Ubiquiti netwerk uitbreiden zonder ethernet kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:33
Hallo allemaal,

Ik wil graag een Ubiquiti netwerk uitbreiden. Deze bestaat nu uit 2 AC pro access points. Omdat de wifi in de garage slecht is, deze staat zo'n 10 meter achter het huis, wil ik deze gaan versterken. Er is echter geen mogelijkheid om een UTP kabel naar de garage te trekken zonder de hele bestrating open te halen.

Waar zat ik zelf al aan te denken:
1. Powerline adapter naar de garage, vervolgens hier een U6+ AP aan prikken
2. U6+ AP als range extender gebruiken vanuit de woonkamer, waar ik het bestaande WiFi netwerk oppak, en vervolgens doorzend. Deze zou dan in de woonkamer, vlakbij de pui komen hangen. Dit is ongeveer halverwege het bereik van de bestaande AP.
3. Wanneer optie 2 niet werkt, alsnog terug vallen op optie 1 door het aanschaffen van een powerline adapter.

Kan ik de U6+ überhaupt als repeater instellen? Want dat krijg ik nergens gevonden. Zag wel her en der dat je hem dan eerst moet installeren als echte access point, met LAN input, zodat je hem daarna op repeater modus kunt zetten?

Ik heb het bestaande netwerk niet aangesloten, dus dat moet ik sowieso resetten en ik eigen beheer nemen.

Iemand een advies over één van de opties, of juist een heel ander advies?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Alle opties die een powerline bevatten zijn alleen bij hoge nood of als het niks mag kosten en betrouwbare verbindingen niet nodig zijn.

Je kan een AP opnemen in de unifi setup, en vervolgens meshing aanzetten waardoor deze draadloos kan communiceren met andere ap's. Hierbij is het natuurlijk wel zo dat de verbinding nooit beter zal worden dan dat de AP's onderling communiceren, en snelheid/latency afhankelijk is van het bereik onderling.

Kabel is de allerbeste oplossing, maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik. Alternatief is (en ja, dit kost wat meer) om een straalverbinding op te zetten met bijvoorbeeld een setje nano's. Niet mooi, niet perse goedkoop, maar wel zeer effectief.

Edit: Wellicht een AP binnen verplaatsen richting de gevel, en het ap in de garage ook zo dicht mogelijk bij de gevel hangen. Hiermee haal je dan het maximale er uit, al is glas over het algemeen ook best wel een dempende factor. Je kan nog overwegen om aan de kant van de garage een buiten AP te plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Koekstra op 03-08-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Detmer

Professioneel prutser

Hoe wil je de range extender in gaan zetten eventueel? Als je die in de garage hangt ontvangt deze slecht signaal. Hoewel het bereik technisch gezien beter is, blijft het in de praktijk bagger omdat het signaal tussen de extender en de AC pro slecht is.

Powerline is een beetje hitt or miss. Dat is een kwestie van proberen eigenlijk. Afhankelijkheden zijn de kwaliteit van de bekabeling, binnen 1 of over meerdere groepen en eventueel storende apparatuur op het net.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:33
De tv zit nu in het begin van woonkamer, aan de gang kant. Mijn idee was dus om als eerste probeersel een U6+ in de woonkamer bij de pui op te hangen. Ik hoef geen Gbit verbinding in de garage en overkapping, puur om te chromecasten op een iets stabielere verbinding. Als ik van -75dbm naar -45/-50dbm ga is het al goed genoeg

Ik weet ook dat een kabel trekken het beste is, maar dat gaat gewoon niet in dit geval. Had ook al gekeken of ik een bestaande coax kabel in de woonkamer kan vervangen, maar die kabels krijg ik er niet meer uit. Dan ga ik toch gewoon met een U6+ een meshing netwerk opzetten vanuit de woonkamer. Kijken of dat al voldoende stabiliteit geeft. hier zit dan +/-7 meter tussen de verzendende AP en de U6+. Zo pakt de U6+ iig goed signaal op om door te zenden naar buiten toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Gdzr op 03-08-2024 14:31 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Detmer

Professioneel prutser

Gdzr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 14:26:
De tv zit nu in het begin van woonkamer, aan de gang kant. Mijn idee was dus om als eerste probeersel een U6+ in de woonkamer bij de pui op te hangen. Ik hoef geen Gbit verbinding in de garage en overkapping, puur om te chromecasten op een iets stabielere verbinding. Als ik van -75dbm naar -45/-50dbm ga is het al goed genoeg

Ik weet ook dat een kabel trekken het beste is, maar dat gaat gewoon niet in dit geval. Had ook al gekeken of ik een bestaande coax kabel in de woonkamer kan vervangen, maar die kabels krijg ik er niet meer uit. Dan ga ik toch gewoon met een U6+ een meshing netwerk opzetten vanuit de woonkamer. Kijken of dat al voldoende stabiliteit geeft. hier zit dan +/-7 meter tussen de verzendende AP en de U6+. Zo pakt de U6+ iig goed signaal op om door te zenden naar buiten toe.
Heb je een coax naar de garage liggen? Dan zou je ook nog internet over coax kunnen overwegen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-04 08:02
Gdzr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:41:
1. Powerline adapter naar de garage, vervolgens hier een U6+ AP aan prikken
Powerline is zeer afhankelijk van de kwaliteit van je elektrakabels / netwerk in huis. Zelf hier in de schuur een TP-link gehad. In de "oude" schuur deed deze het perfect. Met alle machines aan e.d. In de nieuwe schuur, 10 meter verderop. Wel met een doorlus van de oude schuur gaf één van de machines een stoorsignaal bij de verbinding. Dan viel hij weg. Ook de snelheid was van 100 - 200 mbit/s naar 20 tot 40 mbit/s gezakt. Het is dus even kijken hoe het werkt. Het is dan een investering van een paar tientjes.

Uiteindelijk heb ik een kabel getrokken. Ondanks dat ik 20 meter door bestrating moest. Het kost je een paar dagen van verharding verwijderen, mantelbuis ingraven, doorvoeren in de kruipruimte en de boel weer dichtstraten. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Nu 2 kabels naar de schuur. Een goede 1 Gbit/s-verbinding. Een AP voor draadloos, de overige 9 aansluitingen zijn voor diverse apparaten :)
Pagina: 1