Snelbeton aangemaakt met teveel water. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Help! :)
Ik heb 2 palen (3 meter) voor een schaduwdoek in de grond gezet.
Heb een gat gegraven +- 80cm diep die wou ik vast zetten met snelbeton (dit spul: https://www.praxis.nl/bou...-beton-nomix-20kg/5633769 )
Dit staat achterop de zak:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W1Xd2Ycn/snelbeton.jpg
De afmetingen van het gat is in breedte x diepte... dat had ik niet goed gelezen. Dus ik had een gat gegraven van 20x30 cm en +- 80 a 100cm diep. Omdat ik las dat je voor een schaduwdoek 1/3e van je paal in de grond moet hebben.

Dus de instructies verkeerd gelezen en heb het gat voor de helft gevuld met water. (daar ging 2 keer een gieter van 10 liter in dus 20 liter water) Daarna die zak er in gegooi en ik wachten en wachten.

Na 15 minuten zou het hard moeten zijn maar nu +- 18 uur verder is het nog een soort van dikke kwark.

Ik neem aan dat dit komt omdat ik er dus teveel water bij heb gedaan. (of te weinig beton) maar ik wou in eerste instantie 1 zak per paal doen)

Wat moet ik nu doen:

- Alles eruit scheppen en opnieuw beginnen?
- Rustig laten uitharden omdat het misschien vanzelf wel hard word?
- Het gat is nog diep genoeg dat ik opnieuw water + beton mix er op kan gooien misschien is dat een optie? En dan uiteraard wel in de juiste verhouding.

[ Voor 13% gewijzigd door kaasaanfiets op 04-08-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou eruit scheppen en opnieuw beginnen. Er zijn wat reacties die plaatsvinden als beton uithardt, je weet niet of die nu nog goed plaatsvinden. Gevolg is wel dat je poer dan niet stevig is.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:23
Bel eens met tel.nr. 040-2597 900 ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:41
kaasaanfiets schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:10:

De afmetingen van het gat is in breedte x diepte... dat had ik niet goed gelezen. Dus ik had een gat gegraven van 20x30 cm en +- 80 a 100cm diep. Omdat ik las dat je voor een schaduwdoek 1/3e van je paal in de grond moet hebben.

Dus de instructies verkeerd gelezen en heb het gat voor de helft gevuld met water. (daar ging 2 keer een gieter van 10 liter in dus 20 liter water) Daarna die zak er in gegooi en ik wachten en wachten.
Waarom denk je dat je de instructies verkeerd hebt gelezen? Want er staat letterlijk dat je het gat voor de helft moet vullen met water.

En qua hoeveelheid klopt 20 liter water aardig. Je gat is 20cm x 30cm x 80cm en dat is een volume van 48 liter, wat dus halfvol 24 liter zou zijn.

Heb je het wel een tijdje goed gemixt, of heb je het water erin gegooid, mix erin gestort, en dat was het?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Hahn schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:16:
[...]

Waarom denk je dat je de instructies verkeerd hebt gelezen? Want er staat letterlijk dat je het gat voor de helft moet vullen met water.

En qua hoeveelheid klopt 20 liter water aardig. Je gat is 20cm x 30cm x 80cm en dat is een volume van 48 liter, wat dus halfvol 24 liter zou zijn.

Heb je het wel een tijdje goed gemixt, of heb je het water erin gegooid, mix erin gestort, en dat was het?
Het probleem is dat hij er maar 1 zak mix in heeft gegooid a 20kg wat goed is voor ca 11.5l specie.

Ik heb laatst ook zoiets gedaan en mix gestrooid tot het niet meer wegzakte in het water.

Ik zou nu gewoon wachten en kijken hoe stevig het voelt. Een schaduwdoek klinkt niet als hele zware belasting.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-05 20:15
Nu heb je traagbeton. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 14:41
Rukapul schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Het probleem is dat hij er maar 1 zak mix in heeft gegooid a 20kg wat goed is voor ca 11.5l specie.
Aah, op die fiets. Ik vond het tabel ook niet bepaald duidelijk leesbaar.
Ik zou nu gewoon wachten en kijken hoe stevig het voelt. Een schaduwdoek klinkt niet als hele zware belasting.
Het doek zelf zal niet zoveel wegen, maar harde wind kan nog wel eens voor zware belasting zorgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 23:21
Volgens mij is het sowieso beter om een soort grind te gebruiken ipv beton wat je paal laat wegrotten op termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:22
Tip voor de volgende keer: Graaf een gat van net geen meter, pak een stuk rioolbuis van een meter en plaats dat erin en duw het die paar cm in de grond zodat het uiteinde in de aarde zit. Zet vervolgens die buis vast met beton. Een paal van 10x10cm past net in die buis (ik heb er hier één die ik er zelfs niet meer uit krijg momenteel door de werking van het hout) dus speling is er niet. Dat zit perfect vast en de kans dat je hout rot is zo goed als 0 want vocht kan onderaan de buis via de aarde weg.

Wel een tip als je de palen verwijdert in de winter (wat ik eerst deed): zet dan een eindkap op de buis. Ik heb het eerste jaar een egel erin gehad en dat heb ik pas ontdekt toen ik in de lente de paal terug plaatste :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties en tips.

Ik heb besloten om het te laten liggen en het zo uit te laten harden. Ik had dit ook op elders gevraagd daar waren de reacties 50/50 met laten liggen het hard vanzelf uit of eruit halen en opnieuw doen.

Maar Ik woon in een huurwoning en zie mijzelf hier niet nog 10 jaar wonen (afhankelijk van de woningmarkt)
Dus het hoeft niet jaren lang te staan. En daarnaast is het voor een schaduwdoek. Dus er hangt verder ook geen belangrijke last aan.

Ik vroeg mij wel af of ik niet per paal alsnog een extra zakje (of een halve) er bovenop kan gooien en dan uiteraard wel met de juiste hoeveelheid water.
Haha ja inderdaad. Hier moest ik wel op lachen :o :>

[ Voor 13% gewijzigd door kaasaanfiets op 05-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Bij mijn vlaggenmast hetzelfde gehad.
Er gingen dan wel 9 zakken in, maar het duurde ook 2 dagen voordat ik de mast rechtop durfde te zetten.

Hij heeft inmiddels meerdere stormen overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
FRANQ schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:15:
Bij mijn vlaggenmast hetzelfde gehad.
Er gingen dan wel 9 zakken in, maar het duurde ook 2 dagen voordat ik de mast rechtop durfde te zetten.

Hij heeft inmiddels meerdere stormen overleefd.
Ook teveel water gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Ja

Mijn gat werd naar beneden 3x zo breed omdat ik bij het spitten de rioolpijp beschadigde en moest repareren.

Hierdoor was het tot de helft vullen met water veel teveel.
Pagina: 1