Beginner met solderen: tips & tricks?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
TLDR: onderaan

Na een tijd lang van alles kant-en-klaar hebben gekocht, ben ik wel toe aan next-level home automation, dus lekker zelf aan de slag met ESP/Raspberry PI bordjes, sensoren en weet ik veel wat. Naïef als ik ben, heb ik een soldeerbout gekocht (https://www.hobbyelectron...eerbout-40w-pensol-sl963/ ) en loodvrije soldeertin, en toen dacht ik: gaan met die banaan, hoe moeilijk kan het zijn? Wat filmpjes gekeken...

Maar het valt me toch tegen. Na wat meer gelezen te hebben, blijkt dat ik toch beter tin met lood kan kopen, ipv loodvrij. Vooral voor de beginner is dat wel echt een stuk gemakkelijker. Dus dat ga ik vervangen. Suggesties?

Toen zat ik verder te kijken, en dan lijkt zo'n 3e hand/helping hand ook wel handig te zijn (ik had al een hand te weinig). Is dat ook zo? En is er iets dat OK is voor af en toe solderen, voor 2 tientjes? (liefst een Nederlandse webshop). Wat raden jullie aan?

Daarna lees ik: je moet je punt schoonmaken... Dus ook een soldeer tip cleaner kopen? https://www.hobbyelectronica.nl/product/soldeer-tip-cleaner/

Het project waar ik mee wil beginnen, is deze: https://antanaitis.lt/202...t-easy-to-remote-control/
Waar ik tegen aan loop, is bedenken hoe ik dit wil doen:
Afbeeldingslocatie: https://antanaitis.lt/wp-content/uploads/2022/09/image-15.png
Ik heb de juiste kabels thuis liggen:
Afbeeldingslocatie: https://antanaitis.lt/wp-content/uploads/2022/09/image-3.png
Maar hoe kan ik 2 van die kabeltjes verbinden met 1 gaatje van een Wemos D1 Mini bordje? (zie de zwarte en rode verbinding op het eerste plaatje) Ik krijg die uiteindes niet samen door de gaatjes van de headers geduwd. Dus ik denk: ik moet die combineren? Is er ook zoiets als een Wago clip voor Dupont kabels?

Het solderen zelf ging nog voor geen meter (gelukkig kostte dat bordje maar een paar euro), maar ik hoop dat het met loodhoudende tin beter gaat. Maar ik ben op zoek naar nog wat meer tips&tricks, naast wat ik hier boven al vraag.

TLDR:
Dus, samenvattend:
- Beginner met solderen, welke tips & tricks hebben jullie voor mij? Ik ga het echt heel af en toe, hobby-matig, doen.
- Ik heb een 40w Pensol SL963 soldeerbout.
- Ga loodhoudende tin kopen.
1. Ik zoek een suggestie voor een 3e hand, niet te duur
2. Soldeer tip cleaner kopen?
3. Nog andere dingen die eigenlijk wel echt nodig zijn?
4. Hoe kan ik 2 Dupont kabels verbinden met 1 pin van een Wemos D1 mini?

En daarna komen er misschien nog wel meer vragen. Wie wil een beginner helpen? :)
(En is er iemand in de omgeving Leiden die me een lesje solderen wil geven, dan hou ik me van harte aanbevolen! :D)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor je eerste aandachtsstreepje: Als je Engels een beetje in orde is dan kun je deze eens doorlezen: https://mightyohm.com/fil...ic/FullSolderComic_EN.pdf Er is ook een Nederlandse versie maar ik ben even te lui om die nu op te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:44

sanzut

It's always christmas time

Tip: soldeerbout altijd op dezelfde manier wegleggen, en bij het handvat vastpakken.
Tip niet opvolgen en blind oppakken resulteert in een pijnlijke brandwond, kan ik uit eigen ervaring vertellen 😂

Inhoudelijk geen tips, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 18:13
1. Zoek maar eens naar "soldeerhulp derde hand", dan vind je genoeg. Ik heb zo een met een zware voet, een vergrootglas en twee krokodille klemmen op beweegbare armpjes. Kost 10 - 15 euro bij o.a. Bol. Die verkopen ook 60/40 loodhoudend soldeertin.

2. Je moet af en toe je punt reinigen. Ik heb altijd gebruik gemaakt van een speciaal soldeersponsje dat je nat maakt en in een bakje legt. Bij mij zit er een op de houder voor de soldeerbout, want ik wil hem niet los op tafel hebben.

3. Wat handig kan zijn: desoldeerlitze om tin uit gaatjes te zuigen.

4. Ik neem aan dat je de losse draadeinden in de gaatjes soldeert, zodat je iets krijgt met aan beide zijden een stekker. Nadat je de zwarte en rode draden aan de rechterzijde hebt gesoldeerd, draai je het printje om en soldeert de andere aan de onderzijde, dus eigenlijk tegen de draad aan die door het printje is gekomen. Zorg wel dat de tweede draad niet teveel 'open' draad heeft, en vertin het van tevoren en soldeer het dan op het printje, tegen de andere draad aan. De draad door het gaatje kun je even ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:19

g0tanks

Moderator CSA
sypie schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:44:
Voor je eerste aandachtsstreepje: Als je Engels een beetje in orde is dan kun je deze eens doorlezen: https://mightyohm.com/fil...ic/FullSolderComic_EN.pdf Er is ook een Nederlandse versie maar ik ben even te lui om die nu op te zoeken.
Nederlandse versie: https://mightyohm.com/fil...ns/FullSolderComic_NL.pdf

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:00
sanzut schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:46:
Tip: bij het handvat vastpakken. Tip niet opvolgen en blind oppakken resulteert in een pijnlijke brandwond, kan ik uit eigen ervaring vertellen 😂
Grappig, ik wilde precies hetzelfde gaan schrijven nadat ik recent voor het eerst in 20 jaar ging solderen en nog vóór de eerste tin erop ging al een gat in het midden van mijn hand had..... (en erna nog eentje in de tafel) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 03-08-2024 16:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:02

M14

@ChrisM

Als ik het goed zie heeft je soldeerbout geen temperatuur regeling. Dat is niet zo handig. Loodvrije tin heeft een wat hogere temperatuur nodig dan loodhoudend. Verder wil je niet te hoog in temperatuur zitten voor het solderen van kleine componenten of dunne kabels. Maar bij het solderen aan een flink massa-vlak op een pcb is een iets hogere temperatuur weer handig.

Hier moet je een beetje gevoel voor krijgen. Te lang verwarmen met een net te lage temperatuur is niet goed. Maar zo heet dat je alles kapot stookt ook niet. Na een tijdje weet je wel wat werkt en wat niet (ja, je gaat dingen stuk maken :p).

Bij dit soort pcb's kies ik er altijd voor om er een header op te solderen. Female-header op een gaten-print en daar de kabels en andere electronica op solderen. Of je prikt de pcb in een experimenteer-bord en duwt daar alles in. Het voordeel: gaat je uC stuk, dan pak je een andere en vervang je em. Dan hoef je niet alles opnieuw te solderen, alleen even een header op de pcb die je vervangt. De rest van je electronica hoef je niet op nieuw te doen.

Mijn advies: koop een gaten-print en ga wat oefenen met iets simpels:
https://www.build-electro...om/astable-multivibrator/

Dan ben je bezig met solderen en leer je wat meer van electronica.

[ Voor 14% gewijzigd door M14 op 03-08-2024 17:07 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 09-05 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Wil geen reclame maken maar
eleshop.nl
verkoopt een hoop van de dingen die je zoekt. En heeft verschillende modellen soldeerbouten.
Hoewel je een derde hand ook goedkoop van Aliexpress kan halen.

Met loodvrije soldeer heb ik ook slechte ervaringen. Met lood doe ik eerst de tindraad even kort tussen de bout en de verbinding. Dan kan je alles snel verhitten (goede geleiding). En dan de tindraad tegen de verbinding. Dan loopt de soldeer er zo in.

[ Voor 48% gewijzigd door Mr_gadget op 03-08-2024 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 08:26
Vooropgesteld dat ik totaal geen expert ben, maar soldeerflux helpt mij altijd enorm. Beetje op beide kanten van wat je ook gaat solderen, dan beetje tin op beide kanten die veel beter hecht dankzij de flux, daarna pas beide dingen bij elkaar houden en dan is kort verwarmen vaak genoeg. Tin van beide kanten vloeit dan heeft snel en netjes in elkaar.

Als het geen draden of printbordjes zijn is even schuren vaak handig. Ik wilde recent een paar batterijen (geleverd met lipjes) aan elkaar solderen. Ging voor geen meter, tin wilde niet hechten. Schuren, flux erop, tin hechtte meteen. Lipjes naar elkaar gebogen zodat ze goed contact maakten, 2 tellen soldeerbout ertegen en zat muurvast.

Succes!

Voorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...IOA.3_9.12.ProductPageUrl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 08:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

S39 is het laatste om aan te bevelen en eigenlijk niet aan te bevelen. S39 is voor dikke koperleidingen, het is zo agressief dat dunne koperbanen snel weggevreten worden als je het niet goed reinigt.

Ja, flux is zeker aan te bevelen als het lastig wordt maar neem dan niet zo'n simpele fluxpen maar neem BGA flux wat een soort pasta is, het blijft langer werkzaam (makkelijk met het na-tippen met de bout) maar in de basis met goede soldeer (zeker loodhoudend) is een extra flux niet nodig maar als je het gebruikt is echt een minimale druppel per soldering nodig. Enig nadeel is dat het veel resten achter laat, een busje IPA alcohol met een borsteltje is wel zo prettig om het schoon te maken.

Verder staat youtube vol met soldeer instructie video's zoekbaar op het soort soldeerwerk wat je wilt doen, van simpele draden tot geavanceerd SMD werk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

DaWaN

'r you wicked ??

Probeer ook eens wat andere draden, mijn ervaring met goedkope DuPont kabeltjes is dat ze nog wel eens niet te solderen zijn. Mijn vermoeden is dat die kabeltjes van aluminium zijn en/of kunstof vezels in de draad hebben zitten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dennisdn schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Grappig, ik wilde precies hetzelfde gaan schrijven nadat ik recent voor het eerst in 20 jaar ging solderen en nog vóór de eerste tin erop ging al een gat in het midden van mijn hand had..... (en erna nog eentje in de tafel) :+
Doet mij denken aan deze Shutterstock afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3CUVt-Jt2aYtMOsHHm4-ja2ysM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXQSzvVFPvsDIE4A9yYd3xcr.jpg?f=fotoalbum_large

Als je uiteindelijk veel gaat solderen, zou ik iets van een luchtafzuiger/filter kopen. De lucht van flux en soldeer/hars kan niet gezond zijn. Ook al ruikt het lekker.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 07-08-2024 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Anoniem: 361276 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:18:
Dit gaat weer een heerlijk Tweakers topic worden ik lees al Flux, luchtafzuigers ik moet nog even wachten tot iemand komt met een compleet soldeerstation met verschillende punten.

Derde hand is prima kost ook niks, koop wat tin met lood dat werkt prima met zo simpele soldeerbout, special spons is niet nodig elk nat doekje/spons werkt ook prima om je punt weer schoon te maken, vooral veel oefenen koop een printplaatje en wat draad (kost werkelijk niks) en solderen maar.
Deels heb je gelijk, maar.....

De uitspraak "Goed gereedschap is het halve werk" gaat ook op bij het solderen. Natuurlijk zal een vette soldeerstation met alle hulpmiddelen van gezamenlijk een paar honderd euro zwaar overkill zijn om een draadje te solderen maar besef ook dat een station met meerdere punten ook een aanschaf voor de toekomst is mocht je meer gaan doen dan alleen draadjes solderen. En eerlijk, er zijn ook voldoende stations voor een redelijke prijs te vinden, zelfs inclusief een hete lucht station.
Gelukkig is de prijs van een simpele bout minimaal maar ook met andere producten heb ik mensen keuzes zien maken zonder rekening te houden met een toekomst en kwamen er snel achter dat ze toch verkeerde keuzes hadden gemaakt.

Een nat doekje oid zal inderdaad prima werken, maar een standaard voor je bout is wel zo prettig om te hebben en dat komt meestal met een sponsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Practische tip: niet op je soldeerverbinding blazen.....dan kan broosheid optreden.

Ik heb voor wat huis/tuin/keuken soldeerwerk zoals zelfbouwaudio et cetera een Aoyue, het typenummer weet ik zo even niet.

Prima prijskwaliteit verhouding, gekocht bij de Eleshop destijds. Het halve zelfbouwaudioforum soldeert daar zo'n beetje mee.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Mijn tip is ook: haal flux in huis. Er zit flux in soldeer met een flux core, maar dat werkt niet helemaal hetzelfde als je geen perfect oxidevrij draadje wil solderen in een niet perfect oxidevrij gaatje. Een druppeltje flux op je draadje en gaatje en alles vloeit echt een pak beter.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met loodhoudende tin is het toch wel makkelijker om 'goed' te krijgen. Gebruik harskerntin, dus tin waar een kern van hars (flux) in zit. Dan hoef je niet apart flux toe te voegen. Ik gebruik Stannol HF32 die ik jaren geleden heb gekocht.

Een soldeerbout met temperatuurregeling à € 100 is niet per se nodig maar maakt het wel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

sanzut schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:46:
Tip niet opvolgen en blind oppakken resulteert in een pijnlijke brandwond, kan ik uit eigen ervaring vertellen 😂
If it smells like chicken you're holding it wrong ;)

60/40 tin gaat al heel veel helpen denk ik. Voor de rest is 't meeste al wel gezegd. Flux helpt, maar voor een enkele keer een paar draadjes solderen moet 't zonder ook lukken. Een wat grotere tip (punt) op je soldeerbout kan ook helpen; hoe kleiner de punt hoe kleiner de 'thermische massa'; dan krijg je niet voldoende warmte in je onderwerp. Een wat grotere tip kan dan helpen. Helaas is op die goedkope bouten niet altijd even makkelijk een andere tip te plaatsen. Voor een goedkoop maar prima prijs/prestatie alternatief, kijk eens naar een Pinecil V2. Fijn ding, komt met prima 'middle of the road' tip, regelbaar. En er zijn leuke sets tips voor te koop (hoewel ze vaak met 200% markup worden verkocht, dus wel even zoeken).

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 06-08-2024 12:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pol23
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-05 08:26
memphis schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 01:59:
S39 is het laatste om aan te bevelen en eigenlijk niet aan te bevelen. S39 is voor dikke koperleidingen, het is zo agressief dat dunne koperbanen snel weggevreten worden als je het niet goed reinigt.
Ja! Oeps. S39 was over van de verbouwing :$

Soldeerwater, dat is wat ik bedoelde. Klein potje met kwastje. Dat werkt voor mij goed met draden en dat soort spul. Laat geen resten achter. Maar ik soldeer nooit op printbordjes dus geen idee hoe het vergelijkt met pasta…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pol23 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

Ja! Oeps. S39 was over van de verbouwing :$

Soldeerwater, dat is wat ik bedoelde. Klein potje met kwastje. Dat werkt voor mij goed met draden en dat soort spul. Laat geen resten achter. Maar ik soldeer nooit op printbordjes dus geen idee hoe het vergelijkt met pasta…
Soldeerwater is volgens mij ook s39-achtig. Nog nooit iemand dat in de electronica-context zien gebruiken ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
Ha allen, bedankt voor de suggesties. We zijn een paar dagen verder, en ik heb zeker stappen gemaakt. De grootste winst was inderdaad loodhoudend tin gaan gebruiken, daar gaat het (zelfs met mijn simpele soldeerbout) zoveel gemakkelijker mee! Dus ik heb kunnen solderen. Jeeh! :)

Ik heb ondertussen ook een 3e hand aangeschaft (eigenlijk 4 extra handen), super handig (pun intended). Samen met zo'n metalen blikje om de punt schoon te maken.
Verder kon ik van mijn buurman een multimeter lenen, en een desoldeer pen.. en dat maakt het ook weer een stuk gemakkelijker.
Ik heb nu enkele dag geoefend, en eigenlijk alle verbindingen worden nu goed gesoldeerd (ook nagemeten met de multimeter).

Een eventuele volgende stap zou wel een soldeerstation kunnen zijn (eloshop.nl heeft wat goede suggesties, super site trouwens!), maar voorlopig is het wel goed zo.

Als je nog suggesties hebt, of leuke projectjes om uit te proberen, ik hoor het graag! Mijn projectje dat ik in de startpost noem, is helaas niet gelukt... lijkt een voltage probleem te zijn, dus dat is voor iets later.

En, na de eerste dag, heb ik de soldeerbout niet meer aan de verkeerde kant vast gehad, dus dat wondje is al geheeld ondertussen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 09:15
ChrisM schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:

Een eventuele volgende stap zou wel een soldeerstation kunnen zijn (eloshop.nl heeft wat goede suggesties, super site trouwens!), maar voorlopig is het wel goed zo.
Ik vind het zelf een grote stap vooruit om een temperatuursgeregelde soldeerbout (of soldeerstation) te hebben.
Je moet op eleshop eens naar de pinecil kijken: Dat ding kost maar 52eur en kan bijna alles wat een groter duurder soldeerstation kan (actieve punt, dus zeer snelle regeling/bijsturing; voldoende vermogen). Je hebt er wel nog een usb-c laptopvoeding van 65W (of andere geschikte voeding, maar zo eentje had ik toch liggen) bij nodig, maar als je dat al liggen hebt krijg je heel veel bout voor heel weinig geld/ruimte.

Verder is solderen in principe simpel: je hebt genoeg warmte nodig (met een te koude bout moet je te lang blijven opwarmen; met een te warme bout moet je heel snel werken voor alle flux opgebrand is) en propere oppervlaktes door het gebruik van flux; in het soldeersel zit er flux; als je soldeersel toevoegt voeg je normaal genoeg flux toe; voor moeilijke gevallen kun je extra flux toevoegen maar dat heb je nu niet nodig.
Zodra het soldeersel er uitziet dat het zelf de verbinding wilt maken (dus het blijft niet als een druppel boven je oppervlakte staan, maar vloeit mooi, zowel naar het draadje als naar het contact op het printboard) dan is het goed gelukt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Toen ik begon met solderen heb ik een aantal van deze dingen gehaald:
https://www.eleshop.nl/solderen/elektronicakits.html

Uiteindelijk moet je het gewoon doen en ondervinden wat wel/niet werkt.
Ik heb een goedkope soldeerset van 25 euro en een 3e hand en daar werkt het prima mee zonder fancy dingen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
Gecertificeerd IPC soldeerspecialist hier (8> Enkel bedenkingen:
- Loodvrij of loodhoudend maakt weinig verschil als je de regels exact volgt, loodhoudend kan je meer mee 'prutsen'.
- Flux (geen gel, maar vloeibare no-clean) maakt een énorm verschil. Als je in 2 seconden je soldering hebt gedaan, zou je moeten volstaan met de flux in het soldeertin, maar bij het minste gooi ik er een druppel flux op en soldeer ik altijd perfect.
- Om je boutpunt te reinigen is er volledig afgestapt van natte sponsjes (die je enkel met gedemineraliseerd water gebruikte, kalk op je boutpunt wil je niet); maar gebruik je metaalsponsjes. Daardoor blijft de punt vertind en gaat ie véél langer mee.
- Altijd je punt vertinnen als je de bout uitschakelt, daardoor zit oxidatie en beschadiging op het tin en niet op de punt zelf.

En bij solderen zelf: je niet haasten. Drupje flux op de PCB, draadje er in stoppen, (vertinde) boutpunt er tegen, beetje tin toevoegen, even nawarmen, bout weg en niet meer bewegen aan het draadje, klaar.

Maar zie het als fietsen: in het begin vloek je er op, maar eenmaal je vertrokken bent soldeer je op de meest onbereikbare plekken (door een gaatje van 5mm diameter een SMD LED vervangen, why not).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
Ik ben weer iets verder, en het gaat best lekker. Krimp kousjes zijn ook erg handig. :)

Nu wil ik nog wat spulletjes bestellen bij Aliexpress. 1 van de dingen waar ik over twijfel, is welke dikte van draad ik moet gebruiken. Ik zal vooral klooien met ESP bordjes, en dus lage voltages (5V), waar vast ook niet veel amperes doorheen gaan. Ik zat zelf te denken aan bijv deze https://www.aliexpress.co...t.0.0.613561d7tJ4ZmP&mp=1 en dan 22 AWG. Is dat OK? Of te dik of te dun?

Ik ga ook een zooi temperatuursensoren DB18B20 aanschaffen, om zo eens wat te meten rondom mijn vloerverwarming verdelers. Het is verslavend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 08:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

22 AWG is dik zat. :)

Bij PoE++ (andere toepassing) gaan er soms nog hogere stromen door 26 AWG.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
PD2JK schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 11:10:
22 AWG is dik zat. :)

Bij PoE++ (andere toepassing) gaan er soms nog hogere stromen door 26 AWG.
Dik zat, betekent dat: neem dunner? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

naftebakje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:13:
Gecertificeerd IPC soldeerspecialist hier (8> Enkel bedenkingen:
- Loodvrij of loodhoudend maakt weinig verschil als je de regels exact volgt, loodhoudend kan je meer mee 'prutsen'.
- Flux (geen gel, maar vloeibare no-clean) maakt een énorm verschil. Als je in 2 seconden je soldering hebt gedaan, zou je moeten volstaan met de flux in het soldeertin, maar bij het minste gooi ik er een druppel flux op en soldeer ik altijd perfect.
- Om je boutpunt te reinigen is er volledig afgestapt van natte sponsjes (die je enkel met gedemineraliseerd water gebruikte, kalk op je boutpunt wil je niet); maar gebruik je metaalsponsjes. Daardoor blijft de punt vertind en gaat ie véél langer mee.
- Altijd je punt vertinnen als je de bout uitschakelt, daardoor zit oxidatie en beschadiging op het tin en niet op de punt zelf.

En bij solderen zelf: je niet haasten. Drupje flux op de PCB, draadje er in stoppen, (vertinde) boutpunt er tegen, beetje tin toevoegen, even nawarmen, bout weg en niet meer bewegen aan het draadje, klaar.

Maar zie het als fietsen: in het begin vloek je er op, maar eenmaal je vertrokken bent soldeer je op de meest onbereikbare plekken (door een gaatje van 5mm diameter een SMD LED vervangen, why not).
Hier ook een IPC gecertificeerde, 7711/7721 en IPC-A-610 en ik deel niet al je meningen.
Ja, ik heb met beide fluxtypes gewerkt en ben van mening dat fluxgel of beter bekend als BGA flux veel beter werkt en vanwege de minimale benodigde dosering doe je er ook langer mee. En tja... no clean flux klinkt leuk maar het is beter dat je het nog steeds schoonmaakt want het laat resten achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-05 15:13
ChrisM schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:41:

...
En daarna komen er misschien nog wel meer vragen. Wie wil een beginner helpen? :)
(En is er iemand in de omgeving Leiden die me een lesje solderen wil geven, dan hou ik me van harte aanbevolen! :D)
Bij veel soldeerbouten zit een metalen houder, een soort van veer waar de bout precies inpast. Lidl heeft regelmatig zoiets in de aanbieding en deze is regelbaar:
https://www.lidl.nl/p/par...fMTqM6HjyhB8aAhSBEALw_wcB

Wellicht is het handig om printpennen ten gebruiken: als.je.vaker draden gaat vervangen dan beschadig je de printplaat niet zo snel.

Zorg dan alle soldeervlakken schoon en vrij zijn van oxidatie. Tin met lood smelt en vloeit een stuk beter. Eventueel zou je extra sildeerflux kunnen gebruiken(niet te veel) zodat het wat makkelijker gaat.

Tin met lood kan je prima met 320-340 graden solderen. Zonder lood wellicht wat hoger.

Als.je litze draadjes soldeert, eerst ca 5-6mm strippen, twisten en dan eerst vertinnen. Het sowieso goed niet vertinde delen eerst te vertinnen.

Om Tin weg.te halen kan je het een tinzuigertje kopen zoiets als dit:
https://www.eleshop.nl/tinzuiger.html

Gebruik ook niet teveel tin, een mooie soldeerverbinding is altijd mooi hol en nooit bol. Doe een klein beetje tin aan de punt van je bout en verwarm tegelijk bijde delen die je aan elkaar wilt solderen meestal tussen 2 a 3 sec, afhankelijk van de dikte van de draden of pinnen. Voeg.dan heel kort een beetje tin toe precies op het.punt waar beide soldeervlakken elkaar raken bij de soldeerpunt. Je hebt eigenlijk altijd minder tin nodig dan je in eerste instantie denkt. Toevoegen kan altijd, weghalen kan alleen met een tinzuiger of litze en dan kan je opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:31
Ik mis nog even de suggestie om 1 of meer breadboards aan te schaffen. Handig om als electronica beginner (delen van) een schema vast uit te proberen en zien dat je onderdelen goed zijn voordat de handel in/aan elkaar gesoldeerd wordt. In solderen, uit solderen, weer in solderen - bij mij als hobbyist blijft dat lastig want inmiddels zitten de gaatjes vrijwel dicht, zit er soldeer aan de draden, etc.

Zoiets bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:01
Hier een IPC 7711/7721 gecertificeerde. Tijdens de PIEK-opleiding kwam de docent met de volgende gezongen regel: 'Metalen die in aanraking komen met zuurstof oxideren'. Oftewel:
- Hang een flinke mop tin aan je punt voordat je hem weglegt: dan oxideert je punt niet.
- Maak je te solderen onderdelen schoon met flux.
- Wat je fluxt, ook met no-clean reinig je goed met IPA.
- Gebruik geen natte sponzen maar messing brass.
- Voor thuis soldeer ik nu met een Pinecil V2. Prijs/prestatie is ongeëvenaard. Al helemaal als je er andere firmware op installeert. Gebruik wel een goede voeding.
- De punten via AliExpress voor 2 of 3 euro zijn 'ruk'. Die van Pine64 zelf zijn goed en kosten amper meer.
- Ga niet liggen prutsen met een tinzuiger, maar gebruik litze. Die apparaten uit de middeleeuwen zouden verboden moeten worden:p
- Werk lekker met loodhoudende tin. Scheelt veel frustratie als je gaat beginnen / leren met solderen. Als de klant het niet vereist, maak het jezelf makkelijk - maar ventileer goed.

Professioneel werk ik liever met een flux gel. Topnik Zel noclean vind ik heerlijk werken. Ook als allround-flux en niet alleen bij micro-BGA.

Via AliExpress heb ik voor mezelf en m'n partner wat soldeerbordjes gekocht. Voor 20 euro kan je jezelf heel comfortabel maken met solderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Charles Nasi op 16-08-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:09
naftebakje schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:13:
Gecertificeerd IPC soldeerspecialist hier (8>
Het leest alsof je training van mij of een collega gehad hebt 🤣🤣🤣
Ik ben nml. een van de 9 personen in de Benelux die degelijke IPC certificeringen mogen doen. En er zijn twee opleidingsbedrijven waar die trainers werken. Maar uit je verhaal begrijp ik al dat je vrijwel zeker van een trainer van ons les hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
ChrisM schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 15:41:

Daarna lees ik: je moet je punt schoonmaken... Dus ook een soldeer tip cleaner kopen? https://www.hobbyelectronica.nl/product/soldeer-tip-cleaner/

Het .

TLDR:
Dus, samenvattend:
- Beginner met solderen, welke tips & tricks hebben jullie voor mij? Ik ga het echt heel af en toe, hobby-matig, doen.
- Ik heb een 40w Pensol SL963 soldeerbout.
- Ga loodhoudende tin kopen.
1. Ik zoek een suggestie voor een 3e hand, niet te duur
2. Soldeer tip cleaner kopen?
3. Nog andere dingen die eigenlijk wel echt nodig zijn?
toon volledige bericht
Koop een soldeerbout met zoveel vermogen als mogelijk! 65 watt klinkt veel, maar is het niet.
Wij laten iedereen werken met soldeerstations van minimaal 120 Watt, en dat is regelmatig te weinig met printen met veel interne lagen.
65 watt is echt heel erg krap aan. Misschien voor een simpel enkelzijdig printje nog wel, maar verder niet toereikend meer. 80 watt is het bare minimum tegenwoordig. Bedenk dat de temperatuur regeling de temperatuur niet ongecontroleerd laat oplopen. Een soldeerbout met hoog vermogen warmt snel op, blijft op temperatuur tijdens solderen en kan snel voldoende warmte bijstoken.

Gebruik vlakke soldeerpunten, ronde, spitse punten zijn uit den boze. Daarbij is de warmte overdracht zeer gering. Je wil juist een zo groot mogelijk contact tussen bout en soldering.

Altijd druppel tin aan de punt!!! Een droge punt draagt nauwelijks warmte over.

Loodhoudend word ik altijd een beetje verdrietig van....het is gewoon een smoesje om te verbergen dat gereedschap, vakkennis of beiden tekort schieten. Alleen prutsers nemen nog hun toevlucht tot loodhoudend soldeertin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Ramon 73 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:10:
[...]Het leest alsof je training van mij of een collega gehad hebt 🤣🤣🤣
Ik ben nml. een van de 9 personen in de Benelux die degelijke IPC certificeringen mogen doen. En er zijn twee opleidingsbedrijven waar die trainers werken. Maar uit je verhaal begrijp ik al dat je vrijwel zeker van een trainer van ons les hebt gehad.
Ik kan de training inmiddels bijna zelf geven ;-)
Al meer dan 10 jaar les van Stefan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
naftebakje schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:19:
[...]
Ik kan de training inmiddels bijna zelf geven ;-)
Al meer dan 10 jaar les van Stefan.
Hahaha, ondanks dat hij voor een andere firma werkt ken ik hem goed. Prima kerel, goede trainer.
Training zelf kunnen geven kan altijd, je kunt je laten opleiden tot IPC trainer. En jammer genoeg veranderd er binnen IPC nooit zo heel erg veel. Dus na 10+ jaar 7711/7721 heb je het verhaal al vaker gehoord. Er komt binnenkort weer een update aan, al blijft de basis overeind.

[ Voor 31% gewijzigd door Ramon 73 op 19-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:00:
[...]

Hahaha, ondanks dat hij voor een andere firma werkt ken ik hem goed. Prima kerel, goede trainer.
Training zelf kunnen geven kan altijd, je kunt je laten opleiden tot IPC trainer. En jammer genoeg veranderd er binnen IPC nooit zo heel erg veel. Dus na 10+ jaar 7711/7721 heb je het verhaal al vaker gehoord. Er komt binnenkort weer een update aan, al blijft de basis overeind.
En toch maar om de 2 jaar opfrissen.... Ik heb overigens van 2 Ramons training gehad betreffende mijn 2 certificaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
memphis schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

En toch maar om de 2 jaar opfrissen.... Ik heb overigens van 2 Ramons training gehad betreffende mijn 2 certificaten.
Ik ben een van die twee ;) en die andere ken ik ook heel goed.

En ja, elke twee jaar opfrissen blijft een eis die IPC oplegt. Dat komt niet van de trainingscentrum. Maar bij heel veel mensen is het echt bittere noodzaak om elke twee jaar te herhalen. Wij hebben klanten die echt niet door de verkorte hercertificering komen en daar helemaal van in de stress raken. Dus die doen elke twee jaar de volledige training opnieuw.
Maar je kunt een zgn. Challenge test doen. Theoretisch examen en alle soldeer/repareer praktijk opdrachten en als je slaagt ben je weer klaar voor twee jaar. Krijgt dan weliswaar geen training meer, om jouw tijd te besparen.

On topic maar weer. Hierbij wat filmpjes over solderen:
Voorbereiding:
YouTube: Solderen doe je zo! @ETECH Training

Draden voorvertinnen:
YouTube: Hoe en waarom vertin je draden? (beste soldeer tips en trucs)

Beter solderen:
YouTube: In 5 stappen naar beter solderen!

[ Voor 22% gewijzigd door Ramon 73 op 19-08-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:44
Ik soldeer al 30 jaar (zeer) regelmatig en dit zijn mijn gouden tips:

* Gebruik lood-tin soldeer met fluxkern. Dikte 0.5 of 1 mm
* Zet je soldeerbout niet te heet (max 250 C) anders gaat de electroplating van je tip snel achteruit
* Maak je tip steeds tussendoor schoon in zo'n "sponsje van staalwol" en nooit zo'n sponsje met water

* Solderen van draadjes: strippen, dan twisten, dan het draadje vertinnen, en dan afknippen op de gewenste lengte, vóórdat je het ergens anders aan vastsoldeert
* Solderen van meerdere draadjes ergens aan vast: strippen, samentwisten, dan vertinnen, dan afknippen op lengte, dan vastsolderen

* Soldeer, meer als regel dan uitzondering, in drie stappen: vertin onderdeel A, vertin onderdeel B en smelt ze daarna aan elkaar zonder meer tin te gebruiken. Je kan daarna de verbinden nog wat versterken door meer tin toe te voegen. Door dit multistaps proces krijg je meer controle en betere "joints"

* Solderen van SMD componenten is een beetje een vak apart en zou ik nog even links laten liggen. Je hebt daar baat bij een heel arsenaal tools en tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Limhes schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:02:
Ik soldeer al 30 jaar (zeer) regelmatig en dit zijn mijn gouden tips:

* Gebruik lood-tin soldeer met fluxkern. Dikte 0.5 of 1 mm

* Soldeer, meer als regel dan uitzondering, in drie stappen: vertin onderdeel A, vertin onderdeel B en smelt ze daarna aan elkaar zonder meer tin te gebruiken. Je kan daarna de verbinden nog wat versterken door meer tin toe te voegen. Door dit multistaps proces krijg je meer controle en betere "joints"
Geen loodhoudend soldeertin gebruiken aub. Een goede Almit of Alpha loodvrij werkt tegenwoordig beter dan het beste loodhoudend soldeertin.

En solderen zonder flux (twee vertinde delen samenvoegen zonder tin/flux toe te voegen) is verre van ideaal. De oppervlaktespanning blijft vrij hoog en het tin vloeit niet zo goed.

[ Voor 33% gewijzigd door Ramon 73 op 20-08-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 20:51
Bezuiniging niet op een soldeerbout heb nu 1 met een actieve punt is binnen aantal seconden warm.
https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bqa-soldeerstation.html

Wat ook handig is een 3de hand en een heteluchtpistolen om krimpkous te smelten. Niet proberen met een aansteker dan is de vlampunt te hoog waardoor je meer beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 11:05
Ramon 73 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:01:
[...]

Geen loodhoudend soldeertin gebruiken aub.
Voor een hobbyist maakt dat niets uit , voor die paar soldeertjes die die per jaar maken .
In de bouw moet je ook schoenen aan met stalen neuzen , maar de thuisklusser hoeft dat niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Evertt schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:28:
Bezuiniging niet op een soldeerbout heb nu 1 met een actieve punt is binnen aantal seconden warm.
https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bqa-soldeerstation.html

Wat ook handig is een 3de hand en een heteluchtpistolen om krimpkous te smelten. Niet proberen met een aansteker dan is de vlampunt te hoog waardoor je meer beschadigd.
Hoewel ik JBC fantastisch spul vind was na lang nadenken de prijs over een langere tijd mij te hoog. De punten zijn 30 tot 35 euro per stuk dus niet alleen de aanschaf met een paar diverse punten schrok mij maar ik heb ook van dichtbij gezien dat de punten sneller op zijn als ik dat vergelijk met de uiteindelijke Weller WE1010 die ik uiteindelijk aangeschaft heb. OK, 70 watt mag misschien volgens advies hier te weinig zijn, ik heb er nog niets van gemerkt met bv het solderen van 12AWG draden voor mijn modelbouw t/m de 0402 en SOT23 componenten in mijn laatste elektronica project, zolang je er maar de juiste punten voor hebt.
Limhes schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:02:

* Solderen van SMD componenten is een beetje een vak apart en zou ik nog even links laten liggen. Je hebt daar baat bij een heel arsenaal tools en tips en tricks
Leuke competitie voor de techneuten: Soldeer SMD met een ordinaire soldeerpistool, het kan prima, het is gewoon een kwestie van doen. Dat geldt ook voor SMD, zo'n proefkitje ergens hier aangegeven zou wel een goede 1e oefening zijn.

Overigens heb je geen grote diversiteit aan punten nodig. Je moest ook eens weten hoe ver je kunt komen met 2 bouten tegelijk (die 2e hoeft echt geen dure station te zijn) of anders een hete lucht station van een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:44
De hetze tegen loodvrije soldeer voor thuisgebruik of R&D gebruik heb ik nooit zo goed begrepen. Het moet vanwege RoHS, fair enough, en dus mag het in de meeste CE gekeurde producten niet. Dat is goede regelgeving die zinvol is vanwege de grote schaal waarop ze opereert, en dus de hoeveelheid lood (etc.) die in de natuur terechtkomt minimaliseert.

Voor thuisgebruik en ook in een R&D setting is het prima en kan ik geen nadelen bedenken. Het verdampt niet (de fluxdampen kunnen wel schadelijk zijn, overigens) en het werkt veel fijner, ook als je zonder flux twee vertinde delen aan elkaar soldeert.

Is het hele "tin whisker" probleem met loodvrije soldeer inmiddels opgelost of is dat nog relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
De beginner hier: toen ik het met loodvrije tin probeerde, loste mijn tin steeds op. Elke keer als ik het opwarmde, verdween het.
Met loodhoudend heb ik dat geen 1x gehad.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
Limhes schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:22:

Is het hele "tin whisker" probleem met loodvrije soldeer inmiddels opgelost of is dat nog relevant?
Tin Whiskers dateren al van 1955-1960 ongeveer. Toen werden de eerste problemen, veroorzaakt door tin whiskers, al gedocumenteerd. Nadat heeft er een speciale webpagina over.
Dus Tin Whiskers is niet nieuw, ook niet specifiek gerelateerd aan loodvrij. Weliswaar is het fenomeen meer prominent aanwezig bij loodvrij, maar ook daar zijn oplossingen voor.

En dat hele gezeur hier over "loodhoudend is beter" wordt in hoofdzaak veroorzaakt doordat iedereen cheapass AliExpress oid zooi koopt. Daarmee heb je ook slechte resultaten, in vergelijking met loodvrij. Neem je een fatsoenlijk merk zoals Almit, Alpha, Felder of Multi core dan ga je merken dat het heus wel meevalt met het ondermaats presterende loodvrije tin. En een zilvervrije legering zoals Sn100Ni+ van Felder is nauwelijks duurder dan loodhoudend, heeft een smeltpunt dat dicht bij loodhoudend ligt en vloeit net zo goed als loodhoudend. Ook de textuur na solderen is veel netter.
Maar goed, iedereen moet maar doen wat ze leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:40

dragonhaertt

@_'.'

memphis schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Hoewel ik JBC fantastisch spul vind was na lang nadenken de prijs over een langere tijd mij te hoog. De punten zijn 30 tot 35 euro per stuk dus niet alleen de aanschaf met een paar diverse punten schrok mij maar ik heb ook van dichtbij gezien dat de punten sneller op zijn als ik dat vergelijk met de uiteindelijke Weller WE1010 die ik uiteindelijk aangeschaft heb. OK, 70 watt mag misschien volgens advies hier te weinig zijn, ik heb er nog niets van gemerkt met bv het solderen van 12AWG draden voor mijn modelbouw t/m de 0402 en SOT23 componenten in mijn laatste elektronica project, zolang je er maar de juiste punten voor hebt.

[...]

Leuke competitie voor de techneuten: Soldeer SMD met een ordinaire soldeerpistool, het kan prima, het is gewoon een kwestie van doen. Dat geldt ook voor SMD, zo'n proefkitje ergens hier aangegeven zou wel een goede 1e oefening zijn.

Overigens heb je geen grote diversiteit aan punten nodig. Je moest ook eens weten hoe ver je kunt komen met 2 bouten tegelijk (die 2e hoeft echt geen dure station te zijn) of anders een hete lucht station van een paar tientjes.
toon volledige bericht
JBC is inderdaad best prijzig, maar imho "Buy once, cry once"
Die soldeerstations zijn echt het fijnste waar ik ooit mee heb gewerkt,

Ik heb in de detachering gewerkt en dus heel wat verschillende labs en soldeerstations gezien, maar JBC is voor mij echt wel het lekkerste werken. Uiteindelijk dus ook voor mij thuis een CD-2BQF gekocht met wat extra tips.
Daarmee kan ik alles van 0402 SMD tot dikke koper kabels en heatsinks redelijk solderen. Perfect voor thuisgebruik.

Op mijn huidige werk hebben we een Weller station met uitwisselbare tips, maar elke keer als ik hier zit te solderen heb ik heimwee aan mijn eigen setje.

Wat betreft loodhoudend vs loodvrij, ik soldeer zelf liever ook loodhoudend.
Loodvrij is tegenwoordig inderdaad (bijna) net zo goed, maar de flux is een stuk agressiever. Als je geen geweldige afzuiginstallatie hebt staan is loodhoudend nog steeds aan te raden voor de hobbyist.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 21:40

Eraser127

Nijkerk

Toevallig vorige week maar eens nieuwe desoldeer litze gekocht, wat een verademing _/-\o_ . Mijn oude was misschien al wel 10 jaar oud, die deed dus ook een partij moeilijk :(

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Eraser127 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:19:
Toevallig vorige week maar eens nieuwe desoldeer litze gekocht, wat een verademing _/-\o_ . Mijn oude was misschien al wel 10 jaar oud, die deed dus ook een partij moeilijk :(
Op (goede) desoldeerlitze zit ook flux. Die is ook begrensd in houdbaarheid. Je kunt evt een beetje flux toevoegen en het oude draad opgebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Inderdaad, ook als het leegzuigen van een plek moeilijk gaat doe ik ook wel eens wat extra flux op het litze, werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
Ik ben nu al een tijdje aan het solderen, het gaat super, eigenlijk. Heb ook dupont connectors, maakt het ook wat gemakkelijker. Dus ben wel tevreden.
Voor de beginner die ook wil starten met solderen, ik had achteraf dit soldeerstation willen kopen, ipv die simpele soldeerbout (zonder temperatuurregeling): https://www.eleshop.nl/ca...akko-fx-888d/category/15/
Misschien in de toekomst...

Ben nu bezig met wat extra hulpmiddelen die handig zijn. Kon wat lenen van een buurman, maar die wil z'n spul natuurlijk terug.

Ik gebruik nu deze striptang (van de buurman): https://www.conrad.nl/nl/...-8-tot-28-awg-744150.html
Maar €72 is best veel... is er een kwalitatieve goede striptang voor minder? Gebruik het dus voor m'n soldeerspul, maar ook af en toe wat netwerk-werkzaamheden thuis en ben ook nog wel eens aan het priegelen met electricteitskabeltjes in huis.

En qua multimeter denk ik aan deze: https://www.eleshop.nl/owon-ow18d-multimeter.html
Ik gebruik het om voltage te meten, en om te checken of het solderen goed is gegaan (zijn de connecties goed gemaakt).

Voor mij is het echt hobby-matig. Ik hoef echt niet het goedkoopste spul, maar ik wil ook zeker niet de duurste met allerlei mogelijkheden die ik nooit ga gebruiken.

Hebben jullie nog aanbevelingen voor een striptang en/of multimeter?

[ Voor 13% gewijzigd door ChrisM op 22-10-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Bij de eleshop heb je ook voor iets meer dan 100 euro een multimeter met scoop in 1, als je iets hebt wat niet goed werkt is een scoop soms veel handiger dan een voltmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Een simpel breekmes, draad tussen duim en breekmes, draad een rondje draaien met nauwelijks druk, klaar. Het kost je mss wel wat sneetjes tot je het goed kan, maar is wss de goedkoopste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
memphis schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Hier ook een IPC gecertificeerde, 7711/7721 en IPC-A-610 en ik deel niet al je meningen.
Ja, ik heb met beide fluxtypes gewerkt en ben van mening dat fluxgel of beter bekend als BGA flux veel beter werkt en vanwege de minimale benodigde dosering doe je er ook langer mee. En tja... no clean flux klinkt leuk maar het is beter dat je het nog steeds schoonmaakt want het laat resten achter.
@naftebakje @memphis Welk trainingscentrum en trainer hebben jullie de training gedaan? Just curious ☺️

Flux gel soldeert als een malle. Geeft echter ook veel rommel op je printplaat. Ik verkies vloeibare flux zolang het solderen niet teveel problemen oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

@naftebakje @memphis Welk trainingscentrum en trainer hebben jullie de training gedaan? Just curious ☺️

Flux gel soldeert als een malle. Geeft echter ook veel rommel op je printplaat. Ik verkies vloeibare flux zolang het solderen niet teveel problemen oplevert.
ETECH
En 1 van de mensen heeft hier ook gereageerd https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79860486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Perfect! Da's bij ons dan geweest, altijd leuk om mijn eigen werk terug te zien in de praktijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:25:
[...]

Perfect! Da's bij ons dan geweest, altijd leuk om mijn eigen werk terug te zien in de praktijk :D
Dat was bij Head, helaas door te weinig werk ben ik nu weer werkzoekende. Ik hoop dat de certificaten daarin mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
memphis schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:40:
[...]

Dat was bij Head, helaas door te weinig werk ben ik nu weer werkzoekende. Ik hoop dat de certificaten daarin mee helpen.
Head bestaat al niet meer onder die naam, heet nu MACH Technology Katwijk. En certificaten helpen vaak wel, hier in het zuiden zit een grote telefoonreparateur en die vroegen in hun vacatures "het hebben van een (desnoods verlopen) IPC-7711/21 certificaat is een pre".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:56
ChrisM schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:07:
Maar €72 is best veel... is er een kwalitatieve goede striptang voor minder?
Ja, de Jokari PWS-PLUS 002 bijvoorbeeld. Op Amazon voor €16,95 verkrijgbaar (let op, er zijn meerdere listings en meerdere modellen, deze doet AWG 20-30). Om het bedrag voor gratis verzending te halen kun je er daar ook nog een Jokari Super 4 Plus bij kopen à €13,95 voor 't grotere werk (AWG 10-24).
Voor mij is het echt hobby-matig. Ik hoef echt niet het goedkoopste spul, maar ik wil ook zeker niet de duurste met allerlei mogelijkheden die ik nooit ga gebruiken.
De UT133A is €15 goedkoper dan je Owon en is evengoed bruikbaar. Bestel van het geld dat je uitspaart een flesje vloeibare flux mee bij Eleshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Nu online
Thralas schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Ja, de Jokari PWS-PLUS 002 bijvoorbeeld. Op Amazon voor €16,95 verkrijgbaar (let op, er zijn meerdere listings en meerdere modellen, deze doet AWG 20-30). Om het bedrag voor gratis verzending te halen kun je er daar ook nog een Jokari Super 4 Plus bij kopen à €13,95 voor 't grotere werk (AWG 10-24).

[...]

De UT133A is €15 goedkoper dan je Owon en is evengoed bruikbaar. Bestel van het geld dat je uitspaart een flesje vloeibare flux mee bij Eleshop.
Dit zijn heel fijne tips! Dank, echt precies wat ik zoek. Denk dat ik dit dan ga bestellen.. scheelt toch echt wel een flink bedrag, wat ik dan weer in DS18B20 sensoren kan steken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 18:36

rajackar

Blood Minister

Mooi topic dit. Heb al veel goede informatie opgedaan.

Ik probeerde vandaag mijn sticks van mijn dualsense controller te vervangen. Nu zijn de soldeer punten op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van mijn 30 watt soldeer bout.
Is dit een probleem met het vermogen of mis ik nog iets anders?
En zo ja, wat zouden jullie aanraden?
Ik soldeer erg weinig en wil eigenlijk niet al te veel uitgeven. Ik zag al opties die meer kosten dan twee nieuwe dualsense controllers ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

De meeste simpele soldeerbouten hebben niets geregeld dus als je iets koels aanraakt zal niet het vermogen opgeschroefd worden om de tip op temperatuur te houden wat een fatsoenlijk geregelde station/bout wel doet.

30w moet voor normaal elektronica solderen prima gaan, meer is altijd beter. Ook speelt de grootte van de punt een rol, een kleine punt kan weinig hitte overbrengen tov een dikke punt.

Dus ja, er zijn meerdere factoren die het solderen wel of niet tot een succes kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 11:05
Als je iets wil desolderen dan kun je het beste tin toe te voegen op de verbinding die je wil verwijderen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
rajackar schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:27:
Mooi topic dit. Heb al veel goede informatie opgedaan.

Ik probeerde vandaag mijn sticks van mijn dualsense controller te vervangen. Nu zijn de soldeer punten op zijn zachtst gezegd niet onder de indruk van mijn 30 watt soldeer bout.
Is dit een probleem met het vermogen of mis ik nog iets anders?
En zo ja, wat zouden jullie aanraden?
Ik soldeer erg weinig en wil eigenlijk niet al te veel uitgeven. Ik zag al opties die meer kosten dan twee nieuwe dualsense controllers ;)
Tsja, solderen aan hedendaagse electronica vraagt nogal wat van het gereedschap. Als ik zie wat op de gemiddelde tafel aan apparatuur staat.... sommige mensen kopen daar een tweede auto van.
Maar een soldeerbout met:
- goede temperatuurregeling
- minimaal 80 watt vermogen
- passende soldeerstift om de warmte adequaat over te brengen
Moet je het meeste mee kunnen uitvoeren. Beetje (gel)flux erbij en gaan.

Meest voorkomende fout is een bout met te weinig vermogen en een (veel) te kleine punt. Meeste mensen denken dat het met een spitser/dunner puntje beter solderen is, juist het omgekeerde. Je moet de warmte wel kunnen overbrengen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ramon 73 schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:52:

Meest voorkomende fout is een bout met te weinig vermogen en een (veel) te kleine punt. Meeste mensen denken dat het met een spitser/dunner puntje beter solderen is, juist het omgekeerde. Je moet de warmte wel kunnen overbrengen!
De IPC stelregel is een punt dat net zo breed is als de te solderen eiland.

Pagina: 1