Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alphariss
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-08 21:07
Ik heb een MPG B760I EDGE WIFI waar een Intel i9-14900 non-K (bewuste keuze) in zit, en ik volg/hoor al een tijdje de debakel rondom de laatste versies van de Intel CPUs. Alleen is het mij niet duidelijk of dit ook van toepassing is op mijn CPU omdat ik een locked versie heb, ik kan daar geen informatie over vinden.

Betreft het alleen de unlocked versies die hier last van hebben? En als dat niet zo is, waar moet ik vooral op hoeden tot dat de nieuwe microfix code wordt uitgebracht door MSI/Intel.

Dit is mijn allereerste high-end PC en ik probeer er zuinig mee om te gaan omdat er ontzettend veel geld in zit. Ik heb alles nog op default staan en heb verder niets aangepast in de BIOS, behalve XMP profielen en de BIOS draait op de laatste versie. Verder is de temperatuur van de CPU nog niet gestegen boven de 80c, het schommelt momenteel tussen de 40-60c bij een load van 10-60%.

Wat kan ik doen om de schade te beperken indien het ook van toepassing is op mijn locked versie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpVAHRFTqjZffCkeW1FwCdUAaUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBgoLPDK8WnCeCNjxViC0d58.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via alphariss op 03-08-2024 12:44)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er zijn een boel videos o.a. op YouTube in omloop, zij spreken volgens mij over alle K-, KS- en KF-varianten, dus alle unlocked varianten.
alphariss schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:36:
Dit is mijn allereerste high-end PC en ik probeer er zuinig mee om te gaan omdat er ontzettend veel geld in zit. Ik heb alles nog op default staan en heb verder niets aangepast in de BIOS, behalve XMP profielen en de BIOS draait op de laatste versie. Verder is de temperatuur van de CPU nog niet gestegen boven de 80c, het schommelt momenteel tussen de 40-60c bij een load van 10-60%
.Uiteindelijk is het een fysiek probleem, of je er echt last van gaat krijgen is daardoor een beetje een loterij. Het is moeilijk te zeggen of je er echt last van krijgen. Als locked en dus non-K varianten er ook last van hebben is mij ook even niet 100% duidelijk, het lijkt er vooralsnog op van niet. Maar doordat het probleem fysiek is, is het ook weer niet ondenkbaar. Mocht het optreden, dan heb je als het goed is wel garantie, de winkel heeft immers de plicht jou een deugdelijk product te leveren, mits je de hardware in NL aangeschaft hebt. :) En anders biedt Intel 2 jaar additionele garantie. Ergo, mocht je er last van krijgen, kost het je ook weer geen nieuwe hardware.
Wat kan ik doen om de schade te beperken indien het ook van toepassing is op mijn locked versie?
In Augustus komt er een microcode update (hetzij als BIOS update, of als OS update (bijvoorbeeld Windows)) waarmee je de kans hierop verkleint, of je er daadwerkelijk last van krijgt blijft moeilijk te zeggen, maar er is ook weinig aan te doen doordat eea kan gaan oxideren (zeg maar roesten...).

[ Voor 84% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2024 12:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Er zijn een boel videos o.a. op YouTube in omloop, zij spreken volgens mij over alle K-, KS- en KF-varianten, dus alle unlocked varianten.
alphariss schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:36:
Dit is mijn allereerste high-end PC en ik probeer er zuinig mee om te gaan omdat er ontzettend veel geld in zit. Ik heb alles nog op default staan en heb verder niets aangepast in de BIOS, behalve XMP profielen en de BIOS draait op de laatste versie. Verder is de temperatuur van de CPU nog niet gestegen boven de 80c, het schommelt momenteel tussen de 40-60c bij een load van 10-60%
.Uiteindelijk is het een fysiek probleem, of je er echt last van gaat krijgen is daardoor een beetje een loterij. Het is moeilijk te zeggen of je er echt last van krijgen. Als locked en dus non-K varianten er ook last van hebben is mij ook even niet 100% duidelijk, het lijkt er vooralsnog op van niet. Maar doordat het probleem fysiek is, is het ook weer niet ondenkbaar. Mocht het optreden, dan heb je als het goed is wel garantie, de winkel heeft immers de plicht jou een deugdelijk product te leveren, mits je de hardware in NL aangeschaft hebt. :) En anders biedt Intel 2 jaar additionele garantie. Ergo, mocht je er last van krijgen, kost het je ook weer geen nieuwe hardware.
In Augustus komt er een microcode update (hetzij als BIOS update, of als OS update (bijvoorbeeld Windows)) waarmee je de kans hierop verkleint, of je er daadwerkelijk last van krijgt blijft moeilijk te zeggen, maar er is ook weinig aan te doen doordat eea kan gaan oxideren (zeg maar roesten...).

[ Voor 84% gewijzigd door CH4OS op 03-08-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:53
In de laatste Gamers Nexus video wordt duidelijk dat het ook om non-K CPU's kan gaan. Misschien niet in hetzelfde tempo, en afhankelijk van wat je ermee doet, maar de ringbus is naar alle waarschijnlijkheid het probleem, en dit is bij non-K's hetzelfde.

Enige wat je kunt doen is undervolten en/of underclocken en niet urenlang singlethreaded loads erop laten lopen. Maarja, hij is dan niet zo snel als in de reviews.

@CH4OS Het is niet bekend welk aandeel is door oxidatie en welke door ringbus failure.

[ Voor 19% gewijzigd door Majestici op 04-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09:20

kujinshi

seven heroes

Oxidatie zit alleen in een bepaalde serie 2023 jaar processors. De 14900 heeft daar weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:52

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

14900 heeft geen last van het oxidatie-issue (dat is alleen bij een kleine batch uit 2023 het geval, jouw CPU is uit 2024).

Het probleem zit deels in de microcode (wordt gefixt in augustus) en deels in het feit dat moederbordfabrikanten de laatste jaren de powerspecs van Intel negeren om een performanceboost te realiseren die de concurrerende moederborden niet hebben (hoopt men). In feite "overvolten" ze de CPU, waardoor hij langer kan boosten dan op de door Intel bepaalde powerspecs.

De 13e en 14e gen Intels zijn gevoeliger voor die langdurige hogere spanning dan de 12e (en eerdere) generaties waren en gaan (eerder) stuk dan we gewend zijn.

Dat laatste moet door een BIOS-update worden verholpen, waardoor de powerspecs weer kloppen met de opgave van Intel. Je merkt daar wel wat van in prestaties, hoewel ik niet denk dat het in de praktijk 13% is (zoals soms beweerd wordt).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl