BIOS van GIGABYTE X299 UD4 Pro blijft resetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edic
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 06:09
Beste tweakers.

Een bekende van mij vroeg mij een poos geleden of ik wist waarom zijn PC zo lang deed over het opstarten, ik heb ernaar gekeken en met name in de BIOS wat instellingen aangepast en het opstarten ging van 1 minuut 47 naar 35 seconden ongeveer.

Fast-forward naar vorige week, de PC was weer traag met opstarten. Sterker nog, hij doet er nu zelfs langer over (net geen 2 minuten, soms langer). Het ligt niet aan Windows zelf want zodra het opstarten overgaat op het laden van Windows gaat het heel snel, het is echt het eerste deel van het opstarten waarbij alles wordt geïnitialiseerd wat oneindig lijkt te duren.

In eerste instantie dacht ik dat door stroomuitval of iets dergelijks de BIOS was gereset, maar het blijkt dat de BIOS sowieso niets opslaat qua instellingen. De batterij van het moederbord hebben wij gisteren vervangen, de oude bleek nog helemaal vol maar dat is nu in ieder geval uitgesloten.

In de tussentijd is dus iets verandert waardoor de BIOS alles blijft kwijtraken steeds, wat zou ik in dit geval kunnen proberen of naar kunnen kijken? De BIOS updaten is een idee maar de PC wordt helaas full-time zakelijk gebruikt, is dat het risico en tijd waard of kan er niet veel misgaan?

De PC zelf is trouwens maar een paar jaar oud en heeft hele goede specs, ik ben niet zo up-to-date met de nieuwste hardware maar zover ik kan oordelen moet deze uit zichzelf zeker veel snel(ler) kunnen opstarten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNwy7HuPZ3jcgq9AjnUxjqN6PWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BQyT589H9yzN7wvZcBhNYp5z.jpg?f=user_large

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:43
Hoe weet je dat de batterij nog vol was, je kunt een batterij niet zomaar even met een multimeter doormeten.
Koop voor een paar euro een nieuwe batterij in de winkel en probeer het daar nog eens mee.

Het is nog niet een heel oud bord dus ik denk niet dat daar in een probleem mee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edic
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 06:09
JappieR schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:49:
Hoe weet je dat de batterij nog vol was, je kunt een batterij niet zomaar even met een multimeter doormeten.
Koop voor een paar euro een nieuwe batterij in de winkel en probeer het daar nog eens mee.

Het is nog niet een heel oud bord dus ik denk niet dat daar in een probleem mee is.
Thanks voor je reactie.

De batterij hebben wij in een batterij tester gedaan die hij toevallig had, die gaf aan dat de oude nog helemaal vol was. Maar de batterij is ook vervangen met een nieuwe, wel huismerk van IKEA maar daar was die heel erg over te spreken.

Heeft in ieder geval niet geholpen, hij blijft de instellingen kwijtraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb ik bij een (toevallig ook Gigabyte) moederbord ook, stuurde ooit het mobo voor iets anders naar de winkel, die merkten ook dat het elke keer leek te resetten en vroeg of het oke was om door te sturen naar Gigabyte, want garantie. Uiteindelijk niet opgelost, maar als je nog garantie hebt, zou ik het moederbord opsturen. Bij mij resetten de instellingen wanneer de stroom van de PC af is geweest.