Van UEFI terug naar BIOS, bootproblemen in retro PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
De PC (socket 771 systeem) heeft in zijn vorige leven onder Xp, Vista en later 7 gedraaid.
Ondanks uitschakelen van EFI boot in de bios en het vervangen van de harde schijf lukt het niet om automatisch door te starten naar het enige besturingssysteem op de schijf: XP X86.

Als ik tijdens het starten op F10 druk om naar het single time boot menu te gaan kan ik daar de harde schijf selecteren en dan start XP normaal op. De optie die bovenaan staat is Windows Boot Manager, maar daar start XP niet mee op.

Laat ik de pc zijn ding doen zonder ergens op te drukken dan verschijnt uiteindelijk de melding: "A bootable device has not been detected" en een oude link in beeld.

Deze Windows Boot Manager verdwijnt niet als er geen harde schijf in het systeem aanwezig is. Ook het opnieuw flashen van de BIOS heeft het niet weggehaald.

Het is niet super vervelend om elke keer dat ik de PC start op F10 te drukken maar als er zich een virus in mijn systeem heeft genesteld zou ik dat er graag uit willen hebben. Als iemand mij in de juiste richting kan wijzen dan houd ik mij aanbevolen.

Droogkloot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:53
Hoe staat de boot device volgorde in de bios?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Al zet ik de harde schijf als eerst dan nog krijg ik de melding.
In het one time boot menu staat Windows Boot Manager altijd bovenaan, en de harde schijf kan ik apart daar van kiezen. Zelfs als er geen harde schijf/usb stick/cd-rom aanwezig is in het systeem, dan nog staat die Windows Boot Manager optie daar. Ook na het flashen van de BIOS.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wordt de disk zelf wel herkend in het BIOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Ja dat word hij. Moederbord is een Intel D5400XS met Intel 5400 chipset.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Windows Boot Manager is inderdaad een (U)EFI bootloader voor Windows.
Dat duidt erop dat de BIOS zelf nog steeds probeert een UEFI boot te doen.

Anders maar eens een CMOS reset doen? Het bord is te oud om EFI als standaard te gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
EFI boot is disabled. CMOS reset kan ik nog proberen, maar lijkt me niet grondiger dan een bios flash?

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:33

Blokker_1999

Full steam ahead

Toen deze windows geinstalleerd werd, stond de PC toen op UEFI of op BIOS? Dit heeft namelijk een invloed op de indeling van de harde schijf, met GPT of MBR. Als de schijf een GPT indeling heeft, dan kan je niet zomaar terug naar MBR indeling. En dat zal vermoedelijk je probleem zijn, de master boot record die je NTLDR kan laden ontbreekt. En hoewel je van MBR naar GPT kunt gaan, weet ik niet of je zomaar terug kunt gaan.

Maar misschien de belangrijkere vraag: waarom wil je ineens terug? Als we je einddoel begrijpen kunnen we misschien andere oplossingen voorstellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

sus

is druk :+

Je HDD is nog als een GPT schijf in gebruik, daarom ook dat je de Windows Boot Manager ziet.

Je moet nu je je PC terug in BIOS/Legacy hebt staan, Windows er opnieuw op zetten:
1) Opstarten van een W10/W11 stickje
2) Als het eerste scherm in beeld staat, Shift-F10
3) In de dosbox tik je
- diskpart
- list disk
- select disk schijfnummer (voor het nummer, zie de stap hierboven)
- clean
- exit
4) Kruisje, setup afsluiten. PC start opnieuw op.
5) PC starten met je XP-installatie stick/DVD
6) Windows XP installeren

Let wel op, ALLE DATA GAAT VERLOREN van de schijf die je in diskpart kiest, als je er meer dan 1 in hebt zitten, trek je die het beste even los. Alle partities en bootrecords worden verwijderd.
Blokker_1999 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:02:
Toen deze windows geinstalleerd werd, stond de PC toen op UEFI of op BIOS? Dit heeft namelijk een invloed op de indeling van de harde schijf, met GPT of MBR. Als de schijf een GPT indeling heeft, dan kan je niet zomaar terug naar MBR indeling. En dat zal vermoedelijk je probleem zijn, de master boot record die je NTLDR kan laden ontbreekt. En hoewel je van MBR naar GPT kunt gaan, weet ik niet of je zomaar terug kunt gaan.

Maar misschien de belangrijkere vraag: waarom wil je ineens terug? Als we je einddoel begrijpen kunnen we misschien andere oplossingen voorstellen.
Windows XP heeft geen support voor GPT, die kan alleen MBR. Is met Vista volgens mij toegevoegd, dan was de BIOS/UEFI bepalend of hij MBR of GPT deed. Met Windows 7 idem. Vanaf Windows 8 is het volgens mij dat UEFI "verplicht" was (lees: secure boot) en daarmee ook GPT de default werd.

[ Voor 39% gewijzigd door sus op 05-08-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik zal de retro pc morgen weer eens aanslingeren met een harde schijf er aan en de stappen doorlopen die je aangeeft. Ik ben bekend met diskpart en het clean commando. Is het nog belangrijk welke opties ik aan klik in Rufus tijdens het maken van de W10/11 bootdisk? Of kan het ook met de officiele media creation tool?
_AvA_ schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 21:23:
Zelfs als er geen harde schijf/usb stick/cd-rom aanwezig is in het systeem, dan nog staat die Windows Boot Manager optie daar. Ook na het flashen van de BIOS.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

sus

is druk :+

Een willekeurig stickje zodat je puur de windows setup kan starten. Je hoeft in het eerste scherm niet eens op “volgende” te klikken, gewoon meteen Shift-F10 en gaan.
Pagina: 1