Software Raid5 her-activeren andere windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Ik had voor mijn ouders destijds een server neergezet met Raid5 omdat we al eens eerder data waren kwijtgeraakt door een corrupte schijf. Dit heeft lang gewerkt, ook een keer data kunnen redden omdat één van de disks stuk ging, en weer had uitgewisseld voor een nieuwe.

Dit was op basis van een WIndows Server 2016 OS. Echter nadat ik deze had afgeschakeld om iets toe te voegen, startte hij niet meer op. "Bad System Config" BSOD.

In plaats van lang te zoeken naar het probleem, dacht ik simpelweg even op een andere SSD Windows 10 Pro te installeren en de Raid5 daar te heractiveren. Ik moest enkel die Raid5 data kopieren naar een andere schijf, dus de Server installatie was niet zo belangrijk.

Echter krijg ik bij het importeren van het Raid5 volume dit beeld. "Mislukt".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezb12XnhPBHB0k9SRhVszUfi-So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZ9Vizpkt3OSnxkpCmVlsWXf.png?f=fotoalbum_large

De vraag is tweevoud,
Weet iemand waarom Windows Server 2016 die fout geeft?
Weet iemand hoe ik die Software Raid5 tijdelijk kan her-activeren om de data eraf te kopieren?

Ik heb dus nog de originele NVME drive met Windows 2016 server bewaard, maar ik weet niet hoe ik die Bad System Config issue moet oplossen. Ik had al iets gelezen van Secure Boot uitschakelen, maar dat stond niet aan.

EDIT:
Dit krijg ik met CHKDSK op de NVME (970 250GB) run:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykJqgxPnpyZ_3Qs1G64R-ROZW98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whaCxtHbulUI9P3i9JnmI2Z5.png?f=fotoalbum_large

Is die gewoon naar de (#$*(?

[ Voor 19% gewijzigd door Majestici op 03-08-2024 21:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:15

nelizmastr

Goed wies kapot

De kans dat die SSD is gaan hemelen is groot ja.

De eenvoudigste oplossing van het geheel is de array opnieuw opbouwen en de back-up van de data terugzetten.

Er is pas sprake van back-up wanneer er een identieke kopie van de data op twee plaatsen staat, dus mocht je die niet hebben, dan bij deze nog een dooddoener:
RAID is geen back-up

Komt je screenshot vanaf dezelfde hardware maar dan een ander besturingssysteem of heb je de schijven aan een andere PC gehangen? Al geprobeerd op een schone Server 2016 installatie?

RAID sets importeren kan om verschillende redenen falen, meestal door verschillen in hard- of software. Ook kan een kapotte schijf of door een geheugenfout corrupte data naar de array worden geschreven waardoor deze beschadigd is geraakt. In dat geval is herstel vrijwel niet mogelijk zonder professionele hulp door een datarecoverybedrijf tegen betaling.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
nelizmastr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:46:
De kans dat die SSD is gaan hemelen is groot ja.
Daar ben ik ook bang voor ja. Heeft het dan wel niet lang uitgehouden...
De eenvoudigste oplossing van het geheel is de array opnieuw opbouwen en de back-up van de data terugzetten.
De data staat nu dus op die drie 3TB WD Red's die ik niet geactiveerd krijg.
Er is pas sprake van back-up wanneer er een identieke kopie van de data op twee plaatsen staat, dus mocht je die niet hebben, dan bij deze nog een dooddoener:
RAID is geen back-up
Nee dat weet ik, de back-up was naar een externe harde schijf. Dus ik ben niet alles kwijt, maar wel de laatste boekhouding van mijn pa sindsdien.
Komt je screenshot vanaf dezelfde hardware maar dan een ander besturingssysteem of heb je de schijven aan een andere PC gehangen? Al geprobeerd op een schone Server 2016 installatie?
Ja dat ga ik nu dus even proberen, server 2016 is op basis van Vista of Windows8, dus misschien dat dat het probleem is.
RAID sets importeren kan om verschillende redenen falen, meestal door verschillen in hard- of software. Ook kan een kapotte schijf of door een geheugenfout corrupte data naar de array worden geschreven waardoor deze beschadigd is geraakt. In dat geval is herstel vrijwel niet mogelijk zonder professionele hulp door een datarecoverybedrijf tegen betaling.
Ik vermoed niet dat de drie WD Red's stuk zijn, ik krijg ze gewoon niet geactiveerd op Win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Majestici schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Daar ben ik ook bang voor ja. Heeft het dan wel niet lang uitgehouden...

[...]

De data staat nu dus op die drie 3TB WD Red's die ik niet geactiveerd krijg.

[...]

Nee dat weet ik, de back-up was naar een externe harde schijf. Dus ik ben niet alles kwijt, maar wel de laatste boekhouding van mijn pa sindsdien.

[...]

Ja dat ga ik nu dus even proberen, server 2016 is op basis van Vista of Windows8, dus misschien dat dat het probleem is.

[...]
Windows server 2016 is op basis van Windows 10 1607. De versies die bij Windows 7 en 8 horen zijn Server 2008R2 en Server 2012/2012R2 en dus anders. Er zijn nog andere verschillen tussen client en server OS die hier niet eenvoudig op te sommen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 03-08-2024 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
Nou, gek genoeg op de oude NVME gewoon weer 2016 geïnstalleerd en hij draait. Geen idee hoe die hele schijf ineens corrupt was van enkel uitschakelen.

Maar ik heb ze geïmporteerd en ik zie nu dit.... fingers crossed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsSOMR3osiIAr7ZX1LbpavBFAbo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FCCTBhjx0IMylOO9gST67P0D.png?f=fotoalbum_large
nelizmastr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Windows server 2016 is op basis van Windows 10 1607. De versies die bij Windows 7 en 8 horen zijn Server 2008R2 en Server 2012/2012R2 en dus anders. Er zijn nog andere verschillen tussen client en server OS die hier niet eenvoudig op te sommen zijn.
Wel vreemd dat hij dan niet werkt op Win10, die Raid5. Als het op basis van hetzelfde OS is.

[ Voor 29% gewijzigd door Majestici op 03-08-2024 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Majestici schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 22:09:
Nou, gek genoeg op de oude NVME gewoon weer 2016 geïnstalleerd en hij draait. Geen idee hoe die hele schijf ineens corrupt was van enkel uitschakelen.

Maar ik heb ze geïmporteerd en ik zie nu dit.... fingers crossed.

[Afbeelding]

[...]

Wel vreemd dat hij dan niet werkt op Win10, die Raid5. Als het op basis van hetzelfde OS is.
Mijn laatste zin is waar de crux zit ;)

Server en client zijn net verschillend genoeg op een aantal belangrijke vlakken dat niet alles uitwisselbaar is.

Maar mooi dat ze weer aan het resyncen zijn. Dat zal wel een nacht/dag duren dus laat dat vooral zijn ding doen.

Kijk ook eens naar de SMART waarden van alle schijven (ook ssd) met bijv. crystaldiskinfo. Als er een schijf met warning status is of de SSD <80% health komt zou ik vervanging gaan overwegen. Idealiter is je boot disk ook in RAID (RAID1), maar dat is wellicht voor later :)

Pagina: 1