Kosten annuleren taxatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben weer iets bijzonders, het volgende:

Voor ons huidige huis dachten we een taxateur nodig te hebben, althans, dat werd ons verteld door de makelaar en begreep ik uit het gehele verkoopproces.

Toevallig ken ik via via een taxateur en heb hem uitgenodigd om naar ons huis te komen kijken. Aan de telefoon vertelde hij wat de kosten zijn en ik ging daarmee akkoord. De beste man is langsgekomen en heeft een rondje gemaakt en foto’s gemaakt.

Daarna kwam hij zelf ineens met het idee/advies dat voor ons huis een Desktop Taxatie voldoende was. Wij hebben aangegeven dat te overleggen met onze financieel adviseur en dat was voor hem prima. Hij gaf aan dat hij dan eventueel het nieuwe huis kon taxeren.

Ik heb hem continu op de hoogte gehouden en uiteindelijk gemeld dat we voor beide huizen gebruik konden maken van een Desktop Taxatie. Zijn antwoord was: ‘Wat fijn voor jullie, dan houden jullie lekker wat centjes in je zak’.

Wat schetst mijn verbazing: ik ontvang gisteren out of the blue een mail met de mededeling dat er kosten zijn gemaakt in de voorbereiding en ik citeer:

“Om deze vaste kosten te compenseren, brengen wij bij annulering van een taxatieopdracht €150 in rekening. Graag horen wij of we jullie een factuur mogen sturen voor bovengenoemd bedrag.”

Er is ons geen moment verteld dat we bij annuleren kosten zouden hebben. Het leek heel vrijblijvend en informeer en vooral die laatste zin vind ik bijzonder. Als je een factuur wilt sturen dan stuur je die gewoon?

Ik ben gaan struinen of ik ergens iets gemist of getekend heb. En dat heb ik niet. Ik heb wel een account op een site waarmee ze werken en wat schetst mijn verbazing: gisteren om 11:04 zou ik de opdracht hebben geaccepteerd. De mail ontving ik om 11:02. Ik heb uiteraard gisteren (en eerder) niets geaccepteerd.

In hun voorwaarden staat dat je binnen 14 werkdagen na acceptatie kunt annuleren. Mijn gevoel is dat ze zelf ook weten onduidelijk te zijn geweest en snel op die knop hebben gedrukt. Ik heb er dus geen goed gevoel bij.

Ik kan mij voorstellen dat de man kosten heeft, maar ik ben van mening dat er genoeg momenten zijn geweest waar hij kon vertellen dat het niet zonder kosten was als we hem niet meer nodig zouden hebben.

Wat denken jullie hiervan?

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Alle reacties

Acties:
  • +89 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15:16
Ik denk dat het bijzonder schappelijk is dat je de gemaakte kosten voor €150 in totaal kan afkopen. Hij heeft toch werk verricht voor je en reiskosten gemaakt op jouw verzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:05
Homer-Simpson schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:24:
Ik denk dat het bijzonder schappelijk is dat je de gemaakte kosten voor €150 in totaal kan afkopen. Hij heeft toch werk verricht voor je en reiskosten gemaakt op jouw verzoek?
Ik denk dat het bijzonder schappelijk van TS is dat hij bereid lijkt te zijn om een niet overeengekomen bedrag te betalen. Leergeld voor de taxateur in mijn ogen.

Al helemaal als hij dan nog stiekem een opdracht in het systeem zet en zelf als geaccepteerd markeert. Dat is een forse streep door elke vorm van welwillendheid wat mij betreft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:28
THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:11:
Toevallig ken ik via via een taxateur en heb hem uitgenodigd om naar ons huis te komen kijken. Aan de telefoon vertelde hij wat de kosten zijn en ik ging daarmee akkoord. De beste man is langsgekomen en heeft een rondje gemaakt en foto’s gemaakt.

Ik kan mij voorstellen dat de man kosten heeft, maar ik ben van mening dat er genoeg momenten zijn geweest waar hij kon vertellen dat het niet zonder kosten was als we hem niet meer nodig zouden hebben.

Wat denken jullie hiervan?
Je bent mondeling akkoord gegaan, er is dus sprake van een overeenkomst. Nu is alleen de vraag of je had kunnen weten wat de gevolgen zijn van het breken van de overeenkomst.

Alhoewel ik dat begrijp, valt daar natuurlijk ook een stukje verantwoordelijkheid vanuit jou uit: heb je gevraagd wat de kosten zouden worden als je hem niet nodig hebt? En kan je zomaar een overeenkomst ontbinden?

Accepteert die 150 euro als leergeld. Feitelijk is het met de verkoop en aankoop van een huis maar kleingeld. Ook heb je dit via via geregeld, ik zou mij schamen als je de taxateur via mijn had geregeld en je achteraf die man laat langskomen en hem niet betaald voor zijn diensten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Je hoeft niks getekend te hebben, een verbale overeenkomst is ook gewoon rechtsgeldig. Je hebt een taxateur gevraagd langs te komen en was bekend met de kosten, je hebt dus mondeling opdracht gegeven voor een taxatie.

Het is absoluut niet zo dat je schriftelijk toestemming moet geven of iets moet tekenen om akkoord te gaan met een dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

President schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:45:
[...]

Je bent mondeling akkoord gegaan, er is dus sprake van een overeenkomst. Nu is alleen de vraag of je had kunnen weten wat de gevolgen zijn van het breken van de overeenkomst.

Alhoewel ik dat begrijp, valt daar natuurlijk ook een stukje verantwoordelijkheid vanuit jou uit: heb je gevraagd wat de kosten zouden worden als je hem niet nodig hebt? En kan je zomaar een overeenkomst ontbinden?
Uit de post van TS:
TS heeft dus niet alleen een taxateur gevraagd langs te komen, maar is expliciet akkoord gegaan met de kosten die zijn gecommuniceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 15:16
marcelcee schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Ik denk dat het bijzonder schappelijk van TS is dat hij bereid lijkt te zijn om een niet overeengekomen bedrag te betalen. Leergeld voor de taxateur in mijn ogen.

Al helemaal als hij dan nog stiekem een opdracht in het systeem zet en zelf als geaccepteerd markeert. Dat is een forse streep door elke vorm van welwillendheid wat mij betreft.
Communicatie van de taxateur is wat vreemd in mijn ogen. Echter geeft TS aan dat hij de taxateur via via kende. Mogelijk zorgt dat voor een wat atypische orderafhandeling. Mijn mening is vooral gebaseerd op wat voor mij ‘common sense’ is. Je vraagt iemand om moeite voor je te doen en dan betaal je daarvoor.

Korte annekdote ter ondersteuning,
Ik was laatst op vakantie en daar zijn de lenzen van mijn zonnebril op sterkte beschadigd buiten de garantie om. Ik heb de opticien gebeld en telefonisch nieuwe lenzen besteld terwijl hun reguliere kanalen online en in de winkel zijn. Zonder dat ik voorwaarden heb gekregen en daarmee akkoord ben gegaan is er een overeenkomst tot stand gekomen.
Kan ik nu mijn opticien naaien door de lenzen niet op te halen of de koop te annuleren en daarna te wijzen op het ontbreken van bepaalde handelingen? Jazeker kan dat. Hoe fair zou dat zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Hij heeft werk verricht waarmee je akkoord ging. Weet niet wat de kosten anders zijn, maar ik lees online dat een reguliere taxatie rond de 600 zit en een desktop taxatie op 95. Dan vind ik 150 voor advies en feit dat hij is langsgeweest om foto's te maken een prima deal.

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-09 20:18
Ik moet altijd een beetje lachen bij de manier waarop de gemiddelde consument denkt. Iemand komt langs maar omdat die in zijn ogen niks doet is een vergoeding niet terecht.

Ik zie al voor me dat je zelf op je werk in een meeting zit voor een nieuw iets waarna je baas zegt dat ze het niet gaan doen. En ohja, de 2 uur die je in de meeting zat krijg je niet meer betaald, want ja, eigenlijk heb je niks gedaan.

Je bent keurig te woord gestaan aan de telefoon, de taxateur is langs geweest en heeft werk verricht. Daarna heb je hem nog gesproken en denkt de beste man met je mee en geeft ie jou een flinke korting. Dat had hij niet hoeven doen aangezien je akkoord ging met de volledige prijs. Klinkt als iemand die keurig netjes te werk is gegaan, met je mee denkt en heel schappelijk jou er met een klein prijsje van af laat komen. Ik zou zuinig zijn op zo'n contact en hem vooral bij iedereen aan kunnen raden!

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Topicstarter heeft een overeenkomst verricht en deze is deels uitgevoerd door langs te komen en te adviseren.

Het argument van topicstarter "
Er is ons geen moment verteld dat we bij annuleren kosten zouden hebben. Het leek heel vrijblijvend " faalt omdat de kosten al afgesproken waren en het juist om een korting gaat.

In het maatschappelijk verkeer is het volstrekt normaal om in dit soort gevallen de werkelijk gemaakte kosten te vergoeden. Deze lijken niet onredelijk, maar er kan ruimte voor onderhandeling zijn.

Het gedrag van de taxateur kan voorkomen dat taxatieopdrachten typisch schriftelijk worden overeengekomen (mogelijk voortvloeiend uit beroepsregels voor erkende taxaties*), normaal voor men langskomt. Nu hij dat niet vooraf heeft gedaan krijg je deze situatie dat het voelt alsof je nog kunt kiezen en dat het voorzichtig wordt aangepakt door de taxateur. Die heeft geen zin in een klacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ja, voor het keurig nette had hij imo toch wel even duidelijk moeten zijn wat het gevolg was van overstappen naar de desktop taxatie. Dus hij krijgt van mij ook niet de hoofdprijs voor netheid. Maar onder de streep is het allemaal niet vreemd natuurlijk. Wat vreemd zou zijn, is 14 dagen annuleren nadat hij al lang is langsgekomen. Wil je 14 dagen kunnen annuleren, dan moet er natuurlijk minstens 14 dagen tussen de afspraak voor taxatie zitten, en dat hij langs komt.

En dat je de opdracht na 2 minuten had geaccepteerd volgens het systeem, is gewoon omdat je de opdracht had geaccepteerd, maar hij hem in het systeem eerst moet aanmaken, en daarna op geaccepteerd moet zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 04-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:58
Wat was de prijs die je met de taxateur had afgesproken?
Is dat een beetje in verhouding met de € 150,- die je moet betalen voor annulering?

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:45

mjl

Ugh

Hij heeft dus werk voor je gedaan en die 150 is dan heel netjes. Ik zou voorstellen de kosten bij de Desktop taxatie bij te laten rekenen zodat je het mee kan nemen in de belastingaangifte als aftrekpost.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPCoreDeveloper
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:41
Heel toevallig , is mijn vrouw net een la aan het opruimen en schuift zij een taxatie uit 2004 naar mij toe en vraagt 'mag deze weg?' ik open hem en zie ook dat de factuur erin zit 14 juni 2004 Taxatie 238,--

Dat was dus een Taxatie voor een verbouwing , die mevrouw is totaal 15 minuten binnen geweest even leuk babbeltje en tot ziens.

Dus ik zou zeggen gezien de inflatie, het goede advies en dat de beste man ook is langs geweest
is het een koopje een loodgieter vraagt tegenwoordig al 80 euro voorrijkosten.

[ Voor 0% gewijzigd door MPCoreDeveloper op 04-08-2024 09:34 . Reden: typo fix ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik ben het deels met jullie eens: ik vraag iemand langs te komen en op zijn advies zegt hij eigenlijk zelf: je kunt het beter anders aanpakken. Op dat moment had hij al kunnen zeggen wat de kosten dan aan zijn kant zouden zijn. Ook de momenten via whatsapp heeft hij niet aangegrepen.

Neemt niet weg dat 150 euro peulenschil is in het hele financiële verhaal, maar het was meer: heeft hij dit goed aangepakt of ben ik naïef of een domme consument. Communicatie kon van zijn kant beter en dat zal ik hem aangeven.

Overigens blijf ik de zin: mogen we jullie daarvoor een factuur sturen nogal vreemd vinden. Alsof er een keuze is. Maar goed: bedankt voor alle antwoorden op deze vroege zondagmorgen. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Ik zou die taxateur bellen, vooral als alles al zo informeel ging. Misschien is die mail een standaard administratief iets en vertelt hij je dat je die factuur/mail kunt negeren.
En anders is het inderdaad zo dat jij met zijn werk en kosten akkoord bent gegaan en is €150 niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:35:

Overigens blijf ik de zin: mogen we jullie daarvoor een factuur sturen nogal vreemd vinden. Alsof er een keuze is. Maar goed: bedankt voor alle antwoorden op deze vroege zondagmorgen. :)
Die zin doet denken alsof het geen verplichte kosten zijn voor annulering.

Je zou het kunnen proberen om aan te geven dat je het niet eens bent met de annuleringskosten (eventueel met waarom je dat vindt) en dat je dus geen factuur wenst te ontvangen. Nog even vriendelijke bedanken en klaar.

Dan is er denk ik best kans dat ze het erbij laten zitten en heb je geluk. En zo niet, dan komen ze vanzelf wel bij je terug met 'deze kosten zijn niet optioneel, betalen aub', en ben je waar je nu bent.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Een desktop taxatie kost iets minder dan 100 euro de laatste keer dat ik er na keek in 2024.
Maar voor mijn huidige woning kan dit niet want een iets te uniek object.

Dus dan zit je vast aan een taxateur die fysiek langs komt en bij alle taxateurs staat er in de voorwaarden dat als je binnen x dagen de boel annuleert het je zo ongeveer 150 euro kost.
Dit kan je vaak gewoon online vinden op de website van de taxateur.
Dus als je via via iemand regelt mag je nog best wat onderzoek doen naar wat kost dit normaal en wat zijn de voorwaarden.

Maar de annuleringskosten liggen hoger dan desktoptaxatie en dat steekt TS denk ik.
Terwijl een normale taxatie al gauw boven de 600 euro ligt.
Voor die 600 euro krijg je dan wel de vraag van de taxateur “Op welk bedrag wilt u uitkomen voor de woning?”
Dus je wilt bv dat je huis 450k waard is, maar desktoptaxatie gaat uit bestaande taxatierapporten en de huizenmarkt en zegt dan dat je huis maar 435k waard is.
Dan is die 600 euro voor fysieke taxatie snel terug verdiend, want schrijven ze gewoon 450k op ipv digitale op afstand taxatie die lager uitvalt.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 22:31
THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:35:
Ik ben het deels met jullie eens: ik vraag iemand langs te komen en op zijn advies zegt hij eigenlijk zelf: je kunt het beter anders aanpakken. Op dat moment had hij al kunnen zeggen wat de kosten dan aan zijn kant zouden zijn. Ook de momenten via whatsapp heeft hij niet aangegrepen.

Neemt niet weg dat 150 euro peulenschil is in het hele financiële verhaal, maar het was meer: heeft hij dit goed aangepakt of ben ik naïef of een domme consument. Communicatie kon van zijn kant beter en dat zal ik hem aangeven.

De taxateur heeft het niet helemaal goed aangepakt, want hij had wel moeten vermelden dat het je EUR 150 kost als je de opdracht tijdens de taxatie annuleert. Waarschijnlijk had hij die kosten niet in rekening gebracht indien hij de nieuwe woning mocht taxeren maar later blijkt dit ook niet nodig te zijn. Vandaar ook hun onzekere vraag of ze de factuur mogen sturen.

Ik zou hem betalen, want dankzij zijn advies heeft het je denk ik zo'n 750 euro bespaard. Maar wel het advies meegeven om in iedergeval te vermelden dat er annuleringskosten zijn (als hij de nieuwe woning toch niet hoeft te taxeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Het ging allemaal te vrijblijvend en daar steekt het hem. Ik had onderzoek kunnen doen, maar het is iemand die we via via kennen (ook vaker gezien). Kwam eerst een half uur te laat en zei ‘ik kom wel even kijken’. Daarna kregen we pas een opdracht. Het komt er op neer dat het bij mij overkwam als ‘we zien later wel hoe het loopt’ en bij mij was niet duidelijk dat er formeel sprake was van een overeenkomst.

Geen zin in gemekker voor 150 euro, maar de manier waarop verdiend niet de schoonheidsprijs. Dat is wat ik wel ga meegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:27
Wat had je gedaan als je deze taxateur niet kende?

Ergens is zijn toegevoegde waarde ook geweest om jullie in ieder geval 1* €510 te besparen op taxatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TS hoeft niets te betalen want overeenkomsten met consumenten moeten altijd schriftelijk worden aangegaan. Ook heeft de taxateur zich niet professioneel gedragen.

Wat resteert is wat TS redelijk acht te betalen gezien wat mondeling is uitgewisseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

nokiaan958GB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:36:
TS hoeft niets te betalen want overeenkomsten met consumenten moeten altijd schriftelijk worden aangegaan. Ook heeft de taxateur zich niet professioneel gedragen.

Wat resteert is wat TS redelijk acht te betalen gezien wat mondeling is uitgewisseld.
Denk dat jij in de war bent met zgn 'schriftelijkheidsvereiste', iets wat bijvoorbeeld kopen van een woning het geval is, maar een mondelinge overeenkomst is nog steeds prima rechtsgeldig. Denk iets simpels als een kapper, hoewel de uitzondering is bij particulier - particulier, praten we hier over een taxateur die zijn werk uitoefend.

Als taxateur in kwestie op geld uit was, had hij nooit een desktop taxatie genoemd en was jij gewoon ~500 euro kwijt geweest. Had jij de taxateur helemaal niet gekend, waarschijnlijk ook.

Maar heb je al contact gehad? Meteen hem neerzetten als 'kleine lettertjes niet verteld', misschien gewoon een misverstand vanuit hun systeem/pakket die bij annulering (hij had opdracht ingepland, zet hij op annuleren) systeem er stand zoiets uitgooit.

Dus wat denk ik ervan? Bel die man op, praat het uit. Wat vind jij dit 'superadvies' (het scheelt je 400 euro) waard, zeg 50/50, zeg 100 max, of betaal niets, maar zou eerst maar eens met hem bellen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
1 ding begrijp ik niet helemaal, je hebt het telkens over mondeling en informeel. Maar tegelijkertijd blijk je een account te hebben op het systeem dat de taxateur gebruikt. Hoe ben je daar dan mondeling of informeel aan gekomen? Het zou me namelijk niets verbazen dat bij het aanmaken van het account in de voorwaarden iets over annuleren heeft gestaan.

Verder ben ik wel met je eens dat de taxateur beter had kunnen zeggen tijdens zijn advies, dat hij dan de (overeengekomen) annuleringskosten moet rekenen.

Misschien kan je ook nog met de makelaar in gesprek, dat je op zijn advies onnodige kosten hebt gemaakt...

[ Voor 9% gewijzigd door jurjen_g op 04-08-2024 22:52 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

Taxateur had ook zijn mond kunnen houden en dan had TS niks van een desktop-taxatie afgeweten

Dus de taxateur heeft de TS grof geld bespaart.

De term komt hier hier op tweakers dagelijks voorbij. Een beetje inlezen mag ook gewoon, dan had je de taxateur überhaupt niet in de hand genomen.

Ik vind dat je die 150 gewoon moet betalen en een opmerking over dat het “allemaal niet correct gegaan is” zou ik ook achterwege laten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 12:45

mjl

Ugh

THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:04:
Het ging allemaal te vrijblijvend en daar steekt het hem. Ik had onderzoek kunnen doen, maar het is iemand die we via via kennen (ook vaker gezien). Kwam eerst een half uur te laat en zei ‘ik kom wel even kijken’. Daarna kregen we pas een opdracht. Het komt er op neer dat het bij mij overkwam als ‘we zien later wel hoe het loopt’ en bij mij was niet duidelijk dat er formeel sprake was van een overeenkomst.

Geen zin in gemekker voor 150 euro, maar de manier waarop verdiend niet de schoonheidsprijs. Dat is wat ik wel ga meegeven.
Ik lees het toch anders, als de taxateur nou en factuur gestuurd had voor de uitgevoerde werkzaamheden (langskomen, inmeten, foto’s maken) was het wel Oké geweest? De taxateur is gewoon met de opdracht gestart en heeft je advies gegeven wat je flink geld bespaart. Ik zie niet waarom het niet de schoonheidsprijs verdiend. Maak geen vijanden als dat niet nodig is en verplaats jezelf eens in het perspectief van de ander.

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Laatst online: 09:05
FreakNL schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:41:
Taxateur had ook zijn mond kunnen houden en dan had TS niks van een desktop-taxatie afgeweten

Dus de taxateur heeft de TS grof geld bespaart.

De term komt hier hier op tweakers dagelijks voorbij. Een beetje inlezen mag ook gewoon, dan had je de taxateur überhaupt niet in de hand genomen.

Ik vind dat je die 150 gewoon moet betalen en een opmerking over dat het “allemaal niet correct gegaan is” zou ik ook achterwege laten.
Ik voeg hier nog graag aan toe "met familie en vrienden moet je wandelen, niet handelen" ;) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Blijft altijd lastig om het verhaal hier te plaatsen, want dat heeft natuurlijk twee kanten. Voor mijn gevoel was het ‘ik kom wel even langs’. Voor zijn gevoel was het een opdracht waar een ander advies uitrolde.

Ik heb nooit stil gestaan bij annuleringskosten, wellicht omdat ik de man ken en er verder niet bij stil heb gestaan. Hij heeft werk verricht voor hij naar ons toe kwam (heb ik ook niet bij stil gestaan, door zijn ‘ik kom wel even langs’).

Uiteindelijk helpt de vraag ‘mogen we jullie een factuur sturen’ er ook niet bij, maar ik mail kort en bondig dat ze de factuur mogen sturen en zal die direct betalen.

Jullie bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:51

dragonhaertt

@_'.'

"hey, ik zoek een taxateur"
"Ik ben een professioneel taxateur, onze kosten voor diensten zijn X"
"Kan je naar mijn huis kijken?"
"Ik kom wel even langs"

Sorry, maar zelfs op deze manier zie ik niet in hoe je kan denken dat dit gratis zou zijn.

Als ik met mijn auto naar de garage ga, en de monteur zegt "ik kijk wel even naar de auto", dan verwacht ik ook kosten als hij vervolgens werk moet verrichten (foto's maken)

Als de monteur daarna aangeeft dat de reparatie niet nodig is, en daarvoor een uur onderzoek declareert, dan is dat toch heel normaal?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

THE_BASE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 07:28:
Blijft altijd lastig om het verhaal hier te plaatsen, want dat heeft natuurlijk twee kanten. Voor mijn gevoel was het ‘ik kom wel even langs’. Voor zijn gevoel was het een opdracht waar een ander advies uitrolde.

Ik heb nooit stil gestaan bij annuleringskosten, wellicht omdat ik de man ken en er verder niet bij stil heb gestaan. Hij heeft werk verricht voor hij naar ons toe kwam (heb ik ook niet bij stil gestaan, door zijn ‘ik kom wel even langs’).

Uiteindelijk helpt de vraag ‘mogen we jullie een factuur sturen’ er ook niet bij, maar ik mail kort en bondig dat ze de factuur mogen sturen en zal die direct betalen.

Jullie bedankt voor het meedenken.
Die taxateur kwam toch langs met de intentie om een taxatie te doen? Die man heeft is zelfs "langsgekomen en heeft een rondje gemaakt en foto’s gemaakt.". Hij is gewoon begonnen aan zijn werk obv de prijs die jullie hadden afgesproken.

Naderhand vertelt hij je dat een desktop taxatie ook voldoende is. Waarom zouden zijn gemaakte kosten daarmee niet meer relevant zijn? Hij heeft vervoerskosten gemaakt, hij heeft zijn eigen tijd geïnvesteerd en hij heeft een solide advies gegeven. Ik vind 150 eigenlijk een hele nette prijs daarvoor.

Hij had ook gewoon die fotootjes in een PDFje kunnen plakken en de volle mep in rekening kunnen brengen, heb je daar ook bij stil gestaan?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kun je het nou over "anulleren" hebben, als de taxateur al binnen is geweest en al begonnen is met het werk? Eigenlijk.... en dat is een les voor de taxateur, heeft TS gewoon een taxatie afgenomen en wordt die dus ook conform overeenkomst gewoon geleverd. De fout van de taxateur is geweest, dat hij TS heeft willen matsen door voor huis 1 een DT te (laten) doen en dan voor huis 2 de overeengekomen taxatie te doen. Hij had gewoon zijn mond moeten houden en dat huis moeten taxeren. Dat TS die taxatie helemaal niet nodig heeft, is natuurlijk gewoon niet zijn probleem.

Ben wel benieuwd naar het beeld over de makelaar die TS een taxatie liet bestellen, die TS helemaal niet nodig had. Ook een rare partij om door aangestuurd te worden m.b.t. taxaties. Bij mij was dat de financieel adviseur, want die verzorgde het traject voor de bank (en de bank wil die taxatie).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Voor hen die het topic niet volledig hebben doorgelezen: ik heb inmiddels meermaals aangegeven dat ik de kosten zal betalen en dat het mijn naïviteit zal zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 14:58
THE_BASE schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 09:24:
Voor hen die het topic niet volledig hebben doorgelezen: ik heb inmiddels meermaals aangegeven dat ik de kosten zal betalen en dat het mijn naïviteit zal zijn geweest.
Ik ben het volledig met je eens dat de communicatie beter had gemoeten van zijn kant. De 'Graag horen wij of we jullie een factuur mogen sturen voor bovengenoemd bedrag' had beter informeel en mondeling gekund in de vorm van 'Joh, ik heb wat kosten gemaakt en wat tijd eraan gespendeerd, normaal heb ik een standaard tarief van €150 hiervoor staan. Wat vind je hiervan?'. Zeker als je diegene kent.

Los van de discussie of €150 een schappelijk bedrag is natuurlijk. Klinkt als iemand die niet graag de confrontatie aan gaat. Snap dat je het bedrag alsnog betaald, anders ben jij weer de 'zeikert'.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:39

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Wel grappig, aangezien TS volledig tevreden was geweest wanneer de taxateur de opdracht had uitgevoerd en hij de (even geschat) €500 taxatiekosten plus €300 verbouwingstaxatie gewoon had betaald.

Nu ben je €150 euro plus de kosten voor de desktoptaxatie kwijt en ben je ontevreden.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:46
Je kunt je ook afvragen waarom je die financieel adviseur hebt; die had de optie van desktop taxaties als dat voor de aankoop/verkoop een optie was ook wel mogen benoemen.
Dat had je dan ook die 150 voor de taxateur bespaard.

De taxateur geeft uiteindelijk een dusdanig goede tip die je 500 (per taxatie) bespaard en wat hem zelf ook nog eens geld kost, hij had immers ook gewoon de volledige taxatie af kunnen maken en daar een factuur voor kunnen sturen.
Een bedrag voor de gemaakte kosten lijkt mij dan wel schappelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:04:
Benader het voor je gevoel eens andersom....

Gewone taxatie ~500 euro
Desktop taxatie ~ 100 euro
"Annuleren" taxatie ~150 euro

Dankzij de tip van de taxateur heb je 500-150-95 = 255 euro bespaard. Of was je meer tevreden geweest als hij niks had gezegd en hij je gewoon 500 euro had laten aftikken... ;)

Daarnaast... kosten voor taxaties zijn aftrekbaar. De "schade" is dan minder dan de 150 euro die je noemt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:53
THE_BASE schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:11:
Voor ons huidige huis dachten we een taxateur nodig te hebben, althans, dat werd ons verteld door de makelaar en begreep ik uit het gehele verkoopproces.
Ik snapte dit eigenlijk al niet. Je hebt toch juist een verkoopmakelaar omdat die iets kan zeggen over de waarde van je huis. Je hebt toch alleen een taxatie nodig bij aankoop ivm de hypotheek?

Jouw kwestie is inmiddels opgelost, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom de makelaar het nodig vond het te verkopen huis te taxeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pat911 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
Jouw kwestie is inmiddels opgelost, maar ik ben wel nieuwsgierig waarom de makelaar het nodig vond het te verkopen huis te taxeren.
Overbruggingskrediet waarschijnlijk...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Laatst online: 17:57
Ik snap het ook wel een beetje van TS zijn kant hoor. Als ik bij een klant langs kom voor een vrijblijvende offerte heb ik al evenveel, zo niet meer, werk uitgevoerd dan deze taxateur. Naast langsrijden, foto's maken, meten en een babbeltje maken, moet ik daarna nog de offertesoftware, mijn hersenen en outlook aanzwengelen. Dat kost de klant niks, ook wanneer zij niet tot opdracht overgaat.

De taxateur heeft nog geen verkoopgegevens opgezocht, geen vergelijking gemaakt met andere objecten, geen rapport opgesteld, geen onderbouwing geschreven en wat al niet meer. Dat zou ik dan zien als het 'echte' werk van een taxatie.

Toegegeven, ik weet niet hoeveel dat in verhouding staat met het bezoek wat heeft plaatsgevonden en de hoeveelheid werk die daar voor hem in zit.

Aan de andere kant is er natuurlijk al (mondeling) een opdracht gegund en betrof het geen offerte-aanvraag, dus waarschijnlijk ziet een taxateur het wél als uitgevoerd werk.

Aan de andere ándere kant heeft de taxateur geen algemene voorwaarden overhandigd aan TS, geen schriftelijke opdrachtovereenkomst, en niks gemeld over annuleringskosten. Als er op dit forum een willekeurige aannemer zoiets had gedaan en 'uit het niets' annuleringskosten had gerekend na alleen maar een schouw had iedereen hier over elkaar heen gebuiteld met kreten als 'ondernemersrisico!', 'consumentenrecht!', 'rechtsbijstand!' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 21:41
jordje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:37:
Als er op dit forum een willekeurige aannemer zoiets had gedaan en 'uit het niets' annuleringskosten had gerekend na alleen maar een schouw had iedereen hier over elkaar heen gebuiteld met kreten als 'ondernemersrisico!', 'consumentenrecht!', 'rechtsbijstand!' :+
Ja, maar da’s anders. /s

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jordje schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:37:
Ik snap het ook wel een beetje van TS zijn kant hoor. Als ik bij een klant langs kom voor een vrijblijvende offerte heb ik al evenveel, zo niet meer, werk uitgevoerd dan deze taxateur. Naast langsrijden, foto's maken, meten en een babbeltje maken, moet ik daarna nog de offertesoftware, mijn hersenen en outlook aanzwengelen. Dat kost de klant niks, ook wanneer zij niet tot opdracht overgaat.
Jouw uurtjes zitten gewoon braaf in de kostprijs, denk nu niet dat alles gratis is...

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Laatst online: 17:57
SinergyX schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Jouw uurtjes zitten gewoon braaf in de kostprijs, denk nu niet dat alles gratis is...
Dat is zeker waar, maar als ik naar de prijs kijk van de taxaties die ik heb laten uitvoeren (n=3) en de tijd die dat kostte dan kan ik mij niet van de indruk onttrekken dat daar ook een aardige opslag op zit.

Bovendien vind ik nog steeds het niet van te voren communiceren over de kosten uit den boze. Helemaal als de beste man zelf doodleuk zegt dat je zijn diensten niet nodig hebt. Ga ik voortaan ook doen na een schouw: "Het is goedkoper als je naar de concurrent gaat. Dat is dan €150 voor het advies a.u.b." 8)7 Ik zou gelyncht worden hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Laatst online: 09:53
Question Mark schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Overbruggingskrediet waarschijnlijk...
Is mogelijk, maar ik hoor graag de zekere motivatie van de TS, in plaats van een waarschijnlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 21:41
SinergyX schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Da’s bij de taxateur van TS niet het het geval…?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik zal mij nog eens melden: de taxatie voor onze en de nieuwe woning was aangevraagd op verzoek van de geldverstrekker. Dat kan met de overbrugging te maken hebben gehad.

Op 5 augustus heb ik de taxateur laten weten dat de factuur naar mij gestuurd kan worden. Verder geen woorden aan vuil gemaakt. De factuur moet ik nu nog ontvangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:11
Je kan ook stellen dat de taxateur de opdracht heeft teruggegeven. Ik vind iedereen hier wel heel braaf hoor, ik zou de mail ook ongemakkelijk vinden. Zoals hierboven aangeven, iedereen geeft wel eens advies of een offerte zonder dat er een beloning tegenover staat. Dat is service, je zou dan ook raar kijken als je met een offerte niet akkoord gaat er kosten worden gepresenteerd.

En die service kan ook weer wat opleveren omdat je daarmee een goede naam maakt. Ik weet niet wat de taxateur in kwestie heeft gedacht, maar hij had inderdaad duidelijker moeten zijn en ik snap de verbazing van TS. Als ik van iedereen een vergoeding zou hebben gekregen die bestaat uit een deel van de kosten die ik ze bespaard heb was ik nu rijk.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

dimi_v schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:32:
je zou dan ook raar kijken als je met een offerte niet akkoord gaat er kosten worden gepresenteerd.
TS was al akkoord met de afgegeven offerte. Ergens halverwege de uitvoering kwamen TS en taxateur tot de conclusie dat er betere alternatieven waren.
En die service kan ook weer wat opleveren omdat je daarmee een goede naam maakt. Ik weet niet wat de taxateur in kwestie heeft gedacht, maar hij had inderdaad duidelijker moeten zijn en ik snap de verbazing van TS. Als ik van iedereen een vergoeding zou hebben gekregen die bestaat uit een deel van de kosten die ik ze bespaard heb was ik nu rijk.
Eens hoor, maar ik denk ook dat een groot gedeelte van de fout bij de (hypotheek)adviseur van TS ligt. Die had direct al moeten aangeven dat een goedkope desktopcalculatie voldoende is.

• THE_BASE
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Eens hoor, maar ik denk ook dat een groot gedeelte van de fout bij de (hypotheek)adviseur van TS ligt. Die had direct al moeten aangeven dat een goedkope desktopcalculatie voldoende is.
Ik kan dit niet zo zeggen, we zijn gestart met een aankoopmakelaar en toen is het balletje gaan rollen na een geaccepteerd bod.

Ik heb de beste man gebeld of hij eens kon komen kijken en zo geschiedde. Via Tweakers heb ik over Desktop Taxatie gehoord en dat laten vallen toen hij er was. Hij bevestigde dat ik daarmee uit kon komen, maar moest dat even overleggen met de financieel adviseur. Dat gesprek volgde een paar dagen later en die gaf aan dat we het in elk geval konden aanvragen, wat later dus ook voldoende bleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Update: na een dikke week radiostilte heeft meneer de factuur dan toch maar eens gestuurd. Ik vind de manier waarop dit alsnog is gelopen echt te zot voor woorden, maar het kost me teveel energie in deze drukke periode om me er nog langer druk over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
THE_BASE schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:27:
Update: na een dikke week radiostilte heeft meneer de factuur dan toch maar eens gestuurd. Ik vind de manier waarop dit alsnog is gelopen echt te zot voor woorden, maar het kost me teveel energie in deze drukke periode om me er nog langer druk over te maken.
Wat is nu precies dan weer 'te zot voor woorden'? Dat 'ie er even over gedaan heeft om die factuur te sturen?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 22:21
dimi_v schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 23:32:
Je kan ook stellen dat de taxateur de opdracht heeft teruggegeven. Ik vind iedereen hier wel heel braaf hoor, ik zou de mail ook ongemakkelijk vinden. Zoals hierboven aangeven, iedereen geeft wel eens advies of een offerte zonder dat er een beloning tegenover staat. Dat is service, je zou dan ook raar kijken als je met een offerte niet akkoord gaat er kosten worden gepresenteerd.

Maar hier heeft @THE_BASE de opdracht "teruggegeven" terwijl de helft van het werk al gedaan was. Het was netjes geweest als de taxateur direct had gezegd dat hij het al uitgevoerde werk zou factureren bij een annulering. Maar ik vind dat je een deel moet betalen eigenlijk ook niet meer dan normaal als hij al begonnen is aan het overeengekomen werk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:02

FreakNL

Well do ya punk?

THE_BASE schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Ik kan dit niet zo zeggen, we zijn gestart met een aankoopmakelaar en toen is het balletje gaan rollen na een geaccepteerd bod.

Ik heb de beste man gebeld of hij eens kon komen kijken en zo geschiedde. Via Tweakers heb ik over Desktop Taxatie gehoord en dat laten vallen toen hij er was. Hij bevestigde dat ik daarmee uit kon komen, maar moest dat even overleggen met de financieel adviseur. Dat gesprek volgde een paar dagen later en die gaf aan dat we het in elk geval konden aanvragen, wat later dus ook voldoende bleek.
Hoe 1 zinnetje de boel kan veranderen…
Dit is namelijk een hele andere nuance en werpt een heel ander licht op de zaak.

Eerder deed je het voorkomen dat de taxateur uit zichzelf met het desktop taxatie alternatief kwam.. Rechtstreeks uit de TS;
Daarna kwam hij zelf ineens met het idee/advies dat voor ons huis een Desktop Taxatie voldoende was. Wij hebben aangegeven dat te overleggen met onze financieel adviseur en dat was voor hem prima. Hij gaf aan dat hij dan eventueel het nieuwe huis kon taxeren.
Als je van het bestaan van desktop taxatie afwist had je beter zelf ff kunnen onderzoeken of dat een mogelijkheid was.

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 17-08-2024 07:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik heb het misschien verkeerd aangepakt, ik heb het misschien verkeerd begrepen, hij was misschien te vrijblijvend… en ik heb er geen kaas van gegeten, het is allemaal nieuw voor me.

Factuur betaald. Bedankt voor de input allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 22:21
THE_BASE schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:45:
Ik heb het misschien verkeerd aangepakt, ik heb het misschien verkeerd begrepen, hij was misschien te vrijblijvend… en ik heb er geen kaas van gegeten, het is allemaal nieuw voor me.

Factuur betaald. Bedankt voor de input allen.
Je hebt zeker een opdracht aan de taxateur gegeven. Je bent zeker akkoord gegaan met de prijs die hij daarvoor voorstelde. Je hebt zeker de opdracht geannuleerd nadat de taxateur al een deel van de werkzaamheden had uitgevoerd. Misschien maak je het voor jezelf onduidelijk, volgens mij is het zo klaar als een klontje 😉

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
Waar het fout gaat is het feit dat je een vage bekende als een soort vriend hebt benaderd. De fout van de taxateur is dat hij daarin is meegegaan. Speltip: werk nooit voor geld voor vrienden of familie, alleen maar gezeik.

Had jij de normale route genomen voor het aanvragen van een taxatie dan was de uitkomst hetzelfde geweest met een klein beetje minder frustratie.
Pagina: 1