Hoe een frees te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reus-lucius
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-03 13:26
Ik wil in mijn appartement nieuwe plinten plaatsen en wil deze maken uit vuren latten van 18 dik en 69 mm hoog. Ik wil aan deze latten een profiel frezen. Ik heb een profiel gezien dat ik mooi vind maar mijn vraag is hoe vind ik de juiste frees hiervoor?

Ik heb op internet gezocht maar vind in NL niks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:26

dragonhaertt

@_'.'

Dan koop je toch buiten NL?
Hoe moeten wij trouwens raden welk profiel je naar op zoek bent?

Overigens kan je flu-messen ook op maat laten maken, of je profiel maken door middel van meerdere verschillende frezen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
www.plintenfabriek.nl

tienduizend keer makkelijker

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:13
voor de zekerheid: Baptist gevonden en daar gezocht? Ik zeg altijd, als die het niet heeft bestaat het niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat voor profiel moet de frees hebben? Wordt het een ronding op de bovenhoek van de plint, zodat de verf er niet afspat wanneer je er tegenaan tikt? Wordt het een profiel zoals men onderstaande?
Afbeeldingslocatie: https://static.leondo.nl/media/image/0e/2e/9f/HA1241_1_HaroYs3KVIe7hkjn8.jpg

In het eerste geval kun je het zelf doen met een bovenfrees. Voor de tweede heb je al een vaste freesmachine nodig om het netjes te krijgen.

Het freesje zelf: de eerste kun je overal wel krijgen. Afrondfrees met een bepaalde radius en klaar. In het tweede geval kan het zo zijn dat je een paar freesblokken op maat moet laten maken. Dat is prijzig maar te doen, mits je ze vaker gaat gebruiken of dat je het de moeite waard vind.

Verder nog: Er is een reden wat plinten vaak van MDF gemaakt worden niet van vurenhout. Zoek dat eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
reus-lucius schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 02:36:
Ik heb een profiel gezien dat ik mooi vind maar mijn vraag is hoe vind ik de juiste frees hiervoor?
Bedoel je een freesmachine of een freeskop?

Als je een machine bedoelt dan zou ik er - als je hem alleen voor dit project wil gebruiken - één huren bij de lokale boels/gamma/whatever. Als je een freeskop bedoelt dan moet je eerst delen wat het profiel is dat je graag wilt hebben. Ik verwacht dat je meerdere freeskoppen nodig gaat hebben om het resultaat te krijgen dat je voor ogen hebt.
Makkelijker zeker, het blijft wel leuk om dit soort dingen zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Lengte 305 cm; wordt uit platen groen spaanplaat gezaagd.
Hier heb ik ook besteld; de plinten werken bij mij te veel, sommige delen staan door uitzetting bol.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Lengte 305 cm; wordt uit platen groen spaanplaat gezaagd.
Hier heb ik ook besteld; de plinten werken bij mij te veel, sommige delen staan door uitzetting bol.
Hoe heb je ze bevestigd dan? Ik heb ook van die plinten en herken niet wat je zegt. Bevestigd met dotten/streepjes high-tac lijmkit elke ~25cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
sOid schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Hoe heb je ze bevestigd dan? Ik heb ook van die plinten en herken niet wat je zegt. Bevestigd met dotten/streepjes high-tac lijmkit elke ~25cm.
Ook met high tac, het stuck van de muren is mee getrokken, luchtvochtigheid varieert hier wel tussen 35 en 65%

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
Je kan zo'n complex profiel opbouwen uit meerdere stappen met simpele frezen. Op die manier krijg je het met een freestafel en een gewone bovenfrees ws wel soort van voor mekaar. Zie een artikeltje van. Matthias Wandel hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
emielbf schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:42:
voor de zekerheid: Baptist gevonden en daar gezocht? Ik zeg altijd, als die het niet heeft bestaat het niet ;-)
Baptist is een prima winkel, maar op het gebied van frezen kijk ik toch eerder bij www.veldmanslijptechniek.nl
Die kan ook maatwerk leveren.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 10:34:
[...]

Ook met high tac, het stuck van de muren is mee getrokken, luchtvochtigheid varieert hier wel tussen 35 en 65%
Da’s zuur. Muren wel recht gestuct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-05 19:25
Ecotools heeft altijd een prima uitgebreid aanbod frezen, als je zoekt op profielfrees dan kom je er aardig wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42

Dido

heforshe

sypie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 07:46:
Verder nog: Er is een reden wat plinten vaak van MDF gemaakt worden niet van vurenhout. Zoek dat eens op.
Deze opmerking lijkt me relevant genoeg om even the quoten - voor als de TS terugkomt :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dido schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:09:
[...]

Deze opmerking lijkt me relevant genoeg om even the quoten - voor als de TS terugkomt :)
Ik zie de relevantie niet, noch het nut van deze "QFT"? Van "zoek maar op" gaat mijn Wappie-antenne tintelen, is het zoveel moeite om te typen dat vurenhout in de eerste plaats al zelden recht is en dat in de tweede plaats nooit blijft, of waar wordt er dán op gehint?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vurenhout is toch veel te zacht? Je botst er met de stofzuiger tegenaan en er zit een buts in, je kinderen spelen met hun autootjes en voilà er zit zo een buts in... Dat is met MDF veel minder zo, plus dat MDF ook niet/nauwelijks werkt tenzij het nat wordt. Dat hout niet recht is maakt weinig uit, high tack kit zorgt er wel voor dat het aan de muur blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56
Vuren latten? Dat ziet er toch niet uit? Je weet dat dit verre van strak is zoals mdf of gelamineerd hout??
Ben benieuwd hoe goed het vast blijft zitten als het gekit is.. als het hout gaat werken dan kan je opnieuw beginnen :P

[ Voor 36% gewijzigd door ID-College op 04-08-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Vurenhout is ook erg brandgevaarlijk zit al een beetje in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:17
reus-lucius schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 02:36:
Ik wil in mijn appartement nieuwe plinten plaatsen en wil deze maken uit vuren latten van 18 dik en 69 mm hoog. Ik wil aan deze latten een profiel frezen. Ik heb een profiel gezien dat ik mooi vind maar mijn vraag is hoe vind ik de juiste frees hiervoor?

Ik heb op internet gezocht maar vind in NL niks.
Zit hier wat bij?
https://nl.aliexpress.com...b6170e2&afSmartRedirect=n

Met een machine als een Scheppach vandiktebank met profielfrees erbij kan je echt allerlei profielen samenstellen:

https://www.felder-group....iZBX-ohN0LroaAsJWEALw_wcB

Helaas is zo'n scheppach niet iets wat je voor een enkel klusje gaat kopen. Geen idee of het te huur is. Wellicht heb je de grootste kans bij een houtbewerkingsbedrijf.

[ Voor 15% gewijzigd door fastedje op 04-08-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 361276 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:08:
Vurenhout is ook erg brandgevaarlijk zit al een beetje in de naam.
Oh ja want MDF is zo brandwerend 7(8)7 Harsgebonden houtvezels, moeder natuur's fakkel. Los van het materiaal heb ik nog nooit gehoord dat een huis door de plinten tot aan de grond is afgebrand :+

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Thijsmans schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Oh ja want MDF is zo brandwerend 7(8)7 Harsgebonden houtvezels, moeder natuur's fakkel. Los van het materiaal heb ik nog nooit gehoord dat een huis door de plinten tot aan de grond is afgebrand :+
Nadeel van een grapje is dat er altijd iemand is die het niet snapt ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:42

Dido

heforshe

CodeCaster schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:25:
Ik zie de relevantie niet, noch het nut van deze "QFT"? Van "zoek maar op" gaat mijn Wappie-antenne tintelen, is het zoveel moeite om te typen dat vurenhout in de eerste plaats al zelden recht is en dat in de tweede plaats nooit blijft, of waar wordt er dán op gehint?
Behalve de punten die jij noemt is vurenhout ook lastiger the frezen dan mdf, zeker voor iemand als de TS, die klaarblijkelijk nog nooit een frees vastgehouden heeft.
Het zal machinaal best wel kunnen - maar de TS wil het kennelijk zelf doen.

Ik heb niet veel ervaring met frezen, maar een (boven)frees is potentieel een van de gevaarlijkste power tools in de schuur, en generfd hout frezen met de nerf mee is lastiger (het hout gaat scheuren op de nerf) dan nerfloos mdf.

Maar goed, het simpele feit dat verreweg de meeste plinten van mdf zijn, en niet van vuren, is vast omdat bedrijven die plinten fabriceren allemaal door wappies worden geleid, en niet omdat er goede redenen voor zijn ;)

Maar goed, dit is voorlopig allemaal weinig relevant, want ik zie geen enkele reactie van de TS op vragen en opmerkingen, dus kan er alleen nog maar gespeculeerd worden over wat de TS precies wil en wat handig is voor hem / haar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dido schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 16:25:
[...]

Maar goed, dit is voorlopig allemaal weinig relevant, want ik zie geen enkele reactie van de TS op vragen en opmerkingen.
Ik Frees het ergste... :+

Als je nog nooit een freesmachine in je handen hebt gehad dan is het inderdaad wel een gevaarlijk apparaat.
Zeker als je plintjes wilt gaan frezen.
Ik zou dan iets van een vaste opstelling met geleiding fabriceren waar je de plinten door kan drukken.
Iets zonder nerf zoals mdf of spaanplaat gaat makkelijker. Iets met nerf heeft vaak de neiging om te trekken of splinteren als je de verkeerde kant op freest.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:22
Die plintenfabrieken bestaan niet voor niks. Of je moet een goede tafelfrees hebben, maar ik ga niet al die meters met een bovenfrees netjes krijgen. Vergis je niet, als je de architraven ook meepakt tikt dat hard aan. Vereist ook weer een nauwkeurige (inval)zaag of anderszins.
Pagina: 1