Te verwachten efficiëntie van thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:00

Church of Noise

Drive it like you stole it

Topicstarter
Sinds bijna 2 maanden is er een BYD thuisbatterij van een dikke 11kWh toegevoegd aan de PV installatie (17x Trina 400W dus 6.8kWp) van m'n ouders, en tegelijk werd de omvormer vervangen door een SMA SUNNY TRIPOWER 6.0 (STP6.0-3SE-40).
Alles loopt vlot, alleen lijkt het vermogen om de batterij op te laden consistent véél hoger dan het ontladen vermogen, op die bijna 2 maanden gaat in totaal over 254kWh 'charge' en 143kWh discharge, dus een 56 percent. Ofwel interpreteer ik de getallen verkeerd, ofwel zit daar iets erg fout qua efficiëntie.

Kan iemand me uitleggen of ik het fout zie, of er effectief een erg lage efficiëntie is?
Dank!

Beste antwoord (via Church of Noise op 08-05-2025 23:35)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pbleijsw Met ca. 75% RTE zit je nog relatief goed (kan natuurlijk hoger 80-85%) - op zich niets mis mee.
De energie gaat voornamelijk in de accu verloren - als warmte natuurlijk.
Gewoon als ohmsche verliezen en via de overgangsweerstanden (overspanning).
Hoe hoger de stroom tijdens laden/ontladen des te meer verlies.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 09-05-2025 22:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Ik volg niet helemaal wat nou je vraag is. Je hebt het over een 11 kWh thuisbatterij en daar is in 2 maanden tijd 254 kWh ingegaan, en 143 kWh uitgehaald, als ik je tot dusver goed begrijp.

Maar waarom heb je het over efficiëntie? Is de 11 kWh thuisbatterij iedere keer helemaal volledig leeg? Zo ja, dán kan je het hebben over efficiëntie. Maar ik hoop/denk/verwacht dat de batterij niet constant leeggetrokken wordt in deze zomermaanden. En dan blijft er dus iedere keer een lading over, en kan je met deze data het niet hebben over efficiëntie.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Klopt, de batterij wordt zeker niet constant leeggetrokken (minimum lijkt rond de 50% te zitten tot nu toe)

Echter,als je rekent dat er initieel 0kWh in stak, en er sindsdien 254kWh is ingegaan en slechts 143 uit, zelfs als je rekening houdt met wat er nu in de batterij zit (ongeveer 9kWh), dan lijkt er netto dus toch behoorlijk wat energie verloren? Bij een perfect efficiënte batterij zou in toch gelijk moeten zijn aan uit plus rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ik zie de fout... Je hebt dus een 60tal cycli van gedeeltelijk laden en ontladen, en het totaal is een gevolg daarvan maar de efficiëntie gebeurt hem in de individuele cycli...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:54
Church of Noise schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:20:
Klopt, de batterij wordt zeker niet constant leeggetrokken (minimum lijkt rond de 50% te zitten tot nu toe)

Echter,als je rekent dat er initieel 0kWh in stak, en er sindsdien 254kWh is ingegaan en slechts 143 uit, zelfs als je rekening houdt met wat er nu in de batterij zit (ongeveer 9kWh), dan lijkt er netto dus toch behoorlijk wat energie verloren? Bij een perfect efficiënte batterij zou 8n toch gelijk moeten zijn aan uit plus rest?
Ik was al mezelf aan het corrigeren in een edit, omdat je in het beste geval 143 kWh + 11 kWh gebruikt zou hebben. Met 9 kWh heb je het dan over 59,8% efficiëntie. Wat al iets beter is.

Maar een perfect efficiënte batterij bestaat niet. Bij de HomeWizard Plug-in Battery hebben ze het over zo'n 75% efficiëntie. Wat was je verwachting en/of je verteld?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Er was niks expliciet beloofd, maar ik had round trip efficiëntie van 85% in gedachten, iets te ambitieus dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ook op basis van de recente discussie over de home wizard thuisbatterij: "Omdat omvormers het beste presteren bij het maximale vermogen, gaat er bij deze grote omvormers veel energie verloren."

heb je ergens een tech-spec sheet van je BYD batterij? misschien dat er daar nog iets te destilleren is.

voor de financiele rekensom: wat had de opbrengst anders opgeleverd aan salderen of terugleveren? (al last van terugleverkosten?)

(en waar haal je je cijfers vandaan, en heb je daar nog kans op afrondingsfouten naar 'hele kwh' en dan een veelfout van stapeling can foutjes? )

[ Voor 14% gewijzigd door dyrc op 04-08-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Rond de financiële kant, Belgen hier met een digitale meter, dus salderen is niet meer aan de orde, vandaar precies de batterij 😊 (hier dus: tarief afname, ongeveer 24c/kwh en tarief terugleveren, 7,5c/kWh FYI)

De getallen komen uit de sma app, totaal ook dus geen afrondingsfouten daar.

Ik zoek de tech sheet van omvormer en batterijen eens op...

[ Voor 12% gewijzigd door Church of Noise op 04-08-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:15
@Church of Noise heb jij een vast contract of een flexibel (maand)contract?

Want in België doen ze aan omgekeerd salderen, de stroom die je gebruikt op jaarbasis wordt via een rekensom verrekend met de verschillende prijzen per maand.

Dus als jij zuinig bent in winter, betaal je alsnog 90% winter tarief.

Dit maakt de batterij net wat nuttiger, omdat je niet met zomer prijzen maar met winter prijzen voor afname moet rekenen.
Terugleveren werkt dan weer WEL per maand.

Enige manier om dit te voorkomen op dit moment is dagelijks / maandelijks betalen en afschrift krijgen, ipv met voorschotten werken.

Helaas een stom Belgisch ding, de energiemaatschappij krijgt enkel de begin en eindstand door, zelfs bij slimme meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbleijsw
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 22:07
Mijn installatie bestaat uit een 10 kWh batterijset.
De aansturing gebeurd automatisch op basis van de dynamische energie uurprijzen.
Laden van 15% SOC naar 100%.
Ontladen van 100% naar 15%.
In de voedingsleiding van de batterij-inverter heb ik een bi-directionele Eastron kWh-meter gemonteerd die dus zowel de laad als de ontlaad-capaciteit meet.
Het gemeten verbruik tijdens het opladen is 10,2 kWh
De gemeten teruglevering is 7,6 kWh
Tot mijn verbazing is de efficiëntie dus maar 74,5% Terwijl op de spec's van de inverter 97% staat.

Vreemd genoeg duurt het laden ong. 3 uur, het ontladen maar 2 uur ondanks dat de, op de inverter, ingestelde laadcapaciteit hetzelfde is.
m.i. gaat er dus in die 5 uur 2600/5= 520 W per uur verloren.
Waarin? warmte? De inverter wordt handwarm (+/- 30 graden) dat kan toch geen 500W zijn.
Kan iemand mij vertellen waar die verloren energie blijft?

Nibe F2040-8 SMO40. hybride met Atag A244C 7500Wp op Zuiden 2 x Huawei Sun 2000-3KTL-M1

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:24

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@pbleijsw Met ca. 75% RTE zit je nog relatief goed (kan natuurlijk hoger 80-85%) - op zich niets mis mee.
De energie gaat voornamelijk in de accu verloren - als warmte natuurlijk.
Gewoon als ohmsche verliezen en via de overgangsweerstanden (overspanning).
Hoe hoger de stroom tijdens laden/ontladen des te meer verlies.

[ Voor 31% gewijzigd door dunklefaser op 09-05-2025 22:24 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:42
Die 97% wordt vast niet bij alle vermogens gehaald en je hebt er ook twee keer last van. Ook de batterij is niet 100% efficiënt.

Ik reken voor mijn setup met 0,92 x 0,92 x 0,95 en kom daarmee op 80%

[ Voor 4% gewijzigd door RudolfR op 08-05-2025 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Topicstarter
Ondertussen een klein jaar aan data, zitten we aan een RTE van 78% hier.
Komt daar dus goed mee overeen.
Pagina: 1