Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleRed
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-09-2024
Mijn vriendin en ik willen samen een huis kopen. We hebben het geluk dat we het huis van haar ouders kunnen overnemen, omdat ouders kleiner gaan wonen. Het huis heeft een WOZ-waarde van 417.000 euro (dit jaar). We hebben afgesproken dat we het huis kopen voor 400.000 euro. Uit de taxatie bleek dat de taxatiewaarde op 430.000 euro ligt. Nu is het zo dat mijn vriendin een schenking krijgt (zijn allebei onder de 30).Haar ouders willen vastleggen dat de schenking naar haar gaat als we het huis verkopen, scheiden. Haar ouders zien de schenking als het verschil tussen de verkoopprijs (400.000) en de marktwaarde (430.000). Nu ben ik van mening dat de schenking aan mijn vriendin gaat over het verschil tussen de WOZ-waarde (417.000) euro en de aankoopprijs (400.000). Het lijkt me niet dat de schenking 30.000 euro is? Als wij wel uit elkaar gaan en het huis verkopen, zou mijn vriendin dan recht hebben op de 30.000 extra uit overwaarde of de 17.000 zoals ik aangaf?

Ik lees trouwens ook dat de schenking om de WOZ waarde van het jaar ervoor gaat. In ons geval was de WOZ waarde vorig jaar 412.000. Betekent het dan dat de schenking 12.000 is of kunnen haar ouders zoals aangegeven de marktwaarde gebruiken?

Ik vind het niet eerlijk dat haar ouders de taxatiewaarde pakken en dat verrekenen met de verkoopprijs, maar het is wel een voorwaarde vanuit hun om het huis te kopen. Dat betekent dus dat als mijn vriendin en ik wel uit elkaar gaan, ik 30.000 euro minder krijg. Kan hier iets tegen gedaan worden? Of is het juridisch gezien mogelijk wat haar ouders vragen?

Ik hoop dat er hier iemand is met wat ervaring en mij hierin verder kan helpen

Update:
Ik wil nog wat toevoegen, want ik denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest.

Natuurlijk ben ik dankbaar voor deze kans en natuurlijk begrijp ik dat haar ouders het geld aan haar schenken. Daar wil ook gewoon voor tekenen, dat geld is voor haar.

Het ding is dat wij al een koopprijs hebben afgesproken van 400k. Dit hebben we doorgegeven aan onze hypotheekadviseur en met dit bedrag is ook gerekend. Dat was in de eerste instantie ook het bedrag dus wat we hebben afgesproken met schoonouders. Nu willen we nog wat verbouwen dus hebben we een wat hogere hypotheek afgesloten (geen eigen inleg, want dat is niet nodig).

Nu stelde ouders voor dat hun dochter, mijn vriendin, het huis eigenlijk min of meer krijgt voor 400k en ik dan voor 430k. Nu werkt het natuurlijk niet zo, we kopen het samen dus we kopen het samen voor 400k. Maar ouders willen dat 30k schenking naar dochter gaat, dus dat er op papier wordt aangegeven dat dochter 30k meer heeft ingelegd en bij verkoop met overwaarde ook de 30k terugkrijgt.

Dit nieuws was voor mij 'plotseling' omdat we het eerst hadden over het verschil met WOZ waarde, de 12k verschil die mijn vriendin krijgt bij verkoop/uit elkaar. Nu is het dus het verschil met taxatiewaarde. Dus ik vroeg mij meer af kan dit? Ook gezien we bij de hypotheekadviseur al aangegeven hebben voor 400k te kopen, dus niet voor 430k. Als dit bedrag wordt aangepast kunnen wij ook niet extra lenen voor de verbouwing.

[ Voor 30% gewijzigd door PurpleRed op 04-08-2024 13:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:57

Honesty

kattenneus!

Je kan natuurlijk voorstellen dat als het bij taxatie minder waard is eerst die schenking eraf gaat. Maar eerlijk moet ik zeggen dat onze woz waarde al een ton minder is dan woningen die worden verkocht dus ik denk dat je spekkoper bent.
Je kan voorstellen om een makelaar te laten langskomen en dan de verkoopprijs min wat jullie betalen is de schenking.
Als je je hakken in het zand steekt verwacht ik zo'n scenario.
Ik lees nu dat de taxatie waarde 430 is dan zal ik akkoord gaan met de eerste voorwaarde. Denk ook aan wat er gebeurd als je vriendin doodgaat ook niet lekker als je schoonouders dan een vordering op je hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Honesty op 04-08-2024 10:52 ]

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:33
Als ze het huis op de markt zouden zetten zouden ze toch ook de taxatiewaarde pakken? Heb je daarmee niet gewoon je antwoord?

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:56
De hoogte van de schenking hangt af van het bedrag dat in het koopcontract staat t.o.v. het bedrag dat er daadwerkelijk wordt overgemaakt. Beide zijn in onderhandeling met dezelfde partij (de ouders). Dus juridisch valt hier niet zoveel aan te "veranderen".

Echter, ik neem aan dat de ouders gebruik willen maken van de eenmalige vrijstelling. En dan hebben ze niks te zeggen over wat er daarna met het geld gedaan wordt? Dat hangt af wat jullie tweeën onderling afspreken. Ze geven het geld niet pas als jullie uit elkaar gaan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 05:57

Honesty

kattenneus!

OnTracK schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:51:
De hoogte van de schenking hangt af van het bedrag dat in het koopcontract staat t.o.v. het bedrag dat er daadwerkelijk wordt overgemaakt. Beide zijn in onderhandeling met dezelfde partij (de ouders). Dus juridisch valt hier niet zoveel aan te "veranderen".

Echter, ik neem aan dat de ouders gebruik willen maken van de eenmalige vrijstelling. En dan hebben ze niks te zeggen over wat er daarna met het geld gedaan wordt? Dat hangt af wat jullie tweeën onderling afspreken. Ze geven het geld niet pas als jullie uit elkaar gaan.
Je kan gewoon de koude kant uitsluiten

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:56
Honesty schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Je kan gewoon de koude kant uitsluiten
In een schenking? Ook als ie onder de vrijstelling valt? Je geeft wel het geld aan één kant. Maar dat geld bestaat fysiek niet. Het zit in het huis. Dus wat er daarna gebeurt hangt af wat er onderling wordt afgesproken over de eventuele verkoop van het huis. Alleen als je per direct onderling afspreekt dat je een schuld bij je partner hebt zou dat wat betekenen.

[ Voor 43% gewijzigd door OnTracK op 04-08-2024 10:57 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
@PurpleRed
Ik vindt het niet eerlijk dat 2 mensen van onder de 30 zomaar de luxe hebben om zo een huis te krijgen...

Je mag in je handjes knijpen dat je zulke schoonouders hebt getroffen. Je kan een huis kopen voor een scherpe prijs. Enige voorwaarde is dat het voordeel wat jullie krijgen op naam van je vriendin komt in geval dat jullie uit elkaar gaan. Prima deal toch? Het is hun huis en zij mogen zelf bepalen onder welke voorwaarden ze dat verkopen.
Wil je dat niet, koop dan ergens anders een woning. Ben je veel meer kwijt.

Je koopt de woning voor 400K, 200K is jou inleg. Woning is 430K nu waard, die 30K is op papier van je vriendin. Stel je gaat uit elkaar, verkoopt de woning voor 500K. 70K is voor jullie beide, dus 35K voor jou, 35K voor je ex. Die 30K krijgt ze ook nog, want dat is wat haar ouders hebben geschonken.

TLDR: niet zeiken, wees blij met deze luxe situatie.

[ Voor 26% gewijzigd door chrisborst op 05-08-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:40
Als ik het goed begrijp is je verschil +/- 15k
Dit delen we door 2 = 7.5k

Ik zou niks doen...

Acties:
  • +69 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:01
Ik moet eerlijk zeggen dat als je er zo in staat ik de constructie wel begrijp die jouw schoonouders willen gebruiken…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 18:15
Ik snap eigenlijk niet waar je zo stennis om schopt. Je krijgt een huis voor een relatief laag bedrag. Het is normaal dat als er een schenking gedaan wordt dat er dan zo’n clausule gehanteerd wordt.

Tuurlijk is taxatie waarde leidend. Waarom zie je dit allemaal als of je een poot uitgedraaid wordt?

Geen idee of je al je ongenoegen naar je vriendin of haar ouders kenbaar hebt gemaakt. Maar als ik je vriendin of die ouders was had ik dan nu wel een vrij negatief en ondankbaar beeld van je.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:35
De WOZ waarde heeft hier werkelijk niets mee te maken. Die klopt in vele vele gevallen niet eens misschien met de werkelijk waarde. Je kunt wel met de woz waarde spelen om je aan belastingvrije schenkingen te komen.
De belastingdienst weet immers niet wat de marktwaarde is, dus zal daarvoor de woz als grondslag pakken.

Dus het lijkt mij volkomen terecht dat taxatiewaarde - verkoopprijs de schenking is.

En bovendien vergeet jij denk ik dat je tegenwoordig moet overbieden om een woning te krijgen, dus dat voordeel steek jij ook al in je zak.

En daarnaast steek jij elke maand ook nog eens de rentekosten in je zak, die jij niet hoeft te betalen over het geschonken deel.

Zeldzaam gezien, zo een kortzichtige ondankbaarheid.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Ik mis iets.
Jullie werken allebei ? Wie brengt de rente en de aflossing op?
Leg dat dan ook vast in jullie samenlevingscontract.
Dan kan het zijn dat de uitkomst over vijf jaar al heel anders wordt.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-05 14:58
Wees blij dat je op deze manier een huis kunt kopen. En eerlijk, ik vind het ook erg logisch klinken. De ouder van je vriendin geven haar een schenking. Dat die dan gebruikt kan worden voor een aankoop van een huis is fijn. Haar ouders, haar schenking, dus dan staat het ook op haar naam. Klinkt voor mij niet heel vreemd.

Toen wij ons eerste huis kochten (2020) hebben mijn ouders ons ook geholpen. Toen is de schenking bij een notaris op papier gezet. Daar stond ook een soortgelijke clausule in. Ik zou er niet veel drama over maken en het accepteren. Hierdoor kunnen jullie nu een huis kopen. Stel dat je over een x aantal jaren gaat verhuizen, dan kun je een en ander dan weer rechttrekken. Waarschijnlijk hebben jullie dan meer eigen middelen en overwaarde.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-05 12:42
De redenatie van TS gaat mank op het feit dat hij 400k ziet als verkoopprijs, deze is de taxatiewaarde en is dus 430K. Tenminste, het lijkt mij dat de verkoper dit bepaalt en niet de koper.

Als in TS schuift 200k zijn vriendin 230k.

[ Voor 11% gewijzigd door VrolijkeFrans!1 op 04-08-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je schoonouders kies je niet uit, die krijg je er bij. Je moet nog heel lang met die mensen door een deur kunnen.

Dus bedenk je of dat niet kunnen je 30k waard is.

De WOZ waarde is iets wat een gemeente bepaalt op een peildatum in het verleden. Leidend voor de overheid, maar verder meestal te laag (gelukkig) tov de markt.

Actual waarde is 430k. Wat ze feitelijk voorstellen is: je vriendin krijgt een schenking van 30k. Jullie kopen het huis voor 430. Door die schenking kom je netto alsnog op de 400k te betalen en qua hypotheek enzo. En je schoonouders hebben direct hun 30k weer terug na verkoop, is vestzak broekzak verhaal.
Maar ik snap ook dat zij de zekerheid willen dat die 30k echt voor haar is. En dat dus willen vastleggen :)

Zou er niet te moeilijk over doen. Schenking naar je vriendin toe betekent dat bij evt gedwongen verkoop, zij 30k meer ingelegd heeft dan jij. Meer niet.

Dus prijs huis 430, jij doet 200, zij 230.

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 04-08-2024 11:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 18-05 15:51
Jullie laten dingen door elkaar lopen die niet bij elkaar horen. Er gebeuren hier 2 dingen:

1. Jullie kopen het huis voor 430k.
2. Je vriendin krijgt 30k van haar ouders.

Dat het in 1 transactie gaat maakt het nog steeds 2 dingen.

Dat je schoonouders een voorwaarde stellen dat het geld terug naar haar gaat bij verkoop is prima maar geen voorwaarde die ze (juridisch) kunnen stellen.

Je vriendin kan die voorwaarde uiteraard wel stellen en dat is ook niet ongebruikelijk, dat een partner die meer inlegt in een huis dat terugkrijgt bij verkoop. Dat zou jij denk ik ook willen, stel dat je bv een keer 100k erft en dat in het huis stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De woning stijgt na overdracht vrolijk verder in waarde met grote sprongen vanwege krapte in het aanbod.
Waarmee de te verdelen overwaarde bij een eventuele scheiding met enkele jaren de 30K p.p. al overstijgt (dankzij het niet hoeven bieden op de woning maar een buy-out op de minimale prijs zijnde de taxatiewaarde).

Het 'probleem' lost zich dus van zelf op.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ Le Funk op 04-08-2024 11:27 ]

~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
whatyoudoing schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:24:
Dat je schoonouders een voorwaarde stellen dat het geld terug naar haar gaat bij verkoop is prima maar geen voorwaarde die ze (juridisch) kunnen stellen.
Natuurlijk kunnen zij die wel stellen, het is zelfs bijna gebruikelijk dat je bij een schenking bepaald dat deze niet in de gezamelijke boedel valt.

En verder ben je als TS ook niet helemaal goed bezig als je over zo'n bedrag moeilijk gaat doen terwijl je zo een huis krijgt, en voor dit topic zelfs een nieuwe account maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:35
[b]whatyoudoing in "Schenking bij aankoop huis schoonouders"whatyoudoing schreef op zondag 4 augustus 2024 @

Hoe kom je daar nou bij, dat is zeer gebruikelijk zelfs.
Erfenissen en schenkingen niet in gemeenschap in goederen
Erfenissen en schenkingen vallen niet in de gemeenschap van goederen. Ook niet als u deze tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap krijgt of heeft gekregen.

https://www.rijksoverheid...eregistreerd-partnerschap

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Deze pagina geeft aardig wat info.
Mijn advies zou zijn om naar een notaris te gaan, er zitten tegenwoordig wel wat haken en ogen aan bij dit soort constructies.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:52
@PurpleRed hoe groot is de schenking in euro’s? Dat is namelijk het bedrag waar het over gaat. Ongeacht of dat het verschil is tussen WOZ waarde, taxatiewaarde, verkoopprijs of de afstand tussen Gent en Parijs in decameters.

Lijkt me trouwens redelijk dat jouw schoonouders bepalen dat het geld van jouw partner moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Let ook op dat als je je huis verkoopt voor 400k, dus onder WOZ waarde dat belastingdienst langskomt.

Zorg dat je op papier hebt staan welk deel een schenking is, en weet dat hier dus niet enkel schenkbelasting maar ook overdrachtsbelasting (jullie hebben geluk, eerste huis neem ik aan) etc vanaf moet.

Betekend wel dat hypotheek makkelijker is, want 10% van 430k is 43k, en 30k heb je al van de schoonouders, zelf hoef je maar 13k in te leggen. (Itt tot 40k als je voor 400k koopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
whatyoudoing schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:24:
Jullie laten dingen door elkaar lopen die niet bij elkaar horen. Er gebeuren hier 2 dingen:

1. Jullie kopen het huis voor 430k.
2. Je vriendin krijgt 30k van haar ouders.

Dat het in 1 transactie gaat maakt het nog steeds 2 dingen.

Je vriendin kan die voorwaarde uiteraard wel stellen en dat is ook niet ongebruikelijk, dat een partner die meer inlegt in een huis dat terugkrijgt bij verkoop. Dat zou jij denk ik ook willen, stel dat je bv een keer 100k erft en dat in het huis stopt.
Zo zou ik er ook naar kijken. Dat betekent wel dat TS zich moet afvragen of het huis voor hem-haar de 430k waard is. Dat is namelijk waar je het huis voor koopt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 10:50
KabouterSuper schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Zo zou ik er ook naar kijken. Dat betekent wel dat TS zich moet afvragen of het huis voor hem-haar de 430k waard is. Dat is namelijk waar je het huis voor koopt.
Precies. Je koopt nu de woning eigenlijk tegen de taxatiewaarde, wat als het goed is de marktwaarde is. Maar wel met een schenking van 30k.

Overigens moet je ook nog even nadenken of die schenking een vast bedrag moet blijven in de toekomst of mee moet stijgen/dalen met de waarde van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR
  • Laatst online: 17-05 12:02

hbsJR

All rounder

Toevallig zit ik in een soortgelijke situatie. Waar je even op moet letten is dat bij het aankoop van een huis gedoe kan spelen met erfbelasting en/of schenkbelasting. Je kan situaties krijgen als je dit verkeerd doet dat je een dikke prent krijgt van de belastingdienst. : https://www.vanlanschotke...schenking-is-voor-uw-kind

En tweede ding waar de ouders over praten is een vorm van een jubelton, dit is nagenoeg afgeschaft: https://www.belastingdien...ingvrij-schenken-in-2024#

Je moet hier niet denken aan termen als een schenking. De ouders zijn bereid om de woning te verkopen voor het bedrag van de woz-waarde. Mocht je vriendin dit zelf kunnen betalen blijft de woning van haar. Anders moet je toch gezamenlijk over de brug komen met een geldbedrag.

Een andere vorm is wel een schenking, maar ga dan naar een financieel adviseur, want je gaat nog een hoop tegenkomen bij de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

PurpleRed schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:44:
Ik lees trouwens ook dat de schenking om de WOZ waarde van het jaar ervoor gaat. In ons geval was de WOZ waarde vorig jaar 412.000. Betekent het dan dat de schenking 12.000 is of kunnen haar ouders zoals aangegeven de marktwaarde gebruiken?
Even los van alle discussies: De WOZ waarde die een huis nu heeft IS de peiling van een jaar geleden (peildatum 1 jan 2023). Ik denk dat je hiermee in de war bent. Je kan niet de WOZ waarde van een jaar geleden interpreteren als "de woz waarde" (dat is peildatum 01jan2022)
Ik vind het niet eerlijk dat haar ouders de taxatiewaarde pakken en dat verrekenen met de verkoopprijs, maar het is wel een voorwaarde vanuit hun om het huis te kopen.
Je hebt "gewoon" de onderhandeling met een verkoper. Hier is niets Juridisch aan. Als die ouders vinden dat 430k een redelijke vriendenprijs is, dan is dat de vraagprijs. Als de ouders vinden dat 412k dat is, dan is dat de vraagprijs.

Jij / jullie kunnen uiteraard onderhandelen. Of dat redelijk is, is niet te zeggen. Waarschijnlijk is 430k al een enorme matsprijs en wordt je gematst met geen concurrentie.
Dat betekent dus dat als mijn vriendin en ik wel uit elkaar gaan, ik 30.000 euro minder krijg. Kan hier iets tegen gedaan worden? Of is het juridisch gezien mogelijk wat haar ouders vragen?
Juridisch valt er niets tegenin te brengen. En mensen die je matsen met een lage prijs (én een schenking!) juridisch benaderen voelt ook een beetje meh als ik eerlijk ben.

Zoek gewoon wat voor deze woning een redelijke / normale verkoopprijs is. Bepaal of die 430k een redelijke prijs is (dat zal wel). Beschouw het verschil tussen de echte verwachte marktprijs en de taxatieprijs als een gunst aan jullie alletwee en beschouw het verschil tussen 400k en 430k als een gunst aan je vriendin van haar ouders. Jullie hebben beiden voordeel.

Bij uit elkaar gaan krijg je wellicht 30k minder, maar je hebt nu wel een woning die dat waard is voor minder geld dan anders. Ik snap die focus op dat verschil niet zo. Haar ouders willen haar een gift geven, dat is hun goed recht. Ze hadden ook 30k cash kunnen geven en als jullie dan samen een huis zouden kopen, zou je vriendin ook 30k meer 'recht' hebben...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Gwindorian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Erfenissen en schenkingen vallen niet in de gemeenschap van goederen. Ook niet als u deze tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap krijgt of heeft gekregen.

Samenlevingscontract opstellen, hierin kan je ook opnemen wat de verdeling is mocht men uit elkaar gaan of 1 van beide overlijden.
Eventueel aanvullend een testament voor overige zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hbsJR schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:17:

En tweede ding waar de ouders over praten is een vorm van een jubelton, dit is nagenoeg afgeschaft: https://www.belastingdien...ingvrij-schenken-in-2024#
Daar staat toch gewoon een eenmalige schenking van 31k als maximum voor ouders aan kinderen onder de 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

JvS schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Daar staat toch gewoon een eenmalige schenking van 31k als maximum voor ouders aan kinderen onder de 40?
Correct, maar dat is wel 1 keer in je leven. De oude jubelton kon je elk jaar rond de 20k belastingvrij schenken. Wilde vooral even op attenderen dat de regelgeving aangepast is en dit gevolgen kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
hbsJR schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Correct, maar dat is wel 1 keer in je leven. De oude jubelton kon je elk jaar rond de 20k belastingvrij schenken. Wilde vooral even op attenderen dat de regelgeving aangepast is en dit gevolgen kan hebben.
Huh? Jubelton was ook eenmalig, 106k.
Weet niet hoe jij erbij komt dat je jaarlijks 20k mocht geven?
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Of bedoel je, je mag de schenking over 3 jaar uitsmeren, maar in totaal mogen ze maar 106k zijn? (Per schenker, per ontvanger, waarbij fiscale partners als 1 worden gezien).

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 04-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR

hbsJR

All rounder

99ruud99 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Huh? Jubelton was ook eenmalig, 106k.
Weet niet hoe jij erbij komt dat je jaarlijks 20k mocht geven?
https://www.belastingdien...henkingen-voor-koopwoning

Of bedoel je, je mag de schenking over 3 jaar uitsmeren, maar in totaal mogen ze maar 106k zijn? (Per schenker, per ontvanger, waarbij fiscale partners als 1 worden gezien).
Excuus, ik was incompleet, die variant bedoel ik ja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:26

P_Tingen

omdat het KAN

De woz waarde heeft niet zoveel te maken met de 'werkelijke' waarde van de woning, want dat is feitelijk wat de gek er voor geeft. En volgens de deskundige (de persoon die de taxatie heeft gedaan) is dat 430000 euro. En dan nog moet je niet raar kijken wanneer zo'n huis voor 450k verkocht wordt, beetje afhankelijk van je locatie.

Dus niet miepen, je schoonouders matsen je ongelooflijk, bedenk je dat ook. Je hebt geen concurrentie van andere kopers en kan een huis 30k onder de marktprijs kopen ipv dat je over moet bieden. Je koopt het huis voor 400k met 30k in het voordeel van je vriendin, dus jouw aandeel is 215k en dat van je vriendin 185k.

Prima deal lijkt mij, ik zou tekenen voor zulke schoonouders!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleRed
Ik wil nog wat toevoegen, want ik denk niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest.

Natuurlijk ben ik dankbaar voor deze kans en natuurlijk begrijp ik dat haar ouders het geld aan haar schenken. Daar wil ook gewoon voor tekenen, dat geld is voor haar.

Het ding is dat wij al een koopprijs hebben afgesproken van 400k. Dit hebben we doorgegeven aan onze hypotheekadviseur en met dit bedrag is ook gerekend. Dat was in de eerste instantie ook het bedrag dus wat we hebben afgesproken met schoonouders. Nu willen we nog wat verbouwen dus hebben we een wat hogere hypotheek afgesloten (geen eigen inleg, want dat is niet nodig).

Nu stelde ouders voor dat hun dochter, mijn vriendin, het huis eigenlijk min of meer krijgt voor 400k en ik dan voor 430k. Nu werkt het natuurlijk niet zo, we kopen het samen dus we kopen het samen voor 400k. Maar ouders willen dat 30k schenking naar dochter gaat, dus dat er op papier wordt aangegeven dat dochter 30k meer heeft ingelegd en bij verkoop met overwaarde ook de 30k terugkrijgt.

Dit nieuws was voor mij 'plotseling' omdat we het eerst hadden over het verschil met WOZ waarde, de 12k verschil die mijn vriendin krijgt bij verkoop/uit elkaar. Nu is het dus het verschil met taxatiewaarde. Dus ik vroeg mij meer af kan dit? Ook gezien we bij de hypotheekadviseur al aangegeven hebben voor 400k te kopen, dus niet voor 430k. Als dit bedrag wordt aangepast kunnen wij ook niet extra lenen voor de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Kan dit? Natuurlijk kan dit. Ze mogen vragen voor het huis wat ze willen.
Vraag is, accepteren jullie dit huis voor 430k?
Weet dat momenteel 10-20% overbieden de norm is geworden helaas :( (ik zie huizen van zo'n 350k voor 430k gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
PurpleRed schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:18:
Dus ik vroeg mij meer af kan dit? Ook gezien we bij de hypotheekadviseur al aangegeven hebben voor 400k te kopen, dus niet voor 430k. Als dit bedrag wordt aangepast kunnen wij ook niet extra lenen voor de verbouwing.
Maar er is toch geen impact voor de hypotheek? Linksom of rechtsom is de hypotheek 400k want geen eigen inleg. Enkel de schenking is op papier hoger. Wat natuurlijk impact heeft bij het uit elkaar gaan maar niet voor de as-is situatie. Waarom je dan concludeert dat je niet extra zou kunnen lenen volg ik even niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Napo op 04-08-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
Wel eigen inleg. De schenking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
Hoe ik vermoed dat je het een en ander het handigste kunt laten lopen;

Je koopt het huis voor 430. Overdrachtsbelasting heb je toch niet, dus dat maakt niet uit.

Vervolgens komt er een aparte akte bij de akte van overdracht.

In deze aparte akte schenken je schoonouder 30K aan hun dochter.

Jullie beider betaling (en dus ook hypotheek) wordt dan dus 200K.

Hetgeen je dan nog moet bepalen is of die 30K statisch 30K blijft, of dat hij meegroeit met de waardestijging van het huis. Kortom, of het 7% blijft, of 30K blijft. Indien hij statisch blijft, lost dit probleem zich natuurlijk vanzelf op. Door de stijging van de waarde wordt die 30K een relatief steeds kleiner deel van de eventuele opbrengst bij scheiding.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleRed
Napo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Maar er is toch geen impact voor de hypotheek? Linksom of rechtsom is de hypotheek 400k want geen eigen inleg. Enkel de schenking is op papier hoger. Wat natuurlijk impact heeft bij het uit elkaar gaan maar niet voor de as-is situatie. Waarom je dan concludeert dat je niet extra zou kunnen lenen volg ik even niet.
Omdat we nu al met het bedrag van 400k bijna op onze maximale hypotheek zitten. Als de vraagprijs 430k wordt, kunnen we niet meer zoals nu een hogere hypotheek nemen voor verbouwing. Volgens de belastingdienst gaat een schenking wel uit van de WOZ-waarde: https://www.belastingdien...-waarde-van-een-schenking. Vandaar mijn vraag of de schenking dan niet het verschil moet zijn tussen de 412k en de 400k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
PurpleRed schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Omdat we nu al met het bedrag van 400k bijna op onze maximale hypotheek zitten. Als de vraagprijs 430k wordt, kunnen we niet meer zoals nu een hogere hypotheek nemen voor verbouwing. Volgens de belastingdienst gaat een schenking wel uit van de WOZ-waarde: https://www.belastingdien...-waarde-van-een-schenking. Vandaar mijn vraag of de schenking dan niet het verschil moet zijn tussen de 412k en de 400k.
Ze schenken ook geen huis. Maar gewoon een bedrag voor de aankoop van een huis (toevallig hun eigen). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:15
[...]

Volgens mij snap je het niet. Je koopt het huis in essentie voor 430K, maar hoeft maar 400K te verhypothekeren. Je wilt het dus eigenlijk voor 412K kopen en dan nog 30K schenking krijgen?

Als mijn schoonzoon dat zou proberen, terwijl ik al 30K aan zijn partner cadeau doe, zou hij wat mij betreft ook de boom in kunnen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
Gwindorian schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Maar dat is geen voorwaarde die de schenker kan stellen ;) Als de ontvanger het zelf in de boedel in wil brengen, is diegene daar vrij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Omdat we nu al met het bedrag van 400k bijna op onze maximale hypotheek zitten. Als de vraagprijs 430k wordt, kunnen we niet meer zoals nu een hogere hypotheek nemen voor verbouwing.
Ik mis even hoe dat verschil zou uitmaken voor de situatie.
In beide situaties is de hypotheek 400k, in beide situaties is de LTV hetzelfde aangezien de taxatiewaarde gebruikt wordt. De LTI bepaalt je maximale hypotheek, de LTV ( indien boven de 100% dus eigen inleg ). of de schoonouders aan hun dochter 30k of 12k schenken maakt niets uit voor de berekeningen, wel als het een lening is.

Gaat de schenking boven de 31k ( uitgaande dat die eenmalige schenking niet heeft plaatsgevonden ) moet de dochter weer schenkbelasting betalen,

[ Voor 9% gewijzigd door Napo op 04-08-2024 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:29
Er spelen 2 separate zaken:
1. je koopt samen een huis van de ouders van je vriendin voor een afgezwakte prijs. Verschil tussen reeele prijs en aankoopprijs zal de belstingdienst zien als een schenking. Ouders van je vriendin gaan dit verschil ook laten vastleggen als een schenking aan hun dochter met uitsluitingsclausule.

2. Schenking aan je vriendin, gelijk aan het genoten voordeel. Deze wordt vastgelegd met een uitsluitingsclausule, schenker bepaalt, wees blij dat je vriendin iets krijgt waardoor jullie samen een huis kunnen kopen.

Ik neem aan dat jullie in een akte (samenlevingscontract of andersoortig) de verdeling van je boedel vastleggen. Voordat je aan die verdeling toekomt zal je vriendin bij uit elkaar gaan de vordering van haar gift hebben, die moet dus uit het (dan) totaal komen. Gezien de woning nu al een waarde heeft van 430 en jullie maar 400 betalen lijkt me dat jij er in die situatie er ook niet op achteruit gaat en zij er niet op vooruit gaat.

Ofwel, ik snap het probleem niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
whatyoudoing schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Maar dat is geen voorwaarde die de schenker kan stellen ;) Als de ontvanger het zelf in de boedel in wil brengen, is diegene daar vrij in.
Nee dat kan niet. Als ontvanger van een schenking met voorwaarden kan je niet zelf deze voorwaarden aanpassen, en zal je dus altijd dat recht behouden. (Geen gebruik maken van het recht zou wel kunnen, maar dat is zeer onwaarschijnlijk bij een scheiding, omdat het een schenking aan de andere partij wordt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:51
Toch klopt er iets niet. Logischer zou ii het stellen dat de schoonouders de TS en partner 15000 euro schenken. En dat TS aan schoonouders terug moet terugbetalen als ze uitelkaar gaan. Zoals de TS het verhaal opschrijft is dat ik mijn zusje 100K geef. Rn als zij en haar partner uitelkaar gaan dat haar partner haar 50.000 moet betalen. Of zelfs de volle ton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-05 20:17
Volgens mij is de oplossing doe @SkiFan noemt, de meest zuivere. Jullie kopen het huis voor 430k, vriendin legt 30k in, jullie hebben één gezamelijke hypotheek van 2x200k = 400k. Dit betekent dat vriendin 7% meer heeft ingelegd dan TS. Zij bezit dus 57% van de woning.

Mochten TS en vriendin uit elkaar gaan krijgt vriendin 57% van de opbrengst van de verkoop, óók als de opbrengst negatief is(!) en huizenprijzen kunnen dalen, zie de crisis aan het begin van dit millennium.

Maar goed, volgens mij is het de vriendin van TS die hierin ook heel wat te zeggen heeft, meer dan haar vader of TS. Wat is haar mening?

Wat ik me wel afvraag, heeft vriendin broers of zussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
bernard038 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:47:
Dit betekent dat vriendin 7% meer heeft ingelegd dan TS. Zij bezit dus 57% van de woning.
Wat een aannames allemaal..... nergens is er ook maar een hint van wat beide partijen nu aan vermogen hebben, wat verdere afspraken zijn tussen beiden en wat ze inleggen.

Het is gewoon een incompleet plaatje met veel onduidelijkheden en ook veel onzin in de verschillende reacties.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat als er onder de WOZ waarde wordt verkocht de fiscus dat ook gewoon als schenking gaat zien als daarover verder niets wordt vastgelegd. Hier lopen gewoon allerlei zaken door elkaar terwijl het, zoals ook al aangegeven, separate zaken zijn.

Een fatsoenlijke adviseur of notaris kan zo de zaak vorm geven....

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaker_BE op 04-08-2024 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 10:50
Tweaker_BE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Wat een aannames allemaal..... nergens is er ook maar een hint van wat beide partijen nu aan vermogen hebben, wat verdere afspraken zijn en wat ze inleggen.

Het is gewoon een incompleet plaatje met veel onduidelijkheden en ook veel onzin in de verschillende reacties.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat als er onder de WOZ waarde wordt verkocht de fiscus dat ook gewoon als schenking gaat zien als daarover verder niets wordt vastgelegd. Hier lopen gewoon allerlei zaken door elkaar terwijl het, zoals ook al aangegeven, separate zaken zijn.
Het huis wordt niet voor onder de woz waarde verkocht. Dat is juist waar de TS ook steeds de mist in gaat met zijn beredenering. Het huis wordt voor 430 verkocht. Ze krijgen 30k geschonken door de ouders waardoor het nog over te maken bedrag 400 is.

Er zijn twee opties om die 30k vast te leggen. Of het blijft altijd 30k. Of het stijgt/daalt met de waarde van de woning mee. Dit is een keuze die ze zelf moeten nemen en beide opties hebben zo hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Vraag is wel is het huis ook echt 430 waart, advocaat van de duivel: voor hetzelfde geld hebben schoonouders taxateur ingehuurd en extra hoog geschaald. Toen wij ons huis kochten en hebben laten taxeren kwam uit de taxatie 320.000 terwijl wij het huis gekocht hadden voor 285.000. Huis stond voor 7 weken te koop voor 305.000 en dit is enkele maanden geleden. Het huis was dus ruim 10% hoger getaxeerd dan het de markt op ging. Nu is dit N=1 en deels klushuis maar toch.

Mochten de prijzen wel kloppen: Wees er erg blij mee!
Niet alleen omdat je mogelijk voordelig in je eigen huis kunt wonen maar het kan je ook enkele jaren huizen zoeken besparen. Ondanks dat jullie redelijk wat budget hebben kan je er gewoon naast blijven grijpen.

Plus je kan erop vertrouwen dat het huis degelijk is of waarbij alle gebreken bekend zijn, die luxe krijg je ook niet altijd en kom je voor de meest vreemde dingen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
**geef dan maar gewoon een duimpje**

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 04-08-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 07:14
Klinkt mij volledig logisch in de oren. De waarde is 430k, dus als ze aan een willekeurige derde zouden verkopen, zou dat een verwachte verkoopprijs zijn. Als ze voor 400k verkopen, geven ze dus iemand een voordeel en het is hun recht te kiezen of ze dat aan jullie beide geven of alleen alleen aan haar.

Fiscaal, dus wat de schenkingsbelasting betreft, kan de WOZ waarde wel een rol spelen, maar dat is natuurlijk niet van invloed op de daadwerkelijke omvang van de schenking.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Het huis heeft een WOZ-waarde van 417.000 euro (dit jaar). We hebben afgesproken dat we het huis kopen voor 400.000 euro. Uit de taxatie bleek dat de taxatiewaarde op 430.000 euro ligt. Nu is het zo dat mijn vriendin een schenking krijgt (zijn allebei onder de 30).Haar ouders willen vastleggen dat de schenking naar haar gaat als we het huis verkopen, scheiden. Haar ouders zien de schenking als het verschil tussen de verkoopprijs (400.000) en de marktwaarde (430.000). Nu ben ik van mening dat de schenking aan mijn vriendin gaat over het verschil tussen de WOZ-waarde (417.000) euro en de aankoopprijs (400.000). Het lijkt me niet dat de schenking 30.000 euro is? Als wij wel uit elkaar gaan en het huis verkopen, zou mijn vriendin dan recht hebben op de 30.000 extra uit overwaarde of de 17.000 zoals ik aangaf?
Er is een verschil tussen een civielrechtelijke schenking en een schenking in fiscale zin.

Als de woning met de (markt)waarde van EUR 430.000 wordt verkocht tegen EUR 400.000 is er in fiscale zin geen schenking indien de WOZ niet hoger is dan EUR 400.000. Als de WOZ EUR 417.000 is, dan wordt EUR 17.000 gezien als schenking waarover in beginsel schenkbelasting betaald moet worden.
Bron: Ministerie van Financien 15 juni 2022, nr. 2022-0000013460, Stcrt. 2022, nr. 16195, onder kopje 7.2.

Civielrechtelijk gezien is de schenking EUR 30.000.
Fiscaalrechtelijk gezien mag je kiezen voor het jaar van de verkrijging of het jaar erna als dat gunstiger uitpakt (art. 21 lid 5 Sucessiewet).
Ik vind het niet eerlijk dat haar ouders de taxatiewaarde pakken en dat verrekenen met de verkoopprijs, maar het is wel een voorwaarde vanuit hun om het huis te kopen. Dat betekent dus dat als mijn vriendin en ik wel uit elkaar gaan, ik 30.000 euro minder krijg. Kan hier iets tegen gedaan worden? Of is het juridisch gezien mogelijk wat haar ouders vragen?
Die 30.000 euro heb jij nooit gekregen, dus er valt niets minder te krijgen.
En nee, anders heeft een uitsluitingsclausule geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:00
[...]

Volgens mij is het heel simpel. Huis is 430K waard (taxatie), je schoonouders geven 30K "korting" in de vorm van een schenking. Wat dat belastingtechnisch precies is maakt niet uit (30K op basis van taxatie of 18K op basis van woz). Onder aan de streep geven ze 30K.
Voor de verbouwing maakt het toch ook niet uit? Je leent 400K + 30K voor de verbouwing (schenking is op papier) of je leent 430K en je krijgt de 30K contant voor de verbouwing. Zou vooral voor de constructie kiezen die het gunstigste is qua belastingen (overdracht bijv.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:00
[...]

Het huis is getaxeerd op 430k, dus dat is het huis waard. Als jij dus een soortgelijk huis wel kopen ben je 430k kwijt. Er is echt geen enkele verkoper die je het huis gaat verkopen voor de WOZ-waarde.
Alles wat je minder dan die 430k betaalt is dus een schenking. Dat je belastingtechnisch de WOZ-waarde kunt gebruiken is misschien leuk voor de schoonouders, maar staat compleet los van de verkoopwaarde van het huis.

Kort gezegd is het huis dus 430k waard (taxatie) en is alles wat je minder hoeft te betalen dus een schenking van de schoonouders. En hoe de belastingdienst een schenking ziet staat daar volledig los van.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
Zou het zo kunnen zijn dat deze 'kortingsregeling' is bedacht omdat schoonouders niet over de middelen beschikken om, voor de verkoop van hun woning, dit bedrag te schenken?

Als dat zo is, leg het dan voor aan de Belastingdienst (om geneuzel met hen te voorkomen). De Belastingdienst kan deze constructie zien als een schenking aan jullie beiden, niet alleen aan je vriendin en dan moet er mogelijk over 'jouw' deel schenkbelasting betaald worden. Regel het eigendom van die 30k in de samenlevingsovereenkomst.

Als ze wél over die 30k beschikken, koppel dan de schenking en de verkoop van de woning los van elkaar. (En regel dit ook in de samenlevingsovereenkomst). Betekent geen gedoe met de Belastingdienst.

[ Voor 36% gewijzigd door bernard038 op 04-08-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit nieuws was voor mij 'plotseling' omdat we het eerst hadden over het verschil met WOZ waarde, de 12k verschil die mijn vriendin krijgt bij verkoop/uit elkaar.
Het verschil in WOZ is 17k. Je rekent nu echt alles maar uit in maximaal je eigen voordeel. Dus ook je (zelf bedachte) regel dat het de WOZ van vorig jaar moet zijn (dus peildatum 01-01-2022, dus maar 12k).

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de "woorden" die je schoonouders hebben gebruikt. Als ik het zo lees, interpreteer je alles naar maximaal eigen voordeel. Dus de ouders zeggen mogelijk "jullie betalen 400k, de rest is schenking aan de dochter" en jij hoort "de verkoopprijs is 400k en we schenken daarnaast een bedrag aan onze dochter".

Maarja, los daarvan. Je bent gewoon in onderhandeling met je schoonouders. Het staat je vrij om weg te lopen. Ze lijken allemaal vrij redelijke dingen te zeggen en te vragen. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met het aanbod (uitgaande van het feit dat die 430k ook een 'familiprijs' is)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
Ik hoop trouwens voor je dat je schoonouders hier niet mee lezen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
JvS schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

Het verschil in WOZ is 17k. Je rekent nu echt alles maar uit in maximaal je eigen voordeel. Dus ook je (zelf bedachte) regel dat het de WOZ van vorig jaar moet zijn (dus peildatum 01-01-2022, dus maar 12k).

Ik ben daarom ook erg benieuwd naar de "woorden" die je schoonouders hebben gebruikt. Als ik het zo lees, interpreteer je alles naar maximaal eigen voordeel. Dus de ouders zeggen mogelijk "jullie betalen 400k, de rest is schenking aan de dochter" en jij hoort "de verkoopprijs is 400k en we schenken daarnaast een bedrag aan onze dochter".

Maarja, los daarvan. Je bent gewoon in onderhandeling met je schoonouders. Het staat je vrij om weg te lopen. Ze lijken allemaal vrij redelijke dingen te zeggen en te vragen. Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met het aanbod (uitgaande van het feit dat die 430k ook een 'familiprijs' is)
Dat je vriendin de 30k die zij méér inbrengt, graag terug wil zien, mochten jullie uit elkaar gaan, is niet heel vreemd. En dat haar vader het goed voor zijn dochter wil regelen is ook niet bizar.
Als jullie beiden 50 procent van de hypotheeklasten (en de overige lasten) dragen, is het natuurlijk ook niet vreemd. Maar, mocht het zo zijn dat jij een groter deel van de hypotheeklasten betaald, kan ik me voorstellen dat het bedrag dat jij maandelijks méér betaald, in mindering wordt gebracht op die 30k.
Complicerende factor is wel als er in de toekomst kinderen komen en je partner en jij er samen voor kiezen dat zij minder gaat werken om voor de kinderen te gaan zorgen. Want dan geeft zij een deel van haar 'verdienvermogen' op om een gezamenlijke verantwoordelijkheid te nemen, de kinderen.

Heb je deze gesprekken al gevoerd met je vriendin?

PS, hang niet teveel aan de WOZ-waarde, dat is een waarde waarmee alleen de Belastingdienst en de gemeente rekenen. Voor jou is maar één getal van belang, de aankoopprijs.

[ Voor 4% gewijzigd door bernard038 op 04-08-2024 19:56 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Probeer het eens anders te bekijken, wat het misschien wat minder verwarrend maakt.

Je schoonouders verkopen jullie het huis dus aan 430k (want, redelijke marktprijs in hun ogen) en zeggen gelijk, jullie krijgen 30k geschonken van ons, zodat jullie "slechts" een hypotheek hebben van 400k.

die taxatie zal in alle waarschijnlijkheid wel in de buurt komen van de werkelijke waarde van de woning, je weet het alleen als je m echt verkoopt natuurlijk, maar jullie willen er in. (het staat je vrij een zelf een aan te vragen in deze natuurlijk, of het de uitkomst zo fundamenteel zal verschillen, moet je je afvragen, en of je het gegeven paard in deze in de bek wil kijken idem)

Wanneer je vriendin/jullie later een schenking krijgen van je schoonouders, dat dit geld standaard juridisch (tenzij anders afgesproken) van je vriendin is, wat jullie er ook mee doen gedurende de tijd samen, mochten jullie uit elkaar gaan moet je dat geld idd "terugbetalen". maar voor je begint met sparen, ga er maar van uit dat je woning bij scheiding over een aantal jaar (ik hoop langer, of nooit voor je ;) ) meer waard, dus krijgt je vriendin gewoon iets meer van de overwaarde dan jij. 15k sparen voor de hommeles zou ik dus niet doen.

Dan die WOZ waarde, die is alleen maar interessant voor de fiscus en is eigenlijk niet echt relevant.
Stel, jullie jullie hadden het huis gekocht voor die 430k. en je schoonouders hadden 30 k geschonken.
Er is een belastingvrije voet voor schenking van dacht ik zon 6333 euro dit jaar.
dus had je over 23,667k vrolijk schenkbelasting mogen betalen.

Nu is die WOZ waarde wel van belang om schenkfraude te voorkomen, of te beperken in deze ;) ...
de WOZ waarde is een waarde, gesteld en geschat een jaar eerder door de gemeente. Is altijd lager dan de marktwaarde (anders kun je bezwaar indienen) en heeft als doel om de gemeentelijke belastingen te bepalen, je vermogen te bepalen, maar ook om schenkbelasting te ontlopen (wat hier eigenlijk al een beetje gebeurt)
Jullie krijgen voor de belastingdienst niet die 23667 euro in te brengen als belastingplichtinge schenking, maar
nu hoef je slechts belasting te betalen op die 8667 euro (15k minder). Dat scheelt dus een flinke som, bvb je nieuwe keukenapparatuur.

Ik snap goed dat dit nu wat oneerlijk voelt, en een beetje een disbalans aanbrengt in je relatie. (de kans dat je bij scheiding zelf kan blijven wonen is voor jou immers iets kleiner dan voor je vriendin. Ik raad je aan dit gevoel bespreekbaar te maken met je partner, praat er over, maar besef je ook dat het omgekeerd ook scheef zou zijn. Stel, jullie kopen een huis, van 430k marktwaarde voor 400k. Na een jaar stopt de relatie en verkopen jullie het huis samsam. Dan ga je er eigenlijk vandoor met 15k van het opgebouwde vermogen van je schoonouders. De discussie hoe hard ze voor die vermogensstijging nou echt gewerkt hebben is een andere, maar het is begrijpelijk dat ze dit "in de familie" willen houden.

wat ik dus zou doen:
je begrijpelijke gevoel van oneerlijkheid even opzij zetten, maar maak dit gevoel bespreekbaar met je vriendin.
In je handjes knijpen dat je dus aardig wat belasting niet hoeft te betalen, en je goedkoop kan wonen.
En werken aan een stabiele, goede relatie samen. en genieten van de tijd in jullie mooie huis.
En je schoonouders bedanken voor de kans met een bosje bloemen. En kijk om je heen naar de duizenden die geen huis kunnen kopen want geen geld, geen hypotheek, of ... geen huis.
succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:18
@rutgerdrum123

Een heel verhaal, ik pik er even dat het gevoel van oneerlijkheid terecht zou zijn, in denk dat hier de schoen voor veel mensen hier wringt.

Ik hoop dat TS op tijd inziet dat dit gezeur, want dat is het, veel ellende in de relatie met alleereerst de schoonouders, en eventueel ook zn partner kan veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Nu online
smurfinmark schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:21:
@rutgerdrum123

Een heel verhaal, ik pik er even dat het gevoel van oneerlijkheid terecht zou zijn, in denk dat hier de schoen voor veel mensen hier wringt.

Ik hoop dat TS op tijd inziet dat dit gezeur, want dat is het, veel ellende in de relatie met alleereerst de schoonouders, en eventueel ook zn partner kan veroorzaken.
Een gevoel is een gevoel. ik zeg niet dat die terecht is, ik zeg enkel dat ik het begrijp als initiele reflex omdat je denkt dat je met 30k minder opgescheept zit dan je toekomstige ex.

Neemt niet weg dat hij alsnog in z'n handjes mag knijpen omdat hij kansen krijgt die enkel bij de vermogende klasse (om het maar even zo te noemen) mogelijk is en dus niet is weggelegd voor 90-95% andere leeftijdsgenoten. En dat idd deze verongelijkte houding de relatie(s) nog al op het spel zet, wat jammer is.

[ Voor 5% gewijzigd door rutgerdrum123 op 04-08-2024 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Ik vind dit geneuzel in de marge. WOZ of taxatie scheelt 13K. Gedeeld door 2 personen. En dat op een bedrag van meer dan 400K.

Wees gewoon blij dat het zo geregeld kan worden. De kans is heel aannemelijk dat het huis op de markt nog meer opbrengt dan de taxatie.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:18
rutgerdrum123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:25:
[...]

Een gevoel is een gevoel. ik zeg niet dat die terecht is, ik zeg enkel dat ik het begrijp als initiele reflex omdat je denkt dat je met 30k minder opgescheept zit dan je toekomstige ex.
neemt niet weg dat hij alsnog in z'n handjes mag knijpen omdat hij kansen krijgt die enkel bij de vermogende klasse (om het maar even zo te noemen) mogelijk is en dus niet is weggelegd voor 90-95% andere leeftijdsgenoten.
Tja, je kan ook 10 seconden nadenken over je initiële reflex/ gevoel.

Dit is qua termen (taxatie vs woz) niet ingewikkeld. Dat ouders het gedeelte dat geschonken wordt alleen voor hun kind doen ook niet.

Het gevoel vah gefopt worden is wel gewoon gek, ik kan er niks anders van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Nu online
smurfinmark schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:29:
[...]

Tja, je kan ook 10 seconden nadenken over je initiële reflex/ gevoel.

Dit is qua termen (taxatie vs woz) niet ingewikkeld. Dat ouders het gedeelte dat geschonken wordt alleen voor hun kind doen ook niet.

Het gevoel vah gefopt worden is wel gewoon gek, ik kan er niks anders van maken.
naja, een beetje sympathiek blijven tov de mede tweakers kan ook wel.
er komt genoeg op je af bij de koop van een eerste huis, met termen en "constructies" waar je nog nooit mee te maken hebt gehad. en zoals ik het lees komt het verhaal van de schenking een beetje terloops in dit proces. waardoor het speelveld met zoveel geld een beetje anders komt te liggen, wat onzeker maakt.

@PurpleRed vraagt om raad en jij geeft m een klap in het gezicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:31
bernard038 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:47:
Volgens mij is de oplossing doe @SkiFan noemt, de meest zuivere. Jullie kopen het huis voor 430k, vriendin legt 30k in, jullie hebben één gezamelijke hypotheek van 2x200k = 400k. Dit betekent dat vriendin 7% meer heeft ingelegd dan TS. Zij bezit dus 57% van de woning.

Mochten TS en vriendin uit elkaar gaan krijgt vriendin 57% van de opbrengst van de verkoop, óók als de opbrengst negatief is(!) en huizenprijzen kunnen dalen, zie de crisis aan het begin van dit millennium.

Maar goed, volgens mij is het de vriendin van TS die hierin ook heel wat te zeggen heeft, meer dan haar vader of TS. Wat is haar mening?

Wat ik me wel afvraag, heeft vriendin broers of zussen?
Ben het er niet mee eens. Uiteindelijk heeft de een 230k geïnvesteerd en de ander 200k, op een huiswaarde van 430k. Dus dat is 53,5% vs 46,5%. Dat is wel een verschil van 7% zoals jij aangeeft, maar met 57% vs 43% zit je met een verschil van 14%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Sovieto schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Ben het er niet mee eens. Uiteindelijk heeft de een 230k geïnvesteerd en de ander 200k, op een huiswaarde van 430k. Dus dat is 53,5% vs 46,5%. Dat is wel een verschil van 7% zoals jij aangeeft, maar met 57% vs 43% zit je met een verschil van 14%.
Klopt! Met een biertje in de zon zitten en dán gaan hoofdrekenen, komt de uitkomst niet altijd ten goede!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
rutgerdrum123 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

naja, een beetje sympathiek blijven tov de mede tweakers kan ook wel.
er komt genoeg op je af bij de koop van een eerste huis, met termen en "constructies" waar je nog nooit mee te maken hebt gehad. en zoals ik het lees komt het verhaal van de schenking een beetje terloops in dit proces. waardoor het speelveld met zoveel geld een beetje anders komt te liggen, wat onzeker maakt.

@PurpleRed vraagt om raad en jij geeft m een klap in het gezicht.
TS krijgt een goedkoop huis, z'n vriendin daar bovenop nog 30k, en meneer vind het oneerlijk.

Precies de corrigerende tik die hij nodig had >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Nu online
Sovieto schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:19:
[...]

Hoewel het wel logisch is zo in percentages is dit natuurlijk gewoon een keus die ze met zijn twee moeten maken.
Als je een samenlevingscontract samenstelt kun je gewoon het bedrag de schenkingen aanhouden, zonder een waardestijging/daling. Je had die 30k uitgegeven aan een auto, dan heb je echt een giller van een investering gemaakt, en had TS een andere OP gemaakt geloof ik...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bernard038
rutgerdrum123 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 19:38:
[...]

Hoewel het wel logisch is zo in percentages is dit natuurlijk gewoon een keus die ze met zijn twee moeten maken.
Als je een samenlevingscontract samenstelt kun je gewoon het bedrag de schenkingen aanhouden, zonder een waardestijging/daling. Je had die 30k uitgegeven aan een auto, dan heb je echt een giller van een investering gemaakt, en had TS een andere OP gemaakt geloof ik...
Natuurlijk is het aan TS en zijn vriendin om afspraken te maken over deze schenking en al die andere zaken die je in een samenlevingsovereenkomst regelt. Ik kan me echter wel voorstellen dat TS niet zit te wachten op een bepaling met de strekking: "als de relatie eindigt, tikt u altijd 30k bij uw ex af, ongeacht de opbrengst van de verkoop van de woning". Vandaar mijn opmerking over het indexeren van die 30k en de waarde van deze investering van vriendin afhankelijk maken van de latere verkoopwaarde van de woning. (Waarbij ik TS en zijn vriendin, uiteraard, alleen maar alle goeds toewens).

Trouwens, @rutgerdrum123 , je hebt wél heel erg gelijk, laten we een beetje aardig doen. Als je een eerste huis koopt, heb je vaak te maken met lieden die vooral heel gewichtig doén, daarnaast soms ook nog met allerlei stuurlui die, vanaf de veilige wal, precies weten welke koers je als koper moet varen. En dan heb je nog geen enkele vraag op GoT gesteld... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bernard038 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Natuurlijk is het aan TS en zijn vriendin om afspraken te maken over deze schenking
Is het probleem van TS nu net niet dat haar ouders gebruik maken van de juridische mogelijkheid een uitsluitingsclausule op te nemen? Dat betekent dat er voor TS en vriendin geen ruimte is om afwijkende afspraken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
StevenK schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:01:
[...]

Is het probleem van TS nu net niet dat haar ouders gebruik maken van de juridische mogelijkheid een uitsluitingsclausule op te nemen? Dat betekent dat er voor TS en vriendin geen ruimte is om afwijkende afspraken te maken.
Jij hebt rechten gestudeerd, ik niet, dús zal jij hier alles van weten. Ik kan mij voorstellen dat (schoon)ouders bij schenking kunnen bepalen dat die 30k wordt uitgegeven aan een huis. Maar in hoeverre kunnen zij bepalen dat bij verkoop van het huis, vanwege een relatiebreuk, de dan ex-vriendin recht heeft op, in ieder geval 30k +50 procent van de verdere overwaarde? Daarnaast, wat als het huis dan voor 425k verkocht wordt?

Maar verder, ik vind de constructie, geen schenking maar korting op de aankoopprijs, nogal ongebruikelijk. Zal de Belastingdienst dit niet zien als een schenking aan beide partners? Waardoor TS over 'zijn' 15k schenkbelasting verschuldigd is?

En dan als nabrander nog even het volgende: Stel dat TS 75% en zijn partner 25% van de gezamenlijke kosten draagt (dus ook 75% van de betalingen aan de hypotheekverstrekker). In hoeverre kan dat van invloed zijn op een eventuele vordering van vriendin bij beëindiging van de relatie? (Voor het gemak gaan we er even van uit dat vriendin niet minder is gaan werken om voor de kinderen te zorgen).

PS, @PurpleRed uiteraard is bovenstaand scenario, voor jou en je vriendin puur hypothetisch, jullie leven samen nog lang en gelukkig!

[ Voor 20% gewijzigd door bernard038 op 05-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bernard038 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

Jij hebt rechten gestudeerd, ik niet, dús zal jij hier alles van weten. Ik kan mij voorstellen dat (schoon)ouders bij schenking kunnen bepalen dat die 30k wordt uitgegeven aan een huis. Maar in hoeverre kunnen zij bepalen dat bij verkoop van het huis, vanwege een relatiebreuk, de dan ex-vriendin recht heeft op, in ieder geval 30k +50 procent van de verdere overwaarde? Daarnaast, wat als het huis dan voor 425k verkocht wordt?

Maar verder, ik vind de constructie, geen schenking maar korting op de aankoopprijs, nogal ongebruikelijk. Zal de Belastingdienst dit niet zien als een schenking aan beide partners? Waardoor TS over 'zijn' 15k schenkbelasting verschuldigd is?
Ik pretendeer zeker niet alles te weten; het mooie van je ergens in verdiepen is dat je meestal leert dat er heel veel is dat je niet weet.

Maar wat ik wel weet is dat je met een uitsluitingsclausule bij een gift kunt bepalen dat die gift niet in een gemeenschap vloeit. Ik weet dat omdat je dit ook in een testament kunt doen en ik mijn tijd als advocaat in de praktijk van mijn kantoorgenoot meer dan eens situaties voorbij heb zien komen waar bij de verdeling van overwaarde lastige sommetjes gemaakt werden omdat dan die uitgesloten schenkingen en erfenissen eerst van het geheel afgetrokken moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
StevenK schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Ik pretendeer zeker niet alles te weten; het mooie van je ergens in verdiepen is dat je meestal leert dat er heel veel is dat je niet weet.

Maar wat ik wel weet is dat je met een uitsluitingsclausule bij een gift kunt bepalen dat die gift niet in een gemeenschap vloeit. Ik weet dat omdat je dit ook in een testament kunt doen en ik mijn tijd als advocaat in de praktijk van mijn kantoorgenoot meer dan eens situaties voorbij heb zien komen waar bij de verdeling van overwaarde lastige sommetjes gemaakt werden omdat dan die uitgesloten schenkingen en erfenissen eerst van het geheel afgetrokken moesten worden.
Dan wordt het dus vrij ingewikkeld als één van de partners een fors, bijvoorbeeld via een erfenis verworven en van de gezamelijke boedel uitgesloten , vermogen inbrengt (omdat hij bijvoorbeeld het kasteel erft dat al zeven generaties in de familie zit, stenen zijn ook vermogen). De andere partner heeft geen vermogen maar wel een hoog inkomen.

Het inkomen wordt gebruikt om het kasteel te renoveren en vlak nadat de renovatie is afgerond wordt de kasteelheer door zijn partner in bed betrapt met een dienstmeisje of een butler. Begrijp ik dan goed dat deze partner, weliswaar met nog steeds een hoog inkomen, maar verder met lege handen via de leveranciersuitgang het kasteel mag verlaten? Of zijn er situaties waarin een uitsluitingsclausule als onredelijk beschouwd mag worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 22:34
bernard038 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:56:
[...]

Dan wordt het dus vrij ingewikkeld als één van de partners een fors, bijvoorbeeld via een erfenis verworven en van de gezamelijke boedel uitgesloten , vermogen inbrengt (omdat hij bijvoorbeeld het kasteel erft dat al zeven generaties in de familie zit, stenen zijn ook vermogen). De andere partner heeft geen vermogen maar wel een hoog inkomen.

Het inkomen wordt gebruikt om het kasteel te renoveren en vlak nadat de renovatie is afgerond wordt de kasteelheer door zijn partner in bed betrapt met een dienstmeisje of een butler. Begrijp ik dan goed dat deze partner, weliswaar met nog steeds een hoog inkomen, maar verder met lege handen via de leveranciersuitgang het kasteel mag verlaten? Of zijn er situaties waarin een uitsluitingsclausule als onredelijk beschouwd mag worden?
Een uitsluitingsclausule wordt vaak bepaald door de ouders/anderen dan de 2 partners. Daardoor kunnen de 2 partners niet afwijken van deze clausule aangezien zij niet degene zijn geweest die de clausule erop hebben gezet. Er zijn vast situaties waarin de ouders bij leve de uitsluitingsclausule kunnen laten vervallen maar in het geval van de dood van degene die de clausule heeft opgedragen kan hier niet meer omheen gewerkt worden.

Ik ben hierin gedoken en heb geen rechtspraken gevonden waarin deze uitsluitingsclausule als onredelijk is bevonden. Er is wel discussie over mocht de schenking/erfenis is verbruikt aan vakantie/boodschappen etc dat hij bij de rechter wel of niet eerst terugbetaald moet worden. Daar lijken wisselende rechtspraken over gedaan te zijn.

of te wel je moet je goed bewust zijn wat je doet met een schenking/erfenis met uitsluiting. Ook als partner die het geld niet krijgt moet je er goed bewust van zijn waar dat geld aan besteed wordt en of je jezelf daarmee niet in de problemen brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54
bernard038 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 21:56:
De uitsluitingsclausule blijft, maar de partner kan wel een claim krijgen op de kasteelheer ten hoogte van het bedrag van de renovatie (al dan niet afhankelijk van eventuele afspraken in een samenlevingscontract of huwelijkse voorwaarden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bernard038
Ha @Aurum en @Hielko ,

Volgens mij spreek ik dan ook namens jullie als ik TS (en ieder ander in een vergelijkbare situatie) adviseer hier goed nota van te nemen en zaken goed vast te leggen in een samenlevingsovereenkomst. Wanneer mogelijk, betaal ieder de helft van de vaste lasten, als ieder de helft betaalt, kan dat niet snel tot 'scheve gezichten' leiden. Immers, je bouwt 'gelijkelijk' vermogen op.

Als de persoonlijke omstandigheden veranderen (kinderen), check dan of de samenlevingsovereenkomst nog wel de 'huidige situatie' weergeeft. En @PurpleRed, zorg dat je vriendin en jij beiden een testament opstellen, waarin je elkaar benoemt tot enig erfgenaam.

Zoals eerder genoemd, het lijkt me wel slim om de door schoonvader voorgestelde constructie te checken bij de Belastingdienst (schoonouders geven korting op een huis dat jullie samen kopen ipv, schoonouders storten een bedrag op de privérekening van de vriendin, die dat dan weer aan de notaris overmaakt). En dan staat TS niets meer in de weg om te gaan samenwonen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
smurfinmark schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:21:
@rutgerdrum123

Dat, huizen hier gaan voor veel meer weg dan woz, je hebt dus al twee keer mazzel.

Gooi dat nu niet weg vanwege een voorwaarde die pas speelt bij verkoop of scheiding. Ga er wonen en have fun.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1