Toelichting IP-classificatie body fotocamera: waterbestendig

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Topicstarter
Al zoekende naar een waterbestendige fotocamera (systeemcamera) trof ik in de PW het filter aan voor de IP-classificatie van de body. Daar kan ik drie termen aanvinken die allemaal met dit onderwerp te maken hebben, maar onduidelijk is momenteel wat de verschillen precies zijn:

-spatwaterdicht
-vochtbestendig
-waterdicht

Graag zou ik achter deze drie classificaties een informatie-icoontje (i) zien komen staan dat een korte toelichting biedt op de gebruikte termen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
----bump------
Niemand die hier iets over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:11
Goed punt, denk ik. En misschien zelfs andersom: bij IP-classificatie verwacht ik dat je IP67 ofzo ziet staan, met eventueel een informatie-icoon die uitlegt wat IP67 bijvoorbeeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Mooijekind @Glaanie

Als er dan toch naar gekeken gaat worden, misschien ook even checken waarom er in het filter onder "ip classificatie" twee filters staan, waarvan de eerste niks met IP classificatie te maken heeft ("Eigenschappen body").

Bij compactcamera's is het dan weer anders ingedeeld en heet de "invloeden van buitenaf" spec "compactcamera-eigenschappen".

Daar kan qua naamgeving / groepering sowieso al wel iets verduidelijkt worden.

@choogen overigens is een en ander sowieso nogal afhankelijk van wat voor informatie er vanuit de fabrikant wordt aangeleverd. Maar alsnog is het wel handig als dit soort termen een duidelijke definitie zouden hebben ja.
Specifiek voor systeemcamera's zal het uiteindelijk ook van de combinatie lens+body afhangen hoe stof-/waterbestendig het geheel is, misschien dat er daarom ook lang niet altijd hele duidelijke ratings beschikbaar zijn en ook de fabrikant dus blijft hangen in vage termen.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 09-09-2024 12:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:01

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

@choogen Per optie kan het niet, maar voor op het filter heb ik nu een (i)-tje gezet met de volgende info:
Waterdichtheid is grofweg te verdelen in 3 gradaties: Vochtbestendig, kan deze in vochtige situaties gebruikt worden, zoals mist of badkamer. Spatwaterdicht, kunnen waterspetters binnendringen, regen bijvoorbeeld. En tenslotte waterdicht, kan deze tegen onderdompeling? In combinatie met de IP-rating (die niet altijd beschikbaar is) kan je zien waar deze precies op getest is (aantal meter/tijd onder water etc).
Ik kan helaas geen markup toepassen, zelfs geen enters. Dus het is 1 lange alinea.

@Orion84 Ik heb die filtergroep hernoemd naar "Body Eigenschappen", stuk logischer zo. Ik ga later kijken naar de compactcamera's, zo te zien kan ik het gemakkelijk lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

Topicstarter
Dank, dit lijkt me een hele verbetering.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.