Afzuigkap afvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patski
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 04-09-2024
Hallo allemaal,

op onze afzuigkap zat een vieze witte flexibele kunststof slang richting schoorsteen. Deze hebben we losgemaakt omdat we de schoorsteen uiteindelijk weg willen laten halen.

Ook zat er een gat vlakbij (3 meter) de afzuigkap in de buitenmuur van de keuken.
Dit gat is 100mm.
We dachten slim te zijn door hier een pvc buis (we hadden nog een hwa liggen) doorheen te duwen en met een 90 graden bocht aan te sluiten op een aluminium flexibele slang. Deze zit op de afvoer van de afzuigkap.
Je hoort hem buiten goed zuigen en ruikt buiten de kookluchtjes.

Gisteren bakte ik patat in de frituurpan en na 10 minuten zag ik dat er vet uit de afzuigkap droop.

Vraag 1:
Is pvc hwa geschikt voor afzuigkap afvoer? Ook qua brandveiligheid?
Vraag 2:
Breedte afvoer afzuigkap is 150mm. Kan deze wel gekoppeld worden naar afvoerbuis 100mm?

Groetjes en alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via Patski op 04-08-2024 08:19)

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-04 22:14
1. Nee PVC is niet geschikt voor een afzuigkap afvoer. Hiervoor heb je spiro buizen of de flexibele buis. Het is met name de warmte en brandgevaar wat hier een rol speelt.
2. 150 naar 100mm is niet ideaal maar kan.

Zorg altijd dat je voldoende lucht in de keuken hebt, toevoer zodat de afvoer gegarandeerd is. Zet dus altijd een raam open en kijk uit als je een openhaard hebt oid.
Onvoldoende luchtstroming kan er voor zorgen dat waterdamp niet snel genoeg kan worden afgevoerd, condenseert in de buis en lekt terug.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 02:14
Wij hadden ook een flexibel stuk. Dit heb ik ook door star vervangen. Scheelde vooral een boel geluid. Ik ga naar een 125 gat toe, maar merk dat stand 3/3 nagenoeg geen extra zuigkracht geeft toch 2/3, maar vooral meer geluid. Als je de mogelijkheid heb zou ik zeker het gat vergroten. Kijk ook even naar de kap die je op het gat heb. Als dit met vaste lamellen is gaat je luchtdoorstroming ook hard naar beneden. Ik ben van zon bol met vaste lamellen naar een bol met gaas erin gegaan. Dat scheelde beduidend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:15
Voor dit doel heb je spirobuis, dat is een vaste metalen buis. PVC wordt statisch als er lucht doorheen gaat, waardoor er stof in blijft plakken.

Volgens mij qua brandgevaar is PVC niet toegestaan.

Een vaste buis met flauwe bochten is stukken beter dan zo’n flexibel frommelslangetje. Heb het bij m’n mechanische ventilatie ook vervangen, stuk stiller en de ventilatiebox gebruikt minder stroom.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2024 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
flexibel is waardeloos
altijd een zo groot mogelijke diameter pakken
als je metalen kanaal gebruikt dan geïsoleerd, ivm condens
duw er een eenwegklep in tegen inwaaien van kou
zo min mogelijk bochten

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Er zit ook nog wel verschil in flexibel. De flexibele buis die ik ooit van een consumenten bouwmarkt had, was heeeel anders dan die van de Bouwmaat. Ik kon niet anders omdat de laatste 50cm een beetje vreemd zaten en ik van een platte brede buis over moest op rond.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 02:14
Ohja, je kan in de documentatie van je afzuigkap vinden hoeveel m3 lucht hij kan verplaatsen. Dit kan je ook vinden van je uitlaat stuk. Zo kan je zien of hij groot genoeg is. En uiteraard hoor het geen pvc te zijn maar spirobyis zoals eerder genoemd

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-04 22:14
1. Nee PVC is niet geschikt voor een afzuigkap afvoer. Hiervoor heb je spiro buizen of de flexibele buis. Het is met name de warmte en brandgevaar wat hier een rol speelt.
2. 150 naar 100mm is niet ideaal maar kan.

Zorg altijd dat je voldoende lucht in de keuken hebt, toevoer zodat de afvoer gegarandeerd is. Zet dus altijd een raam open en kijk uit als je een openhaard hebt oid.
Onvoldoende luchtstroming kan er voor zorgen dat waterdamp niet snel genoeg kan worden afgevoerd, condenseert in de buis en lekt terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Patski schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 05:38:
Is pvc hwa geschikt voor afzuigkap afvoer? Ook qua brandveiligheid?
Goede vraag... zeker ook om die te stellen nadat je alles al hebt aangesloten 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18
Zover ik weet is PVC wel geschikt als buis voor afzuigkappen, ik heb zelf materiaal van Naber gebruikt, m.n. omdat ik hun terugslagklep graag wilde toepassen. Uiteindelijk heb ik ook voor hun buizen en bochten gekozen en bijvoorbeeld deze muurdoorvoer: https://naber.com/nl/E-Ja...t-roestvrij-staal/4043066
Pagina: 1