Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymous24
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 11-08-2024
Hoe kan ik de plotseling ontstane lag in niet al te zware pc video game verhelpen?
(De afgelopen maanden had ik werkelijk nergens last van m.b.t. lag.)

Ik heb onlangs de laptop ROG Zephyrus G16 (sterk genoeg!) gekocht en ik beschik over een goede stabiele internetverbinding van +- 90 Mbit/s.

Ik heb hier en daar online gezocht wat ik kan doen om dit te verhelpen zoals opnieuw opstarten, taakbeheer, alles zoveel mogelijk updaten etc. maar dit lijkt het probleem niet op te lossen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
Je zult moeten uitzoeken waar de bottleneck in je systeem(software) zit.

Begin idd maar eens met aangeven wat je precies geprobeerd/nagekeken hebt en wat het resultaat daarvan was.

Taakbeheer is geen beschrijving van wat je gedaan hebt bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door Nopheros op 04-08-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor soort lag? Packetloss? Hoge latency? Hoge frametimes? Inconsistente frametimes? Lage fps? Inputlag? Audio asynchroon? In ms paint? In satisfactory? In commander keen? Op ethernet? Via WiFi? Powerline? Via een laptop in je kelder en moonlight naar een raspberry pi? Via geforce now?

[ Voor 24% gewijzigd door Umbrah op 04-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymous24
sorry, ik ben een leek in vergelijking met jullie.

Misschien is het dan beter om uit te gaan van niks gedaan.

Het gekke is, ik heb goed internet.. geen problemen met bezoeken websites etc... de lag ondervind ik alleen in game.... bij diverse steamgames...
Zoals aangegeven is dit probleem plots ontstaan en had ik voorheen nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Om te beginnen:
Speel je wifi of bedraad, bedraad werkt het beste en zal al een aantal zaken uitsluiten.

Verder: is het inderdaad internet lag, of grafisch (computer trekt het niet).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:06
Dit is wel een beetje karige informatie. ook de specs van je systeem zou meehelpen en welke games je speelt.
nu ga ik er van uit dat je lag spikes hebt. En die komen meestal niet van je internet. meestal is het een update van een game die er voor zorgt dat het nu allemaal niet goed werkt. Dit komt dat de ze wat tweaken in de quality van de game en dus zwaarder wordt (soms betere textures of weer andere dingen toegevoegd als raytracing)

kan zijn dat je video geheugen door zo update vol zit en je GPU moet wachten op werk. ook kan je last hebben van het P en E core probleem dat windows je game scheduled op de E cores.

tips:

limiteer je frame rate of de max van je refresh rate van je scherm.
check dat je game op de P cores werkt. (je kan e cores uitzetten in de bios, dit raad ik je niet aan)
schroef de settings terug van je game. check je GPU mem use
check ook even je mem gebruik zit deze ook vol? (als je 16GB hebt is de kans klein, maar voor 4K kan het bij sommige games toch weinig zijn)
update drivers
update OS
schijfruimte heb je nog genoeg vrije ruimte? volle disk kan ook problemen geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymous24
ik beschik over de ROG Zephyrus G16 (2023) GU603.

uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G16 GU603VI-N4015W

Ik speelde en speel via Wifi. Dit heeft altijd goed gewerkt tot op een paar weken na...

Ik speel games als 7days to die en Insurgent Sandstorm (dus niet eens de allernieuwste!).
De lag treed op bij het spelen van deze spellen. (en dus niet tijdens 'gewoon' internetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, verklaar je lag eens. We weten niet eens wát voor lag je hebt, ik heb je een paar richtingen gegeven waar je op kan zoeken, maar je zal je probleem ook eens gewoon kunnen communiceren. Denk aan:

"Het beeld voelt stroperig"
"Alles beweegt heel schokkend alsof ik naar een powerpoint zit te kijken"
"Andere spelers rubberbanden"
"Ik raak soms mijn verbinding kwijt"
"op speedtest haal ik maar X down, Y up, en heb ik Z unloaded latency, Q loaded upload latency, R loaded download latency"
"soms probeer ik een blok te minen maar verdwijnt het niet"

ALS het aan het netwerk ligt (we weten dat niet, het kan ook aan de server, of aan de laptop liggen, laptops worden heet en throttlen namelijk itt PC's, en hoewel je zegt 4070, is het een vrij lichte laptop dus de 4070 heeft slechts 100W vermogen, wat hem trager maakt dan de meeste desktop 4060's) zou dat kunnen komen omdat WiFi is inherent onbetrouwbaar is. Dit omdat het radio is. Het maakt niet een mooie 1 op 1 verbinding met een PC, waar niks anders tussen komt.

Mocht je op 2,4GHz zitten, dan kan dat het wifi van de buren zijn, dan kan dat een babyfoon zijn. Een garagedeur opener. Iemand met een geinige jammer. Ga zo maar door.

Zelfs op 5GHz heb je steeds vaker last van storing omdat er gewoon veel netwerken tegelijk in de lucht zitten (hoewel 5GHz minder door muren heen komt en je met een 4x4mimo en 160Hz kanaal dus in feite zieke bandbreedte kan krijgen als pseudo-monopolist op die band, hoewel dat feest ophoud zodra er ook maar een muur in de buurt komt).

WiFi zou je kunnen checken door een simpele wifi analyzer app te gebruiken, of door het simpel uit te sluiten en gewoon even op een kabeltje te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook niet vergeten om aan te geven om welke games het gaat, dan valt er makkelijker te zeggen waar het aan zou kunnen liggen. Bijvoorbeeld omdat een game vooral veel van grafische kaart of van de processor vraagt, dan is het dus makkelijker een vermoeden uit te spreken. Met wat cijfers erbij (denk dan aan bijvoorrbeeld FPS/Hz of ms aan latency die je hebt in het geval van een multiplayer game) kan er wellicht ook iets geroepen worden.

EDIT: Ah, in elk geval dus 7 Days to Die en Insurgent Sandstorm dus, daar las ik overheen, mea culpa. Vooralsnog is de omschrijving niet meer als 'als ik hier druk, doet het daar zeer'.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:01
Tijdens "gewoon" internetten zul je niet veel merken van package loss, tijdens het gamen van bijna elke online game wel.

Je kunt het volgende proberen:
- Temperaturen controleren tijdens het gamen (vooral tijdens de lagg) via tools, bijv. speedfan
- Je FPS counter aanzetten, dit kun je vaak In-game doen, maar ook binnen de steam settings kun je een FPS counter aanzetten en kijken wat er gebeurt met de FPS.
- Je router/modem uitzetten, 3-5 minuten wachten, weer aanzetten. Dit helpt wel eens bij WIFI verbindingen.
- Je kunt een kabel aansluiten i.p.v. wifi en kijken of dat het probleem oplost
- Controleer bijvoorbeeld via taakbeheer, hoeveel resources de game gebruikt van jou processor, videokaart en geheugen.

Heb je tijdens het gamen op de achtergrond nog allemaal (resource-intensieve) tools aanstaan? Denk bijvoorbeeld al aan google chrome met een aantal tabbladden aan of een twitch stream / netflix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:06
ik denk dat het kan zijn dat je cpu of GPU trottel vanwege temperatuur limits. het is ook wat warmer de afgelopen paar weken. dus kan goed zijn dat je daar last van gaat krijgen zeker bij laptops..

probeer je laptop beter te koelen. zet de laptop schuin (laptop stand) of 1 kant wat hoger zodat de laptop beter lucht kan verplaatsen. dit kan een paar graden schelen en net genoeg zijn dat je niet gaat laggen.

ook kan je proberen je koeling op een hogere stand te zetten op gaming of cool mode. dit zorgt wel voor meer geluid van de fans.

ook is het meten is weten. login tools zoals HWmonitor kan daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nalletje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:15:
Tijdens "gewoon" internetten zul je niet veel merken van package loss, tijdens het gamen van bijna elke online game wel.
packetloss, niet package.....

aan de TS, draai deze eens
https://nl.packetlosstest.com/

[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 06-08-2024 11:07 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymous24
Iedereen bedankt voor de tips tot zo ver!

test gedraaid:

Upload Packet Loss
🠥 0.0%
(0 / 149)
Total Packet Loss
🠥🠧 0.0%
(0 / 149)
Download Packet Loss
🠧 0.0%
(0 / 149)
Late Packets
⏱ 0.0%