Plafondventilator aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:54
Ik heb hier nog een oude plafondventilator met een losse trafo (met 5 standen). Het is mij duidelijk dat deze trafo gewoon in serie komt te staan met de ventilator.
Wil hem met een losse stroomdraad met stekker op een stopcontact aansluiten en niet op een wandcontactdoos.
Nu vraag ik mij af of dat kan. Met een losse stekker weet je niet welke pin de nul is en welke de fase. Maakt dat nog uit voor de werking van de ventilator? Volgens schema zijn ze namelijk heel specifiek waar de fase moet en waar de nul moet komen .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 17:41
Sja is wisselspanning 230 volt en wat doe je dan met de stekker koffie apparaat ,stofzuiger ,etc
doe je er ook altijd op de zelfde manier erin ?
maakt niks uit hoe de fase en nul er aan zitten op een trasformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06:54
Deze trafo heeft maar 2 aansluitingen. Hij moet in serie komen. Bij een ‘normale’ trafo maakt fase en nul idd niets uit. Maar hier moet de spanning via de fase aansluiting op de ventilator worden aangevoerd en niet via de nul dacht ik. Of maakthet in dit geval ook niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cbNxHMHKV3hKV1aHH_Cqkr9jys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENu5cATKr9xLHUJuxgHjo7jY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Webarcher op 05-08-2024 13:03 ]