Quooker vat leeg en schiet aan na douche/bad?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 16:00
Na uitgebreid zoeken kom ik nergens een antwoord tegen.

Wij hebben een simpele (8 jaar oude) Quooker in de keuken staan met een vat onder in het keukenkastje, tot zover niks vreemds.

Wanneer wij douchen/het bad vullen valt ons al langere tijd op dat direct hierna er geen kokend water uit de quooker komt en de rode ring brand. Met de P1 meter kan ik ook bevestigen dat na een douche/bad de Quooker aangaat om het vat te vullen/verwarmen.

Mijn vraag is, hoe kan het zijn dat dit zo werkt? Op zolder hangt een normale CV ketel en we hebben geen warmtepomp. Ik heb altijd het idee dat ons gasverbruik erg laag is, afgelopen jaar hebben wij 291m3 gas verbruikt, wonend in een hoekhuis met 2 volwassenen en 2 erg jonge kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hoe lopen je leidingen dan? Loopt de leiding naar je badkamer door je keuken heen? En is de quooker op je warmwater aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
RisingSun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:

Mijn vraag is, hoe kan het zijn dat dit zo werkt?
De leidingen zijn zo aangesloten dat de Quooker ook zorgt voor warmwater voor de badkamer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RisingSun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:07:
Na uitgebreid zoeken kom ik nergens een antwoord tegen.

Wij hebben een simpele (8 jaar oude) Quooker in de keuken staan met een vat onder in het keukenkastje, tot zover niks vreemds.

Wanneer wij douchen/het bad vullen valt ons al langere tijd op dat direct hierna er geen kokend water uit de quooker komt en de rode ring brand. Met de P1 meter kan ik ook bevestigen dat na een douche/bad de Quooker aangaat om het vat te vullen/verwarmen.

Mijn vraag is, hoe kan het zijn dat dit zo werkt? Op zolder hangt een normale CV ketel en we hebben geen warmtepomp. Ik heb altijd het idee dat ons gasverbruik erg laag is, afgelopen jaar hebben wij 291m3 gas verbruikt, wonend in een hoekhuis met 2 volwassenen en 2 erg jonge kinderen.
291m3 gas? Dat is wel heel erg weinig voor een jaar. Het idee hierboven dat de Quooker ook de douche verwarmt klinkt daardoor niet eens onaannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:31

Barrycade

Through the...

En als je een P1 meter hebt heb je ook even gekeken of je cv geen gas pakt en je Quooker de max pakt tijdens douchen toch? Want dan heeft je installateur de boel lekker creatief aangesloten.

Hoe hoog is je stroom verbruik?

Edit2 hoe heet is het water als je vol warm zet? Als je er een kopje thee mee weet te maken dan heb je zekerheid.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 04-08-2024 10:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:02

lonkhuijzen

100% ADH

Dit probleem had ik ook na 7 jaar. Bij ons was het mengventiel kapot. Waardoor het hete quookerwater de warm waterleiding terug in kon stromen. Hierdoor was de quooker het warm water voor de douche (mede) aan het verwarmen.

Vervangen van het mengventiel was een eitje.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 16:00
lonkhuijzen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:49:
Dit probleem had ik ook na 7 jaar. Bij ons was het mengventiel kapot. Waardoor het hete quookerwater de warm waterleiding terug in kon stromen. Hierdoor was de quooker het warm water voor de douche (mede) aan het verwarmen.

Vervangen van het mengventiel was een eitje.
Dit klinkt erg logisch en terwijl ik dit lees hoor ik het kwartje vallen! Laatst was het badwater wel erg heet en ook heb ik een maand geleden de Quooker moeten resetten omdat hij in storing stond!

De grote vraag is nu, wil ik de mengkraan dan wel vervangen hebben icm de zonnepanelen :+
Barrycade schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:24:
En als je een P1 meter hebt heb je ook even gekeken of je cv geen gas pakt en je Quooker de max pakt tijdens douchen toch? Want dan heeft je installateur de boel lekker creatief aangesloten.

Hoe hoog is je stroom verbruik?

Edit2 hoe heet is het water als je vol warm zet? Als je er een kopje thee mee weet te maken dan heb je zekerheid.
Ik heb vanochtend gedoucht en hierbij 0.006m3 gas verbruikt, op datzelfde moment een behoorlijke 2000watt piek. er stond verder niks groots aan op dat moment, dus dat moet van de Quooker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:08
RisingSun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Dit klinkt erg logisch en terwijl ik dit lees hoor ik het kwartje vallen! Laatst was het badwater wel erg heet en ook heb ik een maand geleden de Quooker moeten resetten omdat hij in storing stond!

De grote vraag is nu, wil ik de mengkraan dan wel vervangen hebben icm de zonnepanelen :+
Je qoocker werkt met een COP van 1.
Een warmtepomp achtig idee met COP van 3

Je kan ook gewoon al je verwarmingen weghalen en je oven gebruiken om het huis te verwarmen... Zelfde idee :)

Of, al je LED eruit en gloeilamp erin. Die heeft 100% rendement (nog meer dan die qooker).

Alle gekheid op een stokje, ik zou niet je qooker gebruiken om je douche mee te verwarmen. Je qooker slijt dan hard, en zoveel goedkoper is die niet dan een warmtepomp boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
RisingSun schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Ik heb vanochtend gedoucht en hierbij 0.006m3 gas verbruikt, op datzelfde moment een behoorlijke 2000watt piek. er stond verder niks groots aan op dat moment, dus dat moet van de Quooker zijn.
0,2m³ gas per 5 min douchen is het gemiddelde verbruik. De Quooker gebruiken om het douchewater te verwarmen lijkt me zelfs met zonnepanelen niet echt rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 20:48
Ik hetzelfde. Mengventiel (een heel simpel groen dingetje ) was verkalkt en bleef open staan. Water kon dus beide kanten opstromen. Je kan even water afsluiten en losschroeven, en dan even kijken of erbij jou ook kalk tussen zit. Dus niet een heel nieuw mengventiel bestellen bij Quooker, maar gewoon open schroeven en kijken. Kost niks, alleen beetje tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-09 20:49
Ik heb ook dit probleem. @MrDirect wat bedoel je met "een heel simpel groen dingetje" ?

En bedoel je dat het hele ding (zoals hieronder te zien) eruit moet? (Alle 3 de koppelingen?) (En: Wat zit er eigenlijk achter dat rode + schroefje?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCfBmM5HS5F8QSp-G6kkacp6DoU=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/oTWBJ3g8PLoC2cRMTHR8cxei.webp?f=fotoalbum_large

Vraag voor de tussentijd: Kan ik de knop (of die andere stelschroef) in een bepaalde stand zetten waardoor het ventiel helemaal buiten werking wordt gesteld maar de "quooker-kant" afgesloten blijft? (Dan maar even geen snel warm water in de keuken en gewoon wachten op de CV.)

[ Voor 18% gewijzigd door re404 op 05-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 27-09 20:48
Wit met groen bedoel ik. Alleen dat schoonmaken was bij mij voldoende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPwjNAM3u5C7vY_nlWp2sD19pfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0iIOdpEKxMSS9v1RaCzHe5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU5Xsn8zddT1OLPsb1cfvml5bgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rwn23TLM1qKXP2BxrBHTVoPU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEDPa8Krg7aWvMa5eOEnOlE29pE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMsgNjBzU9GSC4NZNnQFymzz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• re404
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-09 20:49
Ah cool! Superduidelijk zo, en nu weet ik waar het zit. Ik ga 's kijken. Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:35

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dat keramische kranen intern kunnen lekken is niet ongewoon en komt vaker voor bij oudere exemplaren.
Meestal veroorzaakt dit geen problemen omdat de druk aan beide kanten tot op de tapmomenten na gelijk is.
Maar bij langdurig tappen (langere tijd drukverschil) kan behoorlijk wat lekken (in beide richtingen!)
Soms kom je pas door toeval achter een lekkende kraan.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quo
  • Laatst online: 27-08 20:51

Quo

Dank voor dit artikel. Afgelopen week heb ik met HomeWizard EnergySocket mn Quooker gemeten en gemiddeld verbruik is 3,7 kWh per dag. Dat is veel. Dus laptop open en zoeken. Na een uurtje zoeken kwam ik dit artikel tegen, en het kwartje viel.

De Quooker is van 2013 en zat al in het huis waar we sinds een paar maanden in wonen. Toen kwam er bijna geen water meer uit dus onderhoudssetje gekocht, alle kalk uit de tank verwijdert en de verkalkte drukregelaar en reduceerventiel vervangen. Het warm en kokend water werken weer top. Maar dus hoog energieverbruik.

Na lezen van dit artikel meteen testen. En ja, zodra de douche aangaat gaat mn Quooker aan, en wordt de warmwaterleiding die de muur in gaat bloedheet.
Dus terugslag is lek, of verkalkt. Het is al laat, maar morgen even loodgieteren. :)
Pagina: 1