dan stopt hij met verwarmen, want hij meet dat zijn doel bereikt is. Dit gebeurde sneller dan dat de warmte uit het buffervat werd verspreid in de woning.
Dit snap ik niet. Waarom zou de retourtemperatuur toenemen. De retourtemperatuur meet je in de teruggaande leiding van het buffervat neem ik aan, niet de temperatuur van het buffervat zelf. Waarom zou de retourtemperatuur omhoog gaan als je een buffervat installeert?

Stel voor - toevoer is 45 graden, return is 25 graden, dus deltaT van 20 graden, wat de warmteoverdracht bepaald. Nu voeg ik een buffervat toe, return is opeens hoger (waarom?). Warmteoverdrachtsoppervlak veranderd niet, debiet veranderd niet, ik zie niet in hoe je opeens een andere returntemperatuur krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/WFGJ6j1

Of begrijp ik het verkeerd?

• Vincm
  • Nu online
Wedge23 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:18:
[...]

Dit snap ik niet. Waarom zou de retourtemperatuur toenemen. De retourtemperatuur meet je in de teruggaande leiding van het buffervat neem ik aan, niet de temperatuur van het buffervat zelf. Waarom zou de retourtemperatuur omhoog gaan als je een buffervat installeert?

Stel voor - toevoer is 45 graden, return is 25 graden, dus deltaT van 20 graden, wat de warmteoverdracht bepaald. Nu voeg ik een buffervat toe, return is opeens hoger (waarom?). Warmteoverdrachtsoppervlak veranderd niet, debiet veranderd niet, ik zie niet in hoe je opeens een andere returntemperatuur krijgt.

[Afbeelding]

Of begrijp ik het verkeerd?
Ik denk dat we het over twee verschillende dingen hebben. Ik bedoelde niet dat de retourtemperatuur omhoog gaat als je een buffervat installeert. Ik bedoelde dat, tijdens een verwarmingsrun door een WP, de retourtemperatuur vanuit het buffervat omhoog gaat (en de WP dus afschakelt) terwijl - in mijn geval - mijn huis nog lang niet klaar was met verwarmen. Als de afgifte in het huis hoger is/voldoende hoog was, zou het veel langer duren voordat de retourtemperatuur vanuit het buffervat omhoog gaat. Snap je 'm nu?

• Wedge23
Vincm schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:23:
[...]

Ik denk dat we het over twee verschillende dingen hebben. Ik bedoelde niet dat de retourtemperatuur omhoog gaat als je een buffervat installeert. Ik bedoelde dat, tijdens een verwarmingsrun door een WP, de retourtemperatuur vanuit het buffervat omhoog gaat (en de WP dus afschakelt) terwijl - in mijn geval - mijn huis nog lang niet klaar was met verwarmen. Als de afgifte in het huis hoger is/voldoende hoog was, zou het veel langer duren voordat de retourtemperatuur vanuit het buffervat omhoog gaat. Snap je 'm nu?
Niet echt. Er is helemaal geen retourtemperatuur van het buffervat in de Alsavo opstelling, zie plaatje wat ik bij mijn vorige post heb geplaatst (ik ben niet slim genoeg om een IMG url werkend te krijgen 8)7 ).

Er gaat direct na warmteafgifte een return naar de pomp. Zou ook onlogisch zijn om het op een andere manier te doen, zelfs al zou je het terugsturen naar het buffervat dan pak je de temperatuur voor het weer het buffervat ingaat.

Bovendien verlaag je zo ook je deltaT, gezien je verwarmd vanuit het buffervat. Ik zie niet hoe het thermodynamisch voordelig is om "koud" water terug te leiden naar het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Wedge23 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:51:
[...]

Niet echt. Er is helemaal geen retourtemperatuur van het buffervat in de Alsavo opstelling, zie plaatje wat ik bij mijn vorige post heb geplaatst (ik ben niet slim genoeg om een IMG url werkend te krijgen 8)7 ).

Er gaat direct na warmteafgifte een return naar de pomp. Zou ook onlogisch zijn om het op een andere manier te doen, zelfs al zou je het terugsturen naar het buffervat dan pak je de temperatuur voor het weer het buffervat ingaat.

Bovendien verlaag je zo ook je deltaT, gezien je verwarmd vanuit het buffervat. Ik zie niet hoe het thermodynamisch voordelig is om "koud" water terug te leiden naar het buffervat.
Oh, ik had het plaatje niet gezien omdat die niet werkte, maar ik herken het nu uit de handleiding van Alsavo.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tcQr4F5/alsavo.png

Mijn ervaring met de opstelling met buffervat (in mijn vorige woning dus) is dat de retour van de woning eerst terugkam in het buffervat, en vanuit daar een retour naar de warmtepomp. Twee extra aansluitingen op het buffervat dus, ten opzichte van het plaatje in de ALSAVO handleiding die jij postte.

Zeg maar opstelling F (linksonder) op deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-tips.nl/media/buffer/parallel_buffer_opstellingen_warmtepomp.png

Maar, misschien gaat dit een beetje off-topic. Mijn punt was in ieder geval dat ik nu een opstelling zonder buffervat heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-05 10:31
Goedemiddag iedereen,

Even een leek hier die zich aan het inlezen is maar hoe bevalt iedereen de warmtepomp ? Zit zelf te kijken naar de 10 kw variant.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Zelf aansluiten en laten keuren is geen probleem dit kan een kennis doen.

Alleen voor paar honderd euro een warmtepomp leek mij interessant t.o.v. de panasonic 9kw die ik voor veel meer geld op de kop zou moeten tikken en in theorie 3 van deze 10 kw varianten van zou kunnen halen.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Sharpster schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:37:
Goedemiddag iedereen,

Even een leek hier die zich aan het inlezen is maar hoe bevalt iedereen de warmtepomp ? Zit zelf te kijken naar de 10 kw variant.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Zelf aansluiten en laten keuren is geen probleem dit kan een kennis doen.

Alleen voor paar honderd euro een warmtepomp leek mij interessant t.o.v. de panasonic 9kw die ik voor veel meer geld op de kop zou moeten tikken en in theorie 3 van deze 10 kw varianten van zou kunnen halen.

Ik hoor graag van jullie!
Er zijn wat minpunten zoals eerder in dit topic beschreven: weinig data uitleesbaar/lokaal instelbaar voor automatisering en de meegeleverde interface voor in huis is geen thermostaat maar gewoon een interface voor de buitenunit (je kan wel een aan/uit thermostaat aansluiten, heb ik zelf nog op de planning), maar ik vind het al met al een hele goede 'bang for your buck' door de hoogte van de subsidie vs de aanschafkosten. Hij heeft mijn huis prima warm gehouden afgelopen seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
Vincm schreef op maandag 31 maart 2025 @ 07:38:
[...]

Er zijn wat minpunten zoals eerder in dit topic beschreven: weinig data uitleesbaar/lokaal instelbaar voor automatisering en de meegeleverde interface voor in huis is geen thermostaat maar gewoon een interface voor de buitenunit (je kan wel een aan/uit thermostaat aansluiten, heb ik zelf nog op de planning), maar ik vind het al met al een hele goede 'bang for your buck' door de hoogte van de subsidie vs de aanschafkosten. Hij heeft mijn huis prima warm gehouden afgelopen seizoen.
Bedankt om de tijd te nemen voor een reactie, zijn de geschreven cop waardes nog een beetje haalbaar?

Het aansturen blijft een dingetje maar dit valt op te lossen met het buffervat wat ik tochal heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05 20:08
maar een 9kw pana is toch helemaal niet duur? waarom.dan kloten met een onbekend C-merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Sharpster schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 07:16:
[...]

Bedankt om de tijd te nemen voor een reactie, zijn de geschreven cop waardes nog een beetje haalbaar?

Het aansturen blijft een dingetje maar dit valt op te lossen met het buffervat wat ik tochal heb.
Het vervelende van de missende data is dat ik geen COP kan uitlezen. Ik heb geen aparte kWh meter op de groep waar de WP op zit, alleen mijn totale verbruik via een P1 meter - daar kijk ik wel vaak naar, zit op het dashboard van mijn Home Assistant. Via de Tuya app kan ik wel live voltage en amperage uitlezen, maar die kan ik niet via Home Assistant loggen.

Ik check dan ook af en toe of iemand al een betere koppeling tussen Tuya-HA heeft gemaakt (nee, alleen voor Alsavo Pro) of een manier om de Alsavo lokaal uit te lezen.

Ik verwacht wel dat hij minimaal de COP 4 haalt, want door het winterseizoen heen zag ik 'in bedrijf' (aanvoertemperatuur 40) een verbruik van ± 2000 watt en hij 'verwarmt beter' mijn huis dan mijn 5 kW airco. Maar dit is dus meer 'gut feeling' dan o.b.v. data. Het is in ieder geval niet dat hij slechts COP2 haalt of zo, dan was mijn huis echt niet warm gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
Vincm schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:59:
[...]

Het vervelende van de missende data is dat ik geen COP kan uitlezen. Ik heb geen aparte kWh meter op de groep waar de WP op zit, alleen mijn totale verbruik via een P1 meter - daar kijk ik wel vaak naar, zit op het dashboard van mijn Home Assistant. Via de Tuya app kan ik wel live voltage en amperage uitlezen, maar die kan ik niet via Home Assistant loggen.

Ik check dan ook af en toe of iemand al een betere koppeling tussen Tuya-HA heeft gemaakt (nee, alleen voor Alsavo Pro) of een manier om de Alsavo lokaal uit te lezen.

Ik verwacht wel dat hij minimaal de COP 4 haalt, want door het winterseizoen heen zag ik 'in bedrijf' (aanvoertemperatuur 40) een verbruik van ± 2000 watt en hij 'verwarmt beter' mijn huis dan mijn 5 kW airco. Maar dit is dus meer 'gut feeling' dan o.b.v. data. Het is in ieder geval niet dat hij slechts COP2 haalt of zo, dan was mijn huis echt niet warm gebleven.
Even voor mijn informatie, welke type heb jij ?

Jammer dat er niet complete data is maar had zelf al een oké gevoel bij de wp. En idd voor de prijs is het een goeie aankoop. Ik ga er zelf ook een aanschaffen.

Heb jij zelf een buffervat er tussen geplaatst?
Afbeeldingen geven eventueel een platenwisselaar nog aan heb jij dit ook in gebruik of direct op de cv installatie aangesloten zonder een van bovenste ?

[ Voor 14% gewijzigd door Sharpster op 01-04-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
Sharpster schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:50:
[...]

Even voor mijn informatie, welke type heb jij ?

Jammer dat er niet complete data is maar had zelf al een oké gevoel bij de wp. En idd voor de prijs is het een goeie aankoop. Ik ga er zelf ook een aanschaffen.

Heb jij zelf een buffervat er tussen geplaatst?
Afbeeldingen geven eventueel een platenwisselaar nog aan heb jij dit ook in gebruik of direct op de cv installatie aangesloten zonder een van bovenste ?
Ik heb de 10kW.

Mijn ervaring met een buffervat (in mijn vorige woning) was niet zo positief. Ik heb dus (eigenwijs) geen buffervat ertussen geplaatst. Ik heb best veel radiatoren en ben ze ook aan het vervangen van T11 naar T22/T33. Ik heb 'm rechtstreeks aangesloten op de ringleiding van mijn CV waar alle radiatoren parallel op aangesloten zijn. Als het echt niet kan, kan ik alsnog een buffervat plaatsen, maar dat betekent ook weer een extra pomp etc. En tot nu toe lijkt het niet nodig.

Misschien allemaal niet ideaal, maar goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvromans
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-05 18:36
Goedenavond,

Ik heb sinds een aantal weken de Alsave 3 fase 12 kw. Installatie was vrij gemakkelijk en in verband met de subsidie aanvraag een gedeelte laten uitvoeren door een erkend loodgieter.

Het verwarmen gaat vrij goed maar nu met het weer wil ik hem op de koelstand zetten het lukt alleen niet. De warmtepomp is rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarming. We gebruiken hem enkel daarvoor want voor warm water heb ik een warmtepompboiler.

Iemand enig idee hoe ik de koelstand geactiveerd krijg? Via het meegeleverde scherm krijg ik hem niet in de koelmodus. Via de app kan ik wel de optie coolmodus selecteren en dan gaat hij in de app ook op coolmodus. Op het display in mijn woonkamer blijft hij echter op de heatstand en hij gaat ook niet koelen. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar kom er met behulp van de handleiding niet uit.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
mvromans schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:06:
Goedenavond,

Ik heb sinds een aantal weken de Alsave 3 fase 12 kw. Installatie was vrij gemakkelijk en in verband met de subsidie aanvraag een gedeelte laten uitvoeren door een erkend loodgieter.

Het verwarmen gaat vrij goed maar nu met het weer wil ik hem op de koelstand zetten het lukt alleen niet. De warmtepomp is rechtstreeks aangesloten op de vloerverwarming. We gebruiken hem enkel daarvoor want voor warm water heb ik een warmtepompboiler.

Iemand enig idee hoe ik de koelstand geactiveerd krijg? Via het meegeleverde scherm krijg ik hem niet in de koelmodus. Via de app kan ik wel de optie coolmodus selecteren en dan gaat hij in de app ook op coolmodus. Op het display in mijn woonkamer blijft hij echter op de heatstand en hij gaat ook niet koelen. Waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar kom er met behulp van de handleiding niet uit.

Alvast bedankt!
Voor zover ik weet kan je met de app niet het programma van je warmtepomp veranderen, het is alleen relevant voor de werking van de app (lees: hoe de thermostaat-knop in de app er uit moet zien).

Lukt het je om via de display van de warmtepomp parameters in te stellen? Je moet het klokje + pijltje omhoog 3 seconden inhouden, dan met pijltje omhoog naar P20 gaan, op het klokje klikken om de waarde van P20 te veranderen en dan - ik vermoed - de waarde op 4 instellen. Niet vergeten om weer op het klokje te klikken om de waarde op te slaan en dan op de aan-uit knop om helemaal terug naar het begin-scherm te gaan.

Eigenlijk staat dit ook uitgelegd op pagina 19 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvromans
Hoi Vincm,

de P20 instellen lukt inderdaad wel via de display maar de cool modus activeren niet.

De display blijft in de "space heating mode" (geel op de afbeelding), voor het koelen moet hij vermoedelijk naar de "space cooling mode" (groen op de afbeelding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joNdY5z-Y8MXawtsa3p-igM1Bsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vTacinEskd8jBY703olah2sc.png?f=user_large

Dit krijg ik echter niet voor elkaar op het display. In de app kan je ook de modus selecteren maar dit blijft beperkt tot de app, de app staat dus wel in cooling modus maar het display/het systeem niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDkg_uwe6CDkDQpYOn1wKPonkMk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xTUcLE1RYWTc73tCCHGj7JUd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
mvromans schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:06:
Hoi Vincm,

de P20 instellen lukt inderdaad wel via de display maar de cool modus activeren niet.

De display blijft in de "space heating mode" (geel op de afbeelding), voor het koelen moet hij vermoedelijk naar de "space cooling mode" (groen op de afbeelding).

[Afbeelding]

Dit krijg ik echter niet voor elkaar op het display. In de app kan je ook de modus selecteren maar dit blijft beperkt tot de app, de app staat dus wel in cooling modus maar het display/het systeem niet.

[Afbeelding]
Op welke waarde staat P20 bij jou? 4 of 6 gok ik? Heb je de WP daarna ook wel eens uitgezet- en opnieuw aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvromans
Durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik dacht 4 inderdaad.

Gisteren toevallig de spanning eraf gehad i.v.m. werkzaamheden in de meterkast maar ook dat leverde geen resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
mvromans schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:56:
Durf ik niet met zekerheid te zeggen maar ik dacht 4 inderdaad.
Ik zou het toch mara even checken, wellicht is het toch niet opgeslagen en staat-ie alsnog op een heating programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvromans
Ga het vanavond even nakijken, want P20 instellen naar waarde 4 is het enige wat dient te gebeuren voor het koelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
mvromans schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:23:
Ga het vanavond even nakijken, want P20 instellen naar waarde 4 is het enige wat dient te gebeuren voor het koelen dan?
Voor zover ik weet wel, maar eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik zelf nog niet het koelingsprogramma heb geprobeerd (ook niet van plan, heb radiatoren en een airco hangen).

Edit: misschien moet je na het instellen van P20=4, wanneer je terug op het beginscherm bent, ook een keer het pijltje omlaag drukken om de retourtemperatuur voor het eerst te setten. Let op dat deze niet onder het dauwpunt komt, ik zou hem niet lager zetten dan 19-20 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door Vincm op 01-05-2025 23:43 ]

Pagina: 1